Permalänk
Medlem

Internet explorer går ej igång

Hej

När jag försökte att starta internet explorer så händer ingenting. Efter ett antal försök så tröttnade jag och hämtade hem version 11 och försökte att installera den men då får jag upp meddelandet där det står: (Installationsprogrammet kan inte fortsätta eftersom en senare version av Internet Explorer redan är installerat på datorn.)

Försökte då att avinstallera Internet explorer men hittar inget avinstallationsprogram. Tänkte att jag går in i dess mapp tar bort den och sen via regedit tar bort resten men då har jag helt plötsligt ingen behörighet att göra detta trots att jag är inloggad som admin, minst sagt irriterande. Nån som vet hur jag ska få igång skiten lr avinstallera det?

Hoppas detta ligger i rätt forumsdel annars får någon snäll moderator flytta på tråden.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Gå till kontrollpanelen, Uninstall a program. På höger sida har du View installed updates. Kolla igenom listan.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Först, kolla så att det inte ligger en process med IE igång i aktivitetshanteraren. Det kan hända att den ligger och blockerar uppstart av en ny instans.

Annars, om jag inte minns fel, så ligger IE som en Windows-funktion och inte som ett "vanligt program". För att avinstallera det så går du till samma ställe där du brukar avinstallera program, sen ute till vänster ska det finnas en lägg till/ta bort Windows-funktioner. Någonstans där bör det finnas en möjlighet att ta bort IE. Kan inte kolla själv atm då jag sitter på Linux.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Först, kolla så att det inte ligger en process med IE igång i aktivitetshanteraren. Det kan hända att den ligger och blockerar uppstart av en ny instans.

Annars, om jag inte minns fel, så ligger IE som en Windows-funktion och inte som ett "vanligt program". För att avinstallera det så går du till samma ställe där du brukar avinstallera program, sen ute till vänster ska det finnas en lägg till/ta bort Windows-funktioner. Någonstans där bör det finnas en möjlighet att ta bort IE. Kan inte kolla själv atm då jag sitter på Linux.

Där kan man bara inaktivera lr aktivera windows-funktioner. Nepo det är bara uppdateringar som går att avinstallera där. Jag vill avinstallera hela programmet för att sedan kunna installera det andra internet explorer som jag hämtat hem från microsoft.se

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Där kan man bara inaktivera lr aktivera windows-funktioner. Nepo det är bara uppdateringar som går att avinstallera där. Jag vill avinstallera hela programmet för att sedan kunna installera det andra internet explorer som jag hämtat hem från microsoft.se

Kontrollpanelen - > program & funktioner -> Visa installerade uppdateringar -> Välj Mictosoft Internet Explorer 11 -> Tryck på avinstallera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Kontrollpanelen - > program & funktioner -> Visa installerade uppdateringar -> Välj Mictosoft Internet Explorer 11 -> Tryck på avinstallera.

Ok, har fixat det. Nu fungerar det igen. Tackar så mycket för hjälpen allihopa.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Ok, har fixat det. Nu fungerar det igen. Tackar så mycket för hjälpen allihopa.

Det var precis vad jag menade att du måste leta upp explorer i listan.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||