GTA V sjukt instabilt! GTX 980

Permalänk
Medlem

GTA V sjukt instabilt! GTX 980

Sitter på ett Geforce GTX 980 DirectCU II Strix OC, 8Gb ram och en i5 4670k.

Upplever inte fullt flyt när jag spelar, även fast fpsen är låst till 60 fps (v-sync).

Jag brukar även ha en tendens till att minimera mina spel när jag spelar för att svara på meddelanden på tex facebook.
Det är omöjligt då skärmen bara svartnar och jag kan inte öppna aktivitetshanteraren ens. Står även att jag förbrukat allt mitt minne och spelet är även installerat på min ena HDD. Då min SSD inte har tillräckligt med utrymme. Känner mig lite besviken då det inte riktigt hittills har levt upp till mina förväntningar. Kan inte ha Skype igång i bakgrunden för det känns som det påverkar fpsen om jag nu inte inbillar mig.

Någon som vet lösningar, kommande patchar eller om fler upplever detta och kan lugna mig med någon lösning eller ett fint besked.

Tack!

Permalänk
Medlem

Testa att öka din pagefile, den kan vara för liten i vissa fall.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Testa att öka din pagefile, den kan vara för liten i vissa fall.

Ska jag öka den på min HDD där spelet är installerat?? Och hur mycket ska man öka?

Permalänk
Medlem

Jag körde 10 gb för att va på säkra sidan, testa det först kanske?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Jag körde 10 gb för att va på säkra sidan, testa det först kanske?

Ser detta bra ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Yea, din aktuella var ju 1200mb

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Har du laddat Nvidia 350.12 drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Har du laddat Nvidia 350.12 drivrutiner?

Japp, har den senaste. Som ska vara "GTA-anpassad"

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så är inte 8Gb ram tillräckligt för att köra GTA på utan problem, sen är det väldigt cpukrävande har jag märkt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Vad jag läst så är inte 8Gb ram tillräckligt för att köra GTA på utan problem, sen är det väldigt cpukrävande har jag märkt.

trams, kör själv på 8gb ram och har page file på auto har aldrig fått nåt problem med minnet direkt eller att spelet kraschat..

Permalänk
Medlem

Tänk på att inte ha för höga grafikinställningar......ja din GPU klarar det men kanske inte ditt grafikminne. I spelets egna beräkning ha minst 600MB(helst lite mer) utrymme över, t.ex. för mig så börjar det svida om jag går högre än 1365/2000MB, jag har ändå ingame ~1700-1900MB grafikminne som utnyttjas vilket är gränsfall. Så kanske prova dig fram å se om det blir bättre med större marginal på grafikminnet

Har ändrat mina inställningar nu då den fick "tuppjuck" ute o bushen med mycket gräs å skit så nu e allt på High utom textures och Tessellation som e på Normal och det flyter på riktigt bra i 1080p med bara FXAA på mitt GTX 670

Skrivet av Mac83:

Vad jag läst så är inte 8Gb ram tillräckligt för att köra GTA på utan problem, sen är det väldigt cpukrävande har jag märkt.

Den använder mer om den kan men 8GB är tillrääckligt att köra på, sen verkar GTA V gilla flera trådar då alla mina 6 trådar verkar utnyttjas fullt ut
Men om jag kan driva spelet med en FX-6300@4.2GHz så kan man garanterat driva det med en i5 4670k

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns många som har problem med minne. Jag har samma sak. Även på lägsta inställningar har jag stuttering när textures ska laddas (särskild när man flyger och är vid kusten i spelet).

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

trams, kör själv på 8gb ram och har page file på auto har aldrig fått nåt problem med minnet direkt eller att spelet kraschat..

Misstänker dock att många har 8GB och typ stängt av pagefilen, eller satt en väldigt låg.
Detta är av de få spelen som verkligen äter minne tydligen, så nej 8GB är inte tillräckligt för det. Men om du har pagefil utrymme så kan de klara sig på det, så länge där finns nog av det.

Permalänk
Medlem

tänkte på drivrutinen 350.12. har ni märkt av förbättringar med den eller ungefär lika som innan eller sämre? för mig fungerar spelet bra just nu o då har jag inte uppdaterat till den drivrutinen.. tänkte kanske dumt o chansa att uppdatera just nu, bättre att ligga kvar när det endå fungerar smidigt nu så? nyast är ju inte alla gånger det bästa har man ju varit med om förr så..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Stäng av V-sync?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag hade inga som helst problem fram tills sista uppdateringen. Då uppstod random stutters som påminner om minnes-problem. Dock används aldrig mer än 7gb och min pagefile är på automatic (ca 6gb tror jag det stod) minnesanvändningen var exakt lika hög när spelet flöt fint som en flodhäst i en djup stilla älv. Nu är flodhästen mer ute i en grund och ström å.

Verkar som att Rockstar har ändrat något som blev knaus.

Permalänk
Skrivet av JoeliusCeasar:

Jag hade inga som helst problem fram tills sista uppdateringen. Då uppstod random stutters som påminner om minnes-problem. Dock används aldrig mer än 7gb och min pagefile är på automatic (ca 6gb tror jag det stod) minnesanvändningen var exakt lika hög när spelet flöt fint som en flodhäst i en djup stilla älv. Nu är flodhästen mer ute i en grund och ström å.

Verkar som att Rockstar har ändrat något som blev knaus.

Kan bara hålla med! Aldrig haft en krasch eller något, utan hela tiden varit tokstabilt. Men senaste patchen gjorde något som oavsett inställningar dödat flytet. Massa stutters o.s.v.
Kör just nu en I7-3770K (stock clocked) samt GTX 970 SLI (flöt hur fint som helst innan).

Permalänk
Medlem

jag kör med 8gb ram och har ett 780 kort i datorn sitter på höga inställningar men absolut inte de högsta.
spelet flyter på mycket bra, har inte märkt av något lagg eller några problem med grafiken än. spelar på ganska hög fps mellan 60-90

Permalänk
Medlem

testa directx 10.1. funkar bättre för mig

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem

Har du igång andra program som käkar mycket grafikminne? Om du har hårdvaruacceleration påslaget i t.ex. Chrome eller Firefox med många fönster/flikar öppna så kan det ätas rätt duktigt med grafikminne, och då kan GTA V bli ruskigt instabilt. Det har hänt mig flera gånger.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av buurman:

testa directx 10.1. funkar bättre för mig

Gött ovärt att köra DX 10.1 med ett GTX 980. Men det verkar funka avsevärt mycket bättre efter jag ändrade page file. Dock så droppar min fps för någon stund varje gång det går från natt till dag i spelet haha sjukt störande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Jag hade inga som helst problem fram tills sista uppdateringen. Då uppstod random stutters som påminner om minnes-problem. Dock används aldrig mer än 7gb och min pagefile är på automatic (ca 6gb tror jag det stod) minnesanvändningen var exakt lika hög när spelet flöt fint som en flodhäst i en djup stilla älv. Nu är flodhästen mer ute i en grund och ström å.

Verkar som att Rockstar har ändrat något som blev knaus.

Samma här.. fick stutter och tearing (ingen skillnad mellan v-sync).

"Fixes to improve game stability and other minor fixes.".. Meh, gjorde tvärtom.

Permalänk
Medlem

Har ett gtx 970 och hade samma problem tidigare, läste runt lite och många blev hjälpt av att stänga av vsync och tesselering, experimentera lite med dom o kolla om det löser sig!

Permalänk
Medlem

Stäng av v-sync och kör med 144hz så får du se på flyt! Väldigt värt enligt mig att dra ner lite på grafikgodiset för att ha en stabil FPS

Permalänk
Medlem

Nu är jag f*n irriterad. Stänger jag av vsync så hoppar fpsen mellan 90/80 och det verkligen känns som det smålaggar som microstuttering. Med vsync påslaget så flyter det perfekt men jag får så otroligt irriterande fpsdrops tex när jag ska race:a med biler etc. Det irriterar mig och i vissa scener så kan den för en sekund bara droppa ner till 15 fps och sen snabbt tillbaka upp igen. Musen hackar även i menyn när jag har vsync avslaget, hur skumt är inte det? Med vsync på så hackar det inte i menyn.
Jag orkar inte och min upplevelse av spelet har förstörts totalt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av rimero:

Nu är jag f*n irriterad. Stänger jag av vsync så hoppar fpsen mellan 90/80 och det verkligen känns som det smålaggar som microstuttering. Med vsync påslaget så flyter det perfekt men jag får så otroligt irriterande fpsdrops tex när jag ska race:a med biler etc. Det irriterar mig och i vissa scener så kan den för en sekund bara droppa ner till 15 fps och sen snabbt tillbaka upp igen. Musen hackar även i menyn när jag har vsync avslaget, hur skumt är inte det? Med vsync på så hackar det inte i menyn.
Jag orkar inte och min upplevelse av spelet har förstörts totalt....

Tycker det flyter på bra för mig men jag e ju van PS3/360 och PS4 versionerna så det kan ju spela in lite.

Gjorde en video som laddas upp just nu så jag länkar den när den e klar, i videon finns mina settings testa köra på dom även fast dom e mycket lägre än dina.
Om det flyter på bra öka då en å en inställning till det "skiter sig" igen

Min rig(det viktigaste ):
GFX: Gigabyte GTX 670 2GB OC
CPU: AMD FX-6300@4.2GHz
MOBO: ASUS M5A99X EVO R2.0
RAM: 16GB Crucial Ballistix Sport 1600MHz
HDD: Seagate SSHD 7200RPM

Video:

Visa signatur