AMD Zen blir enda x86-arkitekturen – kan skalas ned till fläktlösa enheter

Permalänk
Melding Plague

AMD Zen blir enda x86-arkitekturen – kan skalas ned till fläktlösa enheter

Nuvarande strategi med två x86-arkitekturer för olika ändamål upphör i och med Zen, som ska kunna skalas ned hela vägen till fläktlösa bärbara enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

försökte göra det med min haswell.... helt passivt med intels standardkylare... det går!!! men att ha en fläkt som snurrar även på de lägsta varvtalen.... är guld värd!

så en "ljudlös" enhet (med en fläkt) slår en passiv enhet med hästlängder.

Permalänk
Avstängd

Mark Papermaster låter som namnet på en papperslanserare!

Jag hoppas AMD kan göra en strömsnål, billig, pytteliten dator som man kan använda som en microserver eller Android TV enhet eller nåt att köra Kodi (XBMC) på. Typ som en Raspberry Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

försökte göra det med min haswell.... helt passivt med intels standardkylare... det går!!! men att ha en fläkt som snurrar även på de lägsta varvtalen.... är guld värd!

så en "ljudlös" enhet (med en fläkt) slår en passiv enhet med hästlängder.

Självklart slår en stationär dator med fläkt en platta utan, men plattan har liksom fördelar som den stationära inte har. Eller du får ju släpa runt på din fläktkylda dator under armen om du vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Självklart slår en stationär dator med fläkt en platta utan, men plattan har liksom fördelar som den stationära inte har. Eller du får ju släpa runt på din fläktkylda dator under armen om du vill.

Plattan är för stor för att ha med hela tiden och hemma har man sin riktiga desktop med massa skärmar

Ser ut att AMD kommer göra som intel vilket är förmodligen ett bra val. ARM lär ha grova problem om några år.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Låter helt fantastiskt om de kan skala sina kärnor mellan 100W+ TDP till runt 2-3W....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Att fokusera på en skalbar arkitektur borde vara bra ekonomiskt med. Hoppas de får till den riktigt bra nu bara.

Skrivet av anon127948:

Plattan är för stor för att ha med hela tiden och hemma har man sin riktiga desktop med massa skärmar

Ser ut att AMD kommer göra som intel vilket är förmodligen ett bra val. ARM lär ha grova problem om några år.

Samtidigt, en 6" phablet som fungerar som stor mobil/liten surfplatta när man är utanför hemmet/arbetsplatsen men som dockas och kan köras i högre prestandaläge på plats och då fungerar som en riktig dator vore en trevlig lösning. Canonicals Ubuntu Edge-koncept mer eller mindre typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Plattan är för stor för att ha med hela tiden och hemma har man sin riktiga desktop med massa skärmar

Ja de har varsitt användningsområde. Att man inte har så mycket för att köra sin stationära klump fläktlöst är dock inget argument mot att tillverka processorer som inte behöver fläkt. Bara det som är min poäng. Vad han gör eller inte gör med kylningen av sin stationära och hur bra det går är irrelevant för marknadsmässigheten hos fläktlösa enheter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det inte enbart är en penningbesparande åtgärd (att slippa ha två arkitekturer), dvs att processorer som sänks till väldigt låg effektnivå inte blir ineffektiva (prestanda/W) jämfört med konkurrensen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

försökte göra det med min haswell.... helt passivt med intels standardkylare... det går!!! men att ha en fläkt som snurrar även på de lägsta varvtalen.... är guld värd!

så en "ljudlös" enhet (med en fläkt) slår en passiv enhet med hästlängder.

Förutom i batteritid och hållbarhet (inga rörliga delar).

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Självklart slår en stationär dator med fläkt en platta utan, men plattan har liksom fördelar som den stationära inte har. Eller du får ju släpa runt på din fläktkylda dator under armen om du vill.

tänkte mest på NUC, och alla andra stationära som man kanske vill förändra till helt passiva. såna lönar sig knappastt att köra passivt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Ja de har varsitt användningsområde. Att man inte har så mycket för att köra sin stationära klump fläktlöst är dock inget argument mot att tillverka processorer som inte behöver fläkt. Bara det som är min poäng. Vad han gör eller inte gör med kylningen av sin stationära och hur bra det går är irrelevant för marknadsmässigheten hos fläktlösa enheter.

Det är inte problem att göra flkaktlös desktop. Gar göra redan idag men hastigheten kommer vara betydligt lägre än med riktig kylning. Då är frågan vad.som är viktigt för dig. Ubuntu planen låter ok för folk som inte spelar eller använder tung programvara, vilket är nog de flesta. Personligen hatar jag sådana lösningar som inte gör något ordentligt men även det ändrar sig med utvecklingen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är inte problem att göra flkaktlös desktop. Gar göra redan idag men hastigheten kommer vara betydligt lägre än med riktig kylning. Då är frågan vad.som är viktigt för dig. Ubuntu planen låter ok för folk som inte spelar eller använder tung programvara, vilket är nog de flesta. Personligen hatar jag sådana lösningar som inte gör något ordentligt men även det ändrar sig med utvecklingen

Skickades från m.sweclockers.com

Nä så när som på nätaggregatet byggde jag en fläktlös desktop redan för över 10 år sedan med en överbliven Athlon XP-M. Det är inte svårt.
Men huruvida det är bra eller inte, om det går snabbt eller inte är fortfarande irrelevant för den marknaden dit dessa processorer är ämnade.
Inte klagar man på att det är meningslöst att kretsen i ens Smart-TV eller ens telefon är fläktlös med hänvisning till att fläkt medger högre prestanda i desktops? I plattor och dylika enheter så är det fortfarande bra om en processor klarar sig på litet effektuttag. Oavsett om det är värt besväret eller inte i en helt annan marknadskategori som desktops utgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

tänkte mest på NUC, och alla andra stationära som man kanske vill förändra till helt passiva. såna lönar sig knappastt att köra passivt!

Ja men precis min poäng. Fullkomligt irrelevant om en 2,5W-processor inte lönar sig i en stationär. Den är inte menad för dem.

"Varför tillverkar man ens traktorer, de är ju inte ens snabba."

Var sak har sitt användningsområde, att en fläktlös processor känns meningslös för det du vill använda den till hindrar inte oss andra från att köpa bra produkter där den passar utmärkt.

Förklara hur en smartphone med fläkt slår en utan fläkt med hästlängder rent praktiskt som produkt.