Permalänk
Medlem

Hur fungera "smart tv"?

Hej.

Jag är själv väldigt teknisk intresserad, men dock har jag inte hängt med alls på TV:fronten.
Är i behov av en ny tv hem.
Budget 5-6 k
Önskar att den är runt 120 i bred (typ 55")
Wifi är stort plus, så man slipper dra tp genom hela huset ...

Men nu till den stora frågan, hur smart är en "smart tv"?
Kan jag koppla in te.x. en tangentbord med mousetrapper och "surfa" på den? (Övriga funktioner som netflix m.m. är inget jag använder, just nu ..)
Hade varit härligt att sitta och bedriva sin handel via tradera på den (då detta är en stor hobby för min sambo, köper in, renovera, och sedan säljer)!

Såg att dustin hade "rea" på denna, dock hittar jag INGET om den varken på prisjkat eller andra återförsäljare om den är bra/dålig.
https://www.dustinhome.se/product/5010812271/55pft5609

(Billigast efter dustin är komplett för 6990 kr, så känns prisvärt med "rean".)

EDIT:
Efter lite mera sökningar så hittade jag den på tillverkarens hemsida (http://www.philips.se/c-p/55PFT5609_12/5000-series-led-tv-med...), och där står det att man kan öppna webbläsare, nu svar på min sista fråga, går det att koppla in ett tangentbord?

Permalänk
Medlem

Du kan se lite hur den tv:n du länkade fungerar.
https://www.youtube.com/watch?v=PjCaiefRRRQ

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

De är rätt dumma men det kan gå att ansluta tangentbord till en del.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att besvara frågan hur smart är en 'smart-tv' så är det ganska så dumma. Tänk dig tidigare mobiltelefoner med symbian, de har video-spelare, musik-spelare och några in programmerade funktioner. Så är det med smart-tv just nu, de har några funktioner och vissa apparater har även appar man kan ladda ner likt symbian hade, men de är väldigt få och begränsade.

Dock kan jag besvara dina andra frågor och svaren kommer säkert glädja dig. Ja, du kan koppla in mus och tangentbord i de allra flesta modeller. Och ännu bättre många av samsung modeller har dessutom en tradera app som kan hjälpa dig ännu mer med köp och sälj, verkar dock inte som Philips har denna app den finns iallafall inte på deras sida.

Men min största rekommendation är att skaffa en apparat med Android eller Tizen då dessa apparaterna kommer utvecklas mer och vara längre än nuvarande lågpris modeller där det inbyggda operativsystemet sakta med säkert kommer sorteras ut och överges.

Allt som allt så kan jag inte rekommendera en smart-tv för dess smarta funktioner. Istället får du satsa på antingen en ännu smartare tv med android eller tizen. Eller så satsar du på en bra tv som du kan koppla in en one-stick dator så som Intel Compute Stick eller något liknande. Hell en raspbarry pi 2 med XBMC (aka Kodi) lär också funka som alternativ om man har en stram budget, även där bättre utbud av smarta funktioner än de flesta apparater.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mkt bättre att köpa en Intel Nuc och ställa vid TV:n.
Imo är det enda väsentliga på en tv bildkvalitet dvs vilken panel, allt annat spelar absolut ingen roll.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Som andra säger är dom inte så smarta egentligen...
Jag köpte en smart-TV bara för att kunna se Netflix direkt i TVn utan andra aparater anslutna. Vi ser mycket Netflix i min lilla barnfamilj så för oss är det guld värt.

Permalänk
Medlem

Alla mina dumma TV har blivit smarta med Chromecast.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Får fundera över natten och ha en diskussion med min sambo hur vi ska göra.

Permalänk

Köp en tv med bra bild sen tejpar du på en raspberry pi på baksidan.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11