4790k vill ej använda sig av mina Adaptive Voltages..

Permalänk
Medlem

4790k vill ej använda sig av mina Adaptive Voltages..

Hej, fick nyss hem min 4790k och Asus z97-A. Eftersom min förra vattenkylare gick i sönder kommer jag
använda mig av stock kylaren (utan OC), problemet är att jag vill manuelt sätta Volten till 1.200 (stabilt)
eftersom orginal är den uppe i 1.3500 men om jag sätter på adaptive voltage, med 0.0001 som offset och
1.200 som max turbo voltage går den fortfarande upp till 1.350 volt... Är det något jag missar?

Permalänk

Jag har samma problem och skulle precis skapa en egen tråd. Tur att jag läste mig för först Jag inhandlade en 4790K för två veckor sedan och har även jag problem med att få adaptive voltage att fungera som det ska. Efter att ha testat mig fram till en stabil manual voltage vid 4.4Ghz (1.13 i mitt fall), skulle jag även vilja kunna dra nytta av strömsparfunktionerna och låta voltage sjunka i idle, med ett maxtak på 1.13 då Intels turboläge slås på, t.ex. vid spel. Men tyvärr så drar voltage iväg över denna angivna turbo voltage under inställningarna för Adaptive voltage. Vad gör jag för fel?

(Gäller inte bara benchmarks så som Intelburntest eller AIDA64, utan även vanliga spel så som CS:GO)

Permalänk
Medlem

Okej så efter jag lekt lite med BIOSen, sätter jag core offset till "Auto" och max turbo voltage till "1.200", C-States till "Enabled" (EJ Auto), och i windows; Power Options till "Balanced" så "funkar" det. Den håller volten nere dock pendlar den upp och ner rätt snabbt (vilket kan vara SpeedStep?), samt spikar den till 1.3000 då och då. Vet inte hur bra det är att den spikar? Jag har dock läst på andra forum att dessa Adaptive Voltage spikes är normalt.