Uppgradera gammal dator med ett geforce och en 144hz skärm?

Permalänk
Medlem

Uppgradera gammal dator med ett geforce och en 144hz skärm?

Tjo, funderar lite på hur jag ska bäst uppgradera min dator för basic gaming, på en begränsad ekonomi. min gamla rigg ser ut så här:

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, s775
Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1333MHz
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair DHX XMS2
Noctua NH-C12P CPU Cooler, 120mm fläkt
620W Corsair CMPSU-620HXEU

Funderar på att uppgradera med antingen en GTX 750 Ti eller GTX 960, samt även en 144hz skärm, skulle det vara en ok lösning?

/KLT

Permalänk
Medlem

ram hade jag iallafall bytt upp till minimum 8gb.
Likaså bytt modekort + processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLT:

Tjo, funderar lite på hur jag ska bäst uppgradera min dator för basic gaming, på en begränsad ekonomi. min gamla rigg ser ut så här:

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, s775
Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1333MHz
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair DHX XMS2
Noctua NH-C12P CPU Cooler, 120mm fläkt
620W Corsair CMPSU-620HXEU

Funderar på att uppgradera med antingen en GTX 750 Ti eller GTX 960, samt även en 144hz skärm, skulle det vara en ok lösning?

/KLT

Om du vill spela i 144hz vill du ju helst ha 144fps. Kommer nog bli svårt att komma upp i dom bildrutorna per sekund med dina komponenter!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Ok, så det var inte en bra lösning alltså. ok då får jag tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLT:

Ok, så det var inte en bra lösning alltså. ok då får jag tänka om.

Det beror ju helt på vilket spel du vill spela. Sen så har jag hört folk säga att det fortfarande är skönare att sitta på en 144hz skärm även fast man inte kommer upp i dom siffrorna.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pantsoff:

Det beror ju helt på vilket spel du vill spela. Sen så har jag hört folk säga att det fortfarande är skönare att sitta på en 144hz skärm även fast man inte kommer upp i dom siffrorna.

Tyvärr inte sant - jag sitter bara med 144'or och du vill inte ligga på 60 FPS med skärmen ställd på 144 Hz. Du får hemsk tearing om du gör det. Lösningen är förstås att i de fallen ställa skärmen på 60, men då beter den sig som en 60 Hz-skärm istället och du har slängt ut 1500:- på en funktion du aldrig använder.

144 är underbart, men det är i princip ett krav att ha 100+ FPS för att känna av det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Prestanda mässigt är inte gtx 960 något kanonkort, jämfört med tidigare mellanklasskort som GTX 460 -560,660, 760.

Men får du ett bra pris, Bundlat med Witcher 3. Så visst.

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Tyvärr inte sant - jag sitter bara med 144'or och du vill inte ligga på 60 FPS med skärmen ställd på 144 Hz. Du får hemsk tearing om du gör det. Lösningen är förstås att i de fallen ställa skärmen på 60, men då beter den sig som en 60 Hz-skärm istället och du har slängt ut 1500:- på en funktion du aldrig använder.

144 är underbart, men det är i princip ett krav att ha 100+ FPS för att känna av det.

Mina 144or ger mig inte tearing om källan är 60fps... // en XL2411T, två XL2411Z

@TS:
För min del är det fantastiskt med 144Hz i desktopen. Under linux. Windows märker jag ingen större skillnad.
Dessutom är det fint med kortare "repaint time" även i spel. Frågan är dock om du kommer märka det. (Jag gör det, min flickvän gör det inte)
Som andra tidigare tror även jag att det inte räcker med att endast uppgradera GPU... Kan vara värt att överväga köp av ny dator.

Edit: 144:or -> 144or

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av TheAvenger:

Mina 144or ger mig inte tearing om källan är 60fps... // en XL2411T, två XL2411Z

Det gör inte mina heller så länge jag ställer dem i 60 Hz. 60 FPS @ 144 Hz är hemskt däremot.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det gör inte mina heller så länge jag ställer dem i 60 Hz. 60 FPS @ 144 Hz är hemskt däremot.

Det är konstigt. Jäkligt konstigt faktiskt. Vad har du för skärmar? (så att OP inte skaffar sådana)

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk

http://www.sweclockers.com/annons/111703-i5-4690k-ram-och-mob...

Där har du allt du behöver för en fin uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLT:

Tjo, funderar lite på hur jag ska bäst uppgradera min dator för basic gaming, på en begränsad ekonomi. min gamla rigg ser ut så här:

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, s775
Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1333MHz
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair DHX XMS2
Noctua NH-C12P CPU Cooler, 120mm fläkt
620W Corsair CMPSU-620HXEU

Funderar på att uppgradera med antingen en GTX 750 Ti eller GTX 960, samt även en 144hz skärm, skulle det vara en ok lösning?

/KLT

Vilka spel vill du spela? Är det gamla gpu-tunga spel (typ crysis 1,rätta mig om jag har fel) så kanske en ny gpu är en bra ide. Nya spel drar dock mer cpu-kraft än vad en c2d kan ge...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLT:

Tjo, funderar lite på hur jag ska bäst uppgradera min dator för basic gaming, på en begränsad ekonomi. min gamla rigg ser ut så här:

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, s775
Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1333MHz
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair DHX XMS2
Noctua NH-C12P CPU Cooler, 120mm fläkt
620W Corsair CMPSU-620HXEU

Funderar på att uppgradera med antingen en GTX 750 Ti eller GTX 960, samt även en 144hz skärm, skulle det vara en ok lösning?

/KLT

Om jag antar att du har en budget på ca 4 tusen kronor, ifall du tänkt köpa ett GTX 960 samt en 144 hz skärm så hade jag nog personligen gjort så här

Budget: 4000kr

CPU/Moderkort: Begagnat - Hitta en i5:a som är typ 3-4-5 år gammal, tillsammans med moderkort och 8 gb ram för ca 1500 kr. Processorer att hålla utkik efter: Intel i5 i serierna 600/700/2000 (dvs 700 serien kan heta 750 som min gör eller kanske 760) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i5_microproce...
Grafikkort: Begagnat: Leta efter typ GTX 770/ 750 ti/ 560 ti. Hittar du lite olika modeller så använd http://gpuboss.com/ och jämför korten. Budet 1000-1500:-
Skärm: Satsa på en Full HD standardskärm. Typ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=972896 - Annars är begagnat guld här också. Använd prisjakt och kolla vad modellen kostade när den såldes i butik.

Med begränsad budget, om du har tiden att leta lite så tror jag personligen du får en skarpare dator och roligare spelupplevelse.

________________

PS: Uttrycket "En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk" är något jag tycker passar 100% på speldatorer. Jag förstår att du vill ha en 144 hz skärm för att det ger väldigt bra flyt och snabba bilder. Men det kräver att du har en dator som kan leverera 144 FPS utan problem. Hellre en dator som levererar 144 FPS och en 60 hz skärm än en dator med 60 FPS och en 144 hz skärm.

___________

Redigering: kan du sträcka budgeten lite så är det någon som säljare en 144 hz skärm här http://www.sweclockers.com/annons/111707-144hz-acer-spelskarm

Permalänk
Medlem

trodde denna tråden dog efter mitt sista inlägg men blev mer raka motsatsen. skumt.

Men för att förklara mina tankar är att jag vill köra mindre krävande FPS spel som ex. CS och lite strategi (jag är ingen dunder gamer, ganska old school i mina spel val, då jag inte har tiden, utan lirar mest för att det är skoj).

Just nu sitter jag och kör dessa spelen på en mac air. vilket funkar helt ok förutom skärmstorleken på 13" och att den inte är direkt gjord för att ha spel på. Så hade rent så sett varit skönare att ha en "gamer" dator och då jag har en gammal burk med en delvis ok setup. Så tänkte att jag kanske skulle kunna göra en "liten" uppgradering och investera framförallt i ett grafikkort och kanske en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLT:

trodde denna tråden dog efter mitt sista inlägg men blev mer raka motsatsen. skumt.

Men för att förklara mina tankar är att jag vill köra mindre krävande FPS spel som ex. CS och lite strategi (jag är ingen dunder gamer, ganska old school i mina spel val, då jag inte har tiden, utan lirar mest för att det är skoj).

Just nu sitter jag och kör dessa spelen på en mac air. vilket funkar helt ok förutom skärmstorleken på 13" och att den inte är direkt gjord för att ha spel på. Så hade rent så sett varit skönare att ha en "gamer" dator och då jag har en gammal burk med en delvis ok setup. Så tänkte att jag kanske skulle kunna göra en "liten" uppgradering och investera framförallt i ett grafikkort och kanske en skärm.

Köp 2x2gb minne till, kostar nada då jag gissar du har ddr2?
Köp minst en q6600 quad core prolle och uppgradera bios. 775 prollarna kostar ett par tre hundra kr. Eller kan du börja med att försöka klocka upp prollen du redan har om du inte ska köra några vältrådade spel.
Köp inte 960, dyrt för vad du får. Köp hellre AMD 280 som är snabbare, har mer minne och är betydligt billigare.
750 ti är ett mycket trevligt kort har ett själv men de har blivit dyra idag. AMD 270 är bättre och kostar ungefär lika mycket.

Här är när jag spelar på min 775 plattform med en qx9650, fpsen skiljer sig inte mycket från när jag körde q6600 klockad till 3.0ghz men spelade tyvärr inte in det, liten fingervisning om vad din plattform kan klara av. Körde gtx 680 kort:
https://www.youtube.com/watch?v=jcG-oBhRSjE Battlefield 4 ultra med AA och AO sänkt ett steg vardera. 1200p!
https://www.youtube.com/watch?v=x42iFvSABGU BF4 1080p
https://www.youtube.com/watch?v=r4u3vjMy-jo BF4 1080p

Jag har även 750 ti som jag kör på ett system med en AMD 760k som kostade 650kr ny, en budgetburk, såhär presterar 750 ti så du ser hur det kortet är. Presterar bra för att vara ett instegskort. Det är 750 ti som sätter prestandagränsen då prollen klarar mata de grymmaste grafikkorten:
https://www.youtube.com/watch?v=jOqzOlAEE9k BF4 ultra med AA och AO sänkta ett steg vardera. 1080
https://www.youtube.com/watch?v=B8ihhUMe4p0 Titanfall

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync