Windowsinloggning slutat fungera

Permalänk
Medlem

Windowsinloggning slutat fungera

Tre barn i vår familj delar på en (spel)dator och har vardera var sitt Användarkonto på datorn där Win 8.1 är installerat.

Igår uppstod problem.

1. Det började (direkt vid uppstart) flimra/pixla på bildskärmen. Rejält men ändå så att det hjälpligt att navigera sig fram - men helt ohållbart.

Har idag lyckats lösa det. Inte helt hundra på hur jag lyckades - hjälpte till en början inte med att vare sig byta kabel eller att lirka - men tror att det trotsallt var när jag plockade väck ena kontakten (änden av kabeln) som det löste sig. Huruvida det hänger ihop med 2 nedan vet jag ej...

2. När jag fått ordning på ovanstående så gick det inte att logga in på något av barnens användarkonton. Vi har förenklat inloggningen genom att nyttja PIN-funktionen. När man tryckt in och verifierat med Enter så bara blinkar det till (inga felmeddelanden) och man är ute på sidan där man väljer vilket användarkonto man skall använda, igen. Finns även ett konto skapat för mig själv (med adm-rättigheter) och resultatet blev det samma med min PIN-inloggning. Upptäckte då att man kan byta och i stället för PIN logga in med Lösenord. Detta funkade och både bildskärm och Windows samt programmen verkar bete sig normalt. Så när som på en sak. När jag försöker byta PIN-kod så kommer det ngt felmeddelande i stil med "... det inte gick att kontakta PIN".

Inte heller är det möjligt att från sitt konto (trots adm-behörighet) byta PIN eller lägga till Lösenord för övriga konton.
Barnen har inte inloggningsmöjlighet via Lösenord så nu är jag rådlös.
Det går att skapa nya konton (därmed möjligt att skapa vardera nytt åt dem) men då försvinner ju alla framsteg i spel m m.

Vad beror detta på?
Vad kan jag göra för att få rätt på det igen? (Återställningspunkt...?)

Har genomsökt och kollat virusstatus (har Telias program) och allt ser fint ut.

Permalänk

Du borde kunna kopiera sparfilerna till de nya kontona, t.ex. Minecraft, där räcker det med att gå in i %appdata% och kopiera hela .minecraft mappen till det nya kontot, och vips så har barnet möjlighet att fortsätta på sin värld. Spel via Steam funkar så att om du loggar in på ett annat konto fast på samma dator så kommer du ändå kunna köra spelet och kunna komma åt sparfilerna, tror det är så med Origin också.
Men börja med att kolla om du kan kopiera sparfilerna från barnets "Dokument"-mapp till det nya kontot och se om du kommer åt filerna därifrån, eftersom du är Admin så kommer du åt alla barnens "Dokument"-mappar.

Hoppas att det hjälper!

// sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för typ av konton, offline eller online?

Permalänk
Rekordmedlem

Som du beskriver det med flimmer så kan det ju vara ett hårdvarufel också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Du borde kunna kopiera sparfilerna till de nya kontona, t.ex. Minecraft, där räcker det med att gå in i %appdata% och kopiera hela .minecraft mappen till det nya kontot, och vips så har barnet möjlighet att fortsätta på sin värld. Spel via Steam funkar så att om du loggar in på ett annat konto fast på samma dator så kommer du ändå kunna köra spelet och kunna komma åt sparfilerna, tror det är så med Origin också.
Men börja med att kolla om du kan kopiera sparfilerna från barnets "Dokument"-mapp till det nya kontot och se om du kommer åt filerna därifrån, eftersom du är Admin så kommer du åt alla barnens "Dokument"-mappar.

Hoppas att det hjälper!

// sparkar_boll

OK, tack.
Nu när du skriver det så inser jag att det är en högst tänkbar workaround.
Skall testa snarast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Run4life:

Vad är det för typ av konton, offline eller online?

Offline. Enkel windowsinloggning vid uppstart av datorn.

Skrivet av mrqaffe:

Som du beskriver det med flimmer så kan det ju vara ett hårdvarufel också.

Tänkt tanken. Uppgraderat grafikkortet.
Inga felmeddelanden.

Senaste teorin är att det hänger ihop med spelet Team Fortress på något sätt.
Verkar just nu fungera så länge de inte går in och spelar just det spelet (som givetvis då är favoriten med dagligt spelande).
Googlade på Virus och det spelet men ingen direkt träff.
Har även kört vårt antivirusprogram (Telias F-secure) ett par ggr och allt sägs vara frid å fröjd.

Permalänk

Kan bero på att grafikortet överhettar efter ett tag.

Har märkt att source motorn gör att grafikkortet går varmare än i nått annat spel jag äger om de beror på taskig kodning eller nått annat vet jag inte men av nån anledning så gillar source att grill grafikkortet lite extra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan bero på att grafikortet överhettar efter ett tag.

Har märkt att source motorn gör att grafikkortet går varmare än i nått annat spel jag äger om de beror på taskig kodning eller nått annat vet jag inte men av nån anledning så gillar source att grill grafikkortet lite extra.

Intressant.
För mig som inte är i spelvärlden så mkt... Betyder det du skrev att du lirar just nämnda spel (T Fortress) eller är det mera av ett allmänt resonemang/erfarenhet från din sida?

Det har funkat för dem i flera veckor utan några bekymmer men månne har de nått en nivå där något oönskat händer...

Vad gäller hårdvaran så skulle jag bli besviken om den redan börjar bli klen. De fick sin dator nu i julas och den skulle enl uppgift vara en riktig gaming-pjäs.

Letar upp att grafikkortet är: ZOTAC GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA.

Permalänk
Avstängd

Absolut inget fel på det grafikkortet - det är ytterst få kort som är snabbare där ute på marknaden. Om du vill värmetesta grafikkortet, det kanske inte överhettar i sig självt men omgivningen runtomkring kanske blir för instängd, så kan du köra Furmark en liten stund. Det är väl en motsvarighet till Prime95 som pressar processorn till max. Men som sagt så finns det mindre bra skrivna program (GTA IV är ett annat exempel) som pressar hårdvaran utan att det finns egentlig anledning.

Jag skulle nog också försöka med att kopiera innehållet på kontot eller kontona och fortsätta därifrån. Möjligen kan du behöva skapa nya genvägar men det borde vara allt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft tid att ta i det här så kidzen har fått hålla tillgodo med andra digitala prylar och datorn har stått stilla men i helgen tar jag nu nya tag.
Känns för märkligt det här. Undrar om det är Windows (8.1) som är så instabilt att sånt här händer. (Hade ngt liknande någon vecka efter leverans i julas - då inloggningen helt och hållet låste och inget annat än total ominstallation av Win var möjlig väg vidare.)

Går fortsatt inte att logga in med tidigare nämnda "barn-konton" men med mitt Adm funkar det (med Lösenord, ej Pin). Fortsatt dock pixlar... EMELLANÅT. Provad med Felsäkert läge igår och då upplevde vi aldrig några bekymmer. Å just nu har ena grabben lirat 1 tim (ej Team Fortress än utan Lego The Hobbit) och det funkar som det ska.

Hittar som sagt inga virus, tror jag... igår när jag körde Win update och Felsökning så togs det bort två saker... det ena var ngt som heter "Bits"... kan det vara en bov?

(Var på väg att bifoga bild här - men ser inte hur man gör det... i Avancerat läge?)

Permalänk
Medlem

Hittade detta:

Credential Manager Service was disabled.

Go to RUN (Win Key + R)
Type services.msc
Scroll down to Credential Mnager Service
Right click and go to properties and change the StartUp type to Automatic
Start the service
Now you should be able to change/create the pin.

Inte riktigt samma infallsvinkel/problematik, men kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |