Windows 10-testare kan få giltig licens utan kostnad

Permalänk
Melding Plague

Windows 10-testare kan få giltig licens utan kostnad

Alla som testar Microsofts Technical Preview för Windows 10 kan komma att uppgraderas till RTM-versionen utan licens och krav på aktivering, det skriver den kända läckaren Wzor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta vore ju det enda logiska. Vad skall de göra annars? "Tack för att ni bidragit till att vårt operativ inte suger. Nu är det färdigt, nu kan ni dra åt helvete!" Nej knappast..

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Satt på W10TP ett tag men gav upp eftersom de kommer på nya hinder för oss som vill ha praktiska funktioner utan att behöva stänga av UAC vilket inaktiverar ModernUI eller vad det kallas nu.

Vore ju bra om man fick en licens så jag kan ha det på den sekundära datorn och hoppas på att de slutar begränsa administratörer framöver.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Funkar allt riktigt i Win10 än? Kan man lira allt osv?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta vore ju det enda logiska. Vad skall de göra annars? "Tack för att ni bidragit till att vårt operativ inte suger. Nu är det färdigt, nu kan ni dra åt helvete!" Nej knappast..

Som Windows 7-betatestare så var meddelandet ungefär så

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Detta vore ju det enda logiska. Vad skall de göra annars? "Tack för att ni bidragit till att vårt operativ inte suger. Nu är det färdigt, nu kan ni dra åt helvete!" Nej knappast..

Beror lite på hur man ser på det hela.

Många testar ju bara för att se om W10 är något att ha, innan eventuellt köp, som t.ex. ett demo av ett spel. Dessa bör ju knppast få något gratis.
De som verkligen har bidragit till utveckling av operativsystemet kanske dock borde få någon liten ersättning kan man kanske tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta vore ju det enda logiska. Vad skall de göra annars? "Tack för att ni bidragit till att vårt operativ inte suger. Nu är det färdigt, nu kan ni dra åt helvete!" Nej knappast..

Fast det är ju inget krav att betatesta deras operativsystem så jag ser inte varför dom borde ge alla betatestare en gratis licens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Som Windows 7-betatestare så var meddelandet ungefär så

Jag minns... Och det vore ju oerhört "derp derp" av dem att göra om samma helidiotiska sak en gång till, så det tror jag inte de gör. Här gäller det för Microsoft att vara på total charmoffensiv på alla fronter om det skall gå vägen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag minns... Och det vore ju oerhört "derp derp" av dem att göra om samma helidiotiska sak en gång till, så det tror jag inte de gör. Här gäller det för Microsoft att vara på total charmoffensiv på alla fronter om det skall gå vägen.

Sakta i backarna nu, Microsoft har inte sagt någonting om Windows 10 och licenser för testare. De behöver enligt dig stå till svars för vad WZor skriver på Twitter? Logiskt....

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Beror lite på hur man ser på det hela.

Många testar ju bara för att se om W10 är något att ha, innan eventuellt köp, som t.ex. ett demo av ett spel. Dessa bör ju knppast få något gratis.
De som verkligen har bidragit till utveckling av operativsystemet kanske dock borde få någon liten ersättning kan man kanske tycka.

Skrivet av wRRM:

Fast det är ju inget krav att betatesta deras operativsystem så jag ser inte varför dom borde ge alla betatestare en gratis licens?

Skrivet av strejf:

Sakta i backarna nu, Microsoft har inte sagt någonting om Windows 10 och licenser för testare. De behöver enligt dig stå till svars för vad WZor skriver på Twitter? Logiskt....

"Stå till svars..." Jo tjena.. De har annat att stå till svars för i så fall. Förvirringen är total. Det de i princip har sagt är ""Windows 10 blir gratis, för alla, även pirater!, eller vänta.. Hur var det nu??"

Det enda logiska är att göra det gratis för alla. Ladda ner ISO, installera, klart. Allt annat är ologiskt. Annars dras man man problemet att man måste motivera varför vissa får det gratis och andra inte, och varför inte de som kör Vista? De om några behöver väl plåster på såren?

Nej, jag tror faktiskt att det blir gratis. Efter många mörka år för Microsoft behöver de lite pluspoäng från användarna.

Vad gäller WZOR så har han sällan fel. Han var först med att läcka att startmenyn skulle komma tillbaka, vilket många fnös åt, men det visade ju sig stämma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Funkar allt riktigt i Win10 än? Kan man lira allt osv?

Det enda som jag som "slutanvändare" haft problem med är BankID som inte lirar med Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Funkar allt riktigt i Win10 än? Kan man lira allt osv?

Du kan spela, men inte allt och inte utan krascher. I övrigt väldigt trevligt tycker jag.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Satt på W10TP ett tag men gav upp eftersom de kommer på nya hinder för oss som vill ha praktiska funktioner utan att behöva stänga av UAC vilket inaktiverar ModernUI eller vad det kallas nu.

Vore ju bra om man fick en licens så jag kan ha det på den sekundära datorn och hoppas på att de slutar begränsa administratörer framöver.

Wat, vadå stänger av MUI när man stänger av UAC? Det måste ha varit så i de äldre versionerna för jag har det avstängt och det går bra för mig. Kan dock komma upp rutor när jag vill starta vissa program och de klagar på att jag måste vara admin, men det är bara klicka nästa så accepterar programmet det ändå.

Permalänk
Medlem

Tja, kan ju vara trevligt för de som testat att få se vad slutresultatet blev. Man får ju lite känslan av att de egentligen inte vill ta betalt för Windows längre (antyds ju att till och med piratkopior kan bli omvandlade till äkta versioner). Det mest logiska i så fall vore att ta bort aktiveringskravet helt och hållet. De kanske kan ta betalt för support till företag samt för inköp via deras programvarubutik istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tja, kan ju vara trevligt för de som testat att få se vad slutresultatet blev. Man får ju lite känslan av att de egentligen inte vill ta betalt för Windows längre (antyds ju att till och med piratkopior kan bli omvandlade till äkta versioner). Det mest logiska i så fall vore att ta bort aktiveringskravet helt och hållet. De kanske kan ta betalt för support till företag samt för inköp via deras programvarubutik istället?

Ja, det känns ju som det logiska. Google och Apple och andra företag som "hängt med" har ju slutat ta betalt för operativen för länge sedan och fixar finansieringen på andra sätt som kunderna är med välvilligt inställda till.

Dessutom kostar det mer än det smakar med "piratjakt", och det är meningslöst eftersom någon ändå knäcker skydden och gör en piratversion tillgänglig väldigt fort. Man kan inte programmera bort ett moraliskt förhållningssätt.

Om Microsoft varit "det självklara valet" vad gäller operativsystem, som de var fram till mitten på 00-talet ungefär.. Ja då hade de kanske kunnat diktera villkoren men som marknaden ser ut idag så går inte det. Microsoft håller inte i taktpinnen längre utan de får snällt spela med, så att säga. Kunderna tycker att gratis operativ är en självklarhet och då får Microsoft "anpassa sig eller då", helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Funkar allt riktigt i Win10 än? Kan man lira allt osv?

Ja allt funkar... som jag kör. Du får nog precisera dig lite mer för att vi ska kunna svara på din fråga

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta vore ju det enda logiska. Vad skall de göra annars? "Tack för att ni bidragit till att vårt operativ inte suger. Nu är det färdigt, nu kan ni dra åt helvete!" Nej knappast..

Själv är jag bara tacksam att få ta del av tidiga byggen av Windows 10 på det här sättet MS erbjuder.

Hela min familj kör faktiskt W10 på datorerna, ingen lämnar feedback förutom jag någon enstaka gång.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Detta vore ju det enda logiska. Vad skall de göra annars? "Tack för att ni bidragit till att vårt operativ inte suger. Nu är det färdigt, nu kan ni dra åt helvete!" Nej knappast..

Vad lever du i för värld? Brukar blizzard eller dice delar ut licenser gratis för deras kommande spel om man går med i deras testprogram?
Där måste man ju oftast betala (dvs preorder) på det kommande spelet för att få vara med och testa betan.
Windows insider är ju från början till för utveckalre för kunna testa och säkerställa att deras produkter ska vara klara och funktionsdugliga när väl win10 kommer.

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Inaktiv

Hela licensformen från OEM till Retail är ganska skruvad. En licens är en licens och man borde få installera den som man behagar. Att man köper ny hårdvara ska inte begränsa användandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av celeron_hero:

Ja allt funkar... som jag kör. Du får nog precisera dig lite mer för att vi ska kunna svara på din fråga

Jag tänker generellt, Steam, XBMC och sånt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av celeron_hero:

Vad lever du i för värld? Brukar blizzard eller dice delar ut licenser gratis för deras kommande spel om man går med i deras testprogram?
Där måste man ju oftast betala (dvs preorder) på det kommande spelet för att få vara med och testa betan.
Windows insider är ju från början till för utveckalre för kunna testa och säkerställa att deras produkter ska vara klara och funktionsdugliga när väl win10 kommer.

Din jämförelse hade varit relevant om Blizzard och EA var de sista spelhusen som tog betalt för spel, och om de tidigare gett ut så kassa spel att kunderna överväger att helt sluta spela spel från de företagen. Men nu är det ju inte så. Men så är det däremot för Microsoft. De måste krypa till korset och erbjuda Windows 10 gratis till de som testat, annars kommer de åka på ytterligare en "ragestorm" som får stort genomslag i media, och jag tror inte Microsoft tycker det är så kul att ständigt behöva ägna sig åt damage control så fort de tar nya beslut. Microsoft behöver ta ett beslut som gör alla nöjda, helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag tänker generellt, Steam, XBMC och sånt.

Vad jag kör hemma, allt fungerar:
Steam, Origin, Creative Cloud, chrome, office 365... hmm, BF 3,4,HL - GTA V - KSP - Minecraft

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Din jämförelse hade varit relevant om Blizzard och EA var de sista spelhusen som tog betalt för spel, och om de tidigare gett ut så kassa spel att kunderna överväger att helt sluta spela spel från de företagen. Men nu är det ju inte så. Men så är det däremot för Microsoft. De måste krypa till korset och erbjuda Windows 10 gratis till de som testat, annars kommer de åka på ytterligare en "ragestorm" som får stort genomslag i media, och jag tror inte Microsoft tycker det är så kul att ständigt behöva ägna sig åt damage control så fort de tar nya beslut. Microsoft behöver ta ett beslut som gör alla nöjda, helt enkelt.

Är det verkligen en stark opinion för att microsoft ska ge ut W10 gratis?
Första gången jag personligen läser detta så tror ju knappast det skulle bli någon "ragestorm", kanske några arga inlägg på några forum och några twitter kommentarer

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det känns ju som det logiska. Google och Apple och andra företag som "hängt med" har ju slutat ta betalt för operativen för länge sedan och fixar finansieringen på andra sätt som kunderna är med välvilligt inställda till.

Google och Apple har "gratis" operativsystem eftersom de tjänar pesos på appar som säljs i deras butiker. Microsoft kan inte göra det, eftersom för få personer använder Microsofts butik, vilket leder till färre appar och färre kunder. Vilket till viss del beror på alla konservativa PC-användare som slog bakut när MS presenterade sin butik.

Så vill du göra det möjligt för MS att ge bort operativsystemet: Används deras butik regelbundet, och ladda ner appar som finns där. Speciellt nu när de kan användas på skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av celeron_hero:

Vad lever du i för värld? Brukar blizzard eller dice delar ut licenser gratis för deras kommande spel om man går med i deras testprogram?
Där måste man ju oftast betala (dvs preorder) på det kommande spelet för att få vara med och testa betan.
Windows insider är ju från början till för utveckalre för kunna testa och säkerställa att deras produkter ska vara klara och funktionsdugliga när väl win10 kommer.

Samtidigt som ökat utvecklarfokus inför Windows 10 sker på villkor att målgruppen blir så stor som möjligt. För Microsofts del finns det ett värde i att vara generösa mot privatpersoner - för i takt med användarbasen ökar så ökar likaså intresset från utvecklarna och ännu fler privatpersoner, och bolag, dras till [och köper] operativsystemet.

Det är en stor skillnad på att prova att operativsystem och ett program som körs inom ett operativsystem. Trösklarna för att prova ett operativsystem är mycket högre och incitamenten att testa är, från ett användarperspektiv, färre. Så för Microsoft att verka mer generösa mot sina testare än Blizzard eller EA vore inte alls konstigt.

Permalänk
Medlem

Jag fick en full Ultimate license för Windows 7 när jag hade testat det. Var iofs inte i närheten lika många testare på den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Är det verkligen en stark opinion för att microsoft ska ge ut W10 gratis?
Första gången jag personligen läser detta så tror ju knappast det skulle bli någon "ragestorm", kanske några arga inlägg på några forum och några twitter kommentarer

Jag tror att det är många som förväntar sig det, ja. Men vi får se hur det blir.

Skrivet av KplSteiner:

Google och Apple har "gratis" operativsystem eftersom de tjänar pesos på appar som säljs i deras butiker. Microsoft kan inte göra det, eftersom för få personer använder Microsofts butik, vilket leder till färre appar och färre kunder. Vilket till viss del beror på alla konservativa PC-användare som slog bakut när MS presenterade sin butik.

Så vill du göra det möjligt för MS att ge bort operativsystemet: Används deras butik regelbundet, och ladda ner appar som finns där. Speciellt nu när de kan användas på skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vore att börja i fel ände. Får man däremot operativet gratis är ju chansen större att man använder och köper apparna. Tar de betalt för själva operativet så minskar chansen.. Det vore som att bromsa sig ur en uppförsbacke.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter ju fint.

OFF TOPIC: Någon som vet om man kan uppgradera från Windows 7 till W10 utan att behöva omformatera sin SSD?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det känns ju som det logiska. Google och Apple och andra företag som "hängt med" har ju slutat ta betalt för operativen för länge sedan och fixar finansieringen på andra sätt som kunderna är med välvilligt inställda till.

Dessutom kostar det mer än det smakar med "piratjakt", och det är meningslöst eftersom någon ändå knäcker skydden och gör en piratversion tillgänglig väldigt fort. Man kan inte programmera bort ett moraliskt förhållningssätt.

Om Microsoft varit "det självklara valet" vad gäller operativsystem, som de var fram till mitten på 00-talet ungefär.. Ja då hade de kanske kunnat diktera villkoren men som marknaden ser ut idag så går inte det. Microsoft håller inte i taktpinnen längre utan de får snällt spela med, så att säga. Kunderna tycker att gratis operativ är en självklarhet och då får Microsoft "anpassa sig eller då", helt enkelt.

Du är helt ute och cyklar... Det är inte windows phone vi pratar om här (även om den kommer att få en variant av W10). De allra allra allra flesta som blev missnjöjda med windows 8 och inte gav windows 8.1 en chans för att se hur mycket bättre än W7 det blev gick inte till apple eller linux, de stannade på W7.

Microsoft behöver bara se till att göra W10 rätt, egentligen borde de börjat med att göra W10 precis som W8.1 men ändrat så att man har startmenyn i mindre storlek vilket är det som fick folk att bli helt galna. Sen kan de uppdatera W10 mer. Men istället försöker de lägga in mycket i W10 vilket är det som gör mig lite orolig att något dumt kommer in i W10. Vi får se...

Hur som helst, Microsoft sitter fortfarande väldigt lugnt när det gäller desktop OS.

2012-2015:
http://www.statista.com/statistics/218089/global-market-share...

Desktop OS market share 2010:
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Desktop OS market share 2015:
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r0ad:

Låter ju fint.

OFF TOPIC: Någon som vet om man kan uppgradera från Windows 7 till W10 utan att behöva omformatera sin SSD?

Ja, du kommer få Windows 10 i Windows Update. Du tappar ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...