Permalänk

Val av spelmotor

Jag och min gamla mattelärare tänkt slå våra kloka hjärnor ihop och skapa ett spel. (Undrar också varför jag hänger med min mattelärare???#nörd)
det börjar luta mot en app för telefonen.
behöver tips för spelmotor?!
Krav:

Vi har grundläggande kunskaper inom programmering, så inget jätte avancerat.

Ska kunna hantera online-spel.

annars är jag öppen för förslag.

MVH Eric..

Permalänk
Medlem

Har hört mycket gott om Unity som ska vara relativt lätt att använda. Dock kan jag ingenting om programmering, så det får någon annan kolla upp

Permalänk
Skrivet av Zed':

Har hört mycket gott om Unity som ska vara relativt lätt att använda. Dock kan jag ingenting om programmering, så det får någon annan kolla upp

har skrivit följande:

Clickteam fusion 2.5:
+Enkelt
+Bra integration med mobila plattformar
+Bra integration med reklam
+/- ingen programmering
-ingen online funktion
-endast 2D

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=-_2frOJmKro

Unreal engine 4:
+Bra grafik
+Bättre för 3D spel
+funkar för alla plattformar
+/- för mer avancerade objekt så måste man göra dom i program som Blender
+/-Mer komplext än fusion 2.5
+/- Annvänder sig av ett system som heter Blueprints istället för programering
-Tung drivet

Exempel för mobilplattform: https://www.youtube.com/watch?v=Ocfo1-g8ub0
Exempel för PC/Mac: https://www.youtube.com/watch?v=Va-xGNDlsig

Unity 5:

Nästan samma som unreal engine bara att unity är mer och svårare programmering.

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=TOzlRNNRdC8

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av ericeric113:

har skrivit följande:

Clickteam fusion 2.5:
+Enkelt
+Bra integration med mobila plattformar
+Bra integration med reklam
+/- ingen programmering
-ingen online funktion
-endast 2D

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=-_2frOJmKro

Unreal engine 4:
+Bra grafik
+Bättre för 3D spel
+funkar för alla plattformar
+/- för mer avancerade objekt så måste man göra dom i program som Blender
+/-Mer komplext än fusion 2.5
+/- Annvänder sig av ett system som heter Blueprints istället för programering
-Tung drivet

Exempel för mobilplattform: https://www.youtube.com/watch?v=Ocfo1-g8ub0
Exempel för PC/Mac: https://www.youtube.com/watch?v=Va-xGNDlsig

Unity 5:

Nästan samma som unreal engine bara att unity är mer och svårare programmering.

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=TOzlRNNRdC8

Dold text

Jag använder själv Unreal engine 4 och skulle absolut rekommendera det!
Det utvecklas väldigt fort, får nya features hela tiden som är väldigt intressanta.

När det kommer till din lista med nackdelar, så håller jag inte med om att UE4 är tungdrivet.
Blueprint systemet kan vara tungdrivet, men du måste inte använda blueprints... fungerar lika bra att skriva i C++ blueprints fungerar dock för det mesta och är väldigt lätt att komma igång med!

Att göra saker i externa program kommer du alltid behöva göra om du vill ha någon form annat än standard sakerna (cylindrar, sfärer, kuber etc).

UE4 har också en massa content som är gratis och får användas kommersiellt, dessutom kommer det nya saker till marketplace för några kronor varje vecka.

Unity 5 har jag sneglat på, men jag trivs så jäkla bra i UE4 och blueprints så det kommer nog inte bli av.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Jag använder själv Unreal engine 4 och skulle absolut rekommendera det!
Det utvecklas väldigt fort, får nya features hela tiden som är väldigt intressanta.

När det kommer till din lista med nackdelar, så håller jag inte med om att UE4 är tungdrivet.
Blueprint systemet kan vara tungdrivet, men du måste inte använda blueprints... fungerar lika bra att skriva i C++ blueprints fungerar dock för det mesta och är väldigt lätt att komma igång med!

Att göra saker i externa program kommer du alltid behöva göra om du vill ha någon form annat än standard sakerna (cylindrar, sfärer, kuber etc).

UE4 har också en massa content som är gratis och får användas kommersiellt, dessutom kommer det nya saker till marketplace för några kronor varje vecka.

Unity 5 har jag sneglat på, men jag trivs så jäkla bra i UE4 och blueprints så det kommer nog inte bli av.

Du har säkert rätt om hur tungdrivet ue4 är, ska ändra på det då.
Om du är sugen på att haka på så kan du väll höra av dig.

Permalänk
Medlem

Som ovan sa. Unreal Engine 4 är bäst.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag har suttit lite i både Unity och UE 4, kan lätt säga att jag är hel såld på UE 4 och tycker att du bör köra på det.
Unity är nice, riktigt nice, men med de nya uppdateringarna i UE 4 så blir det några snäpp bättre och det är verkligen inte tungdrivet. Minns jag inte fel är UE 4 också skapat i C++ vilket inte alls är tungt. Du kan välja mellan blue prints och pure C++ kod om du så vill som tidigare nämnts.

Att skapa modeller i ett externt program är att rekommendera oavsett. UE 4 har riktigt nice ljussättning och sådant samt kan du enkelt exportera till smartphone eller webbläsare med HTML 5 / OpenGL då, dessutom är UE 4 gratis nu!!! Vilket gör det ännu mer attraktivt jämfört med Unity som är gratis men du kan få tillgång till Pro versionen ifall du betalar en summa. Visserligen kan du åstadkomma en hel del med gratis versionen också, men jag skulle ändå rekommendera UE 4. Finns också galet många tutorials som är riktigt nice till UE 4.

Permalänk

Unreal Engine och Unity ska väl vara de mest använda.

Själv använder jag LibGDX emd java. Ska dock kolla på ovanstående snart då de ska tydligen vara lite smidigare.

Ska ni göra online så har jag hört att "lidgren network"-biblioteket är awesome och jag vet att de funkar med Unity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericeric113:

Jag och min gamla mattelärare tänkt slå våra kloka hjärnor ihop och skapa ett spel. (Undrar också varför jag hänger med min mattelärare???#nörd)
det börjar luta mot en app för telefonen.
behöver tips för spelmotor?!
Krav:

Vi har grundläggande kunskaper inom programmering, så inget jätte avancerat.

Ska kunna hantera online-spel.

annars är jag öppen för förslag.

MVH Eric..

Dags att vara deputy downer men har du inte en spelide vilket inkluderar synopsis så är det väldigt tidigt att fundera på spelmotor.

Permalänk
Medlem

Av min erfarenhet av bägge spelmotorerna så vill jag påstå att Unity har överlägset bäst Android-support.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Beror ju HELT på spelupplägget. Kom på vad ni vill göra föärst och välj verktyg som passar. Är det inte något som är superavancerat så kanske det är enklare och mindre krävande att skriva från scratch och använda typ SDL 2 eller liknande istället för att köra en stor klumpig motor som Unity, Unreal Engine eller liknande.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P