Permalänk
Melding Plague

Dö floppy, DÖ!

<font style="font-size: 10pt"><b>Dö floppy, DÖ!</b></font> <small class="small">måndag 28 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Så heter en krönika på OC Mod Shop om frustrationen över att floppydriven aldrig riktigt verkar ge sig. I en humoristisk artikel skriver de om historien om floppyn, varför den vägrar försvinna och om hur den har plågat oss i alla år.<br /><br /><i>”We live in an age where processors have reached an atomic minimum, a sound card has more processing power than Apollo 11, and where video cards become garage sale fodder within six months. CDs could once only be created by large studios with deep pockets, but is now a very common consumer item, and almost obsoleted by DVD. Why is it that one component is older than all these other technologies, but has survived through these new innovations?”</i><br /><br />Läs artikeln hos <a href="http://www.ocmodshop.com/default.aspx?a=265" target= "_blank">OC Mod Shop</a>. Om inte annat så är bilderna rätt "intressanta". Diskutera gärna i kommentarerna om vad ni anser om floppyn.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Floppy Forever

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att disketten lever änn idag. överföringshastigheten är ju svindlande 34kb/s:rolleyes:

Permalänk
Medlem

Microsoft borde tagit bort stödet iom. Windows 2000.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

men det hade varit knepigt att komma in till Ms dos utan diskett

Visa signatur

| ASrock 939Dual-Sata2 with TT Big Typhoon | AMD Opteron 144 Cabge @ 2700 MHz |
| Kingston HyperX 2x512 mb PC3200 2-2-2-5 2T | Connect3D X800GTO 16 pipes @ 590/560 with Silencer 4 Rev2 |
| Chill-Innovation 520W, 38A | 3Dmark05 = 6900 p |

Permalänk

är det bara jag som tagit bort diskett stationen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Smidigt med floppy när man ska flasha bios och sådant.

Permalänk

Kan inte annat än hålla med artiklen. Det kunde ju i allafall varit stöd för att läsa in drivrutiner via usbminnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnOlsson
är det bara jag som tagit bort diskett stationen?

aye.

men som nån sa så behövs den ibland för tex flashning. (om man inte vill krångla till det ännu mer givetvis) suck..

men det är konstigt att det aldrig kom en vettig ersättare, MO-formatet MD blev ju ingen superhit för ljud. men 150mb data hade ju varit rätt ok för datorn vid den tiden. skyddat, tåligt och litet format.

http://www.minidisc.org/part_Sony_MDH-10.html

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnOlsson
är det bara jag som tagit bort diskett stationen?

Aa det är bara du

Permalänk
Medlem

Håller med. Så irriterande när man måste använda floppy för att installera SATA-drivrutiner när man ska installera XP

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inte använt floppy på 4 år. och jag måste vara ärlig och säga
att jag inte saknar den =P USB minnet har tagit dess plats.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk

måste påstå att Apple har gjort ett riktigt duktigt jobb med att få bort floppyn från sina burkar...minns inte riktigt, men de första G3:orna kom utan floppy, och det är många år sedan nu + att de har stöd för att kunnas botas på en hel del olika sätt

sen t.ex. när det gäller att flasha bios, verktyg som t.ex. asus update som flashar genom win är ju bra grejor, inte den ultimata lösningen, men en bit på vägen i alla fall

Permalänk

Den finns för att dom tjänar pengar på det. dom skulle lätt kunna fixa s¨den vart onödig.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

Finns ingen plats i min shuttle för en sådan

Permalänk
Hedersmedlem

Vadå? Floppy slår ju t.om Seagate Cheetah-diskar på fingrarna: http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_050331_floppy.p...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

För mig är floppy jättebra, då mitt piano kan matas med disketter om jag vill lägga in några av mina kareokemidis av vilka jag har några tusen. 20-50 låtar på en diskett, sen är det bara att rocka loss. Disketten duger väldigt bra i det avseendet...

Här är en bild på min dyrgrip:

Öppnas i nytt fönster

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

det kan ju vara bra att ha när man ska installera SATA drivisar osv när man har XP skivan i, blir krångligt annars, har själv en floppyenhet, köpte t.o.m. den till min nya dator, kan vara bra att ha när man flashar om osv, smidigt och enklelt.

En annan sak, jag förstår inte varför alla klagar? Man får en diskett med SATA drivisar när man köper moderkort, stoppar i den i sin floppy och sen är d klart. Annars behöver man ju 2 cd läsare om dom ska ligga på cd t.ex. Det är ju knappast jobbigt att använda en floppy`, så varför klaga?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Jag använder floppy en hel del har både floppy och zip100 drive

Permalänk
Avstängd

Tänka sig! De kanske finns kvar för att de fortfarande behövs.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft floppy på mina senaste 2 datorer. Det brukar gå att lösa flashning och inladdning av drivare vid nyinstallation i alla fall. Dels kan man t.ex ofta flasha från hd. Dels kan man använda CD/DVD. Om det som man annars skulle haft på floppy, som drivare BIOS, finns på CD/DVD blir det ingen skillnad. I alla fall inte som jag jobbar med sånt...Vissa påstår att det är säkrare att använda floppy i sådana lägen...Har dock aldrig begripit varför.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Hedersmedlem

Rör inte min floppy!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnOlsson
är det bara jag som tagit bort diskett stationen?

nopes... här är en till som lagt av diskettstationen för något år sedan.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

XP/2000 kan bara installera hårdisk driers från a: Om det skulle gå från te.x CD istället så skulle ju floppyn inte ha nått att göra alls.

En annan idee är att ha en enkel installation av DOS i ett ROm chip på moderkortet som man kan älja att boota ifrån om man vill?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

jag kör med zipdrive istället för floppy

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande min floppy, men jag gillar den väl inte i sig. Den är för gammal och totalt uråldrig, men den är stabil, vilket gör den bättre än mycket annat.

Den funkar banne mig alltid och ända tills någon utvecklar ett system med samma funktionalitet och som har samma stabilitiet så vill jag ha kvar min floppy, för nästa gång jag flashar om eller behöver drivisar till mina diskar inför en installation så vill jag vara säker på att det fungerar, och inte sitta och hoppas på att systemet har stöd för det...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Floppyn har ju räddat många deadlines på arbeten -"disketten funkade inte"

Permalänk

Jag satte inte i någon floppy när jag byggde min burk. Har bara använt floppy en gång för attt uppgradera mitt BIOS. Men det är ju inte värre än att man kan sätta i en floppy för det syftet och sedan ta bort den igen, eftersom det var allt den behövdes till.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Boot Disk (floppy) -> SAM (eventuellts NTFSdos.exe) -> Lophtcrack ^^

det är nog det jag har den till eller iblan att starta datorn i dos läge. men helt ärligt vet jag inget bättre för att flasha Bios med mera

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Avstängd

det är ett lätt sett att spara textdokument och man behöver inte 500gb typ för att spara en liten text.
disketten är enkel att andvända också.

disketten är bra,själv har jag en diskettstation för att det ser snyggt ut fast jag inte har den inkopplad.