Sharps 5,5-tumspanel med 4K-upplösning på väg till VR-headset

Permalänk
Melding Plague

Sharps 5,5-tumspanel med 4K-upplösning på väg till VR-headset

Mot slutet av året väntas åtminstone ett VR-headset från en av de större aktörerna släppas och mycket talar för att det är 4K-upplösning som hägrar innan konceptet på allvar kommersialiseras.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vattnas lite i munnen för VR nu...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Hur hög uppdateringsfrekvensen blir kan man fråga sig. Jag kommer nog vänta tills den blir 75+

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk
Medlem

Ja det är i VR set som paneler på 4K hör hemma även 8K är intressant, inte i en telefon, skulle faktiskt inte skaffa en telefon om den hade 4K skärm, men för VR är det nog ett krav för att få dom populära.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till? Är inte så insatt i VR headset. Men tycker det är intressant.

Är det inte två paneler i VR headset, en för varje öga? Så när det står använda Sharps panel med 4k, innebär det inte att det är två sådana paneler i ett VR headset?.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Hur ligger det till? Är inte så insatt i VR headset. Men tycker det är intressant.

Är det inte två paneler i VR headset, en för varje öga? Så när det står använda Sharps panel med 4k, innebär det inte att det är två sådana paneler i ett VR headset?.

Nä, är lättare att använda en panel och bara dela den på mitten, passar bra med nuvarande utveckligen vad gäller skärmar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Hur ligger det till? Är inte så insatt i VR headset. Men tycker det är intressant.

Är det inte två paneler i VR headset, en för varje öga? Så när det står använda Sharps panel med 4k, innebär det inte att det är två sådana paneler i ett VR headset?.

I HTC Vive är det en skärm för varje öga medans det i Oculus rift dk2/Crescent Bay bara finns en vad jag vet

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Det är precis här den hör hemma, från början.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Frekens?

Permalänk
Avstängd

Vore coolt om man kunde köra en 4K skärm i 1K eller 2K upplösning.
Så görs det på ett sätt så att grafikkortet och processorn inte behöver göra något.
Så att köra en 4K skärm i 1K upplösning drar lika mycket ström som att köra en 1K skärm i 1K upplösning.

Permalänk
Medlem

Det är två skärmar i Crescent Bay

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vore coolt om man kunde köra en 4K skärm i 1K eller 2K upplösning.
Så görs det på ett sätt så att grafikkortet och processorn inte behöver göra något.
Så att köra en 4K skärm i 1K upplösning drar lika mycket ström som att köra en 1K skärm i 1K upplösning.

waht.

Permalänk
Medlem

Kul att det går framåt! Hoppas att vi i framtiden kan få ett VR headset med en kurvad(extra FOV) OLED anpassad för VR och 90+hz.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Jag tror hen menar att operativsystemet och alla spel/program kan köras i "Ful"-HD (1080p) för de prestandafördelar det ger, samtidigt som man får fördelarna en 4K-display ger (att man inte ser avståndet mellan pixlarna och får den där myggnätseffekten).

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluffarn:

Att man kör lägre upplösning än native resolution menar hen nog. Varför man då skulle vilja ha så hög upplösning ändå är väl en annan fråga ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sharp-skärmen är ju LCD så nej tack. VR behöver OLED.

Permalänk
Medlem

SLI per eye, blir tungt det här

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Att man kör lägre upplösning än native resolution menar hen nog. Varför man då skulle vilja ha så hög upplösning ändå är väl en annan fråga ;).

Högre densitet gör så att man inte ser mellan rummet mellan pixlarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matnojje:

Högre densitet gör så att man inte ser mellan rummet mellan pixlarna.

Ja det kan nog hjälpa. Good point.

Roligt att du fått med ett mellanrum i ordet mellanrummet är ovan. Bra humor! I do appreciate ;).
Påminner om googles ordvits när man söker på recursion.
Did you mean recursion?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Jag tror hen menar att operativsystemet och alla spel/program kan köras i "Ful"-HD (1080p) för de prestandafördelar det ger, samtidigt som man får fördelarna en 4K-display ger (att man inte ser avståndet mellan pixlarna och får den där myggnätseffekten).

Jag förstår inte vad du menar med att att operativsystemet/spel/program skall köras i 1080p och att man ska få fördelarna som en 4K display ger (+ mer lättdrivet), dvs att man inte ser avståndet mellan pixlarna. Menar du typ som om att man skulle ta en liten 4K display, sen kasta på bezel/kanter så att man döljer större delar av skärmen förutom mitten, så att man får en vacker 1080p rendering i den rutan? Men tack vare att man har högre pixeldensitet med en 4K display så får man inte en myggnätseffekt? :S

Jag ser verkligen inte vitsen i att ha en 1080p skärm som har lika små pixlar som en 4K panel, eftersom då får man en väldigt liten skärm. Om det är något annat som du menar så förklara gärna

Skrivet av Söderbäck:

Att man kör lägre upplösning än native resolution menar hen nog. Varför man då skulle vilja ha så hög upplösning ändå är väl en annan fråga ;).

Om han menar att man kör lägre upplösning än native, så finns ju frågan varför man skulle vilja göra det, om man nu har en högupplöst skärm. Känns lite wasteful, men visst. Jag kan rendera upp en liten programruta som är 720x480 på min skärm och släcka ner resten, och därigenom spara energi. Känns ganska skumt, men jag kan göra det i alla fall!

Skrivet av rektor:

Vore coolt om man kunde köra en 4K skärm i 1K eller 2K upplösning.
Så görs det på ett sätt så att grafikkortet och processorn inte behöver göra något.
Så att köra en 4K skärm i 1K upplösning drar lika mycket ström som att köra en 1K skärm i 1K upplösning.

Jag läser det som:
Vore coolt om en 3840x2160 (16:9) kunde köras i andra upplösningar än native (vore väl ok att nytja andra upplösningar och använda förre pixlar och få svarta kanter runtom!).
Så att det görs på något magiskt sätt så att grafikkortet och processor inte behöver arbeta alls (jag tror han menade något helt annat).
Så att köra en 4K (UHD) skärm i 1K (varför man inte använder pixlar, eller HD/FHD/UHD osv vet jag inte) så ska det dra lika mycket ström som en annan panel som kör native 1k? På något sätt?

Som sagt, förklara detta gärna för mig! Jag förstår inte alls vad som menades från första början :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluffarn:

Om han menar att man kör lägre upplösning än native, så finns ju frågan varför man skulle vilja göra det, om man nu har en högupplöst skärm. Känns lite wasteful, men visst. Jag kan rendera upp en liten programruta som är 720x480 på min skärm och släcka ner resten, och därigenom spara energi. Känns ganska skumt, men jag kan göra det i alla fall!

Svaret hittar du precis här ovan. Inlägg 18.

Utrymmet mellan pixlarna syns tydligen ganska väl när man sätter förstoringsglas mot skärmen (vilket är precis vad man gör i de kommande VRbrillorna). Rutnätet blir alltså synligt. Kanske hjälper det här då.
Det handlar alltså inte om att bara använda ett litet utrymme på skärmen utan hela skärmen ska användas men med lägre upplösning än native resolution.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Högre densitet gör så att man inte ser mellan rummet mellan pixlarna.

Ja jo, högre pixeldensitet gör ju så att man får svårare att urskilja varje separat pixel, eftersom varje enskild pixels area+avståndet mellan närliggande pixlar minskar (du skulle ju kunna dra något efterblivet som att ha små pixlar med störa avstånd mellan dem, så det ser hemskt ut ). Detta gäller ju också om du till exempel kollar på mineraler under naket öga VS med ett bättre mikroskop. En uniform textur VS mosaik.

Problemet är att om man någonsin skulle vilja ha en 1080p skärm med lika små pixlar som i en high end 4K 5.5'' panel (som exempel) så hade den 1080p skärmen blivit väldigt liten. Om vi för enkelhetens skull säger att du har en 4000 x 2000 panel, men du vill ha en liknande panel bestående av 2000 x 1000 pixlar så blir den fyra gånger så liten. Oavsett.

Det är därför jag är så konfunderad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Ja jo, högre pixeldensitet gör ju så att man får svårare att urskilja varje separat pixel, eftersom varje enskild pixels area+avståndet mellan närliggande pixlar minskar (du skulle ju kunna dra något efterblivet som att ha små pixlar med störa avstånd mellan dem, så det ser hemskt ut ). Detta gäller ju också om du till exempel kollar på mineraler under naket öga VS med ett bättre mikroskop. En uniform textur VS mosaik.

Problemet är att om man någonsin skulle vilja ha en 1080p skärm med lika små pixlar som i en high end 4K 5.5'' panel (som exempel) så hade den 1080p skärmen blivit väldigt liten. Om vi för enkelhetens skull säger att du har en 4000 x 2000 panel, men du vill ha en liknande panel bestående av 2000 x 1000 pixlar så blir den fyra gånger så liten. Oavsett.

Det är därför jag är så konfunderad.

Det som menas är att du minskar de svarta linjerna genom att använda en 4K skärm, men ger den en signal i 1080p. Skärmen grupperar sedan ut så att varje 1080P pixel visas av 4 pixlar på skärmen. Du använder pixelstorleken för 4K, men datorn behöver bara rendera 1080P. => Mindre "mesh" i bilden, men mysigare fram rate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Svaret hittar du precis här ovan. Inlägg 18.

Utrymmet mellan pixlarna syns tydligen ganska väl när man sätter förstoringsglas mot skärmen (vilket är precis vad man gör i de kommande VRbrillorna). Rutnätet blir alltså synligt. Kanske hjälper det här då.
Det handlar alltså inte om att bara använda ett litet utrymme på skärmen utan hela skärmen ska användas men med lägre upplösning än native resolution.

Så utrymmet mellan pixlarna syns klart, om man sätter ett förstoringsglas ovanpå skärmen? Fast hur löser vi detta genom att ändra något annat än de fysiska pixlarnas struktur? Oavsett vilken upplösning vi använder oss av, så lär vi väl se de kanterna?

Menar ni i så fall att om man har en 4K panel, som man ser under förstoringsglas (som i de kommande VRbrillorna), att om man bara använder sig av en mindre del av skärmen för att rendera upp sin 1080p bild istället, så löser detta pixelproblemet? Jag gissar att du inte menar att man har en 4K panel, och ditt öga kan se hela panelen, och att över hela panelen ska du be 4 st pixlar att representera en pixel och då ha en 1080p bild, och därigenom lösa problemet.

Om jag sätter mig nog nära min skärm för att fysiskt kunna urskilja pixlarna, så spelar det ingen roll om jag ändrar från 2560x1600 till 1024x768. Pixklarna blend'ar ju inte in bättre på något sätt, utan jag kan fortfarande urskilja dem antingen måste jag flytta mig bakåt, eller så måste jag skaffa en ny skärm om jag vill sitta på samma avstånd och stirra.
(Jag testade detta lite snabbt på en sämre skärm som är 1920x1080, och hur jag än lekte med upplösningen så spelade det ingen roll).

Säg gärna till om jag tänker fel! Jag vill legit veta just nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluffarn:

Ja jo, högre pixeldensitet gör ju så att man får svårare att urskilja varje separat pixel, eftersom varje enskild pixels area+avståndet mellan närliggande pixlar minskar (du skulle ju kunna dra något efterblivet som att ha små pixlar med störa avstånd mellan dem, så det ser hemskt ut ). Detta gäller ju också om du till exempel kollar på mineraler under naket öga VS med ett bättre mikroskop. En uniform textur VS mosaik.

Problemet är att om man någonsin skulle vilja ha en 1080p skärm med lika små pixlar som i en high end 4K 5.5'' panel (som exempel) så hade den 1080p skärmen blivit väldigt liten. Om vi för enkelhetens skull säger att du har en 4000 x 2000 panel, men du vill ha en liknande panel bestående av 2000 x 1000 pixlar så blir den fyra gånger så liten. Oavsett.

Det är därför jag är så konfunderad.

Nej nej. Utgå ifrån att du alltid har samma storlek på skärmen. Det är nämligen så det ser ut för tillverkarna av VR headsets.
Skärmar med lägre upplösning är problematiskt delvis på grund av att varje pixel blir stor men även att mellanrummet mellan varje pixel syns tydligt som ett svart rutnät. Vanligen kallat screen door effect.
Man kan lösa det problemet genom att öka på upplösningen på skärmen (men behålla samma storlek på skärmen. Tanken här är givetvis att pixlarna då blir mindre men även avståndet mellan pixlarna minskar. Då uppstår ett nytt problem. Renderingen för en mer högupplöst skärm blir bra mycket tyngre. KAnske för tungt för en del grafikkort.

En möjlig lösning är då att inte rendera grafiken i native resolution utan köra den i lägre upplösning. Det skulle nämligen ta bort problemet med screen door effect utan att man för den delen behöver generera så högupplöst grafik.
En nackdel kvarstår dock och det är att man fortfarande inte får ut så hög upplösning som kanske krävs när man har förstoringsglas så när skärmen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluffarn:

Så utrymmet mellan pixlarna syns klart, om man sätter ett förstoringsglas ovanpå skärmen? Fast hur löser vi detta genom att ändra något annat än de fysiska pixlarnas struktur? Oavsett vilken upplösning vi använder oss av, så lär vi väl se de kanterna?

Avståndet mellan pixlarna är inte samma mellan alla olika skärmtyper. Mer högupplösta skärmar tenderar att ha mindre utrymme mellan pixlarna. Därför är det intresant att använda en mer högupplöst skärm. För att få bort de svarta kanterna.

Skrivet av Fluffarn:

Menar ni i så fall att om man har en 4K panel, som man ser under förstoringsglas (som i de kommande VRbrillorna), att om man bara använder sig av en mindre del av skärmen för att rendera upp sin 1080p bild istället, så löser detta pixelproblemet? Jag gissar att du inte menar att man har en 4K panel, och ditt öga kan se hela panelen, och att över hela panelen ska du be 4 st pixlar att representera en pixel och då ha en 1080p bild, och därigenom lösa problemet.

Ja nu börjar du förstå. Det du förklarar brukar man benämna att inte köra i native resolution (som sagt). Precis samma sak som att ändra uppslöning på din dator i windows. Du kommer fortfarande att använda hela skärmytan, men med en annan upplösning.

Skrivet av Fluffarn:

Om jag sätter mig nog nära min skärm för att fysiskt kunna urskilja pixlarna, så spelar det ingen roll om jag ändrar från 2560x1600 till 1024x768. Pixklarna blend'ar ju inte in bättre på något sätt, utan jag kan fortfarande urskilja dem antingen måste jag flytta mig bakåt, eller så måste jag skaffa en ny skärm om jag vill sitta på samma avstånd och stirra.
(Jag testade detta lite snabbt på en sämre skärm som är 1920x1080, och hur jag än lekte med upplösningen så spelade det ingen roll).

Säg gärna till om jag tänker fel! Jag vill legit veta just nu

Det här är lite svårt att simulera. På en del enheter syns kanterna mellan pixlarna tydligt vilket verka vara fallet med just VR headsets och det är inte förrän du använder en sådan pryl när du ser kanterna som du kan börja jämföra det här fenomenet bra.
För som du säger så kommer det inte hjälpa pixelmässigt att inte köra native resolution. Lika ikka som att bara ha en lägre upplöst skärm. Men problemet med screen doors kan man komma till rätta med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Jag förstår inte vad du menar med att att operativsystemet/spel/program skall köras i 1080p och att man ska få fördelarna som en 4K display ger (+ mer lättdrivet), dvs att man inte ser avståndet mellan pixlarna. Menar du typ som om att man skulle ta en liten 4K display, sen kasta på bezel/kanter så att man döljer större delar av skärmen förutom mitten, så att man får en vacker 1080p rendering i den rutan? Men tack vare att man har högre pixeldensitet med en 4K display så får man inte en myggnätseffekt? :S

Jag ser verkligen inte vitsen i att ha en 1080p skärm som har lika små pixlar som en 4K panel, eftersom då får man en väldigt liten skärm. Om det är något annat som du menar så förklara gärna
/

Förstår inte riktigt vad det är du inte förstår. Det här är precis som om du sänker upplösningen i ett spel. Spelrutan blir inte mindre, det är bara upplösningen som är lägre.

Menar du att du aldrig har kollat på ett YouTube-klipp t.ex. eller film i 720p i fullskärm på en skärm med högre upplösning? Blev bilden en liten del av skärmen? Nej just det, du kan kolla fullskärm 240p-klipp på en 4K-skärm, givetvis. Det blir ingen liten ruta som du verkar tro, det är bara att en pixel visas över flera pixlar.

FÖRDELEN är, i det här fallet med VR-headset, att man kan köra i 1080p utan att se avståndet mellan pixlarna som man hade gjort med en 1080p-panel utan att för den delen behöva driva spelet i 4K, vilket är väldigt prestandakrävande.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det som menas är att du minskar de svarta linjerna genom att använda en 4K skärm, men ger den en signal i 1080p. Skärmen grupperar sedan ut så att varje 1080P pixel visas av 4 pixlar på skärmen. Du använder pixelstorleken för 4K, men datorn behöver bara rendera 1080P. => Mindre "mesh" i bilden, men mysigare fram rate

I see. Så ca motsatta mot vad en ny SamsungTV gör med en 1080p signal, alltså du downscale'ar? Om jag kollar på min sunkiga Dell-skärm som jag har stående då jag testar datorer, så kan jag inte nämnvärt göra pixlarna "mindre" synliga. Sitter jag med ansiktet relativt nära den, mindre än en halvmeter, så ser jag pixlarna.

Jag kan inte direkt göra pixlarna mindre synliga genom att zooma in på en lågupplöst bild så mycket jag kan. Jag ser fortfarande pixlarna en och en, även fast det nu är 4 st pixlar som representerar en vit fyrkant istället för en ensam pixel. Jag ser fortfarande kanterna mellan pixlarna, den enda skillnaden är att jag inte kan se hela bilden eftersom jag är 2x inzoomad

När jag kör ner upplösningen i botten (från 1600x1200 till 800x600), och jag ser fortfarande samma avstånd mellan pixlarna, fastän jag ser en större del av bilden. Detta hjälper ytterst lite, då jag får en något mer uniform upplevelse, men jag ser fortfarande pixlarna separat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluffarn:

Jag läser det som:
Vore coolt om en 3840x2160 (16:9) kunde köras i andra upplösningar än native (vore väl ok att nytja andra upplösningar och använda förre pixlar och få svarta kanter runtom!).
Så att det görs på något magiskt sätt så att grafikkortet och processor inte behöver arbeta alls (jag tror han menade något helt annat).
Så att köra en 4K (UHD) skärm i 1K (varför man inte använder pixlar, eller HD/FHD/UHD osv vet jag inte) så ska det dra lika mycket ström som en annan panel som kör native 1k? På något sätt?

Som sagt, förklara detta gärna för mig! Jag förstår inte alls vad som menades från första början :/

Inte på något magiskt sätt så att den kan köras i alla upplösningar.
Men att man kan välja att köra den i native 4K upplösning (och då låta grafikkortet jobba ganska tungt), men även kunna välja att låta datorn arbeta i 1K eller 2K upplösning genom interpolering så att den bara gör varje pixel 2x, 3x eller 4x gånger större.
Så att man kan spela i 1080p upplösning på en 4K skärm som om det vore en vanlig 1080p skärm.
För bara för att man har en 4K-kapabel skärm så betyder det ju inte att man alltid vill använda den i native upplösning pga det kommer dra massa ström och systemet (cpu, grafikprocessorn, etc) kanske inte orkar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Inte på något magiskt sätt så att den kan köras i alla upplösningar.
Men att man kan välja att köra den i native 4K upplösning (och då låta grafikkortet jobba ganska tungt), men även kunna välja att låta datorn arbeta i 1K eller 2K upplösning genom interpolering så att den bara gör varje pixel 2x, 3x eller 4x gånger större.
Så att man kan spela i 1080p upplösning på en 4K skärm som om det vore en vanlig 1080p skärm.
För bara för att man har en 4K-kapabel skärm så betyder det ju inte att man alltid vill använda den i native upplösning pga det kommer dra massa ström och systemet (cpu, grafikprocessorn, etc) kanske inte orkar med.

Så grafikkortet renderar en bild i "1k" som sedan renderas upp på en 4K panel, där en pixel från grafikkortet representeras av 4 st på skärmen? Du menade då med "Så att köra en 4K skärm i 1K upplösning drar lika mycket ström som att köra en 1K skärm i 1K upplösning." att det inte dras lika mycket ström från processor+GPU då arbetsbördan minskas, fast panelen sparar då inte ström på något sätt? Got it!

Då förstår jag lite mer vad du menade!