Dator (komponenter) specifikt för programmering - runt 10 k

Permalänk
Medlem

Dator (komponenter) specifikt för programmering - runt 10 k

Hej,

Är kass på hårdvara och vänder mig till Er proffs för hjälp!
Jag ska beställa delar till en dator från inet.se och har verkligen noll koll på vilka komponenter som är bra och fungerar tillsammans.

Jag ska främst använda datorn för programmering i Visual Studio och Android Studio men även för lite lättare grafik- och fotohantering i Photoshop. Jag behöver ha många program igång samtidigt och kunna köra diverse emulatorer (VirtualBox/GenyMotion).

Spel är inte jätteviktigt för mig men om jag skulle spela något så skulle det väl vara CS:GO.

Budgeten är helst under 10 000, är flexibel med någon tusenlapp.

Jag vill ha SSD disk på 250 GB, ingen SATA då jag sköter fillagring på annat vis.
DVD-läsare behövs ej, inte operativsystem heller.

Det ända jag tror jag vet att jag vill ha, är ett ljuddämpat chassi, och då denna:
http://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-s...

Annars är jag som sagt clueless.

Tusen tack för minsta hjälp jag kan få. Behöver beställa snarast!

Visa signatur

"Being the richest man in the cemetery doesn’t matter to me … Going to bed at night saying we’ve done something wonderful… that’s what matters to me."

Permalänk
Medlem
Skrivet av question:

Hej,

Är kass på hårdvara och vänder mig till Er proffs för hjälp!
Jag ska beställa delar till en dator från inet.se och har verkligen noll koll på vilka komponenter som är bra och fungerar tillsammans.

Jag ska främst använda datorn för programmering i Visual Studio och Android Studio men även för lite lättare grafik- och fotohantering i Photoshop. Jag behöver ha många program igång samtidigt och kunna köra diverse emulatorer (VirtualBox/GenyMotion).

Spel är inte jätteviktigt för mig men om jag skulle spela något så skulle det väl vara CS:GO.

Budgeten är helst under 10 000, är flexibel med någon tusenlapp.

Jag vill ha SSD disk på 250 GB, ingen SATA då jag sköter fillagring på annat vis.
DVD-läsare behövs ej, inte operativsystem heller.

Det ända jag tror jag vet att jag vill ha, är ett ljuddämpat chassi, och då denna:
http://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-s...

Annars är jag som sagt clueless.

Tusen tack för minsta hjälp jag kan få. Behöver beställa snarast!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7944443/2015-05-03

+ ssd disk, vågade mig inte på någon rekommendation där.

Eventuellt ett AMD grafikkort, men det enda inet har till konkurrenskraftigt pris är 290x för 3kkr.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Det är inte så att jag behöver en fläkt till processorn.

Någon annan som kan rekommendera en SSD som passar mina behov?

Visa signatur

"Being the richest man in the cemetery doesn’t matter to me … Going to bed at night saying we’ve done something wonderful… that’s what matters to me."

Permalänk
Skrivet av question:

Tack för snabbt svar! Det är inte så att jag behöver en fläkt till processorn.

Någon annan som kan rekommendera en SSD som passar mina behov?

Jag funderar på en liknande setup för liknande ändamål, och den ssd jag kollat på är Samsung Evo 850 Series 250 GB.

http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-ssd-evo-850-series...

Permalänk
Skrivet av question:

Hej,

Jag vill ha SSD disk på 250 GB, ingen SATA då jag sköter fillagring på annat vis.

Du vill inte ha SATA-anslutning på SSD:n? Hade du tänkt dig M.2 eller PCI-e då? Eller är det en "felskrivning" och du syftar till att du inte behöver en vanlig mekanisk HDD?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guybrush82:

Du vill inte ha SATA-anslutning på SSD:n? Hade du tänkt dig M.2 eller PCI-e då? Eller är det en "felskrivning" och du syftar till att du inte behöver en vanlig mekanisk HDD?

Tror han syftar på mekanisk hårddisk.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av question:

Hej,

Är kass på hårdvara och vänder mig till Er proffs för hjälp!
Jag ska beställa delar till en dator från inet.se och har verkligen noll koll på vilka komponenter som är bra och fungerar tillsammans.

Jag ska främst använda datorn för programmering i Visual Studio och Android Studio men även för lite lättare grafik- och fotohantering i Photoshop. Jag behöver ha många program igång samtidigt och kunna köra diverse emulatorer (VirtualBox/GenyMotion).

Spel är inte jätteviktigt för mig men om jag skulle spela något så skulle det väl vara CS:GO.

Budgeten är helst under 10 000, är flexibel med någon tusenlapp.

Jag vill ha SSD disk på 250 GB, ingen SATA då jag sköter fillagring på annat vis.
DVD-läsare behövs ej, inte operativsystem heller.

Det ända jag tror jag vet att jag vill ha, är ett ljuddämpat chassi, och då denna:
http://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-s...

Annars är jag som sagt clueless.

Tusen tack för minsta hjälp jag kan få. Behöver beställa snarast!

Intel

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7953798/2015-05-06

AMD, nätaggregatet är egentligen överkurs men fanns inga direkt vettiga på lager.

Webhallen varukorg

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Du vill inte ha SATA-anslutning på SSD:n? Hade du tänkt dig M.2 eller PCI-e då? Eller är det en "felskrivning" och du syftar till att du inte behöver en vanlig mekanisk HDD?

Skrivet av Peppar2014:

Tror han syftar på mekanisk hårddisk.

Ni har rätt! Jag menar att jag inte behöver en vanlig mekanisk hårddisk.

Den där ser lovande ut. Det enda jag funderar på är nätaggretaget. Att det är Bronze påverkar väl bara strömförbrukningen och inte datorns prestanda?

Visa signatur

"Being the richest man in the cemetery doesn’t matter to me … Going to bed at night saying we’ve done something wonderful… that’s what matters to me."

Permalänk
Skrivet av question:

Den där ser lovande ut. Det enda jag funderar på är nätaggretaget. Att det är Bronze påverkar väl bara strömförbrukningen och inte datorns prestanda?

Korrekt

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av question:

Den där ser lovande ut. Det enda jag funderar på är nätaggretaget. Att det är Bronze påverkar väl bara strömförbrukningen och inte datorns prestanda?

Ja, med din budget får du bara ett Bronze certifierat nätaggregat vill du ha ett Gold certifierat ligger de runt 1000kr. Som datorn är kommer den inte ens dra 250w.

Sprider du ut ditt köp över flera butiker kan du spara några hundralappar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|