Apple vill stoppa Spotifys gratismusik

Permalänk
Melding Plague

Apple vill stoppa Spotifys gratismusik

Inför den egna satsningen på strömmande musik anklagas Apple för att använda sin tyngd i musikindustrin för att begränsa tillgången till kostnadsfria alternativ.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns lite som när lillebror får något och storebror blir sur så när han väl får något ska han förstöra för lillebror

Permalänk

Fy hatar apple mer nu

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Hoppas att Apple åker på mångmiljardböter i dollar, det kan dom behöva...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hoppas EU och USA stoppar detta. Kan inte vara lagligt

Permalänk
Inaktiv

Åt helvete med Apple, helt inavlade om något.

Permalänk
Medlem

"Apples aggressiva affärsmetoder granskas nu av både Department of Justice och Federal Communications Commission. Anklagelsen om att Apple använder sin makt i musikindustrin till att stoppa gratistjänster utreds dessutom av EU-kommissionen."

Helt rätt.
Vilket pucko kom på idéen att attackera Spotify. Kom ut en bättre tjänst eller gråt vidare.

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir man ju inte ens lite förvånad....

Skrivet av DDemis:

"Apples aggressiva affärsmetoder granskas nu av både Department of Justice och Federal Communications Commission. Anklagelsen om att Apple använder sin makt i musikindustrin till att stoppa gratistjänster utreds dessutom av EU-kommissionen."

Helt rätt.
Vilket pucko kom på idéen att attackera Spotify. Ge ut en bättre tjänst eller gråt.

Enda som lär bry sig är EU kommisionen.
Inte så att någon Amerikansk domstol ens skulle drömma om att skadeskjuta en av landets största kassako.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan förvisso se att värdet för produktområden som finansieras av reklam kan tendera att vattnas ur. Blir Spotify en ren betaltjänst så kan det kanske medföra någon typ av mervärde.
Men det är en separat del från huvudproblemet.
En aktör (Apple i det här fallet) ska inte kunna bestämma över konkurrenternas businessmodeller. Om detta stämmer så är det verkligen svineri.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

visste att det fanns anledning att hata Apple!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Dåligt av apple (men man blir itne förvånad, de har gjort detta tidigare)
Alla rättegångar etc kommer nog att dröja... och det är ju böter inte ersättning till Spotify (om inte spotify stämmer apple såklart). Kan bli jobbigt för Spotify...
MEN skivbolag kan nog akta sig att ha så mycket med apple att göra om detta börjar få fart, de vill inte ha dålig PR

Permalänk
Medlem

Har ni någon källa för detta?

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Det är väl inte första gången Apple vill stoppa en tjänst/produkt, lär väl tyvärr inte bli den sista heller. Får hoppas att de åker på rejält med däng i x antal domstolar.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

tycker att detta låter lite väl magstarkt även för att vara Apple. Att begränsa tjänster och kompensera för ev. inkomstbortfall, låter som tunn is i mina öron.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

De är rätt äckliga Apple...

Men de kan väl göra precis som de vill som vanligt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hah märks ju rätt fort vilka som är apple fanboys här inne, varför är ni så förvånade? Det är inte som om det är första gången apple försöker sig på något sånt här och det lär ju inte bli sista heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Hoppas att Apple åker på mångmiljardböter i dollar, det kan dom behöva...

Tråkiga är... de kan ge rekord böter, de har dock råd att betala och fortsätta göra detta. Där har man problemet med när någon blir "för rik"... man vinner över lagar.

Permalänk
Medlem

Apple, konsumentens fiende nummer 1.

De gör allt för att försöka låsa fast dig så du är tvungen att spendera mer.
Lyckas de inte med det försöker de tvinga bort alla andra alternativ och konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Hoppas att Apple åker på mångmiljardböter i dollar, det kan dom behöva...

Tråkigt nog kommer det nog inte hjälpa då dom har en sjuk kassareserv och kunderna verkar inte ha förstånd att bry sig hur illa än Apple beter sig.
Och Amerikanarna tror förmodligen att dom köper något som kommer från USA och känner sig patriotisk när dom handlar Apple.

Och genom åren med allt Apple gjort humanitärt, ekonomiskt, juridiskt och mot utvecklingen så känner jag inte bara längre att jag har en preferens emot Apple utan även tappar respekten för personer som köper produkter från dom.
Tyvärr verkar Steve Jobs anda sitta kvar efter hans död så dom fortsätter på samma vidriga spår.

Jag är en som läser på ordentligt då jag alltid vill basera mina åsikter på fakta. Har kollat över många fall i domstol med Apple, alla självmord som begåtts i fabriker som tystas ner, varuhantering och försäljning med priser och omkostnader m.m. Det övergår mitt förstånd hur Apple får fortsätta men antar att dom löst det mesta med pengar.

Sen verkar andra företag ta efter Apple också vilket inte är bra. Men Apple lyckas ju så man förstår att andra företag vill ta del av pengakakan.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Vad menar dem med att de vill stoppa musiken på youtube? Är det musikvideor dom är ute efter då? Det kan dom ju drömma vidare om i så fall.

Permalänk
Skäggig legend

Detta är ju skandal!!!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Innan alla börjar skrika och måla fan på väggen så får man nog ta och vänta på bevisning/domslut. är dom skyldiga dock blir det DYRT! upp till 100 miljoner dollar, alt. 2x vinsten eller 2x förlusten för konkurenten. enl. en kort utb. vi just fick på jobbet ang. konkurentlagstiftning.
i Europa har jag för mig att det är 10% av företagets inkomst men där är jag mer osäker, och med tanke på Apples priser så...

Permalänk
Medlem

Fan inte OK!

Om man inte kan konkurrera med en tjänst genom att själv tillhandahålla en bättre så har man ju inte där att göra. För HE, skärpning!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr Apple! Spotify är redan min personliga favorittjänst för strömmad musik!

Permalänk
Medlem

Skulle detta verkligen skada spotify märkvärt? Deras största inkomst är väl från de betalande medlemmarna. Gratisversionen är ju numera ganska begränsad jämfört premium.

Fult hur som helst av Apple att utöva makt på det sättet. Men business is business, tror det är mycket sånna maktspel mellan stora företag. Men nu blir det en stor nyhet bara för att det är Apple.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Har ni någon källa för detta?

Det refereras till The Verge i artikeln.............

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Tyvärr Apple! Spotify är redan min personliga favorittjänst för strömmad musik!

Läste någonstans att prognosen för Spotify ser bäst ut i just norden. Det kommer vara svårt att rubba deras fäste i norden, speciellt med tanke på hur bra utbud de har av musik från svenska artister. Dessutom fick de i dagarna in nya miljarder från investerare.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article20608943.a...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Som artist som finns på spotify så kan jag ju säga att detta låter förjävligt.

Det gratisabonnemangen är till för är att fånga upp de som annars hade gått till illegala tjänster, men nu alltså ändå bidrar till artisterna i form av reklamintäckter, så om Apple får igenom detta så plockar jag ner min musik från deras tjänst direkt. FY FAN! säger jag bara. När det äntligen finns tjänster som man faktiskt kan leva på om man jobbar lite på det så kommer det alltid någon och ska förstöra. Som artist så tycker jag att detta är skit! Rent ut sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Det refereras till The Verge i artikeln.............

Tack det missade jag, väldigt många punkter där, gissar på att du alltid uppfattar allt korrekt

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som artist som finns på spotify så kan jag ju säga att detta låter förjävligt.

Det gratisabonnemangen är till för är att fånga upp de som annars hade gått till illegala tjänster, men nu alltså ändå bidrar till artisterna i form av reklamintäckter, så om Apple får igenom detta så plockar jag ner min musik från deras tjänst direkt. FY FAN! säger jag bara. När det äntligen finns tjänster som man faktiskt kan leva på om man jobbar lite på det så kommer det alltid någon och ska förstöra. Som artist så tycker jag att detta är skit! Rent ut sagt.

Helt OT. Har din musik medverkat i några faktiska spel?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm