Köparens guide till nätaggregat

Permalänk
SweClockers

Köparens guide till nätaggregat

Köparens guide till nätaggregat

Hur kraftfullt nätaggregat behöver jag egentligen?

Det är viktigt att investera i ett ordentlig nätaggregat, inte minst om du planerar att inhandla ett påkostat grafikkort och överklocka. Som hjälp på traven finns flera webbtjänster som kan ge en grov uppskattning om ungefär hur hög uteffekt som krävs för att driva en viss datorkonfiguration, exempelvis Outervision.

Förenklad lathund

250-450 W: Slimmad datorkonfiguration med mindre krävande komponenter
450-650 W: Normal gamingdator med ett högpresterande grafikkort och ett gäng tillbehör
650-1200 W: Workstation/HEDT, SLI/Crossfire, rejäl överklockning etc.

Total uteffekt (anges i watt) är dock inte den enda måttstocken. Idag är uteffekten på +12 volt allra viktigast eftersom de mest krävande komponenterna använder denna spänning. Används flera grafikkort i SLI eller Crossfire ökar givetvis behoven ytterligare.

Har nätaggregatet flera linor på +12 volt (kallas ofta 12V1, 12V2 osv.) är det tyvärr inte så enkelt som att bara addera ihop de angivna amperetalen för att få fram total uteffekt. Amperetalet anger enbart när överbelastningsskyddet slår ifrån. Använd istället den klassiska formeln P/U = I eller enklare uttryckt: watt delat på volt är lika med ampere.

Exempel: Ett nätaggregat som anger 300 watt för maximal total uteffekt på +12 V ger följande uträkning: 300/12 = 25. Nätaggregatet klarar således av att leverera 25 A på +12 V.

Viktiga värden står angivna på nätaggregatets etikett.

Håll koll på måtten: ATX, SFX, SFX-L och TFX

För att vara säker på att nätaggregatet passar i ditt chassi behöver du framförallt hålla koll på yttermåtten (formfaktor), men även kontrollera så att nätaggregatets ventilation inte blockeras av chassits konstruktion. I de allra flesta fall är det sistnämnda inte något bekymmer, men ibland kan datorlådor ställa specifika krav på nätaggregatets design och utformning.

ATX (mer specifikt ATX PS2) är den överlägset vanligaste formfaktorn för normalstora datorlådor medan mindre och mer kompakta chassin ofta kräver en slimmad variant, såsom SFX. De allra flesta chassitillverkare anger formfaktor och maximala mått för nätaggregatet i datorlådans specifikation.

Välj ett effektivt nätaggregat
Eftersom det alltid uppstår förluster i spänningsomvandlingen kan ett nätaggregat aldrig uppnå 100 procents effektivitet (kallas verkningsgrad). För att vara snäll mot miljön, få lägre värmeutveckling och samtidigt undvika att betala onödigt höga elräkningar bör du kontrollera så att nätdelen certifierats av organisationen 80 Plus, gärna i någon av de högre effektivitetsklasserna.

I skrivande stund finns sex olika märkningar: 80 Plus Standard, Bronze, Silver, Gold, Platinum och Titanium, där senare är bättre och ställer högre krav på verkningsgraden. Högeffektiva nätaggregat brukar dock kosta en slant extra. Läs mer om 80 Plus och certifierade nätdelar här.

Kylning och ljudnivå
Vid spänningsomvandling uppstår förluster som blir till värme. Därför behöver nätaggregatet kylas, vanligtvis med fläkt. Den som gärna vill ha en tyst dator bör således leta efter en modell som håller låg ljudnivå, exempelvis genom att läsa tester här på SweClockers eller fråga andra medlemmar i forumet.

Det finns passivt kylda nätaggregat som klarar sig helt utan fläkt, men dessa ställer samtidigt högre krav på omgivningens temperatur och behöver fortfarande något slags luftflöde, exempelvis från chassits fläktar. Ett annat alternativ är så kallade semi-passiva nätaggregat, där fläkten stannar vid låg belastning.

Ett nätaggregat från Seasonic med 120 mm-fläkt.

Kabelstrumpor
Kabelstrumpor är ett extra lager isolerande material som buntar ihop sladdarna och gör dessa enklare att hantera. De motverkar även att skador uppkommer av exempelvis nötning mot vassa kanter. Många lite mer påkostade nätaggregat är försedda med kabelstrumpor.

Strumpförsedda kablar.

Kabellängd
Tänk på kabellängderna om du använder ett chassi med nätaggregatet på ett annat ställe än normalt. Sök i forumet för att ta reda på vilka modeller som passar. I nödfall finns alltid förlängningskablar att köpa. Kabellängder är ofta utskrivna på tillverkarens webbplats och i recensioner.

Kontakter
Även antalet anslutningar kan vara värt att lägga märke till. Vissa tillverkare snålar in på detta, vilket innebär att den som behöver fler anslutningar behöver köpa extra grenkontakter. Vill du installera många lagringsenheter eller använda flera grafikkort bör du kontrollera antalet kontakter och vilka kontakttyper som finns tillgängliga.

Modulära nätaggregat
Med modulärt menas att kablarna går att lossa från nätaggregatet. På så vis går det att undvika att få ett "råttbo" av oanvända kablar inuti datorlådan. Modulära nätaggregat kostar dock en slant extra.

Tänk på att det finns både fullt modulära och semi-modulära nätaggregat på marknaden idag. Med det sistnämnda är endast vissa av kablarna möjliga att lossa.

Modulära nätaggregat har avtagbara kablar.

Skillnad på tillverkare och varumärke
Det finns ett mindre antal kontraktstillverkare som producerar nätaggregat åt andra företag, som säljer dessa under eget varumärke. Till de högst ansedda kontraktstillverkarna hör Fortron Source Power (FSP), Seasonic och Super Flower.

Ofta varierar det vilken kontraktstillverkare ett visst varumärke använder. Exempelvis tillverkas vissa av Corsairs modeller av CWT medan andra kommer från Seasonic.

Mer läsning:

> Så fungerar nätaggregat
> SweClockers tester av nätaggregat

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Mkt bra initiativ!

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk

Varför är Q-tek nätagg dåliga? Jag har haft mitt i ungefär 2½ år och det enda felet är att ena fläkten på det låter konstigt ibland.. Det har aldrig krånglat annars..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalledalle
Varför är Q-tek nätagg dåliga? Jag har haft mitt i ungefär 2½ år och det enda felet är att ena fläkten på det låter konstigt ibland.. Det har aldrig krånglat annars..

Testa sök på Q-tec i forumet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tackar för all fin info och tips!Det kommer väl till användning vid nyinköp av hårdvara.=)

Permalänk

du kan lägga till att Thermaltake gör rätt skysta nätagg inte så strömstarka men rätt så tysta funkade felfritt tills ja bytte graffe å de blev för klent på 12volten som ni alla vet så käkar x1900 serien ofantliga mängder ström

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darknes
du kan lägga till att Thermaltake gör rätt skysta nätagg inte så strömstarka men rätt så tysta funkade felfritt tills ja bytte graffe å de blev för klent på 12volten som ni alla vet så käkar x1900 serien ofantliga mängder ström

Ska jag lägga till ett nätagg för att det är rätt tyst, men inte klarar ett X1900?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide! Skulle du inte kunna skriva ungefär hur stor effekt man behöver för olika system? T.ex vilken av nVidia eller Ati som behöver störst effekt, vad man kan tänkas behöva för ett dx10 kort, om man ska ha större effekt för dual core etc. Det skulle uppskattas!

Permalänk
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abexy
Mycket bra guide! Skulle du inte kunna skriva ungefär hur stor effekt man behöver för olika system? T.ex vilken av nVidia eller Ati som behöver störst effekt, vad man kan tänkas behöva för ett dx10 kort, om man ska ha större effekt för dual core etc. Det skulle uppskattas!

Läs igen.

Effekten är inget problem, så länge man håller sig till bra nätaggregat. Har man ett fullsmäckat system är man nog medveten om att det krävs lite extra av nätaggregatet. Se mina köprekommendationer. Även det klenaste av dom klarar av "normala" burkar.

Jag kan inte spekulera hur DX10-korten blir. Det får vi se när de kommer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Apire

Visst dom håller inte vad dom lovar.
Men visst går dom använda? För jag läste ju testet med aspire på swec nyss.
Kom bara upp i 490W på 550W agget, men går dom att använda?
Så dålig kan dom inte vara.

Edit:
Och hur kan Fsp (Forton Source) va bra?
Fick ju ström spikar på 5 voltarn, och inte lite heller, den sjöng upp till 6.6 V!
Asus probe skrek som bara den.
Då köper jag hellre en apire 550W 120mm i samma prisklass.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

#matx, mitt aspire agg är fruktansvärt, det "tikkar" när ja scrollar med musen etc.. och mitt asus agg jag har nu, 360w, ej modulärt, är helt underbart, helt tyst och allmänt underbart! dock en ful färg, grå grön.. :S

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Har en liten dum fråga till xphaze, räknar man båda ampertalen ex:
alt1. Enermax Liberty 400W spec: +12V V1 20A och +12V V2 20A =40A?
alt2. FSP Blue Storm 400W spec: +12V V1 14A och +12V V2 15A =29A?

Varför undrar jag om en sån här sak, jo därför mitt nätaggregat som är ett budget nätaggregat Colors.it 400w och enligt spec på sidan på nätaggregatet så står det +12V 18A vilket är sjukt lite för ett 400W nätagg? Kan det vara därför min dator inte vill överklocka någonting nästan då den inte har nog med kräm att ge? Jag har iof modell gammal dator: Amd64 xp3200 2x512mb Gfx 6800Ultra och 2 hdds dvd-brännare och inget mer.

Mvh/H

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Medlem

Jag kan iallfall inte rekomendera nätagget Smartpower 450W som följer bla med Antec Sonta Piano Black Chassit. Mitt har börjat pipa nått fruktansvärt efter 1 års andvändade.

Och vad man kan läsa här på Sweclockers så är man tydligen inte ensammen om att ha problem med detta nätagg.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=688...

Annars brukar dom berömma Antec´s nättagg men denna serie verkar iallfall vara helt hopplös. Får se om man vågar sig på Antec i fortsättningen men en annan serie isåfall..........

Permalänk
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellb0y
Har en liten dum fråga till xphaze, räknar man båda ampertalen ex:
alt1. Enermax Liberty 400W spec: +12V V1 20A och +12V V2 20A =40A?
alt2. FSP Blue Storm 400W spec: +12V V1 14A och +12V V2 15A =29A?

Varför undrar jag om en sån här sak, jo därför mitt nätaggregat som är ett budget nätaggregat Colors.it 400w och enligt spec på sidan på nätaggregatet så står det +12V 18A vilket är sjukt lite för ett 400W nätagg? Kan det vara därför min dator inte vill överklocka någonting nästan då den inte har nog med kräm att ge? Jag har iof modell gammal dator: Amd64 xp3200 2x512mb Gfx 6800Ultra och 2 hdds dvd-brännare och inget mer.

Mvh/H

1. Du kan inte addera ihop amperespecifikationerna på de båda +12V linorna. De anger bara vad just den linan maximalt klarar av att ge före något överspänningsskydd slår av. Du får helt enkelt kolla upp hur många watt tillverkaren specificerar på +12V. Sedan kör du den klassiska formeln:

Watt / Volt = Ampere

Exempel: 300 Watt / 12 Volt = 25 Ampere på +12V

2. 18A är ganska normalt för ett 400W budgetnätagg. Vissa tillverkare skriver max load, och andra peak. Peak klarar nätaggregatet bara av att hålla i någon sekund.

3. Valet av nätaggregat brukar inte ha någon större effekt vid överklockning. Det är i undantagsfall som ett kraftigt nätaggregat verkligen ger bättre resultat, enligt mina erfarenheter.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
1. Du kan inte addera ihop amperespecifikationerna på de båda +12V linorna. De anger bara vad just den linan maximalt klarar av att ge. Du får helt enkelt kolla upp hur många watt tillverkaren specificerar på +12V. Sedan kör du den klassiska formeln:

Watt / Volt = Ampere

Exempel: 300 Watt / 12 Volt = 25 Ampere på +12V

2. 18A är ganska normalt för ett 400W budgetnätagg. Vissa tillverkare skriver max load, och andra peak. Peak klarar nätaggregatet bara av att hålla i någon sekund.

3. Valet av nätaggregat brukar inte ha någon större effekt vid överklockning. Det är i undantagsfall som ett kraftigt nätaggregat verkligen ger bättre resultat, enligt mina erfarenheter.

Ok då fattar jag lite mer tackar för infon.

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk

Tycker att Antec verkar höra till de sämre nätaggen när man läser om alla problem som folk haft med dem. Fick själv byta ut ett Antec nätagg då det var inkompatibelt med mitt Abit moderkort, verkar inte vara alltför ovanligt att Antec har dessa problem. Antec gör bra chassin, men nätagg ska dom inte hålla på med tycker jag

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

om man kör med dubbla prollar och sli vad behövs då?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Tycker att Antec verkar höra till de sämre nätaggen när man läser om alla problem som folk haft med dem. Fick själv byta ut ett Antec nätagg då det var inkompatibelt med mitt Abit moderkort, verkar inte vara alltför ovanligt att Antec har dessa problem. Antec gör bra chassin, men nätagg ska dom inte hålla på med tycker jag

Antecs nätaggregat är väldigt populära. Men visst, de har haft några problematiska serier. Jag anser dock inte det är skäl nog till att inte rekommedera dom, deras NeoHE-serie är riktigt bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
om man kör med dubbla prollar och sli vad behövs då?

Beror på vad det är för processorer, moderkort och komponenter du kommer använda.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag har ett Powermaster 480W och på förpackningen så står det:

+3.3V +5V +12V1 +12V2 -12V +5Vsb +3.3V &+5V combined Power

30A 35A 17A 15A 1A 2.5A 220W

Är detta ett starkt nätagg? För jag skulle gärna vilja kunna köra ett dx10 kort med det. Övriga systemet är i sign.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Testa sök på Q-tec i forumet.

Jo du, men då borde du inte ta upp Cooltek och Antec som ett bra power heller

Permalänk
Medlem

min dator har uppfört sig konstigt på sista tiden..startar om ibland utan orsak(enligt mig)

Jag har ett Q-tec 500W (ja veet..;))
I stort sett har jag ett 7900gt en amd 3500+@2550MHz o 1gb ram.

till frågan...då jag gick ni i bios stod det att 12V var 11.84V... är det för lite?

Permalänk
Medlem

Re: Köparens guide till nätaggregat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze

Har nätaggregatet flera "linor" som använder sig av +12V, kan man inte bara addera ihop de angivna amperetalen. De anger bara när överbelastningsskyddet slår ifrån. Man måste helt enkelt kolla upp vad tillverkaren anger för effekt på hela +12V. Sedan använder man den klassiska formeln P / U = I. Enklare uttryckt: Watt / Volt = Ampere.

Öööö nej.. så enkelt är det väl inte?

FSP ATX-400PNF.

• Over-current protection: +3.3V (90.0A max.) +5V (68.0A max.) +12V1 (32.0A max.) +12V2 (32.0A max.) +3.3V&+5V total output shall not exceed 150 Watts. ‧+12V1&+12V2 total output shall not exceed 348 Watts.

Den ger ut enligt specen 18A/12v rail (2st)

www.fsp-group.com.tw/english/1_product/2_detail.asp?mainid=1&...

Enligt Q-tec? är det ett 800Watts agg, 32+32=64*12=768..

Mitt agg har specen 14A på ena 12v-railen & 15A på andra & max ut på 12v totalt är 348watt.. vilket blir exakt 29A vilket den även är specad för.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
SweClockers

Re: Re: Köparens guide till nätaggregat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Öööö nej.. så enkelt är det väl inte?

FSP ATX-400PNF.

• Over-current protection: +3.3V (90.0A max.) +5V (68.0A max.) +12V1 (32.0A max.) +12V2 (32.0A max.) +3.3V&+5V total output shall not exceed 150 Watts. ‧+12V1&+12V2 total output shall not exceed 348 Watts.

Den ger ut enligt specen 18A/12v rail (2st)

www.fsp-group.com.tw/english/1_product/2_detail.asp?mainid=1&...

Enligt Q-tec? är det ett 800Watts agg, 32+32=64*12=768..

Mitt agg har specen 14A på ena 12v-railen & 15A på andra & max ut på 12v totalt är 348watt.. vilket blir exakt 29A vilket den även är specad för.

Det är lite klurigt dedär eftersom det varierar mellan tillverkare. Säkrast är helt enkelt att köra formeln jag beskrev ovan för att ta reda på hur många ampere nätaggregatet klarar av.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barca
Jo du, men då borde du inte ta upp Cooltek och Antec som ett bra power heller

Q-tek bör inte nämnas i samma mening som Cooltek och Antec.
C och A har vissa problematiska modeller, men de ljuger inte genomgående om specifikationerna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Köparens guide till nätaggregat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det är lite klurigt dedär eftersom det varierar mellan tillverkare. Säkrast är helt enkelt att köra formeln jag beskrev ovan för att ta reda på hur många ampere nätaggregatet klarar av.

Q-tek bör inte nämnas i samma mening som Cooltek och Antec.
C och A har vissa problematiska modeller, men de ljuger inte genomgående om specifikationerna.

Jag håller med dig när det gäller Q-tek. Det finns så mycket skit på PSU marknaden och alla vill in och tjäna pengar. Det är lite detta som jag vill ha fram. Titta på ANTEC och Cooltek, dessa tar ett halvtaskigt power från en känd PSU tillverkare, sätter sin logga på, ändrar lite på färgen, byter fläkt och vips så har ett power som ligger 300 - 600 kr dyrare än vad orginalet ligger. Och allt detta för att det skall heta Antec, Cooltek, Silverstone, CoolerMaster, Thermaltake, Hiper, Tagan mm. Varför inte satsa direkt på dom som kan power, köp ett Seasonic, FSP, Delta,CWT eller Zippy (Emac), dessa är tillverkare som förser alla andra mer eller mindre med deras power.

Permalänk
Medlem

När det gäller Wattspecsen på nätagg är det väll för primärsidan? Nätaggregat på tex 500w klarar då att leverera 400watt om det har en verkningsgrad på 80%. Jag har för mig att det är så.

Permalänk
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
När det gäller Wattspecsen på nätagg är det väll för primärsidan? Nätaggregat på tex 500w klarar då att leverera 400watt om det har en verkningsgrad på 80%. Jag har för mig att det är så.

Nej, ett nätaggregat på 500W ska klara av att leverera 500W.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Det finns en liknande lista här men de har med en del märken som inte säljs i Norden:
http://forums.overclockers.co.nz/showthread.php?t=14881

Sen anser jag att Chieftec inte är ett dåligt märke. Problemet är att Chieftec använder flera andra märken (inkl Sirtech) och därför får lite blandad kvalité. Om jag inte minns fel var det många som hade problem med nätaggen på 300-360W som levererades med deras chassin. Det är väl därför många anser att de har dåligt rykte.

Men tittar man på nyare tester så kan de också få riktigt bra resultat som slår flera nätagg som tillverkas av de tillverkare som listas som bra.

Sen tycker jag det borde göras en lista på vilka nätagg som är tysta. Riktlinjerna ovan fungerar ju inte riktigt. Antec NeoHE är tystare än många nätagg med 120mm trots att det bara använder 80mm.

Annars tycker jag det mesta var bra. Precis vad som behövs här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Det finns en liknande lista här men de har med en del märken som inte säljs i Norden:
http://forums.overclockers.co.nz/showthread.php?t=14881

Sen anser jag att Chieftec inte är ett dåligt märke. Problemet är att Chieftec använder flera andra märken (inkl Sirtech) och därför får lite blandad kvalité. Om jag inte minns fel var det många som hade problem med nätaggen på 300-360W som levererades med deras chassin. Det är väl därför många anser att de har dåligt rykte.

Men tittar man på nyare tester så kan de också få riktigt bra resultat som slår flera nätagg som tillverkas av de tillverkare som listas som bra.

Sen tycker jag det borde göras en lista på vilka nätagg som är tysta. Riktlinjerna ovan fungerar ju inte riktigt. Antec NeoHE är tystare än många nätagg med 120mm trots att det bara använder 80mm.

Annars tycker jag det mesta var bra. Precis vad som behövs här på Sweclockers.

Det är som sagt mina personliga åsikter. Vad det gäller ljudnivå är även det subjektivt så länge man inte har tillgång till testdata. Har man tillgång till testdata/specifikationer är det ändå väldigt svårt att jämföra modeller eftersom det inte finns någon standard för hur detta skall mätas.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det är som sagt mina personliga åsikter. Vad det gäller ljudnivå är även det subjektivt så länge man inte har tillgång till testdata. Har man tillgång till testdata/specifikationer är det ändå väldigt svårt att jämföra modeller eftersom det inte finns någon standard för hur detta skall mätas.

Dumt att basera en tråd som denna på dina personliga åsikter.