Pentium D 820 inkompatibel?

Permalänk
Melding Plague

Pentium D 820 inkompatibel?

<font style="font-size: 10pt"><b>Pentium D 820 inkompatibel?</b></font> <small class="small">tisdag 24 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20050524054105.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att Nvidia och VIA har stora problem med att stödja Intel:s lägst klockade Pentium D-processor på sina styrkretsar för moderkort.
<br />
<br />Pentium D 820 som har en klockfrekvens på 2,8 gigahertz skall tydligen vara mycket instabil på nForce4-baserade moderkort för Intel-plattformen. Detta på grund av en begränsning i styrkretsen. Asus hade skrivit detta på sin sajt tidigare men det har tagits bort.
<br />
<br />Huruvida denna information stämmer eller inte kan vi inte verifiera idag, men det är onekligen oroande. På grund av en begränsning i styrkretsen fungerar vissa processorer sämre än andra? Enligt Anton Shilov på X-Bit Labs fungerar Pentium D 830 och 840 perfekt med nForce4 Intel Edition till exempel.
<br />
<br />Läs lite mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20050524054105.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nä men oj da synd för intel nu blir det änu mer åt AMDx2

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Avstängd

usch inte bra för intel ...

men som vanligt bör man ju välja AMD för stabilitet.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta för fanboy aktig men det här förvånar mig inte, att Intel kommer kombabilitets problem med nya chipset och processorer. Många säger ju att fördelen med Intel att det bara är att montera ihop och köra. Inga delar har kombabilitets problem.

Och nu kommer det säkert komma massa kommentarer att det är VIA och Nvidias fel, men så var det ju inte när AMD hade samma problem med nya Venice/San Diego kärnorna. För då var det ju AMDs fel

Intressant att se hur detta lös, e det ett fel i konstruktionen av chipseten eller räcker bara en biops uppdatering som vid AMD's problem?

[edit]Tagit från Xbit labs[/edit]

Citat:

NVIDIA’s spokesperson confirmed that the company had scrapped support for Intel Pentium D processor 820, which works at 2.80GHz, on its chipsets citing low demand for such chip from enthusiasts. NVIDIA’s nForce4 SLI Intel Edition chipsets will only support Intel dual-core processors at 3.0GHz and above: even

“We decided not to support the lowest performance 2.80GHz dual-core at this point. We expect very limited demand in the enthusiast and gaming segment for this SKU and we decided not to spend engineering resources qualifying it for now… We support 3.0GHz and above,” said Bryan Del Rizzo.

Pentium D 820 verkar vara en flopp då om man inte kör på Intels egna chipset.
Eller har jag fel?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
nä men oj da synd för intel nu blir det änu mer åt AMDx2

Synd att dom kostar därefter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Pentium D 820 som har en klockfrekvens på 2,8 gigahertz skall tydligen vara mycket instabil på nForce4-baserade moderkort för Intel-plattformen.

eeh, är det bara jag som tycker det ser lite konstigt ut. intel processor på ett moderkort med nforce4 chip?

eller är det jag som inte hängt med vad som hänt den senaste tiden på hårdvarufronten?

Visa signatur

Är det i den här raden man ska skryta om sin dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Synd att dom kostar därefter.

mjo men man får väll spara (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Med risk för att låta för fanboy aktig men det här förvånar mig inte, att Intel kommer kombabilitets problem med nya chipset och processorer. Många säger ju att fördelen med Intel att det bara är att montera ihop och köra. Inga delar har kombabilitets problem.

Och nu kommer det säkert komma massa kommentarer att det är VIA och Nvidias fel, men så var det ju inte när AMD hade samma problem med nya Venice/San Diego kärnorna. För då var det ju AMDs fel

Intressant att se hur detta lös, e det ett fel i konstruktionen av chipseten eller räcker bara en biops uppdatering som vid AMD's problem?

[edit]Tagit från Xbit labs[/edit]

Pentium D 820 verkar vara en flopp då om man inte kör på Intels egna chipset.
Eller har jag fel?

Du menar att det är Intels fel att både Nvidia & Via inte väljer att implementera stöd för en Intel processor? Som du själv citerade så står det att det är chipset tillverkaren som valt bort stödet för Pentium D 820 & det har uppenbarligen inget med Intels tillverkning att göra.

Citat:

We decided not to support the lowest performance 2.80GHz dual-core at this point. We expect very limited demand in the enthusiast and gaming segment for this SKU and we decided not to spend engineering resources qualifying it for now… We support 3.0GHz and above,” said Bryan Del Rizzo

Inga kompibalitets problem? Man kan knappast tillskriva processortillverkaren stabilitets problemen, det är därför Intel är överlägsna på just Intel baserade moderkort...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Alla nya prylar har barnsjukdomar innan man hittar rätt botmedel, så skyll inte på Intel.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa annat än Intelchippade moderkort ändå, delvis därför jag bara kör Intel i dagsläget.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Hedersmedlem

samma här... Intels egna chip är jhu en av anledingarna varför man väljer intel.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Synd att dom kostar därefter.

Sen kan du ju lägga på kostnaden för ett moderkort till CPU-priset på en Intel så ska du ju se att det jämnas ut rätt mkt mer, vilket inte behövs om du redan har en 939-planka.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Känns ju lite underligt att de "valt" att inte stödja 2,8Ghz:aren, jag tror nog mer att de uptäckte att den inte fungerade nå bra och då valde att inte stödja den. För övrigt vad är det som gör en 2,8Ghz:are så mycket annorlunda mot de övriga, det enda som skiljer är väl multipeln!?

Det lär ju iaf inte vara negativt för intels försäljning, då de som vill ha 2,8Ghz nu måste köpa Intels egna chippset!
nvidias förklaring är ju förståelig också, man använder inte nf4 Intel ed till en "budgetprocessor" pga det ganska höga priset.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Intel vill bara se till så att man inte kan köra den på annat än deras egna chipsets, så enkelt är det. Intel vill inte låta användaren välja utan vill bestämma och styra själv vad man ska köpa ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du menar att det är Intels fel att både Nvidia & Via inte väljer att implementera stöd för en Intel processor? Som du själv citerade så står det att det är chipset tillverkaren som valt bort stödet för Pentium D 820 & det har uppenbarligen inget med Intels tillverkning att göra.

Inga kompibalitets problem? Man kan knappast tillskriva processortillverkaren stabilitets problemen, det är därför Intel är överlägsna på just Intel baserade moderkort...

Om du inte ser så la jag till en smile vilket jag försöker menar med att jag var ironisk.
Nej, jag skyller inte på Intel och det är inte Intels fel. Det är Nvidia och VIA's fel, inte Intels.
Det jag syftade på var det att så var det inte när AMD hade fel, då skyllde alla på AMD när problemet egentligen låg hos VIA och Nvidia.

Angånde stabilitetsproblemet så skrev jag inget om det och jag har inget att säga om det.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Sen kan du ju lägga på kostnaden för ett moderkort till CPU-priset på en Intel så ska du ju se att det jämnas ut rätt mkt mer, vilket inte behövs om du redan har en 939-planka.

ha det tänkte inte jag på då kan man ju nästan köpa ett bra 939 sen kass cpu med bra ram lr har jag fel nu ?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Något som jag tycker är konstigt är att att just den CPUn inte stöds när alla andra gör det. Finns det någon märkbar skillnad rent fysiskt som gör att de inte stöder det? Har svårtatt tnka mig att VIA och Nvidia skulle "göra" så att den processorn inte stöds. Måste ju vara någon skillnad som göra ett just den kräver "special" i styrkretsen för att det ska fungera.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaah
eeh, är det bara jag som tycker det ser lite konstigt ut. intel processor på ett moderkort med nforce4 chip?

eller är det jag som inte hängt med vad som hänt den senaste tiden på hårdvarufronten?

Japp, precis så ligger det till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
ha det tänkte inte jag på då kan man ju nästan köpa ett bra 939 sen kass cpu med bra ram lr har jag fel nu ?

Jovisst kan du det.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Om du inte ser så la jag till en smile vilket jag försöker menar med att jag var ironisk.
Nej, jag skyller inte på Intel och det är Intels fel. Det är Nvidia och VIA's fel, inte Intels.
Det jag syftade på var det att så var det inte när AMD hade fel, då skyllde alla på AMD när problemet egentligen låg hos VIA och Nvidia.

Angånde stabilitetsproblemet så skrev jag inget om det och jag har inget att säga om det.

Har aldrig skyllt AMD för stabilitets problem & har inte upplevt några iheller & jag har ändå kört med K6-2 på Via chippat moderkort. älskade min K6-2:a det var en rolig tid... alla hackade på att K6-2:an var ostabil.. vilken den inte var. Likadant nu knappast Intels fel.

Jaja vi kanske menar samma sak i grund & botten.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

"Ja med intel är det aldrig några stabilitetsproblem, bara med skräpAMD" har jag tyckt mig höra nån gång.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball
"Ja med intel är det aldrig några stabilitetsproblem, bara med skräpAMD" har jag tyckt mig höra nån gång.

Ja du, leta gärna upp där jag påstår det.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Så ovanligt att just Via har problem, det är ju inte första gången direkt som det strular för deras moderkortskretsar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Har aldrig skyllt AMD för stabilitets problem & har inte upplevt några iheller & jag har ändå kört med K6-2 på Via chippat moderkort. älskade min K6-2:a det var en rolig tid... alla hackade på att K6-2:an var ostabil.. vilken den inte var. Likadant nu knappast Intels fel.

Jaja vi kanske menar samma sak i grund & botten.

Nej, jag anklagar inte dig för att ha skyllt på AMD eller något.

Det jag menade var det att när AMD hade problem med nya Venice och San Diego kärnorna så rappoterades det att det var problem på några moderkort (Båda VIA och Nvidia) och allt som behövdes var en BIOSuppdatering.
Fast då kom det massor som sa det att det är typiskt AMD, att AMD bara har problem med sånt och alltid strular medans Intel är det bara att köpa, bygga ihop och köra istort sett. Detta bevisar ju att det inte bara är så på Intel och nej, ännu en gång för att vara extra tydlig, det är INTE Intels problem utan problemet ligger i Nvidia och VIAs händer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Ja du, leta gärna upp där jag påstår det.

Det är svårt för det är aldrig någon som skriver ut så, men det som Arneball skriver är vad de vill att man ska tro eller vad de menar.
Många säger att fördelen med Intel är just att det alltid är kompatibelt, det strular aldrig och man kan köpa vilket märke som helst och det fungerar alltid perfekt typ.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball
"Ja med intel är det aldrig några stabilitetsproblem, bara med skräpAMD" har jag tyckt mig höra nån gång.

Vem har sagt det, och hur relevant är det?

Det är Vias och Nvidias styrkretsar det är fel på, inte Intels processor.

Ihop med Intels egna chipsets funkar den ju, eller hur?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Det märkliga är att 14x multipel (2.8 GHz) inte fungerar, medans det fungerar när processorerna körs med 15x (3.0GHz) eller 16x (3.2GHz) multipel. Det är ju samma kärnor i dem, så enda förklaringen jag kan se är att det är de sämsta kärnorna som blir Pentium D 820, och de kanske har en signal som inte är lika ren som hos de andra processorerna. Intels chipset klarar av att filtrera signalen, vilket inte de andra gör.
nVidia hade väl problem att köra hypertransportbussen på full hastighet i nforce 3?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

det är juh som tur bara 820 modelen och inte 840

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

mmm jag vet inte riktigt vad du menar att en Signal från processorn inte är "ren"?

dvs. borde den inte vara renare just långsammare den är ??
hur som helst, får väl bli en 830 då för SLI är ju ett måste...

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan att D 820 är den som är mest attraktiv med tanke på priset och den borde gå att överklocka en del också. Det skiljer en del i pris mellan t.ex. 820 och 830. Finns det något Intelchipset som klarar SLI eller är det bara NF4?