Permalänk
Medlem

Tips på kylning i garderob

Hej!
Har tyvärr ingen bild just nu jag kan visa men jag har en burk som står och tuggar lite luft och driver några webbplatser i en garderob.
Det blir rätt så varmt i garderoben och jag tänkte ghettomodda fram en bra lösning men jag vet inte vad som är mest effektivast, jag har hängt en temperaturmätare högst uppe i garderoben och där är det ungefär 20-25 grader så jag gissar på att det är ungefär 2 gånger varmare eller mer nere vid burken.

Några hinder jag har, jag bor i en hyresrätt och kan inte borra hål i sidorna eller i dörren på garderoben. Dock så fick jag en idé och började genomföra den men stannade då jag inte vet om det kommer åtgärda något.

Idén var denna, att ha två hål stora nog för att få igenom en trädgårdsslang längst nere i garderoben, och i varje ende placera en tratt + en passande fläkt.
Sedan placera en av slangarna inkl fläkt nere vid burken som tar in luft och en uppe i garderoben som blåser ut luft. Vilket jag tyckte var en lysande idé, men jag har en känsla av att det kommer inte hjälpa alls.

Just nu har jag en stor bordsfläkt jag har hängt i galge-hängaren som står och tuggar med dörren lite på glänt.

Någon som har en bättre och eller smartare lösning?

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Några hinder jag har, jag bor i en hyresrätt och kan inte borra hål i sidorna eller i dörren på garderoben.

Men man kan väl få hänga av dörren och låta den stå i källaren tills vidare? Jag tycker att det borde gå att köpa en annan dörr med jalusi eller mesh som man moddar så att den passar den existerande garderoben.
Glöm inte att markera upp den avställda dörren med att den hör till lägenheten.

Ordna servern så att den har luftintag längre ner och luftutsläpp (varmluft) högre upp, och står nära ventilationshålen i dörren.
En idé vore kanske att köp ett nytt hyllplan och såga så att den passar runt servern så att inluft och utluft inte blandas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Är värme ett problem då? En uppmätt temp på tjugofem grader skulle då inte få mig att hämta sågen iaf.
Blir servern varm?

Permalänk
Medlem

Spelar väll ingen roll om du bor i hyresrätt? Är det vanliga vita dörrar? Mät då måtten en ny kostar inte mycket eller om du jagar fått på en begagnad, borta hål och ha ventilationsgaller där. Kostar några tior på biltema och finns i perfekta mått om du vill sätta en fläkt i dem.

Snyggare än att försöka pressa luft igenom en slang...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Men man kan väl få hänga av dörren och låta den stå i källaren tills vidare? Jag tycker att det borde gå att köpa en annan dörr med jalusi eller mesh som man moddar så att den passar den existerande garderoben.
Glöm inte att markera upp den avställda dörren med att den hör till lägenheten.

Ordna servern så att den har luftintag längre ner och luftutsläpp (varmluft) högre upp, och står nära ventilationshålen i dörren.
En idé vore kanske att köp ett nytt hyllplan och såga så att den passar runt servern så att inluft och utluft inte blandas.

Skrivet av som99:

Spelar väll ingen roll om du bor i hyresrätt? Är det vanliga vita dörrar? Mät då måtten en ny kostar inte mycket eller om du jagar fått på en begagnad, borta hål och ha ventilationsgaller där. Kostar några tior på biltema och finns i perfekta mått om du vill sätta en fläkt i dem.

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlar...

Snyggare än att försöka pressa luft igenom en slang...

Grejen är att det är 1 av 3 dörrar som är där, omaka par går inte för sig, då jag lever med en kvinna som anser att det skulle nog inte vara så snyggt.

Som99 - Det kan vara en idé men tanken är att det inte ska synas. Grejen är att hålen sitter på undersidan av garderoben, det är ett överhäng på några CM vilket tillät mig att borra hålen utan att det syns, kablarna går även in på undersidan av garderoben och därför syns heller inte sladdarna.

Skrivet av lorgix:

Är värme ett problem då? En uppmätt temp på tjugofem grader skulle då inte få mig att hämta sågen iaf.
Blir servern varm?

Är dörren stängd så sticker tempen iväg, tyvärr =/

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Grejen är att det är 1 av 3 dörrar som är där, omaka par går inte för sig, då jag lever med en kvinna som anser att det skulle nog inte vara så snyggt.

Som99 - Det kan vara en idé men tanken är att det inte ska synas. Grejen är att hålen sitter på undersidan av garderoben, det är ett överhäng på några CM vilket tillät mig att borra hålen utan att det syns, kablarna går även in på undersidan av garderoben och därför syns heller inte sladdarna.

Är dörren stängd så sticker tempen iväg, tyvärr =/

Enda lösningen som verkligen skulle göra nytta är en AC, vilket drar ström, och låter. Jag själv ska montera in en AC i min garderob för att kunna ha servrar mm under sommaren. Du kan sätta den så att den inte syns, + att den håller nere fukten (som är ett problem i så instängd plats). Den kräver dock kylslangar mm så i detta fallet fungerar det inte heller.

Trädgårdsslangen fungerar inte, eftersom du behöver flöde i dm3 (liter) storlek, inte cm3 (mililiter) storlek.

Håller med Findecanor, byta dörren är nog bästa iden, men då med instickningen att du byter till något som ser snyggt ut (typ den typen av galler som han visade, men i samma färg som dörren, placerad på ett sätt som inte syns mycket). Inget ovanligt att man vill ha lite "passiv" ventilation i en garderob, men det måste ju inte ser för J ut.
Hittar du ingen som är rätt färg, så ordnar du en ofärgat (ren metall) och lackar den rätt färg. Om du inte får möblera om original dörren, så ordnar du en kopia som ser lika ut, flyttar över lås, handtag mm och gör ändringarna.

När du flyttar ut så monterar du bara tillbaka originaldörren och allt är återställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Hej!
Idén var denna, att ha två hål stora nog för att få igenom en trädgårdsslang längst nere i garderoben, och i varje ende placera en tratt + en passande fläkt.
Sedan placera en av slangarna inkl fläkt nere vid burken som tar in luft och en uppe i garderoben som blåser ut luft. Vilket jag tyckte var en lysande idé, men jag har en känsla av att det kommer inte hjälpa alls.

Slang kommer ej fungera, du behöver mycket högre tryck än vad axialfläkt (eller radialfläkt för den delen) kan leverera, kpmpressor behövs typ

Har du så låg temp högt upp kan du ju testa att blanda runt luften så det även blir varmt uppe, och därmed få värneledning genom hela garderoben. Det är trots allt en ganska stor yta den har. Med lite tur räcker det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Garderobsdörrar som hör till hyreslägenheter brukar ofta inte ha så mycket utsmyckningar. De flesta är väl vanliga släta rektanglar.
Skaffa en tjock aluminiumplåt som du bygger en ny dörr av. Sedan bygger du om servern så att den hänger på insidan av dörren och blir passivt kyld med dörren som kylfläns.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Hål för 3 - 5 st 120mm - 180mm fläktar i botten av garderobs dörren med tyg överdraget så det täcker över hålen du gjort?. (hör med de som har fastigheten såklart om det är ok att du börjar såga i grejerna för att göra detta.)

(om den nu är en färg och saknar mönster helt och hållet så skulle det se helt ok ut med ovansidan och bottendelen på dörren i en annan färg/övertäckt med svart tyg skulle jag tro så det blir en design liknande denna fast med tyget som bryter färgen.)

Så att tyget täcker över hålen på framsidan och kanske dras runt till baksidan där den limmas på eller sätts fast på annat sätt (velcro ?) så den är lätt o plocka av och tvätta kanske ?. sedan göra samma sak med ovansidan av dörren för att skicka ut varm luft ?
(Behövs lite förlängningskablar för fläktarna så du kan öppna dörren
(Eller kanske ha det stickande ut tillräckligt för att gå mot dörren ganska tätt men att det fortfarande blir hål i dörren där men fläktarna sitter i någon ram i garderoben i sig som fortfarande riktar fläktarna mot dörren).
Annars är det lungt skulle jag tro att öppna och stänga garderoben med en sån lösning jag skrev först om ni nu fixar kabeldragningen.)
kanske kan göra något med sidorna av garderoben (om den nu är en som ni kan flytta på och ändra på själva vart den ska stå eller att den sticker ut lite från väggen)

Med heltäckta sidor av något tyg eller svartmålad och högtalartyg (funkar bra med luftflödet med sånt tyg) Som täcker över hålen på garderoben och sedan två st 200mm fläktar på varsin sida som som körs push & pull ?.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Där har vi de! Smart idé Mini!

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!