Laptop för studier/allmänt och lite spelande.

Permalänk
Medlem

Laptop för studier/allmänt och lite spelande.

Hej!

Min trogna stationära dator sjunger efter typ 8 år på sista versen och jag är sugen på att ersätta den med nån bra laptop. Nån som sitter inne på tips på bra köp, eller som sitter i samma sits som jag och är jättenöjd med sitt senaste datorköp?

Användningsområden:

Kommer vara student minst ett och ett halvt år till så den kommer användas en del till studier, typ inlämningsuppgifter och examensarbete. Behöver den dock inte på föreläsningar och sådant då jag föredrar att anteckna för hand, jag kommer alltså inte ha datorn med mig varje dag utan långt därifrån!

Gillar att spela spel men spelar inte de allra mest krävande spelen. Lirar CS:GO, FIFA och andra spel som inte kräver särskilt mycket. Dock är det viktigt att spelen flyter på bra utan att överhetta datorn. (Hade vart trevligt att kunna spela Star Wars Battlefront när det kommer men det kanske är att hoppas på för mycket...)

Prioriteringar:
Viktigt:
* PC
* ca 15"-skärm; Datorn kommer mest stå på skrivbordet även om jag tar med den ibland. Har kollat på andras laptops och 13" tycker jag är för litet. (Är annan skärmstorlek bättre? Övertyga mig i så fall)
* Bra skärm, skarp, högupplöst och inte med alltför dålig betraktningsvinkel.
* FullHD-anslutning (eller vad det heter) så att jag kan koppla datorn till projektorn med bästa möjliga bild (och ljud)
* SSD-disk. Tänker att jag mycket hellre lägger pengar på en mindre SSD än en större mekanisk disk. Använder inte supermycket diskutrymme och har därför hellre snabbt än stort. Inte ett absolut krav, men vill gärna ha detta.
* Hyfsat lätt att ta med sig(trots 15"), ingen klumpedunsdator.

Gärna:
* Bekvämt tangentbord med numpad
* Tyst
* Inte för plastig

Oviktigt(lägger ogärna pengar på):
* Operativsystem
* Konstiga lampor, gamingknappar eller färger som gör att den ser ut som eller känns som en gaminglaptop.
* Touchskärm
* Tunga spel

Budget: Tänk absolut max 9000, dvs omkring ett CSN. Men billigare alternativ är givetvis välkomna, tipsa gärna om bra kampanjer.

Tack så mycket på förhand för råd!

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en thinkpad?

hittade en L450 på dustin för ganska precis 9000kr med inbyggd plats för mobilt bredband (smidigt!)

https://www.dustinhome.se/product/5010819603/thinkpad-l450#sp...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, dock var det ingen av dessa som föll mig i smaken riktigt, Lenovon verkar passa mig bäst men det är lite besvärligt att den saknar både numpad och HDMI samt "bara" är 14"(vilket jag iofs nog hade kunnat leva med). De andra var lite väl dyra och/eller stora....

Hur dyrt är det förresten med SSD? Säg om man jämför 256GB SSD med 1TB mekanisk? Som sagt så har jag tänkt mig en liten SSD hellre en en stor HDD men det verkar ju helt klart bli en bra slant dyrare ändå....

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt, lite som dig.. och Dell XPS 13 verkar vara super awesome mega pro bra. Linus Tech och Sweclockers älskade den... Lite dyrare, men nog värt det för dig! Billigaste versionen är på 11k.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Charn:

Tror absolut inte att du blir missnöjd med den.
Dock tror jag personligen mer på denna:
http://www.inet.se/produkt/1972193/lenovo-z50-70-med-full-hd-...

Skall dock nämnas, båda modellerna kommer med GDDR3 minne på GPU:erna, så det är snikmodellerna av grafikkorten.

Motivering:
Du kommer inte använda CPU:n fullt ut med det grafikkortet i ASUS:en.
Du sparar 2cm i höjd/tjocklek på laptopen, dvs Lenovon är mycket mer kompakt och kommer troligen upplevas mer stabil och mindre plastig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charn:

Tack för tipsen, dock var det ingen av dessa som föll mig i smaken riktigt, Lenovon verkar passa mig bäst men det är lite besvärligt att den saknar både numpad och HDMI samt "bara" är 14"(vilket jag iofs nog hade kunnat leva med). De andra var lite väl dyra och/eller stora....

Hur dyrt är det förresten med SSD? Säg om man jämför 256GB SSD med 1TB mekanisk? Som sagt så har jag tänkt mig en liten SSD hellre en en stor HDD men det verkar ju helt klart bli en bra slant dyrare ändå....

kör själv med en 13" macbook air och det stör mig inte det minsta. forna tiders kassa 1024x768 paneler är det som gjort att vi vill ha yta istället för upplösning (de korrelerar inte...). 13" skärmen känns betydligt större än sin faktiska storlek pga upplösningen.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar på den här i dagsläget:
http://www.inet.se/produkt/1972146/asus-x550jk-full-hd-gtx-85...

Är medveten om att 128GB är i minsta laget, hade hellre haft 256GB men jag kan nog leva med detta om datorn är bra i övrigt.
Hur är det med grafikkort och annat? Kommer den här datorn att fixa mina önskemål? Tänkte dra till Inet i dagarna och känna på datorn, gillar jag den slår jag kanske till

Permalänk
Medlem

Den här kan du nog få för 5995:-, i princip samma som du länkade till men med en "vanlig" HDD.
https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=defm&T2=F550JK-DM121H

Plocka ur den HDD:n och sätt in SSD:n nedan så borde du klara dig
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/cr...