AMD mot Intel i spel

Permalänk
Melding Plague

AMD mot Intel i spel

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD mot Intel i spel</b></font> <small class="small">söndag 4 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Det var ett tag sedan vi såg en klassisk jämförelse mellan AMD och Intel. <a href="http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1854733,00.asp" target="_blank">ExtremeTech</a> har tillfälligt stillat blodlusten och byggt ihop två datorer med liknande prislappar och jämfört dem i en kamp om processorload och död. Spelprestandan hos Athlon 64 3500 jämförs i testet mot Pentium 4 640 (3.2GHz) som båda kostar ungefär lika mycket i USA. Spelen som används är bland annat World of Warcraft, FEAR och Battlefield 2. Vem ska segra?
<br />
<br /><i>We agree with this, in principle, but different games have different "thresholds" that must be maintained in order to keep play fun and smooth. We think 45fps is a good low threshold for FPS games, but a real-time strategy game, for example, requires a lot of interaction with a static interface and can be perfectly enjoyed as long as the frame rate stays above 30fps. Some competitive online games are a bit more demanding. As we get into the performance analysis of each game, we'll discuss these target frame rates. The point to take away is that it's critically important how often each CPU is able to maintain performance above this target speed.</i>
<br />
<br />Läs testet på <a href="http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1854733,00.asp" target="_blank">ExtremeTech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att amd är bättre på just spel är väl ganska känt.

Permalänk
Medlem

Intressant test, vart inte förvånad över resultatet dock.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Amdn segrade, gjorde mig glad om jag ska vara ärlig :P.. Dock inte så förvånad.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Hm, amd är bättre i spel!

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Inaktiv

Intel borde sänka priserna på sina CPU-s för att inte fler o fler ska gå över till amd

Permalänk
Medlem

AMD Powwah .... Inte mycket som skiljer, men dock tillräckligt för att valet ska bli enkelt.. The Win goes to AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Intel borde sänka priserna på sina CPU-s för att inte fler o fler ska gå över till amd

Är väl bra om AMD blir större så fler har en cpu med bra tekinik i sin dator så det inte är fler som har värmeelement under sitt skrivbord.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Haha 3500+ vs 3.2ghz?

Dumt att ta 3200+ vs 3.2ghz?

Visa signatur

AMD 2500+ Barton | 512mb x 2 pc2700 | Radeon 9800 Pro | Gigabyte GA-7VA | Aopen 350W @13012p i 3Dmark01

Permalänk

Det var ju priset de räknade på. Inte två likvärdiga processorer. Utan vilket som är mest prisvärt för spel.

Eftersom AMD använder sin +betäckning för att konsumenten ska kunna se ungefär var processorn ligger i förhållande till konkurerande processorer (p4?) så är det ju ganska dumt att testa två processorer som är lika snabba. Det är ju vilket företag som kan ge mest prestanda för de pengar man har det hela handlar om.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

AMD 3500+ och 3.2Ghz intel kostar samma och då är det ju dom som skall gämföras, enkelt:)

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gimpster
Haha 3500+ vs 3.2ghz?

Dumt att ta 3200+ vs 3.2ghz?

dom är väldigt konstigt är att man ochså jämför ett system med DDR2 och ett med DDR1

Citat:

2 x 512MB Corsair Twin2X 5300C4Pro DDR2/533 at CAS3-3-3-8

2 x 512MB Kingston DDR400 at CAS 2-2-2-5

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Det finns väll inte DDR2 till AMD? Då är det väll inte så konstigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att tycka att såna jämförelser är konstiga är som att tycka att det är konstigt att jämföra bilar med 5 ventiler/cylinder mot andra med 4 ventiler/cylinder. Man väljer ju bil efter antalet ventiler/cylinder lika lite som man väljer dator efter vilket slags RAM den innehåller. Det viktiga är funktioner, pris, prestanda, osv.

Permalänk
Medlem

Precis, om det kom nåt system med sdram som på nåt mysko sätt var snabbare än båda dessa så hade man ju valt det ändå fast det är gammal teknik!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gimpster
Haha 3500+ vs 3.2ghz?

Dumt att ta 3200+ vs 3.2ghz?

3200+ spöar 3.2GHz åndå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Att tycka att såna jämförelser är konstiga är som att tycka att det är konstigt att jämföra bilar med 5 ventiler/cylinder mot andra med 4 ventiler/cylinder. Man väljer ju bil efter antalet ventiler/cylinder lika lite som man väljer dator efter vilket slags RAM den innehåller. Det viktiga är funktioner, pris, prestanda, osv.

För att slippa detta aber har tillverkarna begåvat oss med bland annat"GTI" beteckningar.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Vilka grötiga diagram, bättre har jag sett. Läser en annan gång.

Permalänk
Medlem

Intel vann iaf ett test

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Slappt. AMD visar ännu en gång vart skåpet ska stå! Härligt.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har ju Corsair visat att Intel vinner mer på att gå från 1GB till 2GB så jag skulle vilja se samma test med 2GB.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fel av er att bruka termen "Intel suger i spel" osv... om denna P4 som testas.

Intel har flera processorer i sitt utbud precis som AMD och de behöver nödvändigtvis inte bli slagna av "AMD"
Fast i detta test så såg man ju vilken CPU man ska satsa på om man står o velar mellan just de 2..

/Gnällspiken

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man väljer en Pentium. Om jag får välja att spelet flyter bättre eller att jag får vänta ett par sekunder mindre när jag komprimerar filer etc så är ju valet för mig självklart. Jag skulle väl vilja påstå att det inte finns någon mening för en hemmaanvändare att köra Intel om de nu inte har en väldilgt speciell hobby.

Sen att den senaste AMD jag körde var en Duron och innan dess en K6-2 beskriver ju mina starka upplevelser med AMD

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Finns men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Jag tycker det är fel av er att bruka termen "Intel suger i spel" osv... om denna P4 som testas.

Intel har flera processorer i sitt utbud precis som AMD och de behöver nödvändigtvis inte bli slagna av "AMD"
Fast i detta test så såg man ju vilken CPU man ska satsa på om man står o velar mellan just de 2..

/Gnällspiken

Precis och det finns Pentium M, men då föredrar jag Amd Turion som vrider och vänder i alla lägen och vinner.
http://www.laptoplogic.com/resources/articles/42/1/1/

Permalänk
Medlem

Är ju inte precis första testet som visar svart på vitt att det blir både billigare och snabbare om man satsar på ett AMD-system. Tycker det är förvånande att nästan hälften av Sweclockarna (om jag minns nån omröstning rätt) ändå sitter på Intel-system.

Visst, alla använder inte datorn till främst spel, och det finns områden där Intels processorer presterar bättre, men pris/prestanda generellt har talat till AMDs fördel i flera år.

Permalänk
Medlem

Re: Finns men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Precis och det finns Pentium M, men då föredrar jag Amd Turion som vrider och vänder i alla lägen och vinner.
http://www.laptoplogic.com/resources/articles/42/1/1/

Sätt dom på ett desktop moderkort & se vilken plattform som vinner!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Finns men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Sätt dom på ett desktop moderkort & se vilken plattform som vinner!

Va vad för fel på testet.?
Är inte det verklighet ?
Du kanske har nån bättre test att komma med?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Finns men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Va vad för fel på testet.?
Är inte det verklighet ?
Du kanske har nån bättre test att komma med?

Inget fel på det, jag menade sätt dom på ett desktop moderkort & låt dom visa vad dom går för där så blir det inte så självklart längre vilket av dom som är den bättre..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Finns men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Inget fel på det, jag menade sätt dom på ett desktop moderkort & låt dom visa vad dom går för där så blir det inte så självklart längre vilket av dom som är den bättre..

Har du fortfarande bevis för det du säger eller gissar du dig bara fram. Jag hänvisar fortfarande till det testet då det är verklighet. Det oxå moderkort, minne, HD inget som skiljer så jag vet inte vart du vill komma fram till.
Vad är skillnad mellan en Bärbar och en Destktop ?

Permalänk
Medlem

Ja herre gud vad man har debatterat om detta.
Det är inte så svårt att se att AMD är det bättre systemet att välja i princip alla lägen.

AMD är billigare, snabbare och kallare än motsvarande Intelprocessor.
Vad mer behöver man säga?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.