Permalänk
Medlem

2 operativsystem på 2 SSD

Hej!

Jag har installerat win 7 på 2 olika SSD diskar, SSD A är den jag haft längst och SSD B är den jag installerade senast på. I Början funkade allt bra och
jag fick upp en boot meny på disk B där jag kunde välja från vilken SSD jag ville boota ifrån. Men nu har något hänt och jag får längre inte fram någon boot meny utan får endast felmeddelandet "reboot and select proper boot device". Dock funkar det om jag kopplar bort Disk A. Har ställt in "rätt" boot ordning i bios.

Permalänk
Medlem

Funkar det att starta datorn från Disk A eller är det problem med båda diskarna?

Permalänk
Medlem

Det funkar att starta från disk A, men då kommer inte boot menyn fram så att jag kan välja från vilket os/ssd, dvs jag kommer direkt in i disk A
o dess operativsystem

Permalänk
Medlem

Har du haft en 3:e disk som du nu tagit bort?

Bootgrejen kan ha hamnat på nån lagrings disk om den var kopplad när Windows installerades. Om det är så så måste 3:e disken vara vald i bios. Samma problem om bootgrejen låg på en av SSD diskarna och du valt den andra disken.

Om du hade en 3:e disk kopplar du in den igen och testar att välja i bios att datorn startar från den. Testa också att välja SSD diskarna i bios och se om boot menyn du pratar om dyker upp.

Felet kan vara:
Bootgrejen har skadats eller tagits bort av dig.
Disken med boot grejen har kopplats ur eller formaterats av dig.

Man kan skapa en ny boot meny på nått sätt men jag har aldrig haft nått intresse av det. Dagens moderkort bruka ha en genväg till boot listan i bios som jag använder i stället. Man slipper ta den långa vägen in i bios. Dock så gäller valet där bara 1 gång medan valet på vanliga stället i bios gäller hela tiden.

Permalänk
Medlem

Stort tack, du hade helt rätt. Det visade sig att "startfilerna" hamnat på en 3e disk där jag inte har något os på. Återigen stort tack för att du tog dig
tid att hjälpa till.