Tappar anslutning till internet/router.

Permalänk

Tappar anslutning till internet/router.

Hejsan!

Har sökt efter detta problem men har inte hittat någon tråd där vars det står hur man kan bli kvitt problemet.

Iallafall, har Fast Bredband via telejacket till en router som jag haft i 1 år ungefär utan det minsta fel, haft full anslutning och någorlunda bra hastighet. (Inte den snabbaste pga att jag bor i en by).

Nu för 3-4 dagar sen så har jag börjat tappa anslutning till internet och routerns huvudlampa slår från grönt till rött och Internet och Wireless börjar blinka grönt. Ibland kan jag ha anslutning 3-4 timmar och ibland slår den ifrån var tionde minut.. Har provat byta modem och det är samma sak.

Telia verkar inte heller ha nå "Driftstörningar" i mitt område och felet uppstår på alla datorer i huset.

Nu vänder jag mig till någon kunnig som kanske har en förklaring till detta då jag inte är så jävla säker på det här med routrar och inställningar.

Kan dock säga att jag inte gjort någon inställning alls i routern, och när jag skriver 192.168.1.1 så kommer jag in på routern utan problem.

Någon som vet?

Permalänk
Rekordmedlem

Modem ? Är det en smart du menar eller har du nått annat och i så fall vad ? Om du kommer in i smarten så kolla vad den säger om lananslutningens status och om den rapporterar många fel eller liknande där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jaa alltså en TG799vn v2 router som går in i telejacket.

IPv6 har inaktiverats i detta gränssnitt är det enda jag hittar, står att det läget är disabled

Anslutningsinformation

Länkstatus: Kontaktar DHCPv4-server...

IPv6 bortkopplad

Sista felmeddelandet: IPv6 har inaktiverats i detta gränssnitt

IPv4-läge: Enabled

IPv6-läge: Disabled

Vet inte om man får ut något av det där :s

Permalänk
Rekordmedlem

Tänkte på den här menyn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vildhjarta:

Nej du länkar till nått i ditt privata lan och det är dessutom inte en bildfil.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej du länkar till nått i ditt privata lan och det är dessutom inte en bildfil.

Återkommer imorgon, är på min laptop just nu.

Permalänk

Okej, det enda som skiljer min bild från din är att IPTV och Internet_VDSL är röd-kryssad.

IPTV

Visa mer...

Länkstatus: Kontaktar DHCPv4-server...

IPv6 bortkopplad

Typ: IPoE

Sista felmeddelandet: IPv6 har inaktiverats i detta gränssnitt

Internet_VDSL

Visa mer...

Länkstatus: Kontaktar DHCPv4-server...

IPv6 bortkopplad

Typ: IPoE

Sista felmeddelandet: IPv6 har inaktiverats i detta gränssnitt

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat med och utan adsl splittern? Fungerar en telefon i jacket ?
Om inte det påverkar så ska du nog felanmäla till Telia.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat med och utan adsl splittern? Fungerar en telefon i jacket ?
Om inte det påverkar så ska du nog felanmäla till Telia.

Är inte säker på vad du menar men har slagit på IPv6, den har varit avslagen har fungerat hittils.. Kanske bara är tur dock men jo jag ska ringa telia imorgon, tack för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem

Adsl splitter, Telias har däremot fasta kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.