Åsikter om Inet vs. Dustin?

Permalänk
Avstängd

Åsikter om Inet vs. Dustin?

Hej alla Sweclockare!:)

Precis som rubriken säger undrar jag vad ni tycker om Inet? Detta eftersom det finns en tråd om Dustin: jag undrar om Inet är lika bra/dålig som Inet eller om det rent av kan vara så att bägge butikerna är likvärdiga?:)

Det jag är nyfiken på är:

Hur upplevs ett köp hos respektive butik? (Användarvänlighet).
Får man bra "support" om något är oklart tex. vid en installation av mjuk och hårdvara?
Agerar butikerna lika bra/lika dåligt när man som kund behöver hjälp vid en reklamation/byte av vara etc.?
Hur bra "goodwill" har butiken? Dvs. försöker butiken lösa frågor och problem som dyker upp mellan kund och butik eller måste man gå en "omväg" via tex. konsumentvägledare och ARN?

Dessa frågor är ju bara en vägledning men man får givetvis skriva vad man vill.:) Jag är mest intresserad av hur butikerna hanterar den privata konsumentmarkanden då företagssidan inte intresserar mig så mycket och att företag har "fri avtalsrätt" mellan varandra, vilket skulle komplicera undersökningen då man oftast tittar i avtalet för att se hur en sak ska lösas, samt att företag ofta har bättre support än vi privatkonsumenter.:)

Reklam/lobbyister från personal som arbetar på respektive butiker undanbedes.:)

Vänligen

//Enkronan:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem

kass service hos inet, tar massa tid och de verkar vara tomtar... dustin har jag aldrig haft någon retur till men de verkar ha bra rutiner (t.ex. när jag köpte skärm i höstas fick jag reda på att de iaf då betalade frakten ifall jag utnyttjade ångerrätten!).

Permalänk
Avstängd

Oki låter ju bra med betald frakt vid ångerrätt.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Har aldrig haft problem med varken inet eller dustin.
Har också haft turen att den hårdvara som jag har köpt har fungerat så jag har aldrig behövt att reklamera något.

Båda butiker har också bra fraktpriser (jämfört med komplett) och snabb leverans!
Att "klaga" på skulle vara inet's sortiment där dustin har mycket mer att välja på.

Jag handlar där det känns "bäst" för stunden helt enkelt..men kollar alltid med inet.se först (brukar vara billigast)

Hos mig delar Dustin & inet på 1:a platsen bland datorbutiker..

Permalänk
Medlem

Mina köp hos både Inet och Dustin har gått riktigt bra. Snabb och felfri leverans.

Har handlat mest hos Inet så jag har inte haft så mycket kontakt med Dustins kundtjänst. Däremot har jag pratat en del med Inets. När jag mailat dem har jag oftast fått svar inom någon eller några timmar vilket jag tycker är riktigt bra!

Har också varit tvungen att returnera en produkt från Inet. Jag la in en felanmälan på deras sida och fick dagen efter ett mail med en fraktsedel. Skrev ut den och tejpade på kartongen. Extremt smidigt och enkelt! Däremot tog det lite längre tid innan jag fick tillbaka den.

Visa signatur

Antec 300 | Chieftech 500W | Asus P5K3 Deluxe | Intel E8400 (@ 4,0 GHz)/TRUE | Corsair XMS PC10600 DDR3 4GB | Asus 8800 GT 512MB (@ 720/1620/1010)/Accelero S1 REV2 | WD 160 GB + WD 500 GB | BenQ G2412HD x2
Asus eee PC 1008ha

Permalänk
Avstängd

Inet fungerar bra men det är väll inte så många som arbetar med felsökning ? Min hdd tog 3 veckor att få tebax. Dock fick jag svar på mailen med frågor blixtsnabbt och deras priser är mumma!

INET UBER ALLES

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd

Ok ok tack för det NASENBLUTEN:): jag upplever också att Inet är billigare än Dustin så jag kollar runt på båda. Skönt du slipper reklamera. Jag tog med reklamationsfrågan eftersom det är ju när en reklamation uppstår som man vet hur butiken agerar dvs. föredömligt (kan vara bra information till kund varför de inte kan ordna något) eller undanglidande (tex. vara paragrafryttare och "undanglidande").:P;)

JI90: låter ju bra med en snabb och smidig kundtjänst.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem

Jo kundtjänsten är det nog inget fel på men verkstaden däremot... Tog tre veckor för dem att skicka en ny front till mitt chassi (som de hade på lager) och det jag fick var inte mycket bättre än det jag hade returnerat (fick således fixa skiten själv helt enkelt).
Dustinhome har ju studentpriser och gratis frakt för studenter så de brukar bli ungefär lika dyra för mig. Väljer dustinhome i första hand, knapp fördel mot inet (om inet är signifikant billigare blir det dem)

Permalänk
Avstängd

Aser: Aj fan.:S :/ Hur funkar verkstaden på Dustin? 3V för att fixa ett chassi låter ju som att de bott ute i ödemarken? Vad sa dom när du kontaktade dom?:P Eller fixade du utan att kontakta?;P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Skulle säga Dustin, inte behövt reparera nått men jag har skickat tillbaka ett chassi i retur och de stod för frakten och allt. Dustin eller Komplett rekommenderar jag starkt då de för mig löst alla problem snabbt och smidigt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Håller med om att Inets service är usel och de slingrar sig ur allt.
H
ade ett ljudkort som inte ville fungera med Vista X64, kassa drivare, men inte fick jag idka RMA pga det, och när de väl gick med på ångra köpet (14-dagarsgränsen) så satt jag och väntade på information och nummer som behövdes. Dagen efter 14 dagar så mailar de givetivs att det inte går nu, för att 14 dagar gått och där satt jag och väntade på svar om hur jag skulle gå tillväga...

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Här var det en stor spridning på erfarenheterna ser jag.:P

lakej: vet om det är så att de andra butikerna skippar felsökning?:) Som exempel kan nämnas att Robban på Insider gjorde ett repotage för ett antal år sen avseende bilverkstäder där anonyma servicekillar trädde fram anonymt och berättade att de försökte göra så liite service/felsökning på bilarna för att det var det som kostade mest för arbetsgivaren och det var mest lönsamt att be kunden köpa en del som det kunde få betalt för och dessutom kunna fakturera för att de satta prylen på plats.:P Kan det vara så att butiken så "struntar" i felsökning för att de inte tjänar nåt på det?:P

Derox: Att Dustin står för frakten vid reklamation låter ju kanon. Är detta regel eller är det något dom gjorde som ett "undantag"? Har inte de flesta en fraktsedel som de skickar ut när kunden skickar tillbaka något som regel?

Är inte Komplett.se rätt så opersonliga? Dyr frakt?:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

ODDNAME: DET var dålig stil.:S :/ Är det bara Inet som du upplevde detta med? Menar du Nya Inet eller det gamla som gick i konkurs?:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Håller med Aser om att serviceavdelningen hos Inet inte är bra alls, mycket slarv och förseningar.
Skickade själv in ett av mina Asus HD4870 pga att fläkten hade dött, fick tillbaka en tom, trasig kartong från ett annat grafikkort. Det tog runt två veckor för dom att komma fram till vad som hänt och vem som gjort fel.

Dock är dom ju billigast på det mesta och har snabba leveranser.

Permalänk
Medlem

Har bara haft en RMA mot Dustin (Home), två arbetsdagar efter att jag skickat in mitt nätagg fick jag ett mail om att ett nytt var på väg. Kan inte vara annat än nöjd.

Permalänk
Avstängd

zoiper: Vad sa dom när du talade med serviceavdelningen? (Jag tycker man ska åtminstone ha kontaktat företaget minst 1 ggr. så de får chans att orda felet:) men bara min åsikt:P). Vad sa dom, agerande bemötande m.m.?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan

Derox: Att Dustin står för frakten vid reklamation låter ju kanon. Är detta regel eller är det något dom gjorde som ett "undantag"? Har inte de flesta en fraktsedel som de skickar ut när kunden skickar tillbaka något som regel?

Är inte Komplett.se rätt så opersonliga? Dyr frakt?:P

Ärendet med chassit gällde retur som i ångrat köp. Dvs rent lagtekniskt skall jag stå för fraktkostnader, detta tog Dustin på sig utan problem. Detsamma har Komplett även gjort en gång.

Tycker inte komplett är för opersonliga. Gjorde en RMA till dustin en gång på en demoprodukt som pajjade efter 6 månader, väldigt smärtfritt, kom en fraktsedel på posten och sen tog det några dagar innan ny produkt anlände.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
ODDNAME: DET var dålig stil.:S :/ Är det bara Inet som du upplevde detta med? Menar du Nya Inet eller det gamla som gick i konkurs?:P

Nuvarande Inet, online-delen då

Dustin har jag haft flyt med. Köpte en videokamera som gav upp med ett poff efter 2 dagar, fixade iväg kameran själv när jag pratat med dem, men lite sur var man att man inte fick ny direkt. Men blev lovad 2 veckor max av verkstaden, och när det inte kunde hållas fick jag kompensation per dag utöver de 2 veckorna, och när det gått en månad så ville dustin inte mer och skickade en ny kamera. Så ny kamera och kompensation är bara trevligt

Och alltid bra service annars med.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Derox: Låter som heaven.:) (Till skillnad från moi som fick tjata en vecka på SIBA för att de skulle skicka ut fraktsedel på en laserskrivare som jag köpt till NYpris men som kom använd: det låg papper i skrivaren och valsen som ska vara HELT förslutet för att skydda pulvret var lika öppen som ett oskyddat nätverk:S När jag sa att jag läser juridik så vaknade dom till;) Fick ny skrivare utan diskussion;)).

ODDNAME: Låter bra att Dustin ordnade allt för dig när de (och du förmodar jag;)) inte ville vänta längre.:) Att de verkar ha bra service över lag är ju inte fel heller.:) Det verkar som att de tar hand om kunden.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Inet kan slarva lite med service i min erfarenhet men är man relativt rakt på och beskriver problemen ordentligt brukar det gå bra. Fick mitt 8800GT tillbakaskickat första gången när jag inte hade skrivit en väldigt detaljerad felsbeskrivning, skrev om och skickade tillbaka och fick ett bättre kort i retur.

Dustin däremot, har varit helt underbara hitills att ha att göra med i RMA-ärenden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
Inet fungerar bra men det är väll inte så många som arbetar med felsökning ? Min hdd tog 3 veckor att få tebax. Dock fick jag svar på mailen med frågor blixtsnabbt och deras priser är mumma!

INET UBER ALLES

Samma för mig tre veckor men minnena tog tre dagar KANON SIDA!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd

Inet är mycket bra, för några år sen så köpte jag ett nytt mobo och cpu från något annat ställe, kom inte ihåg vart. Men bios behövdes flashas för att cpun skulle funka så jag lämnade in det på Inet och jag tror det var klart redan dagen efter. Dom har även varit hjälpsamma när man ringt dom och haft nått problem.
Dustin har jag ingen erfarenhet av men hört mycket bra om dom oxå.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

Sennebring: ok det kanske beror på, rent naturligt, att det går snabbare att skicka/fixa med mindre saker än lite större otympliga saker?

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem

Kontaktade inet fler gånger (telefon och mail) under de tre veckorna det tog att skicka en ny front till mitt chassi... De jag pratade med på verkstaden gav ett väldigt oseriöst intryck men han jag pratade med var i alla fall trevlig (även om han inte kunde hjälpa mig) till skillnad från den som gorma i bakgrunden att om jag inte var nöjd kunde jag skicka tillbaka hela chassit (som jag monterat datorn i sign i, dvs rätt mycket jobb och risk för skador då jag inte har antistatpåsar mm mm till allt)...
Som sagt inet är bra så länge du slipper skicka iväg något till verkstaden, men min erfarenhet av Dustinhome är att de är ljusår före vad gäller kundserivce och bemötande.

Permalänk
Medlem

Beställer nästan bara från inet nu för tiden (har beställt 5-6 gånger), skickas alltid samma dag etc vilket är trevligt. Har endast haft ett retur ärende och det gick väldigt smidigt.

Permalänk
Avstängd

Aser: Det låter lite oseriöst.:S Precis som du säger så är det nu inte att bara plocka ur grejorna för att skicka tillbaka chassit.:/

Det verkar ju finnas indikation på att dom Inet är snabba när de inte behöver "anstränga sig"...*fundera* Ska bli spännande och se vad andra säger om det.;)
Tack för svar^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Har iofs bara beställt från inet, och är mycket nöjd med det. Skickade en fråga om lagerstatus (hur snabbt de skulle få hem ett coolermaster nätagg) och de svarade inom en timme. Mycket bra tycker jag.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

nivv: det låter ju bra...det är ju snabbare än vad tex. myndigheterna svarar dig på mail (enligt Förvaltningslagen är dom *skyldiga* att svara dig "snabbt enkelt och utan kostnad för dig som enskild men inte ens det klarar dom alltid.:P Trots att det är lag på det.:P).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

somsagt inets service är skit, det ska fan inte ta 1.5 månad, för att dom ska kolla att ett grafik kort funkar elr ej, dom ville heller inte ge mig nåt nyt sen, skullde nåt att det var sånt man fick räkna med

men men, löste sig sen, tog "bara" 2 månader innan jag fick ett nyt

dustin har jag bara handlat av, aldrig nåt ärende till service elr nåt anat

men inets fri frakt är inte så dum, fast inets frakt kostar ändå runt 50kr så det är inte mkt till fri frakt endå

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

kalle@anka: Oki...det beror ju på hur gammalt kortet var...men man tycker ju att de normalt borde ge dig ett nytt inom garantin utan diskussion.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!