Kan man uppgradera till w10tp från w8.1?

Permalänk
Medlem

Kan man uppgradera till w10tp från w8.1?

Tjena! Nu är det dags för test av windows 10 och undrar ifall man kan uppgradera rakt av utan att behöva göra en ren installation. Har windows 8.1 och massa spel. Frågan är om jag kan uppgradera till w10tp sen till rtm? Kommer den att känna igen nyckeln som jag har till 8.1?

Tack på förhand
Robin

Permalänk
Medlem

W10 behöver ingen nyckel, eller snarare så har den redan en generell som alla använder.
Och även om det kanske är möjligt att uppgradera så skulle jag verkligen inte räkna med att det fungerar 100%.
Bäst om du bara vill testa är ju att ploppa i en annan disk och installera på den.
För chansen är att du snabbt tröttnar på alla buggar som just nu finns och vill gå tillbaka rätt snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Tjena! Nu är det dags för test av windows 10 och undrar ifall man kan uppgradera rakt av utan att behöva göra en ren installation. Har windows 8.1 och massa spel. Frågan är om jag kan uppgradera till w10tp sen till rtm? Kommer den att känna igen nyckeln som jag har till 8.1?

Tack på förhand
Robin

Akkurat nå må nok ta ned en ISO dvs kjøre en ren installasjon og være klar over at hver build vil legge inn forrige build i mappen windows.old som en fullstendig kopi over både system og alle MS program filer dvs det vil ta rett mye plass dersom du ikke sletter denne eldre builden på harddisken/ssd:n. Du kan altså ikke regne med å beholde drivrutinene/system filer fra Win 8.1 og kjøre på Win 10 TP ettersom det i så fall ville bli ganske omstendelig for MS å feilsøke systemet.

Gå til Windows Insider (MS forum rettet mot Win 10 TP) for å få vite mer om hvordan Windows 10 funker i dag når det gjelder stabilitet. Forrige build hadde for eksempel problem med drivrutinene fra RealTek når det gjelder 5.1 surround.