Permalänk
Medlem

295mb/s försvnner

Hej, jag använder Apple Airport Extreme som router och använder repeaters runt huset, vi får in 1000mb/s i huset. Repeatern som går in i mitt rum fångar upp runt 300mb/s. Jag har sedan en sladd som går från min dator till den repeatern, och då fångar min dator bara upp 5-10mb/s. Det är sjukt drygt och jag letar efter lösning.

Permalänk
Medlem

Du håller isär Mb/MB nu va ?

frågar eftersom du konsekvent skriver fel (mb/s)

Testat med kabel ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Repeaters är en utav dem sämsta lösningarna. Där har du ditt problem.
EDIT: Vänta lite nu, använder du en repeater som ett nätverkskort? Vill bara klargöra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag menar mbit/s

Permalänk
Medlem

Phlipborg: Jag har en repeater utanför min dörr, jag har en sladd till den från min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugge201:

Jag tror jag menar mbit/s

Inte för att vara sån men Mbit/s menar du. Prefix är väldigt viktigt i sådana här sammanhang även om vi kan gissa vad du menar. Nu är det inte så ofta milli används i dator sammanhang men bra att skriva rätt ändå.

Skrivet av Hugge201:

Phlipborg: Jag har en repeater utanför min dörr, jag har en sladd till den från min dator.

Så du använder alltså

Modem -> Router -> Trådlöst ->Repeater -> Dator.

När du mätte på repeatern, vad använde du då om du kan säga 300Mbit/s?
När du mätte på datorn, vad använde du då?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Tänk på att repeaters mer eller mindre halverar din trådlösa bandbredd.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Troligen det trådlösa som är problemet.

Lägg en kabel ända till routern...

Signalen är för svag och då sänks hastigheten på det trådlösa för att kompensera för paketförlusterna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Phlipborg: Jag mätte med appen till apple extreme och jag använde bredbandskollen för datorn

Permalänk
Medlem

Rouge of Darkness: Ska nog göra det, fast det lär nog ta någon månad innan det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugge201:

Phlipborg: Jag mätte med appen till apple extreme och jag använde bredbandskollen för datorn

Är du säker på att det var en mätning och inte en länkhastighet kontroll? 300Mbit/s är nämnligen rätt vanlig länkhastighet. Låter udda också med exakt 300...
Tog det lång tid att mäta eller gick det instant?
Bredbandskollen brukar kunna ge en rätt bra grov uppskattning hur bra det är ut. Dem sista 10 till 20% är däremot lite oförlitliga då vissa operatörer har snabb länkar till bredbandskollen men för att jämföra samma anslutning med olika konfugirationer är det utmärkt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prova köra homeplug/powerline via elnätet i huset ist för att köra trådlös repeater, men jag ger ingen garanti att det skulle fungera perfekt om du nu skulle gå ut och köpa en sådan. Men det borde fungera bättre än din nuvarande 10Mbit.