Ram tar slut efter kort tid

Permalänk
Medlem

Ram tar slut efter kort tid

Hej på er,
Jag köpte GTA 5 för någon vecka sedan men det funkar inte så bra. Det är två specifika ställen spelet krashar på, ganska tidigt i spelet.

- När man tar en av de två bilarna och följer efter den andra snubben så krashar det antingen när man kör in i första parkeringshuset eller så krashar det någon minut senare när man precis ska köra ifrån polisbilen som kommer. Har alltså inte kommit förbi detta skede i spelet ännu :/

I övrigt flyter spelet jättebra, kör just nu på väldigt låga inställningar då jag hoppades att det skulle lösa problemet, men icke.
Jag har bara 4gb ram men detta ska ju funka enligt specifikationerna. Mitt system ligger just nu på 1-1,2gb/4gb ramanvändning med enbart Firefox uppe.

Övriga specs av intresse: 3570k, 660ti, 4gb vengeance ram, win 8.1

Spelar i 1080p 60hz skärm och temperaturer är inte i någon riskzon.

Vad kan detta bero på? kan man åtgärda problemet på något vis?

Permalänk
Medlem

Har du ändrat några inställningar för växlingsfilen? Min dator varnade om "för lite ledigt minne" när jag gjorde växlingsfilen för liten, även vissa gånger när RAM-minnet var långt ifrån fullt.

Annars kan det ju vara en bra idé att köpa till lite mer RAM. 4 GB är lite snålt tilltaget för ditt system, och särskilt snålt för ett så stort spel som GTAV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Har du ändrat några inställningar för växlingsfilen? Min dator varnade om "för lite ledigt minne" när jag gjorde växlingsfilen för liten, även vissa gånger när RAM-minnet var långt ifrån fullt.

Annars kan det ju vara en bra idé att köpa till lite mer RAM. 4 GB är lite snålt tilltaget för ditt system, och särskilt snålt för ett så stort spel som GTAV.

Hm inte så vitt jag vet, hur kan jag titta upp detta? Och hur bör den se ut? Jo 4gb är lite snålt, men jag känner inte att jag har pengar att lägga på datorn för stunden

Edit: Gick nu in i inställningarna för växlingsfil och skrev in de rekommenderade värdena, ska testa spelet nu.
Edit: Tack så mycket, detta löste problemet, även om spelet småhackar lite då och då, antar att det kan ha att göra med att spelet ligger på en väldigt långsam disk

Permalänk
Medlem

4 GB är MINIMUM specs. Dvs vad som krävs för att starta spelet, inte för att köra spelet med vettig fps. En vän till mig har också 4GB och hade ungefär 1-5 FPS och han väntar nu på sitt beställda ram-minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haggis:

4 GB är MINIMUM specs. Dvs vad som krävs för att starta spelet, inte för att köra spelet med vettig fps. En vän till mig har också 4GB och hade ungefär 1-5 FPS och han väntar nu på sitt beställda ram-minne.

så när han kör på låga inställningar får han 1-5 fps? då är det inte minnet det är för lite av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geiger:

Hm inte så vitt jag vet, hur kan jag titta upp detta? Och hur bör den se ut? Jo 4gb är lite snålt, men jag känner inte att jag har pengar att lägga på datorn för stunden

Edit: Gick nu in i inställningarna för växlingsfil och skrev in de rekommenderade värdena, ska testa spelet nu.
Edit: Tack så mycket, detta löste problemet, även om spelet småhackar lite då och då, antar att det kan ha att göra med att spelet ligger på en väldigt långsam disk

Trevligt att det löste sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så när han kör på låga inställningar får han 1-5 fps? då är det inte minnet det är för lite av.

Spelar ingen större roll vilka inställningar han kör på, ungefär samma ospelbara FPS han ligger på hela tiden

Permalänk
Medlem

Ja 4gb är som sagt minimum. Spelet flyter faktist på trots detta, kör dock "normal" på alla inställningar, med ett undantag att det hackar till lite då och då när man kör bil. Om det beror på mängd RAM, oklockad 3570K eller att spelet ligger på en mekanisk lagringsdisk vet jag inte

Permalänk
Hjälpsam

Intressant att det trots allt går ganska bra att spela med 4GiB minne, nu vet vi i alla fall det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

kör med 8gb och spelet drar upp rätt snabbt minnet till nästan 7gb eller nåt.. helt galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

kör med 8gb och spelet drar upp rätt snabbt minnet till nästan 7gb eller nåt.. helt galet.

Oj det var väldans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geiger:

Hej på er,
Jag köpte GTA 5 för någon vecka sedan men det funkar inte så bra. Det är två specifika ställen spelet krashar på, ganska tidigt i spelet.

- När man tar en av de två bilarna och följer efter den andra snubben så krashar det antingen när man kör in i första parkeringshuset eller så krashar det någon minut senare när man precis ska köra ifrån polisbilen som kommer. Har alltså inte kommit förbi detta skede i spelet ännu :/

I övrigt flyter spelet jättebra, kör just nu på väldigt låga inställningar då jag hoppades att det skulle lösa problemet, men icke.
Jag har bara 4gb ram men detta ska ju funka enligt specifikationerna. Mitt system ligger just nu på 1-1,2gb/4gb ramanvändning med enbart Firefox uppe.

Övriga specs av intresse: 3570k, 660ti, 4gb vengeance ram, win 8.1

Spelar i 1080p 60hz skärm och temperaturer är inte i någon riskzon.

Vad kan detta bero på? kan man åtgärda problemet på något vis?

Skrivet av dagbro:

Har du ändrat några inställningar för växlingsfilen? Min dator varnade om "för lite ledigt minne" när jag gjorde växlingsfilen för liten, även vissa gånger när RAM-minnet var långt ifrån fullt.

Annars kan det ju vara en bra idé att köpa till lite mer RAM. 4 GB är lite snålt tilltaget för ditt system, och särskilt snålt för ett så stort spel som GTAV.

Detta! Fick problem för första gången iomed gta så kanske värt en titt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haggis:

Spelar ingen större roll vilka inställningar han kör på, ungefär samma ospelbara FPS han ligger på hela tiden

jag har i5 760 på 3.6 ghz, två 6870 och 4 gig i minne, flyter på bra på fullhd samt det mesta avstängt, och det andra på normal. finns en inställning där man kan utnyttja mer minne än vad man har, alltså gpu minne, dock så kan spelet krascha osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så när han kör på låga inställningar får han 1-5 fps? då är det inte minnet det är för lite av.

Han har fått sitt minne nu och kan spela utan problem