VIA:s nya styrkretsar

Permalänk
Melding Plague

VIA:s nya styrkretsar

<font style="font-size: 10pt"><b>VIA:s nya styrkretsar</b></font> <small class="small">söndag 16 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/chipsets/display/20050112143609...." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att kretstillverkaren VIA har mycket nya produkter på ingång inom en snar framtid.
<br />
<br />Till Athlon64-plattformen kommer det komma en styrkrets som heter K8T890 Pro. Det kommer stödja VIA:s version av Nvidias SLI. Tidiga tester har redan gjorts och tydligen kan man blanda grafikkort på denna styrkrets.
<br />
<br />Till Intel-plattformen ser vi totalt tre stycken olika styrkretsar: PT880 Pro, PT894 samt PT894 Pro.
<br />
<br />Det förstnämnda är en uppgradering av det nuvarande PT880-styrkretsen, den stora skillnaden är att PT880 Pro har stöd för PCI-Express samt förhoppningsvis ett fungerande PCI/(AGP)-lås. VIA PT894 har stöd för Intels Extreme Edition-processorer med 1066 megahertz systembuss. Sist men inte minst kommer PT894 Pro vilket enligt de senaste ryktena kommer ha VIA:s DualGFX-teknik för Pentium 4-marknaden för att konkurrera med Nvidias kommande Pentium 4-styrkretsar med SLI-stöd.
<br />
<br />Läs lite mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/chipsets/display/20050112143609...." target="_blank" >X-Bit Labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag e inte helt inne på det här, men det gäller väll bara pci-e? eller kan man t ex ta ett 9800xt o mixa med ett x800xt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChAOX
jag e inte helt inne på det här, men det gäller väll bara pci-e? eller kan man t ex ta ett 9800xt o mixa med ett x800xt?

Tror att det bara gäller PCI-E. men det låter väldigt bra att man kan blanda grafikkort. men tror inte det kommer bli så värst mycket bättre prestanda ökning då!

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk

Jag har precis läst nyheten på X-Bitlabs, men är ändå lite osäker på vad det innebär. Kommer alla moderkort baserat på VIA:s chip K8T890 att ha den här styrkretsen K8T890 Pro? Kommer alla moderkort med K8T890 kunna köra två ATI-kort?

Permalänk
Medlem

hmm, konkurens på styrkretsmarknaden är väl aldrig fel det heller väl?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

låter jävligt bra att man kan blanda grafikkort..det tror jag kan bli nånting.

så borde alla styrkretstillverkare ha det.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

men frågan är om man kommer att få nån prestanda ökning eller om man bara kommer kunna ha fler skärmar...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
men frågan är om man kommer att få nån prestanda ökning eller om man bara kommer kunna ha fler skärmar...

Jepp, jepp. Vi får helt enkelt vänta och se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

SLI i ger väl väldigt mkt mer prestanda så om detta ska kunna konkurera så måste det väl medföra bättre prestanda!

Visa signatur

www.wepic.se
abit nf4, amd a64 x2 3800+, 2GB, 400GB

Permalänk

Ingen som kan besvara mina två frågor:

1. Har alla moderkort baserade på VIA:s chip K8T890 den här styrkretsen K8T890 Pro?

2. Kommer alla moderkort med K8T890 kunna köra två ATI-kort?

Jag vet för övrigt inte vad en "styrkrets" gör eller vad skillnaden är mellan chipet K8T890 och styrkretsen K8T890 Pro. Om någon är verkligt insatt, så får ni gärna förklara det också.

Permalänk

Till Athlon64-plattformen kommer det komma en styrkrets som heter K8T890 Pro. Det kommer stödja VIA:s version av Nvidias SLI. Tidiga tester har redan gjorts och tydligen kan man blanda grafikkort på denna styrkrets.

tony clifton, antagligen inte K8T890 bara K8T890 "PRO", och det är nog vias DUAL GFX teknik så det återstår att se

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Som vanligt gäller det att visa människor undviker första generationens styrkretsar från VIA. De har alltid någon bugg eller inkompabilitet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
tony clifton, antagligen inte K8T890 bara K8T890 "PRO", och det är nog vias DUAL GFX teknik så det återstår att se

Fast med tanke på att nForce4 Ultra också går att köra SLI fastän det inte är gjort för det, så gäller kanske samma sak för K8T890. Fast jag kommer ändå aldrig skaffa ett andra grafikort, men det är alltid kul att ha lite koll på utvecklingen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Som vanligt gäller det att visa människor undviker första generationens styrkretsar från VIA. De har alltid någon bugg eller inkompabilitet...

Vad talar du om för "bugg eller inkompabilitet"? Sen lär det nog gå att hitta inkompabiliteter och en o annan bugg hos nForce4 också.

Permalänk
Medlem

Tänk er 2st X850XTPE tillsammans!

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

slimjim det skulle sitta som en fläskpankaka det.... men tänkte att lite mer budget inriktad konfig vore ju 2st x800xl vara... ujujuj köper man ett först och så slänger man på ett till lite senare om det behövs...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Jag tror mera på ATi's lösning faktiskt. Tycker Via måste skärpa sig om de vill locka entusiaster. Är detnån som vet om de har ett fungerande PCI-E lås för K8T890?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Är detnån som vet om de har ett fungerande PCI-E lås för K8T890?

Jag har själv dålig koll på det där, men kan detta ha med PCI-E lås att göra:

"Adjustable FSB/DDR ratio. Fixed PCI/PCIe frequencies."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Jag har själv dålig koll på det där, men kan detta ha med PCI-E lås att göra:

"Adjustable FSB/DDR ratio. Fixed PCI/PCIe frequencies."

Ja, det är pci lås. men om det fungera ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Ja, det är pci lås. men om det fungera ?

1. Vad gör egentligen ett PCI-E lås?

2. Varför skulle det inte fungera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
1. Vad gör egentligen ett PCI-E lås?

2. Varför skulle det inte fungera?

1. Det gör så att inte ditt PCI-E bussen överklockas. Kan vara farligt för ditt grafikkort. Gäller även andra kort som använder PCI-E.

2. För att VIA inte fått det att funka tidigare vidare bra.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton

Vad talar du om för "bugg eller inkompabilitet"? Sen lär det nog gå att hitta inkompabiliteter och en o annan bugg hos nForce4 också.

Det brukar alltid vara något som inte funkar ordentligt när via introducerar en ny feature eller ett chipset för en ny cpu. KX-133 och dess inkompabilitet med Tbird, den beryktade via pci buggen, pci/agp lås för vias K8 chipset, vias satakontroller (se http://forums.viaarena.com/messageview.cfm?catid=12&threadid=...) och säkert mer som jag inte känner till. Nivida brukar lyckas bättre med sina första försök.

Det är konstigt att man hittar Vias chipset på moderkort från stora tillverkare som Asus men t.ex Sis är begränsade till budgetmoderkort för bottenskrapskonsumenter, det borde vara tvärtom...

Permalänk
Medlem

Det handlar om VIAs DualGFX, alltså en vanlig PCI-e x16 port och en x4 port för grafikkort, de tar alltså de återstående 4 lanesen som finns i nordbryggan och använder dem till grafikkort istället för 4st x1 PCI-e portar för instickskort och kvar till vanliga x1 PCI-e instickskort finns de två lanesen i sydbryggan. Istället för att dela upp en x16 port i två (2st x8 lanes) med något krångligt kort.

Det är inte helt klart om man kan använda detta till SLI enligt den information jag har sett, det är helt enkelt två portar (vilket kanske räcker för SLI) som passar x16 PCI-e grafikkort (fast ena bara är 4 lane), precis som att man på PCI tiden kunde köra flera grafikkort på PCI-bussen.
Dock låter det iaf som ATIs AMR teknik kommer kunna använda denna lösning, men hoppas inte på att man ska kunna använda olika grafikkort i en SLI/AMR lösning. Det är högst orimligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Det brukar alltid vara något som inte funkar ordentligt när via introducerar en ny feature eller ett chipset för en ny cpu. KX-133 och dess inkompabilitet med Tbird, den beryktade via pci buggen, pci/agp lås för vias K8 chipset, vias satakontroller (se http://forums.viaarena.com/messageview.cfm?catid=12&threadid=...) och säkert mer som jag inte känner till. Nivida brukar lyckas bättre med sina första försök.

Det är konstigt att man hittar Vias chipset på moderkort från stora tillverkare som Asus men t.ex Sis är begränsade till budgetmoderkort för bottenskrapskonsumenter, det borde vara tvärtom...

Vad jag förstår så bygger K8T890 på K8T800, så det nya chipet lär nog fungera problemfritt. Vi får väl hoppas att nForce4 också kommer att fungerar som det ska. Speciellt med tanke på hur många fans nVidia har här.

Sen är nog anledningen till att de stora moderkortstillverkarna arbetar med VIA, att de har en annan syn på VIA än vad du uppenbarligen har. De hade nog inte fortsatt sitt samarbete år efter år om de inte visste att VIA gör bra produkter som säljer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Vad jag förstår så bygger K8T890 på K8T800, så det nya chipet lär nog fungera problemfritt. Vi får väl hoppas att nForce4 också kommer att fungerar som det ska. Speciellt med tanke på hur många fans nVidia har här.

Sen är nog anledningen till att de stora moderkortstillverkarna arbetar med VIA, att de har en annan syn på VIA än vad du uppenbarligen har. De hade nog inte fortsatt sitt samarbete år efter år om de inte visste att VIA gör bra produkter som säljer.

De enda viachipset som fungerar någorlunda felfritt är de som är en revision av ett tidigare chipset utan nya funktioner. Att Via fortfarande säljer har mer att göra med östasiatisk företagskultur än med hur pass bra deras produkter är. För övrigt lär Nvidia dominera chipsetmarknaden för K8 i nuläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Vad jag förstår så bygger K8T890 på K8T800, så det nya chipet lär nog fungera problemfritt. Vi får väl hoppas att nForce4 också kommer att fungerar som det ska. Speciellt med tanke på hur många fans nVidia har här.

Sen är nog anledningen till att de stora moderkortstillverkarna arbetar med VIA, att de har en annan syn på VIA än vad du uppenbarligen har. De hade nog inte fortsatt sitt samarbete år efter år om de inte visste att VIA gör bra produkter som säljer.

Det är ju bara det att mindre och mindre tillverkare satsar på via kort. Ingen bygger nästan längre ett entusiast kort byggt på en via krets. Jag har inget emot VIA, aldrig haft några problem alls med kort byggt på deras chipsets. Men nVidia tycker jag har alltid varit bättre på de punkter som jag tycker är viktiga. Dvs. AGP/PCI lås, överklockning, nya funktioner.

Jag skulle lätt kunna köpa ASUS K8T890 men jag behöver veta att det verkligen har PCI-E lås och att det klockar lika högt som ett nForce4 Ultra, vilket jag inte tror att det gör. Förstår dockinte varför det kostar lika mycket som MSI NEO4 Ultra kort då det erbjuder mycket mindre för pengarna (6 st SATA portar mindre, inget stöd för SATA2, NCQ? mm.)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
1. Det gör så att inte ditt PCI-E bussen överklockas. Kan vara farligt för ditt grafikkort. Gäller även andra kort som använder PCI-E.

Jag tror inte att jag riktigt förstår det där. PCI-E låset är alltså viktigt när man ska överklocka. Men när man överklockar processorn så ändrar man ju FSB och/eller Multipeln i BIOS. Hur kommer grafikkortsporten in i bilden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Att Via fortfarande säljer har mer att göra med östasiatisk företagskultur än med hur pass bra deras produkter är.

Inget företag kan fortleva om de inte kan konkurrera med andra (nVidia) i branschen och sälja sina produkter. Bra produkter säljer, dåliga gör det inte. Svårare än så är det inte.

Men du får gärna utveckla hur du tänker att VIA:s företagskultur kan förklara att de - enligt dig - kan sälja mindre bra eller rent av dåliga produkter.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag skulle lätt kunna köpa ASUS K8T890 men jag behöver veta att det verkligen har PCI-E lås och att det klockar lika högt som ett nForce4 Ultra, vilket jag inte tror att det gör.

Det talas åtminstone mycket om överklockning på produktsidan för Asus A8V-E Deluxe, så jag tror att det kommer att gå utmärkt att överklocka mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Jag tror inte att jag riktigt förstår det där. PCI-E låset är alltså viktigt när man ska överklocka. Men när man överklockar processorn så ändrar man ju FSB och/eller Multipeln i BIOS. Hur kommer grafikkortsporten in i bilden?

Inget företag kan fortleva om de inte kan konkurrera med andra (nVidia) i branschen och sälja sina produkter. Bra produkter säljer, dåliga gör det inte. Svårare än så är det inte.

Men du får gärna utveckla hur du tänker att VIA:s företagskultur kan förklara att de - enligt dig - kan sälja mindre bra eller rent av dåliga produkter.

Höjer du systembussen så höjer du även PCI-frekvensen. Så klockar man FSB, så klockar man även pci-bussar osv, om man inte har ett PCI/AGP-lås. (Var längesedan jag var insatt, så jag vet faktist hur det funkar med PCI-E, antar att det ärlikadant som tidigare på agp-baserade moderkort)

KT3 sålde rätt bra har jag för mig. Jag har aldrig varit med om en siba-dator, med ett erkänt bra moderkort, samt styrkrets. Tänk hur trevligt det hade varit om man hade kunnat köpa färdigbyggda datorer med Abit eller Asus moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Jag tror inte att jag riktigt förstår det där. PCI-E låset är alltså viktigt när man ska överklocka. Men när man överklockar processorn så ändrar man ju FSB och/eller Multipeln i BIOS. Hur kommer grafikkortsporten in i bilden?

Inget företag kan fortleva om de inte kan konkurrera med andra (nVidia) i branschen och sälja sina produkter. Bra produkter säljer, dåliga gör det inte. Svårare än så är det inte.

Men du får gärna utveckla hur du tänker att VIA:s företagskultur kan förklara att de - enligt dig - kan sälja mindre bra eller rent av dåliga produkter.

Edit:

Det talas åtminstone mycket om överklockning på produktsidan för Asus A8V-E Deluxe, så jag tror att det kommer att gå utmärkt att överklocka mycket.

Nja det är mer som överklockas när du höjer FSB om det inte finns AGP/PCI/PCI-E lås på ett moderkort. Detsamma gäller SATA bussen, om den inte är lust så överklockas även den med FSB:n. Jag låter nån mer teknisk person förklara i detalj.

Jo att det har stöd för överklockning är och att det har ett bios som kanske gör det lättare betyder inte att det är lättare. Jag vet att tex. Soltek SL-K8TPRO som bygger på K8T800 Pro är riktat till överklockare och ska vara en överklockares dröm, och jag gick faktiskt på det där tills jag läste en recension av kortet. Där de berättade att kortet inte har AGP/PCI lås + att man inte kunde VCORE mer än 1.55v (När kortet släpptes). Max klockning som nån fick upp kortet i var 233-240 FSB (Läste 4 recensioner), och det var inte alls bra men ändå bland de bästa för ett via K8T800 Pro moderkort (på luft just då). Men nu är AGP/PCI låset och VCORE fixat med senare bios och överklockningen med (250+FSB).

Det jag vill säga är att jag tycker VIA har otroligt mycket att bevisa innan jag skulle köpa ett kort baserat på VIA som är riktat åt entusiast marknaden. De verkar bara slänga ut vilken krets som helst till tillverkarna och sen låta dem komma på ett sätta att lösa problemen med den som tex. att få det utlovade AGP/PCI-E låset att fungera.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Jag tror inte att jag riktigt förstår det där. PCI-E låset är alltså viktigt när man ska överklocka. Men när man överklockar processorn så ändrar man ju FSB och/eller Multipeln i BIOS. Hur kommer grafikkortsporten in i bilden?

Inget företag kan fortleva om de inte kan konkurrera med andra (nVidia) i branschen och sälja sina produkter. Bra produkter säljer, dåliga gör det inte. Svårare än så är det inte.

Men du får gärna utveckla hur du tänker att VIA:s företagskultur kan förklara att de - enligt dig - kan sälja mindre bra eller rent av dåliga produkter.

Edit:

Det talas åtminstone mycket om överklockning på produktsidan för Asus A8V-E Deluxe, så jag tror att det kommer att gå utmärkt att överklocka mycket.

I östasien så försöker man "boxa in" de som sätter ihop moder/grafikkort genom att hota med att vägra sälja dem styrkretsar om de lanserar en produktlinje från en konkurrent. Sådant skulle inte gå här i Europa eftersom vi har antikartellagstiftning men sådant har de inte där. Du kan inte gå omkring och inbilla dig att man utomlands bär sig åt som hemma i Svedala.
"Bra produkter säljer, dåliga gör det inte. Svårare än så är det inte". Du låter som en ungmoderat! Snarare "allt går att sälja med mördande reklam". Konsumenten är oupplyst, spendersugen och vill inte investera någon som helst tid på att göra ett gott val. Är man villig att tänja lite på sanningen kan man sälja hur mycket som helst. Se exvis P4 prescott vs K8 eller P4 Celeron vs vadsomhelst.

Personligen så ser jag ingen som helst anledning till att köpa ett viabaserat moderkort nu när Nvidia och Ati har lanserat moderkort för K8 cpuer. Via har haft tur - först intels misstag med I820 som ledde till att de ensamma hade ett chipset som stödde pc133 för p3, och sen AMDs ovilja att lansera ett modernt chipset för K7 som ledde till att Via var de enda som hade ett på marknaden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Nja det är mer som överklockas när du höjer FSB om det inte finns AGP/PCI/PCI-E lås på ett moderkort. Detsamma gäller SATA bussen, om den inte är lust så överklockas även den med FSB:n.

Hur kan man kontrollera att PCI-E låset fungerar? Ser man att frekvensen på PCI-E ökar omedelbart i BIOS när man höjer systembussen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Men nu är AGP/PCI låset och VCORE fixat med senare bios och överklockningen med (250+FSB).

Om ett litet företag som Soltek lyckades fixa ett fungerande PCI lås till K8TPRO, så kan man ju tycka att det inte borde vara några stora problem för Asus att ordna det till uppföljaren, K8T890. Men med tanke på det du skriver, så kan jag förstå att du är skeptisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
I östasien så försöker man "boxa in" de som sätter ihop moder/grafikkort genom att hota med att vägra sälja dem styrkretsar om de lanserar en produktlinje från en konkurrent. Sådant skulle inte gå här i Europa eftersom vi har antikartellagstiftning men sådant har de inte där. Du kan inte gå omkring och inbilla dig att man utomlands bär sig åt som hemma i Svedala.
"Bra produkter säljer, dåliga gör det inte. Svårare än så är det inte". Du låter som en ungmoderat! Snarare "allt går att sälja med mördande reklam". Konsumenten är oupplyst, spendersugen och vill inte investera någon som helst tid på att göra ett gott val. Är man villig att tänja lite på sanningen kan man sälja hur mycket som helst. Se exvis P4 prescott vs K8 eller P4 Celeron vs vadsomhelst.

Personligen så ser jag ingen som helst anledning till att köpa ett viabaserat moderkort nu när Nvidia och Ati har lanserat moderkort för K8 cpuer. Via har haft tur - först intels misstag med I820 som ledde till att de ensamma hade ett chipset som stödde pc133 för p3, och sen AMDs ovilja att lansera ett modernt chipset för K7 som ledde till att Via var de enda som hade ett på marknaden.

Du tror alltså på fullt allvar att företag med dåliga produkter kan överleva genom hot, utpressning och tur. Visst finns det delar av Östasien som ännu inte har utvecklat fullt fungerande markandsekonomier, men nu talar vi om ett globalt företag som grundades i Kalifornien och som lever på handel med bl.a. Europa och USA. Det är därför skrattretande att läsa att du tror att VIA har överlevt genom tur och hot. Du avslöjar bara din egen okunskap. VIA har under snart tjugo år vuxit till ett av branschens största företag, därför att deras produkter efterfrågas. Att t.ex. Prescott och Celeron säljer otroligt stora volymer beror på att folks behov ser olika ut. Inte att de blir lurade. För många, kanske t.o.m. de flesta, uppfyller en P4 Celeron alla behov.

Till sist kan du behålla dina pinsamma spekulationer om min politiska hemvist för dig själv. Har du inte argument att föra en saklig debatt så kan du behålla dina svar för dig själv.