Anand testar Creative X-Fi

Permalänk
Melding Plague

Anand testar Creative X-Fi

<font style="font-size: 10pt"><b>Anand testar Creative X-Fi</b></font> <small class="small">onsdag 31 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Ett ljudkort många talar om är Creatives ljudkort i X-Fi serien. <a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2518" target="_blank">Anandtech</a> har skrivit en recension på X-Fi Elite Pro. Recensionen testar subjektiv ljudkvalite, spelprestanda och syntetiska tester med RightMark Audio Analyzer. Recensionen är lång men värd att läsa om man är intresserad av ljudkortet, som kostar 3000 kronor i Sverige.
<br />
<br /><i>The only thing that we would really like to see that we don't is Dolby Digital Live (realtime Dolby 5.1 encoding for output over SPDIF to a receiver). With all the processing power available, there is no excuse for not supporting this feature, yet we have seen no mention of it from Creative. Dolby Digital Live may not be as hot a topic as it was back when NVIDIA supported the feature in their onboard SoundStorm audio solution, but we would still like to see it added for completeness (especially when even Intel's onboard solution can handle it).</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

utan Dolby Digital Live köper jag INTE kortet

Permalänk
Medlem

jösses, vilken miss av Creaf!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att det inte är möjligt att ha DD output pga att PCI busen är för klen, vet dock inte hur mkt sanning som ligger i det. Dock borde det inte vara ett gigantiskt problem då PCIe finns nu.
Aja Creative är så jävla kassa på att göra nya saker, kvittar om det är ny processor eller whatever det är likförbannat ett SB Live! i fåraläder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
Jag läste någonstans att det inte är möjligt att ha DD output pga att PCI busen är för klen, vet dock inte hur mkt sanning som ligger i det. Dock borde det inte vara ett gigantiskt problem då PCIe finns nu.
Aja Creative är så jävla kassa på att göra nya saker, kvittar om det är ny processor eller whatever det är likförbannat ett SB Live! i fåraläder

Nej, PCI-bussen är inte för klen. Det handlar förmodligen om licenskostnader till Dolby, vilket vore sjukt med tanke på hur löjligt överprisatt deras ljudkort är.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Så de har lyckats trycka ur sig ett svindyrt ljudkort som presterar likadant i spel som de föregående samt har en ljudmanglingsfunktion som ska få 128kbps mp3or att låta som DVD-Audio. Dessutom så resamplar korten fortfarande (rätta mig om jag har fel).

Och innan någon kallar mig Creative-hatare så kan jag tillägga att jag precis beställ ett Audigy2 vilket var både billigt och bra. X-Fi är säkert bra, men inte tillräckligt bra för att uppväga det skyhöga priset.

Permalänk
Medlem

Fan oxo. Ska det inte komma nått bättre än mitt Soundstorm snart? Orkar inte sitta på Barton 2500+ hur länge som helst

Permalänk
Medlem

JIPPIE!

Ännu en tråd där alla insatta tangentbords-tuffingar ska spy galla

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Så de har lyckats trycka ur sig ett svindyrt ljudkort som presterar likadant i spel som de föregående samt har en ljudmanglingsfunktion som ska få 128kbps mp3or att låta som DVD-Audio. Dessutom så resamplar korten fortfarande (rätta mig om jag har fel).

Jag kan rätta dig. Allt är fel.

1. Kortet resamplar inte förutom när det behövs, dvs det funkar exakt som andra ljudkort, t ex
de med Via Envy DSP (M-Audio osv).

2. Den billigaste varianten som kostar 1200:- har bättre RMAA-resultat än M-Audio Audiophile 2496,
och dessutom en kraftfull DSP. Man får med andra ord både bra ljud och bra spelprestanda, vilket
är synd att säga om M-audios kort.

3. Allvar, vem har sagt att 128kbit mp3 ska låta som DVD-Audio med Crystalizern?

Sen finns det ett trevligt ordspråk som fler borde fundera över: "Tänk först, skriv sedan"

Det enda jag kan hålla med om är att encoding till DTS 5.1 borde funnits, kanske beror det på att
DVD-Audio kräver att de analoga utgångarna används, och inget annat, så då tappar man ju lite av
meningen med att köra digitalt. Alla recievers har dessutom analog 5.1 eller 7.1 ingång, så det är
ju knappast ett jätteproblem.

All realtids-encoding orsakar dessutom "tidsfel" i ljudet, ungefär som dålig ping. Soundstorm lider
av det fenomenet.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Gigabyte RTX 2080 Gaming OC, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Tycker också att kortet är lite väl dyrt
om man nu vill ha allt godis.
Men till spel så är det väl Creative som
funkar bäst

Annars så kan jag rekomendera ett kort
som heter X-mystique för den som vill prova
något annat än Creative
Finns här

http://www.xs-sound.dk/data/products/xmystique/indexwtop.html

frasse74

Permalänk
Hedersmedlem

tjackade ett M-Audio idag. revolution. ska bli kul att testa

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

var i sverige kan man köpa det kortet... låter ju lite småintressant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
JIPPIE!

Ännu en tråd där alla insatta tangentbords-tuffingar ska spy galla

Jag kan rätta dig. Allt är fel.

1. Kortet resamplar inte förutom när det behövs, dvs det funkar exakt som andra ljudkort, t ex
de med Via Envy DSP (M-Audio osv).

2. Den billigaste varianten som kostar 1200:- har bättre RMAA-resultat än M-Audio Audiophile 2496,
och dessutom en kraftfull DSP. Man får med andra ord både bra ljud och bra spelprestanda, vilket
är synd att säga om M-audios kort.

3. Allvar, vem har sagt att 128kbit mp3 ska låta som DVD-Audio med Crystalizern?

Sen finns det ett trevligt ordspråk som fler borde fundera över: "Tänk först, skriv sedan"

Det enda jag kan hålla med om är att encoding till DTS 5.1 borde funnits, kanske beror det på att
DVD-Audio kräver att de analoga utgångarna används, och inget annat, så då tappar man ju lite av
meningen med att köra digitalt. Alla recievers har dessutom analog 5.1 eller 7.1 ingång, så det är
ju knappast ett jätteproblem.

All realtids-encoding orsakar dessutom "tidsfel" i ljudet, ungefär som dålig ping. Soundstorm lider
av det fenomenet.

1. Ok, det är ju alldeles utmärkt isf. Såg detta på tomshardware.

och antog därför att den resamplade allt.

2. Audiophile är rätt gammalt och har rätt dåliga DACar jämfört med andra nyare Envy24-kort. Mätningar ger jag dock inte mycket för och jag tror knappast att det är någon större skillnad mellan ett nyare M-Audio och X-Fi i ljudkvalitet

3. Inte ordagrant, men Creative har gått ut med att crystalizern skulle "ta bort de negativa effekterna från komprimerat ljud" och "öka ljudkvaliten" genom att konvertera allt till 24-bit och köra lite equalizer-effekter.

Imo så är 1300kr rätt dyrt för ett ljudkort som i princip är ett uphottat Audigy2 ZS, långt ifrån det superkort som Creative snackade om från början. Visst, fördelarna lär väl märkas när spel byggs mer runt X-Fi men det lär ta ett tag innan det är dominerande.
Idag kan man få ett Audigy2 Value för 450 SEK. Visst, X-Fi är bättre, men är det verkligen 850 kr bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
1. Ok, det är ju alldeles utmärkt isf. Såg detta på tomshardware.
http://www.tomshardware.se/consumer/20050819/images/x-fi_src_...
och antog därför att den resamplade allt.

2. Audiophile är rätt gammalt och har rätt dåliga DACar jämfört med andra nyare Envy24-kort. Mätningar ger jag dock inte mycket för och jag tror knappast att det är någon större skillnad mellan ett nyare M-Audio och X-Fi i ljudkvalitet

3. Inte ordagrant, men Creative har gått ut med att crystalizern skulle "ta bort de negativa effekterna från komprimerat ljud" och "öka ljudkvaliten" genom att konvertera allt till 24-bit och köra lite equalizer-effekter.

Imo så är 1300kr rätt dyrt för ett ljudkort som i princip är ett uphottat Audigy2 ZS, långt ifrån det superkort som Creative snackade om från början. Visst, fördelarna lär väl märkas när spel byggs mer runt X-Fi men det lär ta ett tag innan det är dominerande.
Idag kan man få ett Audigy2 Value för 450 SEK. Visst, X-Fi är bättre, men är det verkligen 850 kr bättre?

yes it is

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III