Permalänk

[FAQ] Vilken router ska jag köpa?

[FAQ] Vilken router är det som gäller?

Inledning
Eftersom denna fråga kommer upp så fruktansvärt många gånger och jag är otroligt trött på den tänkte jag att vi i alla fall kan ha en FAQ att hänvisa till lite halv-drygt. De rekommenderade routrarna är grupperade under en titel med den tilltänkta hastigheten som de ska klara av. Produktnamnet är länkat till produktens sida på prisjakt. I listorna nedan finns ingen innebördes ordning utan de ligger huller-om-buller.

Innehåll

[FAQ] Vilken router är det som gäller? |-- Inledning |-- Innehåll |-- Färdiga routrar | |-- Mer än eller lika med 50 Mbit/s | |-- Mindre än 50 Mbit/s |-- Gör det själv | |-- Färdiga "paket" (installera, tuta och kör) | |-- Sätt själv ihop allt, helt och hållet | |-- För *BSD (minst FreeBSD, NetBSD och OpenBSD) | |-- För Linux |-- Saknad och fel |-- Övrigt | |-- Prestanda-källa | |-- Förklaring utav de trådlösa standarderna | |-- Tack!

Färdiga routrar
Mer än eller lika med 50 Mbit/s
T.ex.: 100/100, 100/10, 50/10, 50/1 osv.

Mindre än 50 Mbit/s
T.ex.: 24/10, 24/1, 10/10, 8/1 osv.

* "Stöds av" betyder i detta fallet att det är rekommenderat att använde en av de nämnda, så kallade, "firmware"-sen. Detta eftersom de tillgängligör många fler funktioner än någon annan standard-firmware (ifrån D-Link, Linksys, Netgear osv.). Vill man inte lägga in en av de nämnda så fungerar standard-firmwaren fullt godkänt.
** Gällande stöd av WNDR3700 i dd-wrt så går följande att läsa på dd-wrt:s forum:

Citat:

its in the works...but its done when its done.

- Sash DD-WRT Guru

Gör det själv
Sen finns alltid alternativet med att ta en gammal dator med två eller fler nätverkskort och använda den som router med hjälp av någon mjukvara, listar ett antal alternativ här nedan.

Färdiga "paket" (installera, tuta och kör)

Sätt själv ihop allt, helt och hållet
För den än mer händige som vill göra allt från scratch eller råkar ha en färdig FreeBSD, OpenBSD eller Linux burk hemma så kan man utgå ifrån de maskinerna.

För *BSD (minst FreeBSD, NetBSD och OpenBSD)

För Linux

Saknad och fel
Är det så att du tycker att något (t.ex. en router-modell) saknas eller att något är helt uppåt väggarna fel. Skriv i tråden så ska jag försöka ta ställning till huruvida det skall få vara med. Jag tänker då också att försöka motivera mitt beslut så gott jag kan. Är det så att du, eller någon annan för den delen, inte håller med mig så överbevisa mig. Lyckas ni kommer modellen eller informationen med säkerhet komma upp.

Men rena frågor om "vilken router ska jag välja" undanbes.

Övrigt
Prestanda-källa
Vad den specifika modellen har för prestanda går med lätthet att se på sidan SmallNetBuilder (WAN to LAN Throughput).

Förklaring utav de trådlösa standarderna
802.11-protokollet består av olika standarder, bland annat A,B,G,N.

  • A - Används sällan men använder 5 GHz-bandet och har en data rate på 54 Mbit/s.

  • B - Gammalt, upp till 11 Mbit/s på 2.4 GHz-bandet.

  • G - Rätt vanligt, upp till 54 Mbit/s på 2.4 GHz-bandet, bakåtkompatibelt med 802.11b.

  • N - Det senaste och snabbaste - längre räckvidd, högre data rates, använder tekniken MIMO*.

* MIMO står för multiple-input and multiple-output.

Se också FAQ:n för WiFi Wlan Faq.

Tack!
Tack BasseBaba, sYph, basn, maniak, fagerja, CloX, Flogiston, SysGhost och övriga (om jag råkat glömma någon).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slänger in en länk till small net builder som visar bl.a WAN<->LAN performance:

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Ite...

Permalänk
Medlem

För "Hemmabygge"-delen vill jag lista några alternativ:

SmoothWall Express
ClarkConnect
IPCop
IPCop @Sourceforge

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag är en av alla de som skapat en tråd om just detta så jag tackar vänligast.
Dock så var/är mitt största problem inte just routern utan nästan mest att hitta ett modem till adsl anslutningar, så om det kan komma in i denna FAQ med vore det ju underbart

Tack igen för bra initiativ

/Erik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Slänger in en länk till small net builder som visar bl.a WAN<->LAN performance:

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Ite...

Finns nu med. Tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
För "Hemmabygge"-delen vill jag lista några alternativ:

SmoothWall Express
ClarkConnect
IPCop
IPCop @Sourceforge

Har lagt till alla, tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Door
Hej,

Jag är en av alla de som skapat en tråd om just detta så jag tackar vänligast.
Dock så var/är mitt största problem inte just routern utan nästan mest att hitta ett modem till adsl anslutningar, så om det kan komma in i denna FAQ med vore det ju underbart

Tack igen för bra initiativ

/Erik

Jag kan tyvärr inget om (adsl-)modem, dessutom tror jag att en sådan "lista" bör placeras i en egen [FAQ] tråd i sådana fall. För att det ska vara lätt att hitta.

Tack för tacket

Liite många "tack" i detta inlägg tror jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägg gärna till typ FreeBSD med PF och OpenBSD med PF som alternativ för de som vill känna sig mer säker på vad som görs i självaroutingen.
http://www.openbsd.org/faq/pf/ tex.

Sedan kan man säga att detta går att göra med en vanlig linux maskin med om man kör sådana hemma med iptables tex.
http://www.iptablesrocks.org/

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera D-links 855:a också, haft den i 1½ år kanske och inte haft några som helst problem egentligen. Endast sådant som jag själv har skapat genom felkonfande eller trial and error.

Nu kanske den är över prisklassen för vad som efterfrågas? Det står inget om något sådant här så jag provar.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Lägg gärna till typ FreeBSD med PF och OpenBSD med PF som alternativ för de som vill känna sig mer säker på vad som görs i självaroutingen.
http://www.openbsd.org/faq/pf/ tex.

Sedan kan man säga att detta går att göra med en vanlig linux maskin med om man kör sådana hemma med iptables tex.
http://www.iptablesrocks.org/

Lagt till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Kan rekommendera D-links 855:a också, haft den i 1½ år kanske och inte haft några som helst problem egentligen. Endast sådant som jag själv har skapat genom felkonfande eller trial and error.

Nu kanske den är över prisklassen för vad som efterfrågas? Det står inget om något sådant här så jag provar.

Hmm, bra fråga. Hade inte tänkt så värst mycket på det här med prisklass innan ditt inlägg. Första versionen av FAQ:n hade en gruppering av produkterna i förhållande till pris, men jag ansåg att det vore bättre att hålla listan så kort som möjligt. Dessutom känns det inte som att vilken "svensson" som helst går och köper sig en 855:a, de kostar nästan 2000 kr. Lägger man så pass mycket pengar på en router hoppas jag att man gör någon form av efterforskning först och kommer fram till vilken router man ska ha. Målgruppen för denna tråd är de som inte har en aning om vilken router de ska välja för att klara av den uppgift de vill att den ska klara och då skapar en oändlig ström utav lika dana trådar. I dagsläget är det för det mesta a) 100 Mbit/s fiber eller b) stabil.

Såldes väljer jag att inte inkludera DIR-855 just nu.
Håller ni inte med mig är jag öppen för diskussion.

Hoppas ovanstående stycke inte blev för grötigt och att min tanke kom fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir bara bättre och bättre, sticky moderatorer så vi får ha kvar en sådan här diskution utan att folk frågar om och om igen.

Föresten är pfsense baserat på monowall som är baserat på freebsd

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Lite mer ingående om iptables: http://www.linuxhomenetworking.com/wiki/index.php/Quick_HOWTO...

En lite mer avancerad "routerdist": http://www.vyatta.com/

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem

*tar fram sitt limstift*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Lite mer ingående om iptables: http://www.linuxhomenetworking.com/wiki/index.php/Quick_HOWTO...

En lite mer avancerad "routerdist": http://www.vyatta.com/

Lagt till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
*tar fram sitt limstift*

Sweet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Ett några bra länkar för linux:
http://lartc.org/
http://www.policyrouting.org/iproute2-toc.html
http://iptables-tutorial.frozentux.net/

La till de två översta rakt av, men den tredje gick inte att få upp. Däremot la jag till en länk till googles cache utav den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bara en fråga, jag skall ha under 50mbit/s när jag flyttar, däremot skall jag ha upp till ca 7 datorer uppkopplad på det trådlösa nätverket konstant.
är det fortfarande Linksys WRT54GL som gäller eller skall jag satsa på Netgear WNDR3700 som har stöd för n-draft då avståndet till routern inte är så bra sen har den även en usbport som jag kan koppla min externa hårddisk till

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
bara en fråga, jag skall ha under 50mbit/s när jag flyttar, däremot skall jag ha upp till ca 7 datorer uppkopplad på det trådlösa nätverket konstant.
är det fortfarande Linksys WRT54GL som gäller eller skall jag satsa på Netgear WNDR3700 som har stöd för n-draft då avståndet till routern inte är så bra sen har den även en usbport som jag kan koppla min externa hårddisk till

Jag tycker det låter som att du ska välja WNDR3700 över WRT54GL (inte för att den senare är minsta dåligt, kör själv fyra enheter trådlöst mot den utan problem) i alla fall. Så en WRT54GL skulle nog egentligen fungera. Men det är avståndet som gör att jag nog känner för att rekommendera WNDR3700. Vad jag läst, aldrig provat själv, så brukar USB-portarna på dagens konsument-routrar inte vara mycket att hänga i granen när det gäller externa hårddiskar. Men prova du, gör nog ingen skada i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Jag tycker det låter som att du ska välja WNDR3700 över WRT54GL (inte för att den senare är minsta dåligt, kör själv fyra enheter trådlöst mot den utan problem) i alla fall. Så en WRT54GL skulle nog egentligen fungera. Men det är avståndet som gör att jag nog känner för att rekommendera WNDR3700. Vad jag läst, aldrig provat själv, så brukar USB-portarna på dagens konsument-routrar inte vara mycket att hänga i granen när det gäller externa hårddiskar. Men prova du, gör nog ingen skada i alla fall.

Tack för svaret, tänkte att usbfunktionen bara skulle vara som en bonus
Edit: har funderat, borde inte Linksys WRT320N funkar lika bra då jag har sån låg hastighet (8mbit/s) om jag nu inte vill ha usbporten.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Tack för svaret, tänkte att usbfunktionen bara skulle vara som en bonus
Edit: har funderat, borde inte Linksys WRT320N funkar lika bra då jag har sån låg hastighet (8mbit/s) om jag nu inte vill ha usbporten.

Jo WRT320N borde fungera lika bra. Dessutom får du fler "features" med WRT320N eftersom du kan lägga in dd-wrt firmwaren på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naked-Snake
Hittade 3 billiga routrar.

Sweex 150N - http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Sweex Wireless N - http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

D-Link DIR-615 WLAN - http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Klarar ngn av de 3 100mbit trådat på "riktigt"?

Sweex modeller hittar jag ingen info om men tvivlar på att det klarar >=100 Mbit/s WAN<->LAN.
DIR-615 hittar jag info om på den sidan jag länkat till i första inlägget klarar dock inte >=100 Mbit/s WAN<->LAN. Den klarar 87.5 Mbit/s.

Kan heller inte få upp Kjell sidorna.

Visa signatur

Permalänk

Är WNR3500 så dålig att den inte platsar hos DIR655-gruppen? Trodde de var direkta konkurrenter.

Permalänk

Behöver verkligen snabba svar då jag ska köpa en router imorn.

Vilken är den billigaste trådlösa routern som klarar minst 95mbit/s wan-lan-> som också har en acceptabel trådlös hastighet?

Tackar för alla svar!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Är WNR3500 så dålig att den inte platsar hos DIR655-gruppen? Trodde de var direkta konkurrenter.

Jag har inte sett någon data på dess prestanda så jag vet inte. Vet du får du gärna dela med dig så kan jag lägga till den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naked-Snake
Behöver verkligen snabba svar då jag ska köpa en router imorn.

Vilken är den billigaste trådlösa routern som klarar minst 95mbit/s wan-lan-> som också har en acceptabel trådlös hastighet?

Tackar för alla svar!!!

Läs första inlägget där finns svar på din fråga. Kollar du dessutom precis ovanför inlägget kan du se att det finns länkar till prisjakt och även lägsta pris som ifrån prisjakt.

Denna tråden är inte till för att fråga "vilken router ska jag ha" utan diskutera huruvida de routrar som finns med i första inlägget bör vara med eller inte och ifall någon annan skall läggas till. Meningen med denna tråd är just att slippa just precis den frågan du just ställde. Är det så att du tycker att informationen i första inlägg inte är tydlig nog så får du gärna ge konstruktiv kritik på det så ska jag se om jag kan formulera inlägget bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tokbra tråd!
Beställde precis en Linksys WRT320N.
Skulle dock behöva en liten snabb-guide till vilka filer man ska dra hem och slänga in i routern? tänker på dd-wrt

dessa finns:
1. Linksys WRT320N v1 Firmware: Special file for initial flashing
2. Linksys WRT320N v1 Firmware: Mega
3. Linksys WRT320N v1 Firmware: Mini
4. Linksys WRT320N v1 Firmware: NoKaid_NoHotspot
5. Linksys WRT320N v1 Firmware: OpenVPN
6. Linksys WRT320N v1 Firmware: Standard
7. Linksys WRT320N v1 Firmware: VoIP

Är det 1 och 2 jag behöver eller kanske 1 och 6?

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Jag tycker Endosavian´s pfSense-tråd bör läggas till vid länken för pfSense, otroligt bra genomgång av systemet.
Moderatorerna kan ju överväga att lägga den nånstans så den inte försvinner också.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=962...

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

sYph: Håller med dig, så har lagt till länken i första inlägget.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffer_Overrun
Tokbra tråd!
Beställde precis en Linksys WRT320N.
Skulle dock behöva en liten snabb-guide till vilka filer man ska dra hem och slänga in i routern? tänker på dd-wrt

dessa finns:
1. Linksys WRT320N v1 Firmware: Special file for initial flashing
2. Linksys WRT320N v1 Firmware: Mega
3. Linksys WRT320N v1 Firmware: Mini
4. Linksys WRT320N v1 Firmware: NoKaid_NoHotspot
5. Linksys WRT320N v1 Firmware: OpenVPN
6. Linksys WRT320N v1 Firmware: Standard
7. Linksys WRT320N v1 Firmware: VoIP

Är det 1 och 2 jag behöver eller kanske 1 och 6?

Jag undrar också!!!

Permalänk

Buffer_Overrun och Naked-Snake, det beror på vad ni vill ha. Har själv aldrig flashat en WRT320N (har ingen sådan enhet) men jag skulle bestämt tro att ni först måste använda "1.". Vilken firmware ni sedan väljer beror helt på vad ni vill ha.

2.: Allt och lite till
3.: Så nedskalat som möjligt
4.: Standard + Vet inte..
5.: Standard + OpenVPN server
6.: Det mesta, standard grejerna
7.: Standard + Extra saker/inställningar för VoIP

Personligen hade jag valt 1 och 5 (eftersom jag hade velat ha OpenVPN). Såvida det inte finns någon specifik feature i någon av versionerna så välj standard eller om ni verkligen inte vill missa något, mega.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag måste fråga:

- Kan man alltid stänga av brandväggar på routrar, så att man kan få det typ som en switch om man samtidigt gör sig av med dhcp?

"DIR-615 hittar jag info om på den sidan jag länkat till i första inlägget klarar dock inte >=100 Mbit/s WAN<->LAN. Den klarar 87.5 Mbit/s."

Vad är det jag förlorar mot t ex D-Link DIR-655? Jag får ut 94Mbit trådat rätt in i jacket nu. Är det det att jag tappar 6.5Mbit till internet samt att jag inte får gigabit mellan de datorer jag har inkopplade? Detta känns ju värt en prissänkning på 50% (framför allt när jag inte ens har gigabit)...eller har jag missat något vitalt?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qayotee
Jag måste fråga:

- Kan man alltid stänga av brandväggar på routrar, så att man kan få det typ som en switch om man samtidigt gör sig av med dhcp?

Att man alltid kan det är inget jag kan garantera, finns säkert modeller där det inte går. Dock så går det med de flesta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qayotee

"DIR-615 hittar jag info om på den sidan jag länkat till i första inlägget klarar dock inte >=100 Mbit/s WAN<->LAN. Den klarar 87.5 Mbit/s."

Vad är det jag förlorar mot t ex D-Link DIR-655? Jag får ut 94Mbit trådat rätt in i jacket nu. Är det det att jag tappar 6.5Mbit till internet samt att jag inte får gigabit mellan de datorer jag har inkopplade? Detta känns ju värt en prissänkning på 50% (framför allt när jag inte ens har gigabit)...eller har jag missat något vitalt?

Ja du kommer då max få ut 87.5 Mbit/s och känner du att den är ett bättre köp så köp. Du ska dock tänka på två saker:
* Det är inte säkert att du får ut precis så mycket (87.5 Mbit/s) då det är ett max vad routern klarar, man vill gärna att den klarar lite mer än vad man behöver för att vara säker på att få ut det.
* Modellen har mest troligen långsammare komponenter vilket ju då både ger den lägre WAN-LAN throughput:en samt att den mest troligen inte klarar av lika många samtidiga anslutningar som storebror och andra modeller i storebrors prisklass. Detta kan bli ett problem om du använder Torrent med många anslutningar.

Känner du fortfarande att DIR-615 är ett tillräckligt bra val och att DIR-655 fortfarande inte är värd 50 % mer än vad DIR-615 kostar så köp DIR-615.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För den som kör Windows 7 eller Win Server 2008 har det nyss släppts en beta på busenkla Virtual Router. Att dela med sig av sitt nätverk trådlöst kan knappast bli enklare. Däremot absolut inga inställningar att mecka med ifall det inte funkar "out of box". Än så länge beta (0.9)

Testat på min Dell XPS 1530 (Dell 1505 nätverkskort, b/g/draft-n) med Win 7 Ultimate 64-bit, funkar bra. Får g-nätverk dvs. 54 Mbps.

Edit: Säger ibland "Cannot start Virtual Router", speciellt när jag precis startat programmet. Men det går alltid över när jag låter det ligga ett tag och provar om.