Permalänk
Melding Plague

Dell XPS 600

<font style="font-size: 10pt"><b>Dell XPS 600</b></font> <small class="small">fredag 16 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Dell har tidigare tillverkat datorer för att konkurrera med företag som Alienware. <a href="http://www.bit-tech.net/hardware/2005/09/14/dell_xps_600/1.ht..." target="_blank">Bit-Tech</a> har skrivit en kortare artikel om ett nytt gamingsystem från Dell som har ganska imponerande specifikationer för att vara en OEM-dator. Datorn heter Dell XPS 600 och har 7800GTX i SLI, en Pentium D på 3,2 Ghz och 1 GB RAM. Synd att Dell inte arbetar närmare med AMD för en Athlon 64 skulle passa bättre i den datorn. Kan dock vara intressant om man vill ha SLI-prestanda men inte vill bygga datorn själv.
<br />
<br /><i>We reported a while back that Dell has been the first to snap up dual x16 nForce 4 SLI boards. The XPS 600 is the first system that integrates this board, and it does so with dual 7800GTX cards. Not only that, but the 7800s sport a dual-slot cooling solution that allows for them to be overclocked further and indeed, Dell ships them clocked up out of the box.</i>
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://www.bit-tech.net/hardware/2005/09/14/dell_xps_600/1.ht..." target="_blank">Bit-Tech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Pentium D? Är det typ som AMD och Pentium M eller? För annars så skulle det vara helt idiotiskt om de sätter 7800GTX i SLI tillsammans med en 3,2Ghz CPU, för den kommer väl begränsa korten ganska grovt?

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Avstängd

pentium D är dual core

Permalänk
Medlem

Om man ändå hade pengar ;).

Permalänk
Medlem

Denna dator kom för runt 1 månad sedan..

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med om att valet av CPU till en speldator är felaktigt, antingen en Sonoma (Pentium M) som arbetar på 2,2GHz+ eller en FX57/4400+/4800+. Ger klart bättre prestanda än en 840D, det verkar som om det inte heller är 840EE (Med HT vilket gör en STOR skillnad på PentiumD)

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Dell kommer nog att ta rätt så bra betalt för den konfigen. Lite svårt att stå emot Alienwares värstins burkar ändå tycker jag. Sen är Alienware inte billigar heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Kan inte annat än hålla med om att valet av CPU till en speldator är felaktigt, antingen en Sonoma (Pentium M) som arbetar på 2,2GHz+ eller en FX57/4400+/4800+. Ger klart bättre prestanda än en 840D, det verkar som om det inte heller är 840EE (Med HT vilket gör en STOR skillnad på PentiumD)

Det där sista stämmer inte så bra Henrik. Av de tester jag har sett så gör HT väldigt liten skillnad på en DualCore Prossesor.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

1gb ram på en ûber speldator? dom som köper speldator idag vill väl maxa bf2 och då är väl 1gb ram lite lite.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
1gb ram på en ûber speldator? dom som köper speldator idag vill väl maxa bf2 och då är väl 1gb ram lite lite.

Ja det är patetiskt. Visar hur lite de egentligen kan.

Permalänk
Medlem

jag testade o bygga ihop den datorn och 840EE är den enda dual-core-processorn att välja på. Pristillägget är förresten 10500 lr nåt mot den vanliga p4:an

min dator med 2 gb ddr667-minne gick på 53000kr, fast då hade den försej 1 tb hårddisk

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crillie
Ja det är patetiskt. Visar hur lite de egentligen kan.

Ne, det visar hur lite den som köper datorn kan....
fast det är iof billigare att köpa minne själv sen än att köpa 2Gb direkt från dell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Det där sista stämmer inte så bra Henrik. Av de tester jag har sett så gör HT väldigt liten skillnad på en DualCore Prossesor.

Du har inte sett testet där man tar bort HT på 840EE? Den presterar helt plötsligt klart sämre.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
1gb ram på en ûber speldator? dom som köper speldator idag vill väl maxa bf2 och då är väl 1gb ram lite lite

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crillie
Ja det är patetiskt. Visar hur lite de egentligen kan.

Dom kan nog mer en du iaf.

För dom att plocka ihop en PC med 4Gb Pro ram & en Intel Pentium Extreme EM64T,
är nog inge problem för dom, allt är ju bara en prisfråga & till möjlighet för uppgradering i framtiden.
För alla har ju inte råd med en Dell XPS 600 PC, & framför allt inte med detta
Paket som jag beskrev.
Dock så håller jag med vissa, om att en AMD skulle ha passat bättre för en spel PC.
Men har dom inge kontrakt med AMD så skiter det sej, men, vad jag tror är det bara
En tidsfråga.

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

När ska Dell lära sig. Intel`s s775 var en felsatsning från början till slut. Gå över till AMD omgående ffs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
1gb ram på en ûber speldator? dom som köper speldator idag vill väl maxa bf2 och då är väl 1gb ram lite lite.

Men om 7800GTX har 256MB/st så har man i alla fall 512MB på grafikkorten. Då kanske 1GB ram är tillräckligt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Denna dator kom för runt 1 månad sedan..

Och? Alla sitter inte och lusläser Dells hemsida hela dagarna.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
När ska Dell lära sig. Intel`s s775 var en felsatsning från början till slut. Gå över till AMD omgående ffs

Om du ska säga något sånt kan du ju göra läxan först

Angående Dell och AMD så kommer det inte hända på ett bra tag. En högtuppsatt chef på Dell gick offentligt ut och berättade varför Dell använder Intel. Det finns en simpel anledning, AMD tillverkar för lite processorer.
T.o.m om Dell köper upp ALLA AMDs processorer som tillverkas, så räcker inte det för att Dell ska ha AMD i alla sina datorer.

Därimot kan man ju spekulera varför de inte har AMD i sin XPSserie. Kanske för krångligt att skriva ett avtal med AMD för bara XPSserien?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Om du ska säga något sånt kan du ju göra läxan först

Angående Dell och AMD så kommer det inte hända på ett bra tag. En högtuppsatt chef på Dell gick offentligt ut och berättade varför Dell använder Intel. Det finns en simpel anledning, AMD tillverkar för lite processorer.
T.o.m om Dell köper upp ALLA AMDs processorer som tillverkas, så räcker inte det för att Dell ska ha AMD i alla sina datorer.

Därimot kan man ju spekulera varför de inte har AMD i sin XPSserie. Kanske för krångligt att skriva ett avtal med AMD för bara XPSserien?

Var mest XpSerien jag syftade på. Fattar inte varför de använder Intel på spelmaskiner. Då ska de ju ha P-M cpu;er....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Var mest XpSerien jag syftade på. Fattar inte varför de använder Intel på spelmaskiner. Då ska de ju ha P-M cpu;er....

Du menar att det inte går att spela spelen tillfredsställande med en Intel processor?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du menar att det inte går att spela spelen tillfredsställande med en Intel processor?

Visst går det att spela på en Intel processor med tillfredsställande prestanda.

MEN, pungar man ut 30 000kr (gissar på att den går på det) för att få 7800GTX i SLI och massa annat gott gott, så tycker jag man ska ha den processorn som är bäst för spel, nämnligen en A64.

Det är iaf min åsikt.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Håller med Rille88 på detta till 100%. Bara du som inte har insett det än. Alla hårdvarusiter som i princip finns samt de flesta määniskor som sysslar med datorer anser att A64 är bäst till spel.. bara du snart kvar skruvis.. Och nej som ägare till en helvets massa intel och en del amd cpuer så kan jag säga med handen på hjärtat att intel ska hålla sig till officepacket

Permalänk
Medlem

Ni menar att man blir bättre i spel med en AMD processor?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Håller med Rille88 på detta till 100%. Bara du som inte har insett det än. Alla hårdvarusiter som i princip finns samt de flesta määniskor som sysslar med datorer anser att A64 är bäst till spel.. bara du snart kvar skruvis.. Och nej som ägare till en helvets massa intel och en del amd cpuer så kan jag säga med handen på hjärtat att intel ska hålla sig till officepacket

Det jag tror Skruvis menade var snarare att du fick det att låta som att ett spel inte ens skulle gå att spela på den datorn, pga att det har en Intel processor.

[edit]Skruvis, nu var du minsann larvig. Du förstår vad jag menar[/edit]

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Ja jag vet vad du menar Rille88 ... märkligt då MOrKiz att jag piskar folk i UT som sitter på AMD system..... kan du förklara det?

Edit: stavfel.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Rille88.. nope går visst att spela med Pentium... Men skruvis kommer aldrig ge med sig på denna punkt. Trots att 99.9 av alla spel presterar bättre på datorer med AMD cpu:er....

Edit: kan bero på att du har spelat i 5 år och mot folk som är sämre/ du har möjligen bättre uppkoppling/ du kanske kan alla "moves... lärt dig alla banor ?????

Permalänk
Medlem

Pentium M presterar bättre än AMD64 i spel klock 2 klock... det är en Intel processor det med...glöm inte det...

Men men men men dom har AMD system som presterar bättre ju........

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ja jag vet vad du menar Rille88 ... märkligt då MOrKiz att jag piskar folk i UT som sitter på AMD system..... kan du förklara det?

Edit: stavfel.

Kan du säga mig var i tråden vi började diskutera ens processors betydelse på hur duktig man e på att spela?

Vi diskuterade prestandan mellan olika processorer, inte processorns inverkan på ens "skillz" i spel.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Pentium M presterar bättre än AMD64 i spel klock 2 klock... det är en Intel processor det med...glöm inte det...

Kan du nämna någon annan än Pentium M ??? I dont think so.. Och vill du jämföra i laptop segmentet så hade Anandtech en artikel där Turion piskade P-M

Permalänk
Medlem

Ja det är det som är skrämmande... en laptop processor som presterar iklass med AMD´s flaggskepp... Då på en sketen inofficell sketadapter på ett moderkort med stenålders extern långsam minneskontroller...

Rille88... ja när det kom upp att det endast är AMD som duger till spelprocessor enbart det... när det är skillz som är den avgörande faktorn.

& nej tråden behandlar att DELL har släppt ett nytt highend system....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless