Tag Heuers smarta klocka med Android Wear kommer kosta närmare 15 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Tag Heuers smarta klocka med Android Wear kommer kosta närmare 15 000 kronor

Schweiziska Tag Heuers satsning på smarta klockor materialiseras till senhösten och får inte helt oväntat ett högt riktpris. Bolagets vd hoppas även på stora framgångar för Apples Watch.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men kom igen. 40 timmars batteritid för 15000 kronor, vad tänker man här egentligen?

Min pebble steel har nästan en veckas batteritid, det är så pass mycket att jag kan tåla att ta av mig klockan en natt i veckan för att ladda den. Allt under det tycker jag personligen är oacceptabelt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

14000 kanske är ett högt riktpris för en "smart klocka", men absolut inte för en Tag Heuer. Tvärtom skulle jag säga att jag blev förvånad över hur billig den var.

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem

Smart-klockor är nog det mest onödiga som sett dagens ljus dom sista 50 åren eller så

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Proffsmobbare

Priset ligger nog helt rätt för att vara en Tag Heuer, som en instegsmodell på analoga sidan ungefär.

Är fortfarande lite osäker på hur smarta klockor åldras. En vanlig klocka är ju lika vettig även när nästa års modell kommer ut, för att inte tala om vintage-modeller.

Inte lika användbart att springa runt med motsvarande en Pentium III eller någon 80-tals IBM på armen.

Permalänk
Medlem

Jag har klocka i mobilen, räcker för mig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Dessa klockor är ju sjukt dyra om man tänker till livslängden. Och nu menar jag inte i bygg-kvalitet utan i hur länge den faktiskt kommer vara up-to-date med mjukvara och vara kompatibel med olika online tjänster som tex facebook, messenger, osv. Sägat den blir utdaterad efter typ 3 år. Då är den i princip värdelös och har 0 andrahandsvärde. Jämfört med en riktig klocka.

Köper man då en ny "smartwatch" var tredje år, så hade man ju istället kunnat köpa en ny Omega för 30'000kr med avbetalning på 6 år istället för detta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Problemet med smarta klockor är att där inte finns något användningsområde för dem som inte mobiltelefonen redan skulle kunna användas till. Det är en onödig pryl som jag aldrig riktigt tror kommer slå igenom på bred front. Det blir som med 3D tv, coolt som fan i början men jobbigt att använda efter ett tag. Smarta glasögon tror jag kommer slå igenom och VR också, finns hur mycket användningsområden som helst för dom.

Permalänk
Medlem

Innan ni börjar gnälla på priset; ta det för var det är.

Detta är ju till stor del ett smycke, ifrån en utav de mer exklusiva tillverkarna. Pris därefter.
(Tag heuer har klockor för långt över 7-800.000 kr, i det sammanhanget är den här väldigt billig)

Om det vikitga är själva funktionen, android delen, köp då en "vanlig" smartwatch.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Dessa klockor är ju sjukt dyra om man tänker till livslängden. Och nu menar jag inte i bygg-kvalitet utan i hur länge den faktiskt kommer vara up-to-date med mjukvara och vara kompatibel med olika online tjänster som tex facebook, messenger, osv. Sägat den blir utdaterad efter typ 3 år. Då är den i princip värdelös och har 0 andrahandsvärde. Jämfört med en riktig klocka.

Om du jämför vanliga klockor med smartklockor kan man ju lika gärna säga att vanliga klockor är utdaterade från start då de inte har några onlinetjänster. En utdaterad smartklocka kan ju fortfarande visa tiden, så sett till antal funktioner så kommer den aldrig ha mindre än en vanlig klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Innan ni börjar gnälla på priset; ta det för var det är.

Detta är ju till stor del ett smycke, irfån en utav de mer exklusiva tillverkarna. Pris därefter.

Hade som sagt tyckt det var helt ok att köpa en Tag Heurer för 15k, mekanisk som i princip håller så länge så den kan gå i arv till mina barn..men inte en smartwatch.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

15000Kr är ju en grym rabatt för en Tag Heuer. Får man dessutom en Smart klocka på Köpet så är det ju kanon. Men jag hoppas de skämtar om batteritiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Problemet med smarta klockor är att där inte finns något användningsområde för dem som inte mobiltelefonen redan skulle kunna användas till. Det är en onödig pryl som jag aldrig riktigt tror kommer slå igenom på bred front. Det blir som med 3D tv, coolt som fan i början men jobbigt att använda efter ett tag. Smarta glasögon tror jag kommer slå igenom och VR också, finns hur mycket användningsområden som helst för dom.

Det varierar säkert från person till person, men jag finner mig oftast i situationer där det är "opassande" att plocka fram mobilen. Har men endast en mobil och får en notifiering, så vet man inte på förhand om det är värt att ursäkta sig och gå ut och kolla man man fick. Har men en smartwatch däremot så är notifieringar väldigt subtila och stör inte, man kan ge klockan en snabbtitt och se vad de handlar om, och därefter bestämma om det kan vänta eller inte.

Det är bara ett användningsområde, men det finns många fler där smartklockor kan "rädda oss" från våra telefoner. Jag menar, jag kollar aldrig tiden på min mobil, inte ens när jag har den i handen. Det blir automatiskt att jag kollar klocka på mitt armbandsur (ej smartklocka).

Permalänk
Medlem
Citat:

Kroppsburna enheter med smarta klockor i täten kan på sikt hota den traditionella klockindustrin

För mig känns det som att de dyrare hederliga klockorna kommer att fortsätta dominera. Jag kan inte se hur man skall kunna sätta ett långsiktigt värde på elektronik när det aldrig gått tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

För mig känns det som att de dyrare hederliga klockorna kommer att fortsätta dominera. Jag kan inte se hur man skall kunna sätta ett långsiktigt värde på elektronik när det aldrig gått tidigare.

Det är däri drivkraften ligger. Tänk att kunna sälja något för 15-200K, som blir värdelöst om 2 år max. Köper man en "vanlig" klocka i den prisklassen gör man det nog bara en gång, och ens barn och barnbarn osv kommer kunna ärva den. Det är en dålig affär från klockmakarnas sida.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är däri drivkraften ligger. Tänk att kunna sälja något för 15-200K, som blir värdelöst om 2 år max. Köper man en "vanlig" klocka i den prisklassen gör man det nog bara en gång, och ens barn och barnbarn osv kommer kunna ärva den. Det är en dålig affär från klockmakarnas sida.

Det är inte en dålig affär, du antar felaktigt att de skulle tjäna mer på att sälja klockor för 200k med 2års hållbarhet. Hypotetiskt sett ja, de skulle tjäna mer, med i verkligheten så skulle antalet köpare minska drastiskt. Deras hållbarhet är invägt i priset de säljs för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

15000Kr är ju en grym rabatt för en Tag Heuer. Får man dessutom en Smart klocka på Köpet så är det ju kanon. Men jag hoppas de skämtar om batteritiden.

Finns Tag Heuer klockor för strax över 11000:- och visst det rör sig givetvis då om instegsmodeller men livslängden på dessa kommer garanterat vara längre än en smartklocka. Vad gäller batteri är det inte så mycket att göra så länge man skall ha den skärmtyp som används i de flesta smarta klockor, skall man få upp tiden mellan laddning så krävs exempelvis e-ink skärmar eller liknande och då handlar det om lägre upplösningar osv.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Om du jämför vanliga klockor med smartklockor kan man ju lika gärna säga att vanliga klockor är utdaterade från start då de inte har några onlinetjänster. En utdaterad smartklocka kan ju fortfarande visa tiden, så sett till antal funktioner så kommer den aldrig ha mindre än en vanlig klocka.

Hur menar du att en vanlig klocka blir utdaterad? Menar du att du glömmer att ställa in datumet rätt på klockan?

Nej, jag förstår hur du tänker. Men vem vill ha en klocka där 80% av funktionerna inte fungerar längre? Som dessutom måste laddas konstant, livslängden på det laddbara batteriet lär inte va mer än typ 1000 laddningar heller. Det är ungefär som att du skulle ha en laptop från 90-talet nu med windows 95, fast nästan ännu värre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

15000 kr, fuck that!

Kanske för ett armbandsur som går i i familjen i generationer från far till son.
Men inte för en smartklocka med ett Intel SoC som kommer vara förlegat om ett år.
Knappast med en Androidversion som kommer vara uråldrig inom ett år eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hur menar du att en vanlig klocka blir utdaterad? Menar du att du glömmer att ställa in datumet rätt på klockan?

Nej, jag förstår hur du tänker. Men vem vill ha en klocka där 80% av funktionerna inte fungerar längre? Som dessutom måste laddas konstant, livslängden på det laddbara batteriet lär inte va mer än typ 1000 laddningar heller. Det är ungefär som att du skulle ha en laptop från 90-talet nu med windows 95, fast nästan ännu värre.

Jovisst, dagens smartaklockor är ganska begränsade och inte jättetilltalande. Men kanske det blir lite som det vara med gamla hederliga skrivmaskiner jäntemot datorer. De första bärbara datorerna hade många begränsningar och många seriösa höll sig till skrivmaskiner. Men som alltid så mognar tekniken och fördelarna börjar överväga nackdelarna.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog Tag Heuers, Rolex med flera kan känna sig trygga. Tror absolut inte att att smart watch kommer konkurrera ut traditionella klockor i dessa prissegment, målgrupper. En stor del av tjusningen med att köpa klockor i dessa segment är väl hantverket.

Möjligt om dom får upp batterikapaciteten till 200-300 timmar så kan smarta klockar börja konkurrera

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det är inte en dålig affär, du antar felaktigt att de skulle tjäna mer på att sälja klockor för 200k med 2års hållbarhet. Hypotetiskt sett ja, de skulle tjäna mer, med i verkligheten så skulle antalet köpare minska drastiskt. Deras hållbarhet är invägt i priset de säljs för.

Mja. Har man tillräckligt med deg för att lägga 200K på en klocka är det nog inga större problem att göra det igen två år från inköpet.

Skrivet av havoc:

Finns Tag Heuer klockor för strax över 11000:- och visst det rör sig givetvis då om instegsmodeller men livslängden på dessa kommer garanterat vara längre än en smartklocka. Vad gäller batteri är det inte så mycket att göra så länge man skall ha den skärmtyp som används i de flesta smarta klockor, skall man få upp tiden mellan laddning så krävs exempelvis e-ink skärmar eller liknande och då handlar det om lägre upplösningar osv.

Det förutsätter ju att enda sättet som batteriet kan laddas på är via "väggen" och så är det ju absolut inte. Finns solceller, kinetisk laddning, termisk laddning osv osv.. Även om ingen av dessa skulle räcka "i evighet" så lär det ju kunna förlänga batteritiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Smart-klockor är nog det mest onödiga som sett dagens ljus dom sista 50 åren eller så

Tack för den! Det där är närmast en förbjuden mening att yttra här inne, för då är man teknikfigentlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Om man kunde ha klockan istället för mobilen så ser jag poängen med det hela..

Gäller att ha en smart bluetooth lösning i såfall så att man kan byta till headset medans man för ett samtal. Gäller då även att den kan koppla upp sig mot blåtanden blixtsnabbt när headsetet legat utanför räckvidd eller varit avstängt. Springa runt med ett bluetooth headset på huvet hela dan är helt oaktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Smart-klockor är nog det mest onödiga som sett dagens ljus dom sista 50 åren eller så

Tror du överdriver lite, här är min top tio lista på onödiga saker.

10: http://a.tgcdn.net/images/products/additional/large/c208_usb_...

9: https://weirdamericanseatpeanutbutter.files.wordpress.com/201...

8: http://images.complex.com/complex/image/upload/t_article_imag...

7: https://img1.etsystatic.com/000/0/5601901/il_570xN.109453881....

6: http://cdn.list25.com/wp-content/uploads/2012/04/shoeumbrella...

5, 4, 3, 2 och 1: http://www.adweek.com/files/imagecache/node-blog/blogs/ck-bie...

Permalänk
Medlem

Smöret tycker jag var en fantastisk produkt! Skulle underlätta enormt när man smörar plåtar och formar.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Smöret tycker jag var en fantastisk produkt! Skulle underlätta enormt när man smörar plåtar och formar.

Då tar man ju bara hela margarinblocket och kletar runt med det. Inte svårt alls.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

15 000:- för en Tag Heur är väl inte så giftigt. En analog kostar ju det dubbla och uppåt...
Skulle hellre betala det för en sådan än 10 000:- för en Apple-klocka. Iallfall om den såg ut som en Monaco

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Då tar man ju bara hela margarinblocket och kletar runt med det. Inte svårt alls.

sen så va det smör man skulle ha, inte margarin

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Om det inte vore för att priset ändå var 15.000kr hade jag köpt den klockan direkt, studenter har inte så djupa fickor

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2