Permalänk
Medlem

Skall byta propp från i5 till i7

Imorgon skall jag byta propp från Intel i5 4670K till Intel i7 4790K och undrar väl om det är något jag skall tänka på? Är det bara skruva loss/bort fläkten över processorn och ta ut den gamla, i med den nya, stänga, låsa och skruva dit fläkten igen? Moderkortet är ett ASUS Z87-K med absolut senaste BIOS (uppgraderade till 1402 idag)

Ingen kylpasta eller något liknande?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Kylpasta behövs. En liten klick bara, annars är det bara att tuta och köra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Byt kylpasta. Tag bort den gamla med kemiskt ren bensin eller isopropanylalkohol.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Imorgon skall jag byta propp från Intel i5 4670K till Intel i7 4790K och undrar väl om det är något jag skall tänka på? Är det bara skruva loss/bort fläkten över processorn och ta ut den gamla, i med den nya, stänga, låsa och skruva dit fläkten igen? Moderkortet är ett ASUS Z87-K med absolut senaste BIOS (uppgraderade till 1402 idag)

Ingen kylpasta eller något liknande?

Ska du använda samma kylare? I så fall lär du vilja göra ren den och sedan applicera ny kylpasta när du monterar den på den nya processorn.

Det följer ju med en ganska medioker standardkylare till den nya CPUn (med förapplicerad kylpasta) men om du har en bättre kylare monterad idag så är ju det rimliga att fortsätta att använda den även efter bytet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ska du använda samma kylare? I så fall lär du vilja göra ren den och sedan applicera ny kylpasta när du monterar den på den nya processorn.

Det följer ju med en ganska medioker standardkylare till den nya CPUn (med förapplicerad kylpasta) men om du har en bättre kylare monterad idag så är ju det rimliga att fortsätta att använda den även efter bytet.

Tack alla för svaren. Har ingen aning hur kylaren ser ut idag, det är ju den där stora fläkten i vägen som det är nu. Skall köpa bensin och kylpasta samtidigt som jag hämtar proppen imorgon.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Du ska även vara jävligt försiktig när du lyfter ur processorn och sätter i den nya så du inte böjer några pinnar på moderkortet. Lossa den sakta och ta den med ett stadigt grepp rakt upp. Lika dant när du sätter i den nya.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack alla för svaren. Har ingen aning hur kylaren ser ut idag, det är ju den där stora fläkten i vägen som det är nu. Skall köpa bensin och kylpasta samtidigt som jag hämtar proppen imorgon.

Se till bara att den är kemiskt ren, inte från bensinmacken alltså När du tar bort det, använd någonting som INTE lämnar rester. Toa papper t.ex. smular som helvete.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Du ska även vara jävligt försiktig när du lyfter ur processorn och sätter i den nya så du inte böjer några pinnar på moderkortet. Lossa den sakta och ta den med ett stadigt grepp rakt upp. Lika dant när du sätter i den nya.

Japp, skall tänka på detta. Har bytt proppar tidigare, men det var 15-17 år sedan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Se till bara att den är kemiskt ren, inte från bensinmacken alltså När du tar bort det, använd någonting som INTE lämnar rester. Toa papper t.ex. smular som helvete.

Jag behöver tydligen inte kylpasta eller kemiskt ren bensin. Det är färdigt på nya processorn och medföljande fläkt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag behöver tydligen inte kylpasta eller kemiskt ren bensin. Det är färdigt på nya processorn och medföljande fläkt.

blev npg lite virrigt då de flesta tar förgivet att man har nån annan kylning än den som följer med

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

blev npg lite virrigt då de flesta tar förgivet att man har nån annan kylning än den som följer med

Japp. TS skrev i början "skruva fast fläkten igen" så antog han hade något annat än standard. Han bör nog däremot rengöra 4670k'n om han ska sälja den eller använda den till något annat över huvud taget.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det följer ju med en ganska medioker standardkylare till den nya CPUn (med förapplicerad kylpasta) men om du har en bättre kylare monterad idag så är ju det rimliga att fortsätta att använda den även efter bytet.

Skrivet av Dockland:

Jag behöver tydligen inte kylpasta eller kemiskt ren bensin. Det är färdigt på nya processorn och medföljande fläkt.

Vänta lite nu. Är ej säker att det medgår på alla kylarna. Vet ej om den jag monterade var defekt men iaf senast jag monterade en 4790k så ingick inte någon kylpasta på kylaren.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Vill bara tillägga att för ändamålet att ta bort kylpasta, så använder jag alltid kaffefilter, som jag klipper/river till passande storlek. EDIT: Samt Klorhexidin ifrån Apoteket eller Aceton (Utan olja) , fast Isopropanol torde vara att föredra.

Jag skulle också vilja uppgradera till en 4790K, enbart för viljans skull

Lycka till TS!

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vänta lite nu. Är ej säker att det medgår på alla kylarna. Vet ej om den jag monterade var defekt men iaf senast jag monterade en 4790k så ingick inte någon kylpasta på kylaren.

För att göra det enkelt köpte jag nyss en Cooler master pro v2 som skall lira med denna proppen. Där följer det med pasta, vilket också skall bli dagens lunch känner jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

För att göra det enkelt köpte jag nyss en Cooler master pro v2 som skall lira med denna proppen. Där följer det med pasta, vilket också skall bli dagens lunch känner jag.

Bra där! Fläktarna som följer med suger Denniskorv.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Bra där! Fläktarna som följer med suger Denniskorv.

Jo, läste en del om oljud vid belastning och det vill jag inte.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det går att torka bort kylpastan med toapapper om man så vill. Våtservett går också bra tex.

Inte alla som har kemiskt ren aceton hemma eller isop heller.
Man tar det man har.

Brukar själv nyttja kemiskt rent aceton och mikrofiberduk, men ibland får det även duga bra med några bitar toapapper.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Hushållspapper smular mindre än toapapper

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Det verkar vara några läger i hur man skall/bör applicera kylpastan. Några säger en liten klutt i mitten av processorn och andra ett streck och några ett kryss och så finns det några som smetar ut det med ett visitkort.

Vafan!

Vilket sätt är det korrekta? Kommer det fler olika bud antar jag det inte spelar någon roll.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Riskorn/ärta, formen spelar mindre roll. Att smeta ut kylpastan är ingen bra idé och tenderar till att skapa luftbubblor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vilket sätt är det korrekta? Kommer det fler olika bud antar jag det inte spelar någon roll.

Se FAQ: Kylpasta, som även länkar till en artikel där olika metoder testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Se FAQ: Kylpasta, som även länkar till en artikel där olika metoder testas.

314 inlägg. Jag vill bara veta hur jag skall applicera på min processor och fläkt, samt om jag skall ta den tuben som föjde med i fläktpaketet eller om jag skall ta den jag köpte för 100:- Inte hur det funkar på proppar från 2006 och framåt. Så gärna en rads sammanfattning för den som vet.

E: "Steg 2. Beroende på vilken sorts kylpasta du använder ska du applicera olika mängder kylpasta på platsen du ska kyla. Det vanliga "måttet" är kylpasta som motsvarar ett okokt riskkorn i storlek. Märk väl att om du använder för mycket kan du få motsatta effekt, alltså sämre kylning. För lite är bättre än för mycket. OBS! Undvik att få kylpasta på kanterna av användningsområdets yta, då den kan kortslutas. Kylpasta leder väldigt lite el, men risken finns."

Litet som ett okokt riskorn? Då räcker denna tuben till ett 60-tal installationer i framtiden, är det alltså riktigt? Därav min fråga, alla säger olika hit och dit. Jag vill veta vad som är rätt sätt, så är det klart på 30 sekunder. Den där tråden är det många tomtar i som sitter och gissar antar jag. På Youtube finns lika många olika bud.

Då är det alltså strunt samma hur och hur mycket jag applicerar? Om nu alla får det att funka helt optimalt med alla dessa olika metoder.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

314 inlägg. Jag vill bara veta hur jag skall applicera på min processor och fläkt, samt om jag skall ta den tuben som föjde med i fläktpaketet eller om jag skall ta den jag köpte för 100:- Inte hur det funkar på proppar från 2006 och framåt. Så gärna en rads sammanfattning för den som vet.

E: "Steg 2. Beroende på vilken sorts kylpasta du använder ska du applicera olika mängder kylpasta på platsen du ska kyla. Det vanliga "måttet" är kylpasta som motsvarar ett okokt riskkorn i storlek. Märk väl att om du använder för mycket kan du få motsatta effekt, alltså sämre kylning. För lite är bättre än för mycket. OBS! Undvik att få kylpasta på kanterna av användningsområdets yta, då den kan kortslutas. Kylpasta leder väldigt lite el, men risken finns."

Litet som ett okokt riskorn? Då räcker denna tuben till ett 60-tal installationer i framtiden, är det alltså riktigt? Därav min fråga, alla säger olika hit och dit. Jag vill veta vad som är rätt sätt, så är det klart på 30 sekunder. Den där tråden är det många tomtar i som sitter och gissar antar jag. På Youtube finns lika många olika bud.

Då är det alltså strunt samma hur och hur mycket jag applicerar? Om nu alla får det att funka helt optimalt med alla dessa olika metoder.

Jag brukar köra ungefär som en ärta (kokt).

Är du osäker så tycker jag att du ska prova en klutt (inte för mycket), montera sedan på kylaren, och ta av den.
Då ser du hur kylpastan har spridit sig mellan kylaren och CPUn.
Eftersom olika kylpastor kan ha olika viskositet så är det inte säkert att de sprider sig likadant.
edit: Du siktar på att hela delen mellan CPU och Kylare ska vara täkt av pasta, så att det blir bra kontaktyta. Men det ska inte vara så mycket pasta så att det "rinner ut" utanför CPU/Kylare.

Efter detta behöver du rengöra, med exempelvis kaffefilter(för att det ej luddar), innan du applicerar ny pasta.

Rengör inte när CPUn ligger på moderkortet, för då kommer du böjja pinsen.
Ta loss och håll CPUn i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Litet som ett okokt riskorn? Då räcker denna tuben till ett 60-tal installationer i framtiden, är det alltså riktigt?

Ja, det stämmer, även en liten tub med kylpasta räcker långt. Kylpastan är endast till för att fylla ut ojämnheter mellan kylaren och processorn, så det krävs mycket lite pasta. Kylpasta leder värme sämre än direktkontakt mellan kylaren och processorn, så för mycket pasta ger sämre kylning. Det finns säkert andra sätt som också fungerar, men ett riskorn mitt på processorn är enkelt och har visat sig fungera mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Då är det alltså strunt samma hur och hur mycket jag applicerar? Om nu alla får det att funka helt optimalt med alla dessa olika metoder.

Det är inte riktigt sant. Det finns många metoder som fungerar, men bara en som är optimal. Men jag antar att du inte jagar enstaka grader på din CPU och då är det mindre viktigt.
Nästan alla är överens om att mängden pasta skall vara mellan ett riskorn och en liten ärta, och att man inte skall sprida ut pastan innan man trycker dit kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Det är inte riktigt sant. Det finns många metoder som fungerar, men bara en som är optimal. Men jag antar att du inte jagar enstaka grader på din CPU och då är det mindre viktigt.
Nästan alla är överens om att mängden pasta skall vara mellan ett riskorn och en liten ärta, och att man inte skall sprida ut pastan innan man trycker dit kylaren.

Rekommenderar även inte att tag av den efter man sätt på fläkten. Brukar bara skapa luft bubblor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fasen vad bra. Stort tack everyhopa. Återkommer med info hur det gick och lite temp.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

T-röd använder jag vid rengöring iaf

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vänta lite nu. Är ej säker att det medgår på alla kylarna. Vet ej om den jag monterade var defekt men iaf senast jag monterade en 4790k så ingick inte någon kylpasta på kylaren.

Jag har proppen och fläkten framför mig, och det ingår tre små "remsor" förapplicerad kylpasta på medföljade "intel"-fläkt.

(fast det ser mer ut som tre typ tejpbitar, fast är kylpasta enl. kollegan som kan en del om detta.)

E: Ganska precis så här:

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har proppen och fläkten framför mig, och det ingår tre små "remsor" förapplicerad kylpasta på medföljade "intel"-fläkt.

(fast det ser mer ut som tre typ tejpbitar, fast är kylpasta enl. kollegan som kan en del om detta.)

E: Ganska precis så här: http://www.frostytech.com/articleimages/200706/intelC2Dstock_...

Det där är väldigt riktigt kylpasta ja

Visa signatur

Rigg:
CPU: Intel Core i7 4790K | MB: Msi Z97 Gaming 5 | GPU: Nvidia Geforce GTX 980ti | PSU: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 1600MHz 16GB
Citera för svar!