Scanner / mobiltelefon

Permalänk
Melding Plague

Scanner / mobiltelefon

<font style="font-size: 10pt"><b>Scanner / mobiltelefon</b></font> <small class="small">måndag 19 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
NEC och ett Japanskt universitet har kombinerat en mobiltelefon med digitalkamera och teckenigenkänningsmjukvara för att skapa en mobiltelefon som kan scanna in och digitalisera text på bara några sekunder. Mobiltelefonen tar ett trettiotal fotografier när man sveper kameran över pappret och dessa fotografier sammanfogas sedan. När detta är klart körs ett program för teckenigenkänning och pappret som scannats in görs om till digital text. Detta gör att artiklar och liknande i tidningar kan scannas in och läsas på mobiltelefonen.<br /><br /><i>Using the new software with a 1-megapixel camera held at least 20centimetres away, an A4 sized page takes about 3 to 5 seconds to scan. This produces between 21 and 35 images which the software merges together to extract the text and record any images. “The goal of our research is to enable mobile phones to be used as portable faxes or scanners that can be used any time,” an NEC spokesman told New Scientist. </i><br /><br />Läs mer på <a href="http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn7998&feedId=onlin..." target="_blank">New Scientist</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

stört, låter coolt iaf

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

With print publishing the situation appears to be even more intractable because the new software will make it possible to make copies without even purchasing the original, he says.

Licensing agreements may be one option he says. But also people will have to learn that certain rules of conduct still apply. “It is true that this technology may cause copyright issues if it were to be used in an unorthodox way,” says the NEC spokesman. But NEC would never encourage such behaviour, he adds.

According to NEC, their software is designed to sound an alarm when being used, to avoid any copyright conflicts. The company claims that any attempts to mute the device somehow or plug in headphones will not affect the audibility of this alarm.

Det är så löjligt så att man nästan börjar gråta
Det där om att man inte ska kunna dämpa ljudet gör ju saken ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Haha.. ska vara japaner till det. Ett mer teknikgalet folk får man nog leta efter

Permalänk
Medlem

Undra hur bra det funkar. Jag var i Japan i somras och då fanns det mobilkameror med teckenigenkänningsprogram för stillbilder.
Man var tvungen att hålla mobilen helt vågrät i förhållande till texten, sikta in texten i en liten ruta och dessutom var det tvunget att vara svart text på vit bakgrund och helst inte för mörkt. Ändå blev det bara rätt hälften av gångerna.

Vågar inte tänka på hur det funkar om man samtidigt rör kameran :/

Annars är det en väldigt bra idé

Permalänk

Chimaira - Bättre kameror, samt att den tar flera bilder i rad. Antagligen får den med kanske 3 bilder på varje bokstav, minst, och sedan jämför den dom olika fotografierna antagligen. Blir nog inget problem.

Och vadå teknikgalet? Det är en helt vanlig mobiltelefonkamera som tar flera kort i rad, sedan ett program som kollar igenom bilderna efter bokstäver (hehe) och gör om dom till text. Det är verkligen inte galet på något sätt! Tvärtom är det väldigt praktiskt om man snabbt ska kopiera en sida för läsning senare. Självklart är det inte meningen att man ska andvända funktionen för riktig scanning dock.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Chimaira - Bättre kameror, samt att den tar flera bilder i rad. Antagligen får den med kanske 3 bilder på varje bokstav, minst, och sedan jämför den dom olika fotografierna antagligen. Blir nog inget problem.

Den kameran jag provade hade 2.5Mpx och tog mycket bra bilder på vanliga motiv, den här nya kameran ska tydligen bara ha 1Mpx. Visst, att den tar flera bilder hjälper säkert men jag skulle inte köpt något föräns jag sett hur det funkar iaf.
Inte för att jag har någon användning av en sån funktion men OM jag hade köpt mobilen bara för just den funktionen skulle jag först vilja se hur bra det funkar i verkligheten