Permalänk
Medlem

Konstiga temperaturer med ny kylare

Hallå Sweclockers.

Jag bestämde mig för att byta kylare till min CPU idag, då jag fick väldigt höga temperaturer med original kylaren. Problemet är att vissa kärnor är varmare än andra och detta var inget som jag har lagt märke till innan jag bytte. Jag har testat att ta bort kylaren och montera den igen men problemet kvarstår. Det jag undrar är om detta är vanligt eller om jag har gjort något fel. Jag har även kollat temperaturen med andra program.

http://imgur.com/uW2RjKf

Det jag har i datorn är
i5 3570k
MSI Z77A-S03
Cooler Master Hyper 212 EVO

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Hewsa:

Hallå Sweclockers.

Jag bestämde mig för att byta kylare till min CPU idag, då jag fick väldigt höga temperaturer med original kylaren. Problemet är att vissa kärnor är varmare än andra och detta var inget som jag har lagt märke till innan jag bytte. Jag har testat att ta bort kylaren och montera den igen men problemet kvarstår. Det jag undrar är om detta är vanligt eller om jag har gjort något fel. Jag har även kollat temperaturen med andra program.

http://imgur.com/uW2RjKf

Det jag har i datorn är
i5 3570k
MSI Z77A-S03
Cooler Master Hyper 212 EVO

Tack på förhand

vad är konstigt ? 32C, 26C, 37C, 25C. kärnorna belastas olika mycket du kan aldrig få exakt samma temperatur. använd något stressprogram som prime95. memtest. intel burn test. får du då att nån kärna är 20-30grader över dom andra så kan det vara något fel.

hur satte du på kylpasta & rengjorde du båda ytorna innan så all gammal kylpasta var borta.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hewsa:

Hallå Sweclockers.

Jag bestämde mig för att byta kylare till min CPU idag, då jag fick väldigt höga temperaturer med original kylaren. Problemet är att vissa kärnor är varmare än andra och detta var inget som jag har lagt märke till innan jag bytte. Jag har testat att ta bort kylaren och montera den igen men problemet kvarstår. Det jag undrar är om detta är vanligt eller om jag har gjort något fel. Jag har även kollat temperaturen med andra program.

http://imgur.com/uW2RjKf

Det jag har i datorn är
i5 3570k
MSI Z77A-S03
Cooler Master Hyper 212 EVO

Tack på förhand

Inget märkvärdigt, brukar diffa, har ca 9 grader diff på varmaste och svalaste kärnan.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Tack för ett snabbt svar.
Jag testade att köra prime95 förut och kärna 1 och 3 var fortfarande runt 10 grader varmare än de andra. Jag använde kemiskt ren aceton för att rengöra både CPU och kylare, och la en liten klick kylpasta i mitten av CPUn.

Permalänk
Skrivet av Hewsa:

Tack för ett snabbt svar.
Jag testade att köra prime95 förut och kärna 1 och 3 var fortfarande runt 10 grader varmare än de andra. Jag använde kemiskt ren aceton för att rengöra både CPU och kylare, och la en liten klick kylpasta i mitten av CPUn.

kör på det är inga problem

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Är inget att oroa sig för men intel är ganska jävla kass på att hålla jämn temp och mycket pga IHS har dålig kontakt coren och är ett ganska vanligt problem även om vissa program kan orsaka ogämn load så är det ofta det man ser i tyngre test program och min kan diffa skapligt mycket på kärnorna den med men 5c är inte mycket och kan vara betydligt värre än så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar! Detta var första gången jag pilla med en kylare så jag var lite orolig över att jag hade gjort något fel, men jag känner mig lugnare nu.