Produkttest: Silverstone TD01

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Silverstone TD01

Vattenkylning är något som brukar prisas för låg ljudvolym och bra kylprestanda. Vi skall nu se närmare på Silverstone TD01 som är ett försök att leverera ett lättinstallerat system som skall ge dessa fördelar. Många andra har tidigare försökt med liknande lösningar och resultaten har varierat kraftigt. Förväntningarna är dock stora med tanke på den höga prislappen på systemet.

Läs produkttestet: Silverstone TD01

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är det någon här som skulle betala 3800:- för ett system som inte kyler mycket bättre är Intels standardkylare? Vilket skräp!

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem

Det här var nog det sämsta jag sett. Riktigt dåliga temps. Varför har de dessutom en aluminiumlåda som är 4 ggr större än var den behöver vara? Jag undrar vad de har tänkt med.

Permalänk

Extremt dåligt av Silverstone, fruktansvärt. spelar ingen roll om man vill ha ett tyst system så får man mer prestanda/tysthet med hjälp av en tyst nexus adda fläkt på 800rpm än vad man får med Silverstones vatten lösning.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vad tänker dom med egentligen?

Permalänk
Medlem

ja. den hade inte så mycket egenskaper som tilltalar mig iallafall. Pris, Estetiskt utformande, prestation osv. sen fick man bara med cpu block va...

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Wow, den lär inte sälja i många exemplar inte... en resator 2 är ju billigare och troligtvis rätt mycket bättre...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Fan vad skumt. Har de(silverstone) försökt kontakta Sweclockers för att ge någon förklaring eller dylikt? Man misstänker ju nästan att ni fått ett defekt exemplar, så dåliga är ju resultaten. Tillverkare brukar ju vara snabba med att påpeka sådant om de fått en crappy recenssion - så att de får en ny chans så att säga.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Fan vad skumt. Har de(silverstone) försökt kontakta Sweclockers för att ge någon förklaring eller dylikt? Man misstänker ju nästan att ni fått ett defekt exemplar, så dåliga är ju resultaten. Tillverkare brukar ju vara snabba med att påpeka sådant om de fått en crappy recenssion - så att de får en ny chans så att säga.

Inte ännu, kontakten skedde via distributör så det kanske kommer

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Köp en artic freezer 7 pro istället! och ät ute i nån månad.

Hade den gått på runt 1900kr kanske man köpt en men känns inte så nödigt.

Permalänk
Medlem

Ersätta 1st fläkt med en vatenkyling för 3800:- som prestera uselt??
Trodde att om man skaffade vatenkylning för närmare 4000:- att det skulle palla med att kyla lite mer än bara en CPU med samma reultat som stock kylningen?

Permalänk
Medlem

Bra recension och bra bilder. Men fy vad dyrt det var då..

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

värsta slöseri med utrymme jag sett sen en rondellhund jagade ut de andra ur rondellen så de blev överkörda..

ett par tjocka kylblock i den där burken på var sida om pumpen så.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Bra recension. Men säger som de andra. Riktigt usel prestation av silverstone. Fler recensioner av vattenkylning vill vi se

Permalänk
Medlem

Vad låg vattentempen på under testerna?

Edit: Aha, vattnet leds alltså i sidorna på burken för att avleda värmen?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Herregud vilket skit, 3800:- och prestanda som intels box kylare...vad håller dom på med?

Bra skriven recension iaf.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Bra recension, ursuelt paket. Corsairs Nautilus presterar bättre och är billigare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

värdelöst är det första intrycket jag får,kollar man på slangen är den ju skitsmal också.

känns ju bara som ett skämt det här !

Permalänk
Avstängd

FYfan! var nästan inne på att köpa en sådan sen så när man kom in mer i denna recension så ändrade det sig ganska så äkligt fort! värsta skiten jag vet med om!!

Lite stor låda för så lite innehål!!!

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Musikälskare

Inget att ha tyvärr :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag som trodde att vattenkylning skulle kyla?!

Bra recension, men det paketet presterar ju rent patetiskt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Fan vad skumt. Har de(silverstone) försökt kontakta Sweclockers för att ge någon förklaring eller dylikt? Man misstänker ju nästan att ni fått ett defekt exemplar, så dåliga är ju resultaten. Tillverkare brukar ju vara snabba med att påpeka sådant om de fått en crappy recenssion - så att de får en ny chans så att säga.

Man behöver dock inte vara civilingenjör i termodynamik för att inse att designen suger hårdare än svenska bidraget till Eurovision. Finns ju i princip ingen kylförmåga överhuvudtaget! Det behövs en radiator eller en stor tank med kylflänsar (typ reserator, men den är ju inte heller något prestandamonster trots sin design).

Att sälja sånna här produkter är skamligt. Den hade varit ok om den kostade runt 500-lappen kanske, men det är fortfarande mer attraktivt att köpa en massiv luftkylare med en tyst 120mm fläkt iochmed att den skulle slå TD01 med hästlängder oavsett belastning.

Rätt kul att dom ber Sweclockers prova produkten dock, som om man skulle ge ett ebay-trimchip till ett F1-stall och be dom testa det, folk bara skrattar.

Permalänk
Medlem

Som FL3JM säger: Utformningen av flänsen som ska föra över värmen från processorn till vattnet ser ju ut att vara optimerat för luftflöde, inte vattenflöde.

Vilket skräp! En hemmapulare hade nog kunnat ordna en bättre vattenkylning, både billigare och bättre!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Fasen vad uselt! Hade det varit en mindre "respekterad" site som recenserat hade jag misstänkt att dem hade applicerat kylpastan fel. Vore kul att höra ett uttlanade från Silverstone. 3800:- , synd om dem få som köper.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

Som alla andra stämmer jag in i kören och säger att detta kylningspaket ifrån Silverstone är ju patetisk då den kyler ungefär lika bra som Intels standardkylare! Nä t o m det där 1000:- vattenkylningssystemet jag har sett presterar nog lika bra/dåligt som detta paket ifrån Silverstone! Tror det var det som finns på bl.a Komplett att köpa här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318419 så skulle varit kul om ni gjort ett jämförande test på detta kylningspaket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Som alla andra stämmer jag in i kören och säger att detta kylningspaket ifrån Silverstone är ju patetisk då den kyler ungefär lika bra som Intels standardkylare! Nä t o m det där 1000:- vattenkylningssystemet jag har sett presterar nog lika bra/dåligt som detta paket ifrån Silverstone! Tror det var det som finns på bl.a Komplett att köpa här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318419 så skulle varit kul om ni gjort ett jämförande test på detta kylningspaket!

Det där systemet hade spöat skiten ur Silverstone-skräpet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Som alla andra stämmer jag in i kören och säger att detta kylningspaket ifrån Silverstone är ju patetisk då den kyler ungefär lika bra som Intels standardkylare! Nä t o m det där 1000:- vattenkylningssystemet jag har sett presterar nog lika bra/dåligt som detta paket ifrån Silverstone! Tror det var det som finns på bl.a Komplett att köpa här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318419 så skulle varit kul om ni gjort ett jämförande test på detta kylningspaket!

Jag har kittet med bara den lilla radiatorn för s478 som kostade knappa tusenlappen som presterar bättre än den Silverstone's urusla lösning.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Bra recension. Tycker det är rent fantastiskt skönt att se två saker:
1. Swec vågar ge underbetyg till en produkt de fått för testning
2. Silverstone vågar ge produkter för testning utan outtalade löften om bra betyg

All heder först och främst åt Sweclockers, men faktiskt även åt Silverstone. Produkten råkade i detta fall vara dålig, men attityden verkar bra.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll2
Ersätta 1st fläkt med en vatenkyling för 3800:- som prestera uselt??
Trodde att om man skaffade vatenkylning för närmare 4000:- att det skulle palla med att kyla lite mer än bara en CPU med samma reultat som stock kylningen?

Det är ju tanken skulle jag säga, för 3800 får man ju kanonbra vattenkylning som förvisso kanske inte är fläktlös men deffo bättre än stockkylning.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd

Tyvärr är inte SilverStone mer än dyrt, prestandan är garanterat det längsta mot valfri noname kylare.

Har en NT01 v2.0 det är en passiv heatpipe kylare, ska klara en AMD 4400+ med fläkt.
Men kan säga att efter ex antal tester så köpte jag en billigare TT kylare som faktiskt fungerar, NT01 fungerar dock som brevpress eller som kylare till... öh, modem? Skämta faktiskt, fick lov att göra om fästet så den gick att vrida 45° så kylaren kom under nätagget och kylde med hjälp av fläkten där.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.