Oculus Rift för konsumenter lanseras första kvartalet 2016

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift för konsumenter lanseras första kvartalet 2016

I ett officiellt tillkännagivande bekräftas att lanseringen av den efterlängtade konsumentversionen av VR-glasögonen Oculus Rift äger rum i början av nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara om skiten släpps så blir jag glad har all tid i världen för rift c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Snälla, säg att det blir 4K OLED.

Permalänk
Medlem

Entusiasmen och glädjen över projektet dog för mig när jag fick veta att Facebook köpt upp det. Nu känns det bara "meh". Men jag hoppas såklart att de som köper känner att de får valuta för pengarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Bara det inte blir typ EA.
"Vi får be om ursäkt för produkten inte är klar än men vi säljer den halvklar"

Men iaf grymt!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Frågan är om tekniken är mogen ännu, även om det är häftigt med VR så tror jag inte Oculus eller Vivo kommer göra något större intryck på marknaden. Det påminner om när Microsoft lanserade sin första surfplatta 2002, tekniken och marknaden var ej redo för lansering och det blev en flopp.

VR må vara framtiden, frågan är bara hur långt bort den framtiden är. Själv tänker jag inte investera i någon av lösningarna som är på gång, kanske när de kommer ut med en tredje eller fjärde generation konsumentvaror. Med lite tur slipper man ha en tegelsten framför ögonen då också.

Permalänk
Medlem

aaaaahhh! Orkar inte vänta längre! Vill ha vr-glasögon NU!
Skönt dock att de äntligen gått ut med nån slags datum.

Permalänk
Medlem

"First new-gen VR"-race. Bara detta inte blir lika splittrat som Xbox och Playstation, att spel enbart får stöd för en av dem.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Snälla, säg att det blir 4K OLED.

Något säger mig att den stannar på 1440p, men om någon vecka får vi reda på det! #hype

Permalänk
Medlem

Intresset har svalnar ordentligt för oculus nu.
Första var när facebook köpte upp dom men det kom jag over. Nu dock när dom sa första kvartalet 2015 men inget hände och nu är det första kvartalet 2016!
Samt att valve och htc bygger ett som skall komma runt sommare (?) och som troligen kommer bli det jag väljer.

Oculus missade smida medans järnet var varmt tyvärr.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

mycket prat om hårdvara men efter att ha lekt runt med oculus rift dk2 så är det mjukvaran som släpar efter rejält. Om dom inte fixar till den kommer det bli svårt få stort konsumentgenomslag. Dom flesta orkar inte trixa runt en massa bara för att eventuellt få igång ett spel.

Sen hoppas jag som all andra att oculus kommer med en fin oled display utan "screendoor effect" osv, då det var det som störde mig mest (efter mjukvaran).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Snälla, säg att det blir 4K OLED.

1440p i kanske 90+ hz tror jag kommer fungera rätt okej för vem fasen har en dator för 4k samt att folk tycker det är segt med bara 60hz, så att klampa till 90hz+ på 4k, naaaaah

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

OLED?

EDIT:
Ah till och med DK2 har ju OLED: http://en.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift

Permalänk
Medlem

Hoppas att allt utvecklas efter en standard så det inte blir detta spelet har stöd för Valve och detta har stöd för Oculus.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Kommer nog köpa VR efter att folket har agerat betatestare och fixat alla buggar och klagat på hårdvaran så hårdvaran fixas så att man inte behöver kolla på ett rutnät medans man kollar på den taskiga upplösningen.

Någon som vet om man ser rutnät i VR med 4K ellee krävs det högre?

Permalänk
Medlem

Pros and cons

Jag förstår inte riktigt vad alla har emot uppköpet som Facebook gjorde. Jag förstår att man kan ogilla principen av det, och vara rädd att dom ska mjölka ut varenda krona ur en. Men för produktens skull är ju Facebook ett enormt företag som kan lägga enorma resurser på utvecklingen och framforskningen av produkten också.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 250D || Processor: Intel i7 4770K || Grafikkort: Zotac GTX 780 3GB || RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance Pro Gold|| Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX || Nätagg: Corsair CX 750W || Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB + Samsung 128GB SSD||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Snälla, säg att det blir 4K OLED.

Tvivlar på att det blir 4K. 1440p låter mest troligt. Dels för att ha framtida säljargument för att få dig att uppgradera, men också för att det skulle krävas en monsterdator för att orka med att driva spelen i den upplösningen. VR kräver en stadig FPS i förhållande till displayens responstid för att du inte ska bli illamående eller uppleva ryck i bilden. Så har du en 4K panel som uppdateras i 90 Hz så måste du ha stadiga 90 FPS.

Det bästa av allt tycker jag hade varit om det släpptes tre olika modeller. En 1080p, en 1440p och en 4K. På så sätt så blir alla nöjda och glada, men detta tvivlar jag ändå starkt på att vi kommer få se under första generationens VR-headset.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Man kommer nog endast köpa VR om där är tillräcklig hög Hz och upplösning. Allt annat kommer kännas som en besvikelse. 60 Hz 1080p kommer vara så pixligt och laggigt. Jag hoppas verkligen på det bästa annars väntar jag hellre några år till på bättre hårdvara. Kosta vad de kosta vill.

Permalänk
Medlem

Känns sådär efter Facebook-köpet, dessutom blir det säkert inte 4K OLED med hög Hz. Så... nej tack... väntar på annat.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det vore ju kul om de släpper en 4k variant, vad jag sett så används inte alla pixlar ändå så blir inte som att driva en 4k-Skärm riktigt.
Problemet blir ju dock att den inte kommer slå igenom om:
1: Upplösningen blir för låg så man ser pixlarna/screendoor
2: Upplösningen blir för hög så man måste ha en monsterdator för att ens drömma om att driva den (Vilket utesluter ~99% av pc användarna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tvivlar på att det blir 4K. 1440p låter mest troligt. Dels för att ha framtida säljargument för att få dig att uppgradera, men också för att det skulle krävas en monsterdator för att orka med att driva spelen i den upplösningen. VR kräver en stadig FPS i förhållande till displayens responstid för att du inte ska bli illamående eller uppleva ryck i bilden. Så har du en 4K panel som uppdateras i 90 Hz så måste du ha stadiga 90 FPS.

Det bästa av allt tycker jag hade varit om det släpptes tre olika modeller. En 1080p, en 1440p och en 4K. På så sätt så blir alla nöjda och glada, men detta tvivlar jag ändå starkt på att vi kommer få se under första generationens VR-headset.

4K med scaling till 1080p hade varit det bästa. Sen, får man drömma vill man ju gärna få med 120Hz och freesync/Gsync med ^^ JAg är fortfarande taggad på VR. Bättre att det får ta sin tid så det faktiskt fungerar. Släpp för stora massan har nog bara 1 chans, sen får vi vänta 6-8 år igen innan någon vågar prova igen. Hoppas hoppas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

mycket prat om hårdvara men efter att ha lekt runt med oculus rift dk2 så är det mjukvaran som släpar efter rejält. Om dom inte fixar till den kommer det bli svårt få stort konsumentgenomslag. Dom flesta orkar inte trixa runt en massa bara för att eventuellt få igång ett spel.

Sen hoppas jag som all andra att oculus kommer med en fin oled display utan "screendoor effect" osv, då det var det som störde mig mest (efter mjukvaran).

Det heter ju "DK" av en anledning. Jag tror inte att de blir så kritiserade för det av den uppenbara anledningen att alla förväntar sig att ett utvecklingskit ska ha buggig och omständlig mjukvara.

Permalänk
Avstängd

Det enda som kommer göra att man blir nöjd är att man inte ska se pixlarna, det måste vara minst 120 hz och de ska även vara laggfritt. Det roliga är att det kommer inte hända, så man får i princip vara beredd på en besvikelse när VR släpps och sen vänta på att hårdvaran uppgraderas om ett par år igen.

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Entusiasmen och glädjen över projektet dog för mig när jag fick veta att Facebook köpt upp det. Nu känns det bara "meh". Men jag hoppas såklart att de som köper känner att de får valuta för pengarna.

Facebook är ju bara vad en Executive producer är för en film = Ett stort namn som ger mer pengar till att göra en bra produkt.

Facebook har inget med själva utvecklingen att göra, utan ger bara pengar så det kan bli en bra produkt. Precis som en Executive Producer som inte gör något praktiskt med filmen, utan är bara ett namn att flasha för filmbolagen så man kan få mer pengar att göra en bra film med

Vad exakt har blivit sämre i och med Facebooks köp av Oculus Rift? Eller kan det vara så att du bara målar fan på väggen

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Inte så dumt trots allt!? Jag menar, så kan konkurrenterna komma ikapp och vi konsumenter kanske kan få lite lägre priser?!

Hur gick det med den där stämningen från Karmacks´ tidigare arbetsgivare?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

oooo, jag vill inte vänta nästan ett år tillxD, men men den som väntar på något gott^^ hoppas bara den fungerar tillräckligt bra för gaming^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

4K med scaling till 1080p hade varit det bästa. Sen, får man drömma vill man ju gärna få med 120Hz och freesync/Gsync med ^^ JAg är fortfarande taggad på VR. Bättre att det får ta sin tid så det faktiskt fungerar. Släpp för stora massan har nog bara 1 chans, sen får vi vänta 6-8 år igen innan någon vågar prova igen. Hoppas hoppas!

4k med hög fill-factor är vad jag hoppas på. Ser inte grafikhårdvara som något större problem, under 2016 kommer både AMD och nVidia att släppa grafikkort på 14/16nm FinFet och 1TB/s HBM-minne (TSMC läckte att de hade 16nmFF nVidia kretsar med 1TB/s HBM minne på senaste conference callen). Dessutom kan man ju rendrera i lägre upplösning och skala upp om grafikkortet inte orkar med, vinsten både med avseende på minskad screen door effekt och marginaler för framtida grafikhårdvara kvarstår. Förhoppningsvis kör de med DP1.3 som (bakåtkompatibelt) interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det heter ju "DK" av en anledning. Jag tror inte att de blir så kritiserade för det av den uppenbara anledningen att alla förväntar sig att ett utvecklingskit ska ha buggig och omständlig mjukvara.

Tror du missa poängen. Problemet är inte direkt mjukvaran i nuläget utan att den måste bli ofantligt mycket bättre till release. 1 år är inte så lång utvecklingstid. Om det inte löser sig så kommer vr inte ha en chans till att slå stort. Slår inte vr stort kommer troligen utveckling för det bli liten och vr riskerar att försvinna.

Det är lätt för oss på sweclockers att önska bra spec men är produkten inte lätthanterlig så har den minimal chans att bli populär. VR behöver bli mer en en nischad spelprodukt för att ha en bra framtid. Den normala konsumenten förväntar sig att plugga in,köra en installationsfil och sedan njuta av produkten. Dit är det långt ännu. Därför hoppas jag att det läggs stor fokus på mjukvaru biten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

1440p i kanske 90+ hz tror jag kommer fungera rätt okej för vem fasen har en dator för 4k samt att folk tycker det är segt med bara 60hz, så att klampa till 90hz+ på 4k, naaaaah

Skrivet av Fatmajk:

Något säger mig att den stannar på 1440p, men om någon vecka får vi reda på det! #hype

Skrivet av Gender Bender:

Tvivlar på att det blir 4K. 1440p låter mest troligt. Dels för att ha framtida säljargument för att få dig att uppgradera, men också för att det skulle krävas en monsterdator för att orka med att driva spelen i den upplösningen. VR kräver en stadig FPS i förhållande till displayens responstid för att du inte ska bli illamående eller uppleva ryck i bilden. Så har du en 4K panel som uppdateras i 90 Hz så måste du ha stadiga 90 FPS.

Det bästa av allt tycker jag hade varit om det släpptes tre olika modeller. En 1080p, en 1440p och en 4K. På så sätt så blir alla nöjda och glada, men detta tvivlar jag ändå starkt på att vi kommer få se under första generationens VR-headset.

Äsch då, 2016 kan vi se fram emot 14nm GPU:er med HBM2 och DX12. Måste vara lite framåt. Jaja, bara det är högre än 1080P får man väl vara nöjd.