Endast 112 mb/s med en gigabit nätverk?

Permalänk
Medlem

Endast 112 mb/s med en gigabit nätverk?

Har idag ett hemmasnickrat nätverk som borde föra över i hastigheter om 1 gb/s men ligger istället runt 112 mb/s.

Nätverket består av

Asus RT-AC66U
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Denna är kopplad till en cat 6 patchbox
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Med dessa cat 6 patch kablar
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Från patchboxen går det en installationskabel cat 6 UTP
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Till dessa fasta cat 6 uttag
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Från uttagen till pc, htpc och en synology ds412+ sitter det cat 5e kablar, synologyn kopplad direkt till asus routern och inte via patchboxen.

Överföringshastigheten mellan sonology och dator/htpc och mellan dator och htpc lägger sig vid 112 mb/s.

Så vitt jag kan se ska alla delar i nätverket klara överföringshastigheter på 1 gb/s? Missar jag något?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Inte så att du gör den klassiska missen att blanda ihop bit och byte?

edit: Ja, det låter rent av extremt lagom.

Permalänk
Medlem

Jag är 90% säker du blandar ihop bit's och bytes. 1000Mbit=125Mbyte. Lägg sedan på overhead och 112MB/s låter väldigt lagom.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

För du över i 112MB/s eller är det i Mbit/s?
Inte som så att något nätverkskort valt att ligga på 100Mbit/s anslutning istället för tänkta 1Gbit/s ?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Inte så att du gör den klassiska missen att blanda ihop bit och byte?

Det ser så ut ja, tack för mig

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

En 1gb fil tar inte 1 sekund att överföra i ett gigabit nätverk, vilket det låter som du förväntar dig? Om jag nu inte uppfattar fel. Det tar närmare 10 sekunder. Så 112MB/s är helt normalt.

Permalänk
Medlem

Jag kopierade idag filer mellan 2 av mina hårddiskar i ca 40-50 mb/s. Mitt adsl hemma tuffar på i ca 0,4mb/s när den går snabbt, och du är missnöjd med 112 mb/s?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Inte så att du gör den klassiska missen att blanda ihop bit och byte?

edit: Ja, det låter rent av extremt lagom.

Skrivet av philipborg:

Jag är 90% säker du blandar ihop bit's och bytes. 1000Mbit=125Mbyte. Lägg sedan på overhead och 112MB/s låter väldigt lagom.

Skrivet av Tomika:

För du över i 112MB/s eller är det i Mbit/s?
Inte som så att något nätverkskort valt att ligga på 100Mbit/s anslutning istället för tänkta 1Gbit/s ?

Skrivet av zin105:

En 1gb fil tar inte 1 sekund att överföra i ett gigabit nätverk, vilket det låter som du förväntar dig? Om jag nu inte uppfattar fel. Det tar närmare 10 sekunder. Så 112MB/s är helt normalt.

Jag vet inte hur jag lyckades skriva ett så långt inlägg utan att komma på det själv, men ja ni har alldeles rätt och hastigheter stämmer naturligtvis med var det bör vara.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

endast top notch nätverkskort klarar att kräma ur 125MB/sek över gbit

precis som realtek skit korten bara orkar 8MB/sek över 100mbit

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

endast top notch nätverkskort klarar att kräma ur 125MB/sek över gbit
precis som realtek skit korten bara orkar 8MB/sek över 100mbit

Stämmer inte, har ingenting med nätverkskort att göra, mitt inbyggda realtek i laptopen klara 11Mbyte/sekund med 100Mbit uppkoppling. Det handlar om overhead, alltså informations data som även skickas som inte har nåt med själva fil storleken att göra. Som t.ex i data centrar så kan man köra en MTU på 65k där över internet eller i hem nätverk så är det mer vanligt med 1.5k

I sin enkelhet så beror det mer på TCP/IP protokollet och inte själva nätverks kortet.

Men 100Mbyte per sekund skrivtid över nätverk är fortfarande bra, det är inte så långt tillbaka i tiden där de flesta 7200rpm hårddiskar kanske klarade max att skriva runt 40-50 Mbyte per sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Stämmer inte, har ingenting med nätverkskort att göra, mitt inbyggda realtek i laptopen klara 11Mbyte/sekund med 100Mbit uppkoppling. Det handlar om overhead, alltså informations data som även skickas som inte har nåt med själva fil storleken att göra. Som t.ex i data centrar så kan man köra en MTU på 65k där över internet eller i hem nätverk så är det mer vanligt med 1.5k

I sin enkelhet så beror det mer på TCP/IP protokollet och inte själva nätverks kortet.

Men 100Mbyte per sekund skrivtid över nätverk är fortfarande bra, det är inte så långt tillbaka i tiden där de flesta 7200rpm hårddiskar kanske klarade max att skriva runt 40-50 Mbyte per sekund.

jämför ett RLT 8139 mot ett 3com 3c905, det diffar runt 4MB/sek i max througput. Kan vara kassa drivers, men det är iaf skillnad på bra och dåliga kort

nu är jag ju osäker på om Gbit kort diffar lika mycket, men det bör vara skillnad på ett inbyggt "skit" kort kontra ett Intel server kort för en tusenlapp

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

jämför ett RLT 8139 mot ett 3com 3c905, det diffar runt 4MB/sek i max througput. Kan vara kassa drivers, men det är iaf skillnad på bra och dåliga kort

nu är jag ju osäker på om Gbit kort diffar lika mycket, men det bör vara skillnad på ett inbyggt "skit" kort kontra ett Intel server kort för en tusenlapp

Förmodligen är största skillnaden att det finns en inbyggd beräkningsenhet på de dyrare korten som avlastar CPU.

Mitt inbyggda nätverkskort på servern är ett Intel i210, men det klarar att skyffla Gbit trafik utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

jämför ett RLT 8139 mot ett 3com 3c905, det diffar runt 4MB/sek i max througput. Kan vara kassa drivers, men det är iaf skillnad på bra och dåliga kort

Det har mer att göra med datorn, alltså I/O genom PCI och bus hastighet etc. Och kommunikation som sker där kan bero mycket på din CPU och RAM. Ja, 3Com kan ha bättre chip och funktioner så det fungerar bättre, har för mig att vissa RealTek kort till exempel skickade inte några interrupt signaler till cpu.

Kanske du har rätt, jag sysslar inte så mycket med server och hårdvara på den nivån, men jag tvivlar på att det stämmer som du säger om vi nu skulle testa båda korten i en modern dator, som typ en i7 på minst 3Ghz, för själva datorn skulle kompensera för själva I/O delen på kortet och pci platsen på moderkortet. Men om vi skulle testa på typ en P3 600Mhz i linux miljö skulle det nog stämma, mycket möjligt att även RealTek kortet skulle skapa en belastning på datorn så den typ laggar under hård belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

endast top notch nätverkskort klarar att kräma ur 125MB/sek över gbit

precis som realtek skit korten bara orkar 8MB/sek över 100mbit

Inga problem med gigabit med det inbyggda nätverkskortet på mitt moderkort. 100MB/s+ över nätverk utan problem.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

jämför ett RLT 8139 mot ett 3com 3c905, det diffar runt 4MB/sek i max througput. Kan vara kassa drivers, men det är iaf skillnad på bra och dåliga kort

nu är jag ju osäker på om Gbit kort diffar lika mycket, men det bör vara skillnad på ett inbyggt "skit" kort kontra ett Intel server kort för en tusenlapp

Det stämmer bra, åtminstone för ett par år sedan då jag övergav Realtek och nuförtiden enbart köper moderkort med Intelnätverkskrets. Realtek kanske har bättre kretsar nuförtiden, eller så har de olika klasser där de mer påkostade faktiskt fungerar bra, men jag tänker inte chansa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag vet inte hur jag lyckades skriva ett så långt inlägg utan att komma på det själv, men ja ni har alldeles rätt och hastigheter stämmer naturligtvis med var det bör vara.

*fniss* Du får ju se det som väldigt bra att du blir positivt överraskad av grejerna istället. Det fungerar ju riktigt bra. Så, nu får du gå och be routern om ursäkt för att du kallat den fula saker.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

endast top notch nätverkskort klarar att kräma ur 125MB/sek över gbit

precis som realtek skit korten bara orkar 8MB/sek över 100mbit

Fel, Har ett realtek kort i min server, överför filer från ssd i servern till stationära ssd med ca 135mb/s dvs det överpresterar till och med. Så att "skitkorten" bara skulle klara 8mb/s är skitsnack.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Fel, Har ett realtek kort i min server, överför filer från ssd i servern till stationära ssd med ca 135mb/s dvs det överpresterar till och med. Så att "skitkorten" bara skulle klara 8mb/s är skitsnack.

Då har ju du uppenbarligen inte ett av de realtek korten som är skit?
8MB/s låter helt vanligt med billigare nätverksgrejor och 100Mbit/s

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Skrivet av Ajin:

Då har ju du uppenbarligen inte ett av de realtek korten som är skit?
8MB/s låter helt vanligt med billigare nätverksgrejor och 100Mbit/s

Oj trodde han syftade på ett 1Gbit/s kort och tyckte då att 8MB/s lät som en väldig överdrift
Detta va dock ett 10/100/1000Mbit/s kort men ändå ett billigt, och presterade över förväntan!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Självklart gäller min jämförelse inte ALLA kort, har bara under årens lopp märkt skillnad mellan kort och kort, och då har realteks chipset vart sämst. (realtek 8139 speciellt, då det sitter på nästan allt lågbudget)

men vet inte hur det ser ut idag med inbyggda kort, kan göra ett benchtest när jag har tillfälle. Vore intressant att reda ut, har backvis med olika nätverkskort

edit: som ett litet hum så kan jag genast raportera att en dell N5110´s inbyggda kort bara klara 10.7MB/s om man stryper det till 100Mbit full duplex, medans en dator i samma switch med ett broadcom kort flåsar på i runt 12MB/s

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se