"Radeon HD 4850 Overclocked" utmanar Nvidia

Permalänk
Melding Plague

"Radeon HD 4850 Overclocked" utmanar Nvidia

Grafikkortskriget är i full gång. AMD lanserade Radeon HD 4850 slutet av förra veckan, ett grafikkort som presterar bättre än Geforce 9800 GTX. Nvidia svarade med lanseringen av det överklockade Geforce 9800 GTX+, som ännu inte hittat ut i butiker. Nu kontrar AMD och planerar att lansera sin egen överklockade variant av Radeon HD 4850.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Give em hell! Finns inget bättre än krig... så länge ingen dör så klart. ;P

Permalänk

Hoppas bara att de inte gör som nvidia och lanserar en miljard olika modeller.

Visa signatur

Q6600 @ 3 Ghz + Xigmatek Hdt s1283 - Asus P5Q Deluxe - 4850 - 200Mhz 4gb ddr2 800mhz - P182 -

Permalänk
Medlem

om dom inte kostar för mycket tror jag att jag satsar på 2st sånna
dels för den bättre kylaren och 50mhz extra tackar man inte nej till
Iaf inte till rätt pris

Permalänk
Medlem

Fint, på tiden att ATI släpper överklocknings-restriktionen
Förresten, ni skriver "Overlocked" på ett antal ställen i artikeln, fixa!

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv

Ganska onödigt då hd4850 redan presterar minst lika bra som 8800ultra och gtx+ enligt många tester, särskilt med AA/AF.

Permalänk
Medlem

Farligt när 3e-parts företagen får leka med inställningarna själva.
Kommer så väl ihåg mitt 8800GT från Gigabyte med Zalman-kylaren.

Hade skiten i 2 dagar innan artifacterna kom och efter ytterligare några dagar så gav dom överklockade och okylda minnena vika och det vart en rolig RMA på 2 veckor

Permalänk
Inaktiv

and the winner is... us! Bättre prestanda till lägre pris, nice.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Ganska onödigt då hd4850 redan presterar minst lika bra som 8800ultra och gtx+ enligt många tester, särskilt med AA/AF.

Skillnaden mot gtx+ kanske är såpass liten att amd fruktar att vissa mindre pålästa väljer nvidia med ett resonemang likt detta: "Men nvidia är ju bäst hörde jag förut, bättre ta det."
t.ex.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Varför inte döpa den till HD4860?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Varför inte döpa den till HD4860?

Eller ännu bättre. 4850+

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Varför inte döpa den till HD4860?

För att "Overclocked" låter bättre i många konsumenters öron.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Varför inte döpa den till HD4860?

För en sådan liten ändring känns det onödigt med ett nytt modellnamn. Samma sak har ju gjorts med Nvidia-kort länge (och med ATI-kort förut om jag inte missminner mig). Det räcker med ett "OC" i benämningen, så fattar de flesta. (och de som inte fattar lär sig rätt snabbt )

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
För en sådan liten ändring känns det onödigt med ett nytt modellnamn. Samma sak har ju gjorts med Nvidia-kort länge (och med ATI-kort förut om jag inte missminner mig). Det räcker med ett "OC" i benämningen, så fattar de flesta. (och de som inte fattar lär sig rätt snabbt )

Därför skulle HD 4855 passa bättre.

Permalänk

Hoppas att AMD/ATI kan ta tillbaka lite av marknaden nu, så att Nvidia inte håller på att fjanta sig med en miljard olika kort med näst intill identiska modellbeteckningar där det skiljer 5 MHz mellan korten. Skulle vara härligt om de hade ungefär 50 % av marknaden var och ständigt krigade om prestandatronen.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Eller ännu bättre. 4850+

Haha ja det vorre ganska kul.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Eller ännu bättre. 4850+

Men nej det går inte.

HD4850++

Sen trodde jag att tillverkarna skulle få fria händer att leka med HD48xx serien vad gäller minne, frekvens osv @_@

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

"Overlocked" är ju ett rätt fyndigt namn. Kanske blir en jättehit bland tjejer med intresse för sömnad?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Skillnaden mot gtx+ kanske är såpass liten att amd fruktar att vissa mindre pålästa väljer nvidia med ett resonemang likt detta: "Men nvidia är ju bäst hörde jag förut, bättre ta det."
t.ex.

Det är sant! vi kanske ska vänta oss trådar om det då "varför har mitt nvidia inte lika mycket poäng som ati"

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

VARFÖR kunde dom inte DÖPA den till ATI 4860 ISTÄLLET??!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
VARFÖR kunde dom inte DÖPA den till ATI 4860 ISTÄLLET??!

Öh, AMD 4860 isåfall ffs. ATi finns inte längre.

Permalänk
Medlem

Let the games begin!

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Inaktiv

me ATI HD4860+ OC Overklocked blir väl enklast för konsumenterna?

Där + indikerar bättre kylare

OC att minnet är överklockat

Overklocked att GPU är klockad

4860 för att den har någon av dessa funktioner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
"Overlocked" är ju ett rätt fyndigt namn. Kanske blir en jättehit bland tjejer med intresse för sömnad?

Haha

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
För att "Overclocked" låter bättre i många konsumenters öron.

Just precis

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem

Jag föreställer mig att de oklockade modellerna kommer att klocka sämre än de skulle ha gjort om detta inte skulle komma. Tänker att de bästa korten blir "Overclocked" resten normala.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd

ojoj :D, keep it going! nu vill vi se stabila drivers till korten!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Med 50 MHz högre klockfrekvens lär prestanda hamna mellan Radeon HD 4850 och Radeon HD 4870

Underbart formulerat...

Undrar hur mycket 50M extra hertz kommer kosta...

Permalänk
Medlem

Eller köpa 4850 och överklocka själv?... hemm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
VARFÖR kunde dom inte DÖPA den till ATI 4860 ISTÄLLET??!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Öh, AMD 4860 isåfall ffs. ATi finns inte längre.

Asså, ATi är inte så dumma att släppa en massa olika modeller bara för att det skiljer några MHz. Det är ju snarare en uppdaterad version av 4850 och borde då ha något litet som indikerar att det är den nyare.

ATi finns visst då! Det är ett dotterbolag till AMD, varför tror du att det står ATi på korten va? Ge er, ni har fel båda två.

-> piXtor, för att överklockning bryter garantin? Dessutom kan inte alla överklocka.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u