Någon med erfarenhet av Samsungs SM951 (PCIe 3.0 x4 M.2 SSD) som system disk i en desktop?

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet av Samsungs SM951 (PCIe 3.0 x4 M.2 SSD) som system disk i en desktop?

Hejsan,

Ska skruva ihop en stationär och det lutar åt ett X99 system med en Samsungs SM951 som system disk.

Tittar man här och scrollar ner till Consumer Real-World Benchmarks så ger det ju intrycket av att prestara mycket och märkbart snabbare än en SATA baserad m.2 SSD.

Är det någon som sitter på egna erfarenheter av att köra med den som system disk och isf om det blev någon verklig märkbar skillnad från en "vanlig" SSD?

Tack och bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungknas:

Hejsan,

Ska skruva ihop en stationär och det lutar åt ett X99 system med en Samsungs SM951 som system disk.

Tittar man här och scrollar ner till Consumer Real-World Benchmarks så ger det ju intrycket av att prestara mycket och märkbart snabbare än en SATA baserad m.2 SSD.

Är det någon som sitter på egna erfarenheter av att köra med den som system disk och isf om det blev någon verklig märkbar skillnad från en "vanlig" SSD?

Tack och bock

Det är ju en jäkligt snabb SSD men hur mycket det märks av i praktiken beror nog mycket på användningsområdet (och hur kinkig man är).

Den relativa förbättringen är ju samtidigt imponerande och blygsam, beroende på vilken synvinkel man ser det ur.
Skillnaden mellan hårddisk och SSD gick ju inte att missa, där var ju förbättringen verkligen enorm för slumpmässig åtkomst (i storleksordningen hundratals gånger bättre), här handlar det istället om en mer normal stor förbättring.

Om det inte hade varit för ett ganska högt pris så hade det ju inte funnits någon anledning att tveka, nu blir det ju ändå en avvägning. Du kan ju t.ex. få en klart större vanlig SSD för samma slantar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vet du att du skriver/läser massor data aktivt i ett oregelbundet mönster? Köp den utan tvekan.
Använder du datorn mestadels i skrivbordsläge och använder din CPU och GPU till program som inte skriver/läser sjukt mycket är det inte värda pengar. SSD's är såpass snabba att i dem flesta fallen är det CPU'n som stryper istället i vanliga/spel situationer. Bättre att skaffa bättre övriga komponenter då.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående.

Anledningen till att SSD ger så mycket fördelar över tex en HDD är ju för att HDDn är flaskhalsen i de flesta fallen. Om du byter från en "vanlig" SSD till en monster SSD så får du inte samma vinst, då den sällan är flaskhalsen, utom när du jobbar hårt med att läsa/skriva mycket slumpmässig info, samtidigt.

Permalänk
Medlem

Tack för inputs, dock ingen med egen erfarenhet eller?

Håller med om att den för mitt ändamål förmodligen är en aning overkill.

Dock är den ju "bara" 700kr dyrare (inkl frakt) än en lika stor 850 PRO, och då jag ändå vill ha en rapp 256gb som system disk är det inte allt för mycket pengar det handlar om i bemärkelsen att det skulle kunna spenderats på övriga komponenter.

Vi får se, har beställt och borde vara här i veckan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra!

Jag håller med om att det kanske inte gör lika stor skillnad att går från HDD till SSD som i ditt fall SSD/sata till SSD/PCIe. Det är klart att du ska prova. Har själv byggt ett system med M2, dock bara via SATA-interfacet. Framför allt är det smidigt att slippa kablar mm för just systemdisken.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Är det NVMe versionen du beställt så kan du nog räkna med en rejält märkbar skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Är det NVMe versionen du beställt så kan du nog räkna med en rejält märkbar skillnad.

Finns den öht att få tag på än så länge?

Skrivet av anon76929:

Ja, vore ju dock intressant att se eventuella skillnader med NVMe-versionen i samma tester.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Är det NVMe versionen du beställt så kan du nog räkna med en rejält märkbar skillnad.

Läst runt lite angående just denna SSD och det är några grejer man bör tänka på, disken är OEM så supporten är lika med noll, Samsung har fortfarande inga egna NVMe drivrutiner vad jag vet så man måste använda Microsofts generella version som är riktigt dålig i test, M.2 stickan blir varm vid längre tids belastning... så varm att den börjar throttla ner hastigheten om man inte kyler den aktivt.

Var själv intresserad men väntar nog in Hyperion från Mushkin som ser lovande ut, eller Intel's 750-serie fast inte som M.2 sticka (2.5" modellen kopplas dock via adapter på just den porten).

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Megamac.co.uk har SM951 NVMe i sin lista, dock inte i lager:
http://www.megamac.co.uk/search?type=product&q=sm951

Jag är sugen!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Läst runt lite angående just denna SSD och det är några grejer man bör tänka på, disken är OEM så supporten är lika med noll, Samsung har fortfarande inga egna NVMe drivrutiner vad jag vet så man måste använda Microsofts generella version som är riktigt dålig i test, M.2 stickan blir varm vid längre tids belastning... så varm att den börjar throttla ner hastigheten om man inte kyler den aktivt.

Var själv intresserad men väntar nog in Hyperion från Mushkin som ser lovande ut, eller Intel's 750-serie fast inte som M.2 sticka (2.5" modellen kopplas dock via adapter på just den porten).

Mushkin Hyperion har jag helt missat! Ser ju trevlig ut. Har varit mycket nöjd med min Mushkin Scorpion DeLuxe men den verkar inte trivas helt med X99 o UEFI.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

pff, vem vill ha 4GB/s läs/skriv, eller 160k+ IOPs (500MB/s+ @ 4k)...

*iiinte jag :p*

(Mina 2 st 850 Pro känns plötsligt lite gamla redan...)

Permalänk
Medlem

Jag ha en sån som OS disk och är rätt nöjd.. Kanske det enda jag klaga på är väl det är bara 512gb som finns ute.. Men det hade ju säkert kostat så pass mkt att man inte hade haft råd ändå men nöjd är jag.. Jag ha ahci versionen.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av minh:

Jag ha en sån som OS disk och är rätt nöjd.. Kanske det enda jag klaga på är väl det är bara 512gb som finns ute.. Men det hade ju säkert kostat så pass mkt att man inte hade haft råd ändå men nöjd är jag.. Jag ha ahci versionen.

Både 128 och 256 GB finns på --> http://www.amazon.com/gp/search?ie=UTF8&camp=1789&creative=9325&index=aps&keywords=Samsung%20SM951&linkCode=ur2&tag=thssre-20&linkId=Q7263BBFE5UOM5UI

Permalänk
Medlem

@anon76929:
Jag menar att jag ville ha större utrymme.. Uttryckte mig lite fel där...

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Jag bytte systemdisk från en Samsung 840 EVO SATA 250GB till en Intel 750 NVMe PCIe 400GB som i benchmarks är tre till fyra gånger snabbare. Vid vanligt användande kan man uppleva en liten skillnad men inte något drastiskt. Inte på långa vägar som att uppdatera från en vanlig mekanisk HD till en SSD.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Kör denna AHCI-varianten på 256GB. Nöjd.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K