Microsofts engångsskivor

Permalänk
Melding Plague

Microsofts engångsskivor

<font style="font-size: 10pt"><b>Microsofts engångsskivor</b></font> <small class="small">tisdag 4 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Om ni inte kommer ihåg DIVX (bör ej förväxlas med codec:et DivX) så var det ett försök att skapa ett alternativ till DVD med skivor som man bara kunde använda i 48 timmar varefter man var tvungen att betala för att utnyttja innehållet. DIVX floppade rejält och försvann ett år senare. <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=507233">HD DVD</a> stödjer en liknande funktion där en skiva bara kan kopieras en gång. Vill man kopiera skivan igen måste man eventuellt betala.
<br />
<br />Nu har Microsoft gått ut med att de jobbar på ett eget format som har delar från både HD DVD och DIVX. Skivan kan användas en gång sedan går den sönder - en engångsskiva med andra ord. Tanken är givetvis att ge filmbolagen mer kontroll mot privat/piratkopieringen. Formatet ska enligt uppgift komma så tidigt som nästa år och kräver givetvis en ny speciell spelare. <a href="http://www.thebusinessonline.com/Stories.aspx?Microsoft invents a ‘one-play only’ DVD to combat Hollywood piracy&StoryID=B7480068-F1F6-4C7B-A7A5-EEFCED0320CB&SectionID=F3B76EF0-7991-4389-B72E-D07EB5AA1CEE">The Business</a> har mer information. Om det handlar om en variant av HD DVD eller vanliga DVD framgår inte.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då hoppas jag att projektet på den nya skivan bokstavligt talat går i kras

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

lol vad händer om strömen går och man har 30 min kvar på filmen?
antingen pajar skivan eller ås funkar den och då går det säkert chippa enheten att göra något sånt?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Detta projektet låter inte alltför genomtänkt?

Permalänk
Medlem

Till vilket syfte ska detta vara bra?

Ser man en film kanske man vill se den igen, man har ju trots allt med dagens uthyrningssystem betalat för ett dygn eller flera.

Sen köpfilm med detta system???

Nja de får nog tänka om eller komma med en vettig förklaring!

Permalänk

hur vet dem ens att innehållet p åskivan fungerar:D:P alltså.. den kanske fungerar på själva datorn men när man kopierar till skivan...

edit: kom på att de kan göra stickprov på skivorna:P

men iaf... hoppas skiten går åt helvete för dem.. låter inte allt för klirigt... beställa hem en film för 20 kr o sen ite kunna se den mer??

Permalänk
Medlem

Nu efter att jag läst det =P så gissar jag att ett syfte med det är att man ska kunna "test köpa" en film för på så sätt ta reda på om det är en film som man vill äga sen.

Men jag undrar hur det blir som kriller007 säger om det blir strömavbrott. Då blir det lite fiaskostämpel över det hela..

Nä jag tror inte på det där!

Permalänk
Medlem

vaför en förklaring när det är något konsumenterna inte vill ha i alla fall..
det blir ju inte billigare för detta system i alla fall.. vilket betyder att vi blir lidande...

nej.. först säger MS att de tänker har ett DRM system som tillåter EN kopiering, men sakta men säkert kommer vi nog se att ingen kommer få ta kopior, och till sist, vill de helst att vi skall betala PER GÅNG man ser filmen.. ehh.. en film som jag köper idag för 200 kr, tittar man kanske 4-5 ggr.
då borde EN GÅNGS filmen vara billlig... men så blir det nog inte..

samma tekning fanns på vissa vhs filmer,... dock verkade det inte slå igenom..

Permalänk
Medlem

Djup suck.

Men sen ett ganska stort smajl när man ser Steve Ballmer framför sig

De gräver ju bara sin egen grav ännu djupare.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vill man bli kvitt piratkopieringen för gott sänker man spelpriset till 100:- och filmerna till 50:-.

Man får helt enkelt igen pengarna på att folk kommer att köpa skivor utav bara f*n. Tänk att stå i kön på ICA och välja bland alla titlar. Har svårt att tro att folk skulle lägga ner tid och kraft på nerladdning med de priserna.

Blir så förbaskat trött på att ex, Arnold eller Bruce Willis kan dra hem 100,000,000 på en enda film. Eller den där Britney Spears som blev miljardär innan hon fyllt 18 år.

Bah... sänk priserna och låt cribbsen knega som vanligt folk.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Orka köpa den nya, speciella (och säkert lite dyrare) skivspelaren då..

Permalänk
Medlem

Onödigt.... känns som att de floppar rejält

Permalänk

Något folk inte förstått, är att det antagligen blir som med DIVX - att det är till för HYRMARKNADEN. Och för den marknaden är det underbart. Om det inte går att se en film mer än en gång, så slipper man ju lämna tillbaka skivorna till hyrbutiken sen. Hyrbutiken kan köpa in några hundra av varje ex, och sälja rätt så mycket dyrare. Själv har jag inget problem i att betala 35:- för en sådan skiva i HDTV-format.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Något folk inte förstått, är att det antagligen blir som med DIVX - att det är till för HYRMARKNADEN. Och för den marknaden är det underbart. Om det inte går att se en film mer än en gång, så slipper man ju lämna tillbaka skivorna till hyrbutiken sen. Hyrbutiken kan köpa in några hundra av varje ex, och sälja rätt så mycket dyrare. Själv har jag inget problem i att betala 35:- för en sådan skiva i HDTV-format.

Det är väl snarare så att de borde sänka priset. Som det är nu hyr du filmen i 24h. Under den tiden får du se den hur meget du vill.

Detta kommer bara få piratkopiering att gå i takt än mer....

Permalänk
Medlem

dem säger ju att det är för att stävja piratkopieringen. vet inte hur många som läser på idg men håller med vissa där med kommentaren:

Kan skivan läsas EN gång så kan den ju kopieras.

Detta känns bara som ännu ett påhopp av MS på oss konsumenter... =(

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem

Kan de ge sig snart?
As...

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Något folk inte förstått, är att det antagligen blir som med DIVX - att det är till för HYRMARKNADEN. Och för den marknaden är det underbart. Om det inte går att se en film mer än en gång, så slipper man ju lämna tillbaka skivorna till hyrbutiken sen. Hyrbutiken kan köpa in några hundra av varje ex, och sälja rätt så mycket dyrare. Själv har jag inget problem i att betala 35:- för en sådan skiva i HDTV-format.

Tänk sedan på alla plastskivor som kommer att ligga och skräpa överallt, jag trodde att alla företag försökte tänka till när det gäller nedskräpningen av våran planet. Microsoft fattar visst inte att sopberget kommer att öka enorm mycket då det hyrs och säljs enormt mycket skivor i världen. Jag kan tänka mig att detta är bra när de skickar en skiva till SF som de ska validera för då kan ju inte de som piratkopierar där få möjligheten.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Tänk sedan på alla plastskivor som kommer att ligga och skräpa överallt, jag trodde att alla företag försökte tänka till när det gäller nedskräpningen av våran planet. Microsoft fattar visst inte att sopberget kommer att öka enorm mycket då det hyrs och säljs enormt mycket skivor i världen. Jag kan tänka mig att detta är bra när de skickar en skiva till SF som de ska validera för då kan ju inte de som piratkopierar där få möjligheten.

Du glömmer att MS är ett amerikanskt företag.. de är inte direkt kända i det landet för att bry sig om miljön

Permalänk
Medlem

Detta kan leda till att folk kopierar skivan första gången de använder den just för att få kunna använda den mer. Alltså att man piratkopierar åt sig själv för att vara på den säkra sidan.. vilket i sin tur leder till att fler hemmabrända skivor tillverkas.
..smart drag av microsoft...

Permalänk
Medlem

Varför utveckla och försöka tvinga på oss konsumenter något vi inte vill ha?

Det ska gå åt andra hållet. Vi konsumenter vill ha något, företagen utvecklar tjänsten/produkten.

Hur blir det ifall man spolar framåt och bakåt med dessa skivor? Eller pausar.

Nä, jag tänker aldrig hyra de där diskarna. Vill filmbolagen ta livet av sig så får det väl göra det.
Själv ska jag fortsätta hyra DVD så länge det går att se filmen hur många gånger man vill under den tiden man hyrt den.

Edit: Missade ett ord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Varför utveckla och försöka tvinga på oss konsumenter något vi inte vill ha?

Det ska gå åt andra hållet. Vi konsumenter vill ha något, företagen utvecklar tjänsten/produkten.

Hur blir det ifall man spolar framåt och bakåt med dessa skivor? Eller pausar.

Nä, jag tänker aldrig hyra de där diskarna. Vill filmbolagen ta livet av så får det väl göra det.
Själv ska jag fortsätta hyra DVD så länge det går att se filmen hur många gånger man vill under den tiden man hyrt den.

10 av 10 .. helt rätt

Permalänk
Avstängd

Mission impossible. LOL
Om det tänker rikta sig till Hyrmarknaden så har de ändå inte löst problemet.
Varför åka iväg hemifrån till en hyrbutik och välja bland gamla filmer som du redan kunnat hämta från nätet i DVD format för flera månader/kvartal sedan, som man dessutom kan själv välja om den är värt att kasseras och inte någon annan.
1. Erbjud istället en vältillgänglig monstersnabb enkel och billig nedladdningstjänst för att hänga med.
2. Lansera filmerna samtidigt de når biograferna för samma pris som ett biobesök.
Vad gör de om 5-10 år då kanske hälften av de som har ADSL idag sitter med en fetduplex 100 lina ?
hahahaha

Permalänk
Inaktiv

förstår inte alls meningen med detta, varför? kostar filmen max 20 spänn så visst det låter ju helt ok då..men..ja..lär inte stoppa kopieringen en då, räcker ju att köra den en gång för att få en kopia

Permalänk
Medlem

haha, det var nog det mest korkade jag har hört på ett bra tag =P

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+ Venice @ 2.4 GHz | ASUS A8N-E |
HIS Radeon X800XL | 2x512 Corsair Value Select | Antec Sonata II

Permalänk
Medlem
Citat:

Tanken är givetvis att ge filmbolagen mer kontroll mot privat/piratkopieringen.

ja men vi som behöver skatt till författare/regisörer/e.tc. för våra cd/dvd skivor? eller dom kanske inte infört det än men dom ska väll om inte annat..

Så vill dom stoppa "privat kopieringen" där man kopierar för eget bruk..sjuka jävla värld, sjuka jävla Microsoft.

tänkte oxå på det där med sopberget, då måste man ju slänge skivorna när man använt dom istället för att ha kvar dom i många år..

MS blir bara dummare och dummare alltså..hoppas det kommer upp nåt annat stort företag som tillverkar grymma operativsystem så man slipper skaffa deras nya jävla Windows Vista..:mad:

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Med den takt som jag hyr film så ligger snittpriset på 16-17 kr/film för i snitt 4 dagar. Skulle Aldrig betala 40 kr för en engångfilm

Dessutom sitter man bekvämt hemma å väljer film som sedan dimper ner i brevlådan. Under dessa år som brafilm har kört konceptet så har det strular 4-5 ggr.

Permalänk
Medlem

Finns redan någe svenskt bolag som tillverkar sådanna skivor om jag inte minns helt fel, ska leta länk och se

EDIT:
Nope hittade inge men vill iaf minnas det....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Tänk sedan på alla plastskivor som kommer att ligga och skräpa överallt, jag trodde att alla företag försökte tänka till när det gäller nedskräpningen av våran planet. Microsoft fattar visst inte att sopberget kommer att öka enorm mycket då det hyrs och säljs enormt mycket skivor i världen. Jag kan tänka mig att detta är bra när de skickar en skiva till SF som de ska validera för då kan ju inte de som piratkopierar där få möjligheten.

Hört talas om pant?

Prisförslag:
1 film, kan enbart läsas en gång. 20:-, 20:- i pantavgift
2 filmer, kan enbart läsas en gång. 35:-, 20:- per film i pantavgift
3 filmer, kan enbart läsas en gång. 50:-, 20:- per film i pantavgift

Tror nog att det hade funkat jävligt bra. Observera att man fortfarande måste sticka till butiken som "hyr ut". När man "hyrt" en massa filmer, så är det bara att sticka tillbaka med skivan och få tillbaka en tjugolapp per skiva. Jag tror nog detta hade aktiverat skräpletarna rätt rejält dessutom, om man får tjugo spänn per skiva...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jäkligt briljant ide, någon som fått den under en syra-tripp eller något. Om det här skulle slå igenom och fungera, så kommer ju piratkopieringen öka så in i helvete. Jävla pantskallar...

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hört talas om pant?

Prisförslag:
1 film, kan enbart läsas en gång. 20:-, 20:- i pantavgift
2 filmer, kan enbart läsas en gång. 35:-, 20:- per film i pantavgift
3 filmer, kan enbart läsas en gång. 50:-, 20:- per film i pantavgift

Tror nog att det hade funkat jävligt bra. Observera att man fortfarande måste sticka till butiken som "hyr ut". När man "hyrt" en massa filmer, så är det bara att sticka tillbaka med skivan och få tillbaka en tjugolapp per skiva. Jag tror nog detta hade aktiverat skräpletarna rätt rejält dessutom, om man får tjugo spänn per skiva...

Så du tycker att folk ska hyra 3 filmer för 50:- och få 60:- tillbaka? Ja, det lär ju sätta fart på hyrfilmsindustrin. Frågan är bara vem som vill betala för panten.