Acer XG270HU – 144 Hz och AMD Freesync

Permalänk
Melding Plague

Acer XG270HU – 144 Hz och AMD Freesync

Fler gamingskärmar med AMD Freesync är på ingång. En av dessa är Acer XG270HU, som kombinerar snabb TN-panel med WQHD-upplösning och 144 Hz uppdateringsfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Säkert bra test, men jag sluta läsa vid TN

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Min enda tanke när jag läste artikeln: meh...

Permalänk
Medlem

Men ännu en skärm med 40Hz som lägsta frekvens med freesync. Lägstafrekvensen måste ner mer om tekniken skall komma till sin rätt fullt ut. Iallafall 30Hz är det minsta (högsta) man kan önska.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

@Rebben Om du siktar på 144fps någolunda stabilt bör du inte dippa till ens i närheten av 40.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Såg TN sen dog intresset direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Fan asså, acers jävla skit. Glansiga plastdetaljer och dåliga stativ är en den enda anledning till att jag skippar acer, annars gör acer faktiskt bra produkter.

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår det rätt så säljs den som spelskärm med 10ms.. wtf ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Den skärmen saknade bara IPS. Då hade den varit perfekt

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är lite orolig att Asus MG279Q med fressync kommer förmodligen kanske få kantskuggor ryck som denna Acer skärm har :(.Dom nackdelar som finns i fressync skärmar verkar vara gå ner till 40 hz och få kantskuggor .Kan det vara att dom flesta freesync skärmar med TN panel får kantskuggor och inte dom som har IPS för inte :O?.För LGn Thommas testade hade inte kantskuggor.Ni som äger en freesync skärm är det störande att ha kantskuggor eller märker man knappt av det?.

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Men ännu en skärm med 40Hz som lägsta frekvens med freesync. Lägstafrekvensen måste ner mer om tekniken skall komma till sin rätt fullt ut. Iallafall 30Hz är det minsta (högsta) man kan önska.

På 144 Hz skärm ser jag inte vitsen snarare en 60Hz panel bör gå lägre än 40. Men är ju i sin linda, allt är ju inte perfekt än.

Få se hur amd lyckas lösa skugg problmet nu eller om det är skärmtillverkarna felet är. Är ju inget svårt om det är som Nvidia säger att dom special modifierar modulen för varje modell, går ju att bygga in exakt samma sak med skärmdrivrutinen som läses in i Windows (för att veta Hz och upplösning som exempel).

Men är väl betan ni kör än eller är den uppdaterad?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Fredzon:

Är det bara jag som är lite orolig att Asus MG279Q med fressync kommer förmodligen kanske få kantskuggor ryck som denna Acer skärm har :(.Dom nackdelar som finns i fressync skärmar verkar vara gå ner till 40 hz och få kantskuggor .Kan det vara att dom flesta freesync skärmar med TN panel får kantskuggor och inte dom som har IPS för inte :O?.För LGn Thommas testade hade inte kantskuggor.Ni som äger en freesync skärm är det störande att ha kantskuggor eller märker man knappt av det?.

Frågan vart felet är, i skärmen eller drivers?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hur kan den inte ha VESA? Helt obegripligt.

Permalänk

Sitter framför denna skärm just nu, dock utan FreeSync då mina kort inte stödjer det. Att det är en TN-panel är helt acceptabelt enligt mig dock vet jag inte vad de tänkte när de designade stativet och valde glansig plast som baksida. Att stativet inte kan ersättas med ett VESA-stativ är också tråkigt. Annars fungerar den perfekt som spelskärm, speciellt jämfört med min gamla "spegel" som jag såg mig själv i mer än vad jag såg spelet i mörka spelmiljöer. Köpte den på Kompletts rea de hade för någon vecka sedan och är, förutom anmärkningarna, helt nöjd.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splinter Snake:

Hur kan den inte ha VESA? Helt obegripligt.

Ja! Det är ett stort misstag att utesluta VESA. Varför gör dom så?

Det vart en väldigt viktig faktor när jag valde skärmar, Då jag hatar skärmfot/stativ som böldpest/smittkoppor.
Alla mina tre skärmar sitter på VESA med stativ 4-ledande.

När man kollar runt på olika skärm modeller så är det faktiskt ett stort urval inom alla fabrikat, som INTE har VESA standard idag, för ca fem till åtta år sedan, hade alla det.

Så, gör om gör rätt Acer!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

På 144 Hz skärm ser jag inte vitsen snarare en 60Hz panel bör gå lägre än 40. Men är ju i sin linda, allt är ju inte perfekt än.

Få se hur amd lyckas lösa skugg problmet nu eller om det är skärmtillverkarna felet är. Är ju inget svårt om det är som Nvidia säger att dom special modifierar modulen för varje modell, går ju att bygga in exakt samma sak med skärmdrivrutinen som läses in i Windows (för att veta Hz och upplösning som exempel).

Men är väl betan ni kör än eller är den uppdaterad?

Var det inte precis det här vi diskuterade i en annan tråd. Där vi även tog upp att nvidia sa att det är inga problem att minska motionblur men att minska det på en variabel bildfrekvens var trixigare. Vi behöver vår hårdvara för att det ska bli bra. Det är möjligt att amd kan lösa det men då måste de anpassa drivern för varje specifik skärm.

Men vi får väll se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splinter Snake:

Hur kan den inte ha VESA? Helt obegripligt.

Skrivet av skog1s:

Ja! Det är ett stort misstag att utesluta VESA. Varför gör dom så?

Det vart en väldigt viktig faktor när jag valde skärmar, Då jag hatar skärmfot/stativ som böldpest/smittkoppor.
Alla mina tre skärmar sitter på VESA med stativ 4-ledande.

När man kollar runt på olika skärm modeller så är det faktiskt ett stort urval inom alla fabrikat, som INTE har VESA standard idag, för ca fem till åtta år sedan, hade alla det.

Så, gör om gör rätt Acer!!

Nu var det ju en hel del andra saker som gör skärmen helt ointressant men jag håller med, skärm utan VESA fäste är helt meningslös för mig.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rebben:

Men ännu en skärm med 40Hz som lägsta frekvens med freesync. Lägstafrekvensen måste ner mer om tekniken skall komma till sin rätt fullt ut. Iallafall 30Hz är det minsta (högsta) man kan önska.

Du vill inte ens tänka på att dippa till 40 fps med en sån skärm, så det borde inte vara något problem i praktiken.

Nöjer man sig med <40 fps finns det bättre skärmar att köpa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av grahnen:

Var det inte precis det här vi diskuterade i en annan tråd. Där vi även tog upp att nvidia sa att det är inga problem att minska motionblur men att minska det på en variabel bildfrekvens var trixigare. Vi behöver vår hårdvara för att det ska bli bra. Det är möjligt att amd kan lösa det men då måste de anpassa drivern för varje specifik skärm.

Men vi får väll se vad som händer.

Vad är motionblur? Jag kopplar just det till spel i alla fall. Varför behöva anpassa, när vi inte vet vart felet är? IPS panelen dom tog upp hade ingen lite eftersläp (som enligt recensenten berodde på annat).

Kan ju lösa det enkelt annars, kommer ju skärmdrivrutner antingen på skiva eller man kan ladda hem (om windows/grafikkorts drivrutinen inte kan läsa in skärmen). Så tillverkaren bara matar in mer skärminfo som AMD drivrutinen anpassar sig efter. Som volt eller vad den nu var som dom fintrimma med (var ju en av argumenten Nvidia hade), vist blir ju lite mer invecklad drivrutin, men kan ju bli bättre än g-sync:) Hårdvaran finns ju i skärmen precis som g-sync modulen.

Så helt enkelt tiden får avgöra om det är Mumbo Jumbo snacket Nvidia har om g-sync. Tänk på att dom till varje pris inte vill att användarna inte ska gilla adaptive-sync, för då tappar dom sin fina inlåsning.

Nvidia äger ju närmare 75% och dom behandlar sina kunder som skit ändå, men idiotiska inlåsningar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@Rebben Om du siktar på 144fps någolunda stabilt bör du inte dippa till ens i närheten av 40.

Skrivet av Broken-arrow:

På 144 Hz skärm ser jag inte vitsen snarare en 60Hz panel bör gå lägre än 40. Men är ju i sin linda, allt är ju inte perfekt än.

Skrivet av Alling:

Du vill inte ens tänka på att dippa till 40 fps med en sån skärm, så det borde inte vara något problem i praktiken.

Nöjer man sig med <40 fps finns det bättre skärmar att köpa.

Problemet som jag ser det är att jag har olika toleranser för olika spel. När jag spelar FPS multiplayer så går uppdateringsfrekvens före allt annat, men om jag spelar ett RPG i single player så är det inte längre alls lika viktigt. Så om jag vill dra på ögongodis i vissa spel och ligga på hyffsat låg FPS medans i vissa spel snarare maxa FPS:en så vill jag inte behöva köpa två olika skärmar för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Problemet som jag ser det är att jag har olika toleranser för olika spel. När jag spelar FPS multiplayer så går uppdateringsfrekvens före allt annat, men om jag spelar ett RPG i single player så är det inte längre alls lika viktigt. Så om jag vill dra på ögongodis i vissa spel och ligga på hyffsat låg FPS medans i vissa spel snarare maxa FPS:en så vill jag inte behöva köpa två olika skärmar för detta.

Det är ju inte riktigt så att skärmen slutar fungera vid 40fps...
Ställer du in inställningar som hackar så har du gjort ditt val. Känns inte svårare än så?

edit: Visst vore det trevligt med dynamisk refresh ända ner till 1Hz, men jag ser inte det som en dealbreaker att skärmen "bara" följer grafikkortet mellan 40 och 144, det är ändå ett ganska brett spann.
För 60-85Hz skärmar däremot, där blir ju spelrummet väldigt smalt om den andra gränsen går redan vid 40.

Permalänk
Medlem

Är det nåt fel på Sweclockers kamera som gör att det ser suddigare ut än det egentligen är? Fattar inte hur "spelegenskaperna" kan vara en fördel på en skärm som inte ens kan kallas en 144hzare. Den är ju *urusel* i motionblur testet. Den är i klass med 20ms+ 60hz skärmar (då snackar vi vid 144hz, inte 60hz som är ännu sämre), vilket är en tillbakagång på en 10 år i tiden. Sämsta jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad är motionblur? Jag kopplar just det till spel i alla fall. Varför behöva anpassa, när vi inte vet vart felet är? IPS panelen dom tog upp hade ingen lite eftersläp (som enligt recensenten berodde på annat).

Kan ju lösa det enkelt annars, kommer ju skärmdrivrutner antingen på skiva eller man kan ladda hem (om windows/grafikkorts drivrutinen inte kan läsa in skärmen). Så tillverkaren bara matar in mer skärminfo som AMD drivrutinen anpassar sig efter. Som volt eller vad den nu var som dom fintrimma med (var ju en av argumenten Nvidia hade), vist blir ju lite mer invecklad drivrutin, men kan ju bli bättre än g-sync:) Hårdvaran finns ju i skärmen precis som g-sync modulen.

Så helt enkelt tiden får avgöra om det är Mumbo Jumbo snacket Nvidia har om g-sync. Tänk på att dom till varje pris inte vill att användarna inte ska gilla adaptive-sync, för då tappar dom sin fina inlåsning.

Nvidia äger ju närmare 75% och dom behandlar sina kunder som skit ändå, men idiotiska inlåsningar.

Du verkar ha noll koll på vilka fördelar/nackdelar freesync och gsync har. Du bör kolla på dessa klipp:

https://youtu.be/VkrJU5d2RfA
https://youtu.be/-ylLnT2yKyA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av murklor:

Är det nåt fel på Sweclockers kamera som gör att det ser suddigare ut än det egentligen är? Fattar inte hur "spelegenskaperna" kan vara en fördel på en skärm som inte ens kan kallas en 144hzare. Den är ju *urusel* i motionblur testet. Den är i klass med 20ms+ 60hz skärmar (då snackar vi vid 144hz, inte 60hz som är ännu sämre), vilket är en tillbakagång på en 10 år i tiden. Sämsta jag sett.

Jag använder mig av Blurbusters metod och du kan själv jämföra med deras typexempel: http://www.blurbusters.com/faq/60vs120vslb/

För att själv se hur det ser ut på din skärm: http://www.testufo.com/#test=ghosting

Permalänk
Medlem

Nog för att alla alltid har något att klaga på på skärmar men jag börjar hålla med. Skrota TN helt och gör IPS/PLS tills OLED blir på av på riktigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Du verkar ha noll koll på vilka fördelar/nackdelar freesync och gsync har. Du bör kolla på dessa klipp:

https://youtu.be/VkrJU5d2RfA
https://youtu.be/-ylLnT2yKyA

Skickades från m.sweclockers.com

Har sett hela klippet med kopplar inte motionblur till skärmen utan vissa spel.
Hur som, varför tror du det är olösligt då?

Som detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Så slipper man dessa problem med G-sync?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Så slipper man dessa problem med G-sync?

Ja, har stått fast vid det sen Freesync skulle komma men blev fruktansvärt ratad av typ alla på swec (AMD fanboys) som inte hajar att Freesync inte är ett hållbart koncept pga limitationer i tekniken i fråga.

(Blev till o med bannad ett tag från swec för mina kommentarer om att detta inte kommer fungera, som vanligt....)

Många tror Nvidia har släppt gsync modulen bara för att tjäna pengar, så är inte riktigt fallet... om nvidia kunde göra en likadan lösning som tex Freesync, fast utan alla små skumma limitationer i tekniken så skulle dom nog det.

Freesync är bra på pappret bara, funkar dock inte alls i verkligheten.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Ja, har stått fast vid det sen Freesync skulle komma men blev fruktansvärt ratad av typ alla på swec (AMD fanboys) som inte hajar att Freesync inte är ett hållbart koncept pga limitationer i tekniken i fråga.

(Blev till o med bannad ett tag från swec för mina kommentarer om att detta inte kommer fungera, som vanligt....)

Många tror Nvidia har släppt gsync modulen bara för att tjäna pengar, så är inte riktigt fallet... om nvidia kunde göra en likadan lösning som tex Freesync, fast utan alla små skumma limitationer i tekniken så skulle dom nog det.

Freesync är bra på pappret bara, funkar dock inte alls i verkligheten.

Jaha då blir det en g-sync skärm då

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Ja, har stått fast vid det sen Freesync skulle komma men blev fruktansvärt ratad av typ alla på swec (AMD fanboys) som inte hajar att Freesync inte är ett hållbart koncept pga limitationer i tekniken i fråga.

(Blev till o med bannad ett tag från swec för mina kommentarer om att detta inte kommer fungera, som vanligt....)

Många tror Nvidia har släppt gsync modulen bara för att tjäna pengar, så är inte riktigt fallet... om nvidia kunde göra en likadan lösning som tex Freesync, fast utan alla små skumma limitationer i tekniken så skulle dom nog det.

Freesync är bra på pappret bara, funkar dock inte alls i verkligheten.

Jaha, okey?
Tror nog att vi får vänta ett litet tag innan vi ratar Freesync totalt. Jag tror och hoppas att det kommer bli bra när det har funnits på marknaden ett tag.