Permalänk
Medlem

Radera temp-filer

Windows diskrensning slarvar med temp-katalogerna varför jag får radera dom för hand. Då tyckte jag jag var smart när jag ordnade nedanstående bat-fil. Men den tar inte heller allt utan jag kan fortfarande radera det mesta manuellt. Inte heller hjälper det att köra bat-filen som administratör. Finns det något annat DOS program än "del"? Eller har jag valt fel switchar. Skulle jag få detta att fingera så är det nog fler än mej som skulle ha nytta av hjälpen.
TEMP.bat :
del C:\Users\stig\AppData\Local\Temp\*.* /F /S /Q
del C:\Windows\Temp\*.* /F /S /Q

Permalänk

Anledningen till att du inte kan ta bort alla temp-filer är att de används...
...och de kommer att återskapas nästa uppstart.

Du kan prova med> RMDIR /S /Q ...som tar bort kataloger och dess filer.

"Removes all directories and files in the specified directory
in addition to the directory itself. Used to remove a directory
tree."

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Skall prova. Återkommer i kväll för nu måste jag iväg.

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort såhär:
DEL C:\Users\stig\AppData\Local\Temp\*.* /F /S /Q
DEL C:\Windows\Temp\*.* /F /S /Q
RMDIR C:\Users\stig\AppData\Local\Temp\* /S /Q
RMDIR C:\Windows\Temp\* /S /Q

Men det blir ändå en massa filer kvar som jag kan radera för hand. De som inte går att radera för hand kan jag leva med. Dom tillhör diverse program som behöver dom. Om jag fick det att fungera så skulle jag lägga filen i Autostart och sedan hade man alltid städat i TEMP katalogerna. Problemet kanske är att jag är för lat. Det hör väl till god ton att städa och hålla rent.

Permalänk
Medlem

Hoppsan! Nu börjar det likna något. Såhär ska det se ut:
DEL C:\Users\stig\AppData\Local\Temp\*.* /F /S /Q
DEL C:\Windows\Temp\*.* /F /S /Q
RMDIR C:\Users\stig\AppData\Local\Temp\ /S /Q
RMDIR C:\Windows\Temp\ /S /Q

Tack för hjälpen WAXINATOR

Permalänk
Medlem

En varning. När jag körde Temp.bat manuellt fungerade det utmärkt. Jag la den därför i Autostart. Då tog det onormalt lång tid för Windows att starta och sedan var C:\Users\stig\AppData\Local\Temp borta. Ja la till Temp-katalogen manuellt och hoppas att allt skall fungera ändå. Lite lurt det här.

Permalänk

Jo precis som varningen jag svärtade i texten så tar RMDIR även bort angivna katalogen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Nu testade jag igen med att köra manuellt och även som administratör. Då var bägge temp-katalogerna kvar. Bara när det gick via autostart som en temp katalog försvann? Jag får nog nöja mej med detta. Det är ju 2 sekunders arbete att starta en bat fil. Det kan jag stå ut med.