Asus MG279Q med AMD Freesync klarar bara dynamiska frekvenser i 35–90 Hz

Permalänk
Melding Plague

Asus MG279Q med AMD Freesync klarar bara dynamiska frekvenser i 35–90 Hz

Nyblivna ägare av Asus uppmärksammade IPS-baserade gamingskärm med 144 Hz och Freesync upptäcker att dynamiska frekvenser endast fungerar i ett mycket smalt intervall.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Freesync känns tyvärr mer och mer som en blek kopia av G-sync.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/Monitorer/asus-mg279q-far-144-hz...

Citat:

Detta kommer göra det möjligt för Radeon-ägare med kompatibla grafikkort att njuta av variabla uppdateringsfrekvenser mellan 40-144 hertz.

Har ASUS marknadsfört skärmen falskt?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

Det brinner i huvudet mitt nu.

Av allt jag just läste.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

lite intressant, när jag skaffar mig en G/Free synk skärm kommer jag kräva 144-30 fps aktiv synk eller mer. kommer nog att bli G-synk då jag kör mycket Nvidia kort nu för tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Freesync känns tyvärr mer och mer som en blek kopia av G-sync.

Ja, det var väl ganska väntat förutom för vissa som alltid tror att nvidia kör "fulspel" eller helt enkelt är fanboys för det andra laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Freesync känns tyvärr mer och mer som en blek kopia av G-sync.

Verkar så. Men gillar inte låst alternativ och Nvidia är inte sena med att utnyttja både vi köpares plånböcker och prackar på oss låsta tekniker.

Men vet han som testar skärmar så gör adaptive-sync nytta tror det var runt 100/50 FPS (om jag inte mins fel), om man ska tro han så är det ingen jätte katastrof, men i alla fall inte så bra.

Men troligen kan detta vara inkörningsproblem, tekniken är fortfarande ny på marknaden. Men en sak är ju skönt i alla fall och det är AMD´s teknik fungerar (som vissa skeptiker menade att det skulle vara mycket sämre teknik än g-sync). Men jag misstänker detta måste mogna till gen 2 av scaler innan det blir i samma klass rakt över g-sync på alla punkter (vad man sett hittills).

Frågan är om skuggor är eliminerade på denna skärm (är den det så är den inte långt bakom g-sync).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ehm.... va?

Hur lyckades dem med det där? Är det samma panel innuti så borde skärmen kunna dynamiskt uppdatera i hela dess spann. Var det kretsarna som snålades in på eller?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast

Ja det är vad jag kallar en epic fail...

Visst, äger själv en 120Hz-skärm och jag tycker knappt att Freesync/G-Sync behövs i så höga uppdateringsfrekvenser men när man ändå köper en sådan skärm så förväntar man sig ju perfektion i de höga frekvenserna.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Och trots detta lilla hz problemet är det ju inte ens det värsta... eller som Voodoo säger i den tråden:

Dock fick jag lite känslan av att den gav skuggor som de andra skärmarna har gjort :-/

Freesync är ju meningen att det ska *förbättra* bilden men av allt jag hör om tekniken så blir det bara sämre istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ja det är vad jag kallar en epic fail...

Visst, äger själv en 120Hz-skärm och jag tycker knappt att Freesync/G-Sync behövs i så höga uppdateringsfrekvenser men när man ändå köper en sådan skärm så förväntar man sig ju perfektion i de höga frekvenserna.

Fast det är väl just när man kör i höga uppdateringsfrekvenser som G-/Freesync behövs. För att motverka tearing när graffekortet spottar ut massor av bilder i sekunden... Annars har jag missförstått hela konceptet.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Inaktiv

Så skärmen har freesync och 144hz, men detta kan ej användas samtidigt? Förstår jag det rätt då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Och trots detta lilla hz problemet är det ju inte ens det värsta... eller som Voodoo säger i den tråden:

Dock fick jag lite känslan av att den gav skuggor som de andra skärmarna har gjort :-/

Freesync är ju meningen att det ska *förbättra* bilden men av allt jag hör om tekniken så blir det bara sämre istället.

Exakt, freesync håller tydligen inte måttet, ännu tydligare nu. Största anledningen att vänta på nya korten från amd känns bara som en ursäkt för att vänta ut 980ti + gsyncskärm som gissningsvis kommer vara attraktivare än något från röda laget. Bra att det finns de som offrar sig och köper amd produkter dock, monopol är aldrig bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Så skärmen har freesync och 144hz, men detta kan ej användas samtidigt? Förstår jag det rätt då?

Exakt. Blir signalen över 90Hz stängs Freesync av automatiskt. Läs mer på tråden som länkades i artikeln.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Fast det är väl just när man kör i höga uppdateringsfrekvenser som G-/Freesync behövs. För att motverka tearing när graffekortet spottar ut massor av bilder i sekunden... Annars har jag missförstått hela konceptet.

Både ja och nej. Det är givetvis skönt att slippa all form av tearing, men tearing i sig märks allra minst i höga frekvenser. Både G-sync och Free-sync är förmodligen primärt till för att göra spelupplevelsen bra även under 60Hz, vilket vanligtvis inte är fallet annars. Med dessa tekniker känns skillnaden mellan 40 och 60Hz ganska lite jämfört med utan. Måste säga att hela den här grejen med Freesync-skärmen känns något märklig. Förhoppningsvis kan de lösa problemet på något sätt. Det där med skuggorna känns dock inte bra alls. Tekniken känns helt enkelt inte färdig ännu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Freesync känns tyvärr mer och mer som en blek kopia av G-sync.

Skrivet av retro123:

Exakt, freesync håller tydligen inte måttet, ännu tydligare nu. Största anledningen att vänta på nya korten från amd känns bara som en ursäkt för att vänta ut 980ti + gsyncskärm som gissningsvis kommer vara attraktivare än något från röda laget. Bra att det finns de som offrar sig och köper amd produkter dock, monopol är aldrig bra.

Skrivet av philipborg:

Exakt. Blir signalen över 90Hz stängs Freesync av automatiskt. Läs mer på tråden som länkades i artikeln.

Fast nu verkar det väl vara ASUS som fuckat upp, verkar ju iaf funka fint med 144Hz på Acer. http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_freesync_review_with...

Permalänk
Medlem

Freesync i sig är ju väldigt bra, men implementationen av den verkar vara väldigt varierande. Det är tråkigt.

Gsync har mer bara en implementation då Gsync-kretsen är den samma.

Eller har jag missat något?

Permalänk
Avstängd

När kommer det 4k med G-sync?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

När kommer det 4k med G-sync?

Acer XB280HKbprz. TN-panel dock

Permalänk

ASUS går från klarhet till klarhet ser man.

Var det inte problem med styrkretsar till ROG Swift som gjorde skärmen instabil efter ett tag?

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

När kommer det 4k med G-sync?

Det finns. Inte 144 Hz däremot.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JagdKatzen:

ASUS går från klarhet till klarhet ser man.

Var det inte problem med styrkretsar till ROG Swift som gjorde skärmen instabil efter ett tag?

Jo min blev så RMA 1.5 vecka fick ny så inga problem.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Skönt att AMD pressar ut öppna alternativ, men jag skulle aldrig få för mig att köpa något "nytt" från röda laget.
Alldeles för mycket problem innan det har funnits ett tag, vilket är lagom tills det kommer något nytt spännande.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det finns. Inte 144 Hz däremot.

Jodå, Acer XB270HUbprz

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jodå, Acer XB270HUbprz

1440p är inte 4k.

Permalänk
Medlem

Finns bara ett välfungerande alternativ som är värt att lägga pengarna på i dag och det är G-Sync. Kan hända att Freesync blir bättre i framtiden.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Verkar så. Men gillar inte låst alternativ och Nvidia är inte sena med att utnyttja både vi köpares plånböcker och prackar på oss låsta tekniker.

Men vet han som testar skärmar så gör adaptive-sync nytta tror det var runt 100/50 FPS (om jag inte mins fel), om man ska tro han så är det ingen jätte katastrof, men i alla fall inte så bra.

Men troligen kan detta vara inkörningsproblem, tekniken är fortfarande ny på marknaden. Men en sak är ju skönt i alla fall och det är AMD´s teknik fungerar (som vissa skeptiker menade att det skulle vara mycket sämre teknik än g-sync). Men jag misstänker detta måste mogna till gen 2 av scaler innan det blir i samma klass rakt över g-sync på alla punkter (vad man sett hittills).

Frågan är om skuggor är eliminerade på denna skärm (är den det så är den inte långt bakom g-sync).

Öhh..... är det inte ganska uppenbart just nu att Freesync helt enkelt inte håller måttet????
Freesync kommer _ALDRIG_ fungera lika bra som g-sync... vaddå "låst teknik" ??
Gsync fungerade från dag1.
Gsync är det enda rätta att lägga pengarna på, man får vad man betalar för.
Vaddå "Gen2" ? shit vad du sitter och brainstormar och hittar på saker.
Sluta vilseleda folk !!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Därför man betalar dem extra hundringarna för Gsync då får man i alla fall en bestämd standard på modulerna där dom måste leva upp till Nvidias krav av kvalitet.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Öhh..... är det inte ganska uppenbart just nu att Freesync helt enkelt inte håller måttet????
Freesync kommer _ALDRIG_ fungera lika bra som g-sync... vaddå "låst teknik" ??
Gsync fungerade från dag1.
Gsync är det enda rätta att lägga pengarna på, man får vad man betalar för.
Vaddå "Gen2" ? shit vad du sitter och brainstormar och hittar på saker.
Sluta vilseleda folk !!

Det är inget fel på Freesync..... Det är bara tillverkarna som har fria tyglar kring implementeringen. Antar att g-sync har hårda krav när man ska använda sig av det.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantsoff:

Det är inget fel på Freesync..... Det är bara tillverkarna som har fria tyglar kring implementeringen. Antar att g-sync har hårda krav när man ska använda sig av det.

Inget fel på freesync? Varför fungerar det inte då?!
Så du tror seriöst att tillverkarna, speciellt stora tillverkare som tex : Asus... släpper en skärm som inte ens klarar av att använda freesync effektivt ?
Asus skulle ALDRIG släppa en skärm som knappt fungerar med freesync, om det inte va så att freesync i sig inte fungerar som det ska. Eller?
Skärmen är en High-end skärm, den klarar av 144hz, men inte med freesync.
Det är alltså fel på freesync , inte skärmen, inte tillverkaren.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED