Permalänk

Tips på en responsiv sida

Håller på att göra en responsiv sida för en uppgift. Sidan får innehålla vadsomhelst fast kan inte komma på vad den ska innehålla :/ Alla tips är väldigt hjälpsamma

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem

Studerar du webbutveckling? I sa fall gor en portfolio dar du marknadsfor dig sjalv.

Annars kan du skapa en hemsida om nudlar dar du betygsatter olika marken beroende pa tillagningstid, satt, smak osv.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Skrivet av Kujo:

Studerar du webbutveckling? I sa fall gor en portfolio dar du marknadsfor dig sjalv.

Annars kan du skapa en hemsida om nudlar dar du betygsatter olika marken beroende pa tillagningstid, satt, smak osv.

Går 1a året på gymnasiet

haha aaa visst, om jag visste något om nudlar så kanske har bara ätit 2 sorters nudlar så det skulle bli svårt

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

haha aaa visst, om jag visste något om nudlar så kanske har bara ätit 2 sorters nudlar så det skulle bli svårt

Men gör det verkligen så mycket att du bara ätit två sorters nudlar då, eller har du något krav på hur stor sidan ska vara? Det är väl bara att ordbajsa lite. Vid rättning av sådana här uppgifter brukar man inte ta någon hänsyn till innehållet på sidan, bara själva utförandet.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Peking:

Men gör det verkligen så mycket att du bara ätit två sorters nudlar då, eller har du något krav på hur stor sidan ska vara? Det är väl bara att ordbajsa lite. Vid rättning av sådana här uppgifter brukar man inte ta någon hänsyn till innehållet på sidan, bara själva utförandet.

Ja, innehållet spelar ingen roll fast om jag inte vet vad jag ska göra sidan om så kommer jag ingen stans :/ Det är inlämning på uppgiften om 1 vecka!! Och bara jag vet vad jag ska skriva om så kan jag få klar den under helgen om jag börjar ikväll.

Är dock inte kreativ av mig så det går rätt så trögt i början :/

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem

Eftersom du är på Sweclockers så kanske den kan handla om datordelar och överklockning? Olika sorters kylning osv.
Kanske gamingtillbehör?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Skrivet av Ajin:

Eftersom du är på Sweclockers så kanske den kan handla om datordelar och överklockning? Olika sorters kylning osv.
Kanske gamingtillbehör?

Det kan va något Tänkte inte på det. Ska tänka lite på det och se vad jag kommer fram till

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem

Vi gjorde ett liknande arbete i gymnasiet, måste ha varit 1998 eller möjligtvis 99.
Det blev då en sida om folköl med diverse olika tester, t.ex vilken temperatur som var bäst för att halsa den enklast. Tror det var 54c som blev resultatet

Permalänk
Medlem

Gör ett personligt CV som du sedan kan använda för att söka jobb.

Permalänk
Skrivet av beejac:

Gör ett personligt CV som du sedan kan använda för att söka jobb.

Jadå, ska inkludera alla projekt i webbutvecklingen som jag arbetat på. Så det kommer säkert bli ett par stycken under gymnasiet

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Går 1a året på gymnasiet

haha aaa visst, om jag visste något om nudlar så kanske har bara ätit 2 sorters nudlar så det skulle bli svårt

Eftersom du gar 1:a aret pa gymnasiet sa betyder det att du har minst 2 ar kvar. Fortsatter du att uppdatera hemsidan med olika nudelsorter under dom tva nasta aren sa kommer du ha byggt upp en bra databas med information om nudlar.

Du kommer ocksa ha en stor fordel mot dom flesta andra pa hogskolan da du redan vet vilka nudlar som ar bast att kopa for att overleva studentlivet och du kommer inte fa en lika stor "fan, ar det sahar det ar att vara student" chock da du redan har atit nudlar 1 gang i veckan i tva ar och blivit nagolunda forbered pa nudel dieten som alla lever pa.

Hemsidan kommer sakert bli popular bland dina mindre erfarna kurskamrater och formodligen sprida sig till andra hogskolor ocksa. Slang in en ad pa sidan sa har du mojlighet att tjana en liten slant ocksa som foretradesvis spenderas pa nudlar.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Skrivet av Kujo:

Eftersom du gar 1:a aret pa gymnasiet sa betyder det att du har minst 2 ar kvar. Fortsatter du att uppdatera hemsidan med olika nudelsorter under dom tva nasta aren sa kommer du ha byggt upp en bra databas med information om nudlar.

Du kommer ocksa ha en stor fordel mot dom flesta andra pa hogskolan da du redan vet vilka nudlar som ar bast att kopa for att overleva studentlivet och du kommer inte fa en lika stor "fan, ar det sahar det ar att vara student" chock da du redan har atit nudlar 1 gang i veckan i tva ar och blivit nagolunda forbered pa nudel dieten som alla lever pa.

Hemsidan kommer sakert bli popular bland dina mindre erfarna kurskamrater och formodligen sprida sig till andra hogskolor ocksa. Slang in en ad pa sidan sa har du mojlighet att tjana en liten slant ocksa som foretradesvis spenderas pa nudlar.

Var lite svårt att läsa utan åäö Vill dock inte göra en sida om nudlar, och planerar inte heller att göra den i PHP för databasen utan endast i html och css.

Planerar inte att gå på högskola, vill hellre söka jobb direkt efter jag gått ur gymnasiet

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Planerar inte att gå på högskola, vill hellre söka jobb direkt efter jag gått ur gymnasiet

GLHF

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

GLHF?

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Skrivet av ChickenNoodles4U:

GLHF = Good Luck Have Fun

Kolla in Twitter Bootstrap det hjälper till med att göra responsiva hemsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Good Luck Have Fun.

Det ar svart att fa jobb utan en hogskole utbildning om du inte har bra kontakter.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Skrivet av Kujo:

Good Luck Have Fun.

Det ar svart att fa jobb utan en hogskole utbildning om du inte har bra kontakter.

Går dock en yrkesförberedande linje så jag kan söka jobb direkt efter gymnasiet. Planerar inte heller att få jobb direkt fast man vet ju aldrig

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk

GLHF = God Lunch Hos Farmor,

förövrigt gillar jag nudelidén 10/10 would read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Går dock en yrkesförberedande linje så jag kan söka jobb direkt efter gymnasiet. Planerar inte heller att få jobb direkt fast man vet ju aldrig

Inte för att vara sådan, men vem som helst kan kalla vad som helst för "yrkesförberedande".
Med det sagt så är det inte omöjligt att få jobb utan högskoleutbildning, och om du är beredd att testa så önskar jag dig lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Gick utmärkt för mig. Gick inte en yrkesförberedande linje heller, bara "vanliga" IT-linjen.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Håller på att göra en responsiv sida för en uppgift. Sidan får innehålla vadsomhelst fast kan inte komma på vad den ska innehålla :/ Alla tips är väldigt hjälpsamma

Lorem IPSUM använder du om du inte vet vad sidan ska beskriva du vet generellt ett tema ex Nudlar då. Skapa ett tema som om du skulle recensera nudlar men fyll texten med Lorem ipsum satsen och sedan ta lite bilder på nudlar.

http://sv.lipsum.com/ är en sida som förklarar vad Lorem ipsum är , i princip en utfyllnadstext.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Välj ett ramverk: Bootstrap, Foundation, Skeleton osv. och läs dokumentationen så ska det gå rätt smärtfritt att bygga en enkel sajt.

Om ni inte får använda externa ramverk eller plugins så lär dig allt om media queries (brytpunkter) och procentiell bredd (fluid).

Om du behöver komma på något att fylla sidan med så bygg typ en sajt för en påhittad kommun. Typ allt man kan göra i kommunen, historia, sevärdheter osv. Bara att gå loss med fantasin. Eller så kör du Lorem Ipsum på allt och placehold.it som bilder.

Angående att söka jobb utan högskoleutbildning så lär det bli svårt men inte omöjligt. Men tänk så här: mer utbildning = mer kunskaper (oftast) = fler argument till att förhandla om mer lön. Cash is king $$$

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom IT rekrytering och kan säga att högskoleutbildning inte alls är ett måste så länge du på egen hand lär dig teorin bakom dina valda språk, hur de fungerar och vilka verktyg det finns (libraries/utilities & frameworks).

Sen finns det ju även de som jobbar som Wordpress hemside utvecklare och lever på det. Är lite mer av en livsstil än jobb då det nästan inte finns några fasta positioner inom det utan mer frilansarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Studerar du webbutveckling? I sa fall gor en portfolio dar du marknadsfor dig sjalv.

Annars kan du skapa en hemsida om nudlar dar du betygsatter olika marken beroende pa tillagningstid, satt, smak osv.

Skitbra idé på riktigt!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet