Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny dator för att programmera/utveckla – nödvändigt? (Mac/iOS)

Permalänk
Medlem

Ny dator för att programmera/utveckla – nödvändigt? (Mac/iOS)

Hej, jag är en nybörjare när det kommer till att programmera, men vill nu lära mig. "Slutmålet" är att kunna utveckla appar till iOS, och sedan får vi se om kunskaperna kan utökas efter det.

Jag använder i dagsläget en iMac men undrar om det är generellt rekommenderat att jag skaffar ett avskilt system för programmering/utveckling. Anledningen skulle då vara att det möjliggör mer experimenterande utan risk för att jag rör till något i mitt iMac-system.

Frågan är om jag tänker rätt, eller om det är onödigt mycket säkerhetstänk? Finns det ens någon överhängande risk att man sabbar saker på datorn om man inte vet vad man håller på med när man programmerar? Jag tänker även att man kanske kommer ladda ner en mängd olika bibliotek/tredjepartsmjukvara m.m. som man slutligen inte använder och helst skulle jag inte vilja skräpa ner min vanliga dator med sådant.

Språken jag kommer arbeta med är Python till en början, och senare Object-C eller Swift.

Slutligen undrar jag även om ni har några rekommendationer på systemspecifikationer för utveckling för iPad. Jag har funderat på att skaffa en begagnad Mac Mini för att utveckla på, om det blir aktuellt.

Tack för vägledning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nnix:

Jag använder i dagsläget en iMac men undrar om det är generellt rekommenderat att jag skaffar ett avskilt system för programmering/utveckling. Anledningen skulle då vara att det möjliggör mer experimenterande utan risk för att jag rör till något i mitt iMac-system.

Frågan är om jag tänker rätt, eller om det är onödigt mycket säkerhetstänk?

Såvida du inte hade för avsikt att skriva virus så låter det väldigt onödigt med en separat burk att arbeta på.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nnix:

Hej, jag är en nybörjare när det kommer till att programmera, men vill nu lära mig. "Slutmålet" är att kunna utveckla appar till iOS, och sedan får vi se om kunskaperna kan utökas efter det.

Jag använder i dagsläget en iMac men undrar om det är generellt rekommenderat att jag skaffar ett avskilt system för programmering/utveckling. Anledningen skulle då vara att det möjliggör mer experimenterande utan risk för att jag rör till något i mitt iMac-system.

Frågan är om jag tänker rätt, eller om det är onödigt mycket säkerhetstänk? Finns det ens någon överhängande risk att man sabbar saker på datorn om man inte vet vad man håller på med när man programmerar? Jag tänker även att man kanske kommer ladda ner en mängd olika bibliotek/tredjepartsmjukvara m.m. som man slutligen inte använder och helst skulle jag inte vilja skräpa ner min vanliga dator med sådant.

Språken jag kommer arbeta med är Python till en början, och senare Object-C eller Swift.

Slutligen undrar jag även om ni har några rekommendationer på systemspecifikationer för utveckling för iPad. Jag har funderat på att skaffa en begagnad Mac Mini för att utveckla på, om det blir aktuellt.

Tack för vägledning!

Du tänker helt rätt.

Det enda jag skulle ändra är väl tanken att jobba på en separat fysisk maskin. Ofta är det smidigare att använda en virtuell miljö. Lättare att återställa och kräver ingen extra hårdvara. Dessutom ger det en chansen att få en bättre översikt över exakt hur utvecklingsmiljön behöver konfigureras för att fungera.

Exakt hur man gör med det på Mac (och dina andra frågor runt Applecentrisk utveckling) har jag dock inte koll på.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Har för mig att iOS-utveckling ställer krav på en maskin med OS X dvs alternativen är Appledator, virtualisering eller bygga en hackintosh.

Permalänk
Medlem

Det stämmer att XCode och Apples Developer Program kräver OS X. Hackintosh är tekniskt sett emot reglerna tror jag, men kod som kod.

Virtuell maskin låter intressant och ska titta på någon lösning för Mac. Tack för tipset. Det blir i så fall att köra Yosemite i en virtuell maskin på Yosemite (?), låter lite långsökt men kanske fungerar bra

Permalänk
Medlem

Följde ditt råd och installerade VMWare Fusion 7 30-dagars trial tillsammans med Yosemite.

Själva installationen var väldigt smidig, men tyvärr är prestandan lite i underkant, trots att jag har installerat VMWare Tools och designerat halva min RAM (8/16 Gb) och 2/4 processorkärnor för VMWare.

Skall nu prova att gå tillbaka till Mavericks och om det inte fungerar, kanske Snow Leopard.

Om det är någon som har tips på hur man kan göra OS X mer lightweight så hojta gärna.

Permalänk
Medlem

Blev nyfiken på vad som krånglade. Verkar vara en bug. Google hittade denna länk: https://communities.vmware.com/thread/492900?start=15&tstart=... med en hel del tips.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att efter en dags experimenterande med VMWare så känns det riktigt skönt att äntligen ha avinstallerat mjukvaran då prestandan var ganska usel och det hängde sig titt som tätt. Kör på en iMac 27" Mid-2011 3.4GHz 16Gb RAM, och medan det inte är den nyaste datorn så är den inte jättedålig heller.

Yosemite var väldigt långsamt, och medan Mavericks fungerar bättre så visade det sig att XCode kräver Yosemite för att kunna köras. Dessutom rörde VMWare till mina permissions så jag behövde köra en repair via Disk Utility.

Jag testade även att läsa in min Boot Camp-partition i VMWare, men det fungerade inte särskilt smidigt, och som kronan på verket gjorde avinstallationen att mitt Bluetooth-keyboard slutade fungera i Windows 7 och systemet "hackar" till med jämna mellanrum, så jag måste reparera Boot Camp eller ominstallera partitionen. Det är möjligt att det finns någon bugg bakom prestandaproblemen, men för min del är VMWare ett avslutat kapitel för nu.

TL;DR: Jag får nog titta på att köpa en dator för utveckling istället, alternativt chansa och köra programmeringsutveckling i mitt vanliga hemmasystem.

Permalänk

Programmera på din vanliga dator du. Såvida du inte har känsliga grejer(typ jobb) så finns det ingen anledning att ha en separat dator.

Permalänk
Medlem

Du kan inte förstöra din dator eller telefon om du utvecklar iOS appar.

Och även om du börjar programmera program till din dator så är det svårt att råka förstöra något. Finns så många skydds funktioner mot det. Råkar göra en evig loop = 100% CPU load? Bara att öppna taskmanager och döda processen. Råkat göra program som fyller RAM i all oändligthet? Samma sak, döda processen, inga problem.

Gör ett program som raderar filer rekursivt och du råkar på något sätt skriva fel mapp? Då försvinner dina filer men inte systemfilerna så datorn kommer fortfarande fungera. Återställ dina privata filer från en backup. Eventuell riskåtgärd: Skapa ett nytt konto på datorn, då raderas max det kontos filer (all din kod, å andra sidan bör du använda git+github = allt finns i molnet ändå).

Vad är det du är rädd för att du ska göra fel?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk

På mitt arbete råkade en arbetskamrat skriva fel i ett skript så att alla filer raderades och inte kunde återställas.
Själv har min dator svartnat och startats om av pekarfel i C++.

En billig mini dator med sensorer och motorer anslutna kan vara lagom för att lära sig programmering.

Permalänk
Inaktiv

Som hobbykodare kör på den maskinen du har, det finns så otroligt mycket att lära sig i början som man kan göra på en gammal dator. Utvecklar man dessutom bara enkla program så påverkar dessa inget.

Skrivet av nnix:

Måste erkänna att efter en dags experimenterande med VMWare så känns det riktigt skönt att äntligen ha avinstallerat mjukvaran då prestandan var ganska usel och det hängde sig titt som tätt. Kör på en iMac 27" Mid-2011 3.4GHz 16Gb RAM, och medan det inte är den nyaste datorn så är den inte jättedålig heller.

Troligtvis mycket skräp i ditt os och du kanske skulle behöva göra det windowsanvändare gör årligen att rensa systemdisken. Många kör virtuellt på seriösa maskiner där det finns viten på 10 - 100 000kr/h om de skulle gå ner eller ej fungera direkt. (infrastruktur är kostsamt om det går ner)

Det är i dagsläget och i kommande framtid mycket populärt att arbeta virtuellt av flera anledningar:

1. Man kan skapa precis den utvecklingsmiljö som man vill ha, alltså ha det operativsystemet och alla de mjukvaror som man ska ha utan att installera annan skit som kan skapa konflikter.
2. Man kan göra backup av hela maskinen enkelt vilket är bra då man ska göra mer vulgära tester.
3. Om en arbetskamrat ska arbeta med samma projekt så är det bara att klona maskinen och man sparar en hel del arbete.
4. Man slipper ha x-antal fysiska maskiner man ska utveckla kommunikation mellan olika maskiner.
O.s.v.

Alla seriösa utvecklare som inte enbart jobbar med en enda sak som jag känner till kör virtuellt idag, ingen försöker dra in windows server 2012 ena dagen på sin laptop för att utveckla något på denna, nästa dag ska macOs in på samma laptop.

För seriösa programmerare som har ryggproblem med att deras plånbok är för tung i bakfickan så rekommenderar jag att skaffa en utvecklingsserver och köra VMware ESXI på denna. Då kan man utveckla precis som man vill, man bör dock minst ha 16GB ram och rejält med hårddisk, vilket inte är så dyrt idag, men ska man vara seriös så slukar man snabb 100GB ram. Databas i redundans, filservrar, versionhanteringsmaskin etc, 16GB ram är slut innan man ens har startat sin första utvecklingsmaskin. Men ramminne sjunker i priset och då blir dessa servar allt vanligare hemma privat bland seriösa programmerare.