Permalänk
Medlem

SLI 16x,8x

Så, nu ahr jag precis färdigställt min nya rig med dubbla 980, men någonting jag märklte till mitt förtrett när GPUerna skulle sättas in är att PCI slot 1 enligt Asus Rampage V Extreme sitter påe tt oerhört dumt ställe, såpass problematiskt att min kylare Noctua NHD15 blockerar den sloten, dvs då ahr ajg bara ett 16x slot kvar på mitt moderkort, vilket har inneburit att jag har fått köra ett av korten på 8x.

Gör detta någon vettig prestandaskillnad?
Som det se rut i dagsläget har jag fortfarande öppet köp ett bra tag till så skulle det vara värt att byta antingen kylare (Noctua NHD15) eller moderkort (Asus Rampage V Extreme) så kan det vara någonting jag kan tänka mig att göra. Jag har haft Noctua i många år och skulle gärna vilja slippa byta den, men gör det en stor prestandaskillnad så kan det självfallet vara värt det.

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galavet:

Så, nu ahr jag precis färdigställt min nya rig med dubbla 980, men någonting jag märklte till mitt förtrett när GPUerna skulle sättas in är att PCI slot 1 enligt Asus Rampage V Extreme sitter påe tt oerhört dumt ställe, såpass problematiskt att min kylare Noctua NHD15 blockerar den sloten, dvs då ahr ajg bara ett 16x slot kvar på mitt moderkort, vilket har inneburit att jag har fått köra ett av korten på 8x.

Gör detta någon vettig prestandaskillnad?
Som det se rut i dagsläget har jag fortfarande öppet köp ett bra tag till så skulle det vara värt att byta antingen kylare (Noctua NHD15) eller moderkort (Asus Rampage V Extreme) så kan det vara någonting jag kan tänka mig att göra. Jag har haft Noctua i många år och skulle gärna vilja slippa byta den, men gör det en stor prestandaskillnad så kan det självfallet vara värt det.

Inte med DX11 iaf. 8x PCI-E 3.0 räcker för GPU's i dagsläget.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer och jag förstått detta rätt så kommer jag inte mista någon form av prestanda alls med dubbla 980 om ett körs i 16x och det andra i 8x?

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Inte med DX11 iaf. 8x PCI-E 3.0 räcker för GPU's i dagsläget.

Jag hoppas verkligen inte att DX12 kommer att ändra det, det är lite så jag tänker att försöka vara lite framtidstänkande.

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galavet:

Jag hoppas verkligen inte att DX12 kommer att ändra det, det är lite så jag tänker att försöka vara lite framtidstänkande.

Det är bra om det ändrar på det. Det hade inneburit att bandbredden utnyttjas ordentligt vilket det inte gör nu. Tror däremot det inte kommer öka, kanske tom. kommer sänkas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är bra om det ändrar på det. Det hade inneburit att bandbredden utnyttjas ordentligt vilket det inte gör nu. Tror däremot det inte kommer öka, kanske tom. kommer sänkas.

Varför skulle det sänkas?
Men gör det det så kommer ju inte det vara någon flaskhals att sitta på ett 16x kort och ett 8x kort. Det är lite en grej jag känner mig rejält dum för att jag inte kollade innan jag köpte delarna. Men då är det isf inte värt att byta ut varken kylare eller moderkort.

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)

Permalänk

tippar att en x16 2.0 port fortfarande räcker och blir över för ett singelGPU kort. dvs motsvarande x8 3.0 i bandbredd

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det hade varit trevligt med någon benchmark, jag hade ändå inte tänkt köra fler än 2 kort ändå.

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tippar att en x16 2.0 port fortfarande räcker och blir över för ett singelGPU kort. dvs motsvarande x8 3.0 i bandbredd

x16 2.0 Räcker fortfarande och blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galavet:

Det hade varit trevligt med någon benchmark, jag hade ändå inte tänkt köra fler än 2 kort ändå.

Sök på x16 vs x8 på youtube så får du upp en video från linustechtips!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

x16 2.0 Räcker fortfarande och blir över.

Tackar!
Jag är då glad över att jag slipper skrota min underbara Noctua NHD15 kylare!

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galavet:

Varför skulle det sänkas?

För att Dx12 ska minska antalet drawcalls.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galavet:

Jag hoppas verkligen inte att DX12 kommer att ändra det, det är lite så jag tänker att försöka vara lite framtidstänkande.

Troligen så blir det tvärt om, dvs det kommer hjälpa.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Troligen så blir det tvärt om, dvs det kommer hjälpa.

Ja, men då är slutsatsen att jag varken byter kylare eller moderkort. Utan jag kör på SLI ändå

Tack för hjälpen

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)