Xai, Naos och Kova

Permalänk
Melding Plague

Xai, Naos och Kova

Ett gäng nya möss har hittat ut från välkända tillverkare som Steelseries, Mionix och Roccat. Nu är det dags att ta en närmare titt på vad lyxlirarna får för fördelar genom att spendera över 700 kronor på ett pekdon.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Funderade på att byta min Kone mot en Kova, men nääää tror inte de..

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Hur kan Naos inte ha någon nackdel då den bara funkar för högerhänta?

Permalänk
Medlem

Xai <3

edit,

Tycker att komforten/greppet är upp till användaren egentligen. Visst finns det skönt och osköna möss, men det känns som att ni jämför lite väl mycket med palm grip möss som 5k, där man har hela handen mot musen. Vissa föredrar sånna, och vissa föredrar ex. intelli möss. Två olika kategorier om ni frågar mig.

Kan även tillägga, har dock rätt stora händer, att hur långt bak jag än håller på musen så når jag den främre sidoknappen perfekt. Snarare att den vore aningen långt bak om man håller "palm grip". Längre fram så skulle den dock ligga för nära tummen. Känns bra placerade enligt mig.

Permalänk
Medlem

Man behöver ingen mjukvara till Xai när man väl uppdaterat firmware. Alla viktiga inställningar kan man ställa in på musen. Håll CPI-knappen nere i 3sek.

Men för att använda macros så måste man nog ha mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Intressant recension, saknar dock redogörelse för resp sensor i mössen.
Vilket, efter komforten har störst betydelse för mig.

Jag vet att XAI använder Avago 9500 som är den vassare Laser sensorn på marknaden, egentligen den enda sensorn som kan matcha de optiska som tidigare har varit överlägsna.

Med en snabb googling kan man hitta dessa uppgifter men det vore ändå intressant att ta med i ett så här omfattande test.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har en Xai och är ganska nöjd med den. Men ibland beter den sig underligt och det känns som om den byter dpi. Nej, jag råkar inte komma åt några knappar utan det är mer som om lasersensorn missar att registrera underlaget och muspekaren blir jätteseg samt att den rör sig åt helt fel håll. Har uppdaterat firmware men samma problem återstår. Har läst runt i diverse forum och tydligen är jag inte ensam med detta problem. Musen används förövrigt med den mjuka musmattan Zowie SpawN.

Någon mer som känner igen detta?

Permalänk
Medlem

Mionix Naos kostar cirka 900 kronor. Lägsta pris: 780:-[/QUOTE]

inget negativt? Är det så att testet kanske försöker gynna svenska tillverkare? Ser inga fel i recensionerna utöver detta, bra och genomgående tester. Men att rekommendera en mus vars ingångspris ligger på 900:- är om nåt en negativ sak? Enligt min mening...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför får vi aldrig se tester på Razers möss?

Själv föredrar jag faktiskt deras serier, men det vore kul att veta hur deras nyare möss funkar/presterar.

För övrigt: klockren rec. som vanligt!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Jag stödjer alltid närproducerat bra för miljön och den svenska välfärden
GO Mionix!

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Mionix Naos kostar cirka 900 kronor. Lägsta pris: 780:-

inget negativt? Är det så att testet kanske försöker gynna svenska tillverkare? Ser inga fel i recensionerna utöver detta, bra och genomgående tester. Men att rekommendera en mus vars ingångspris ligger på 900:- är om nåt en negativ sak? Enligt min mening...

Recensionen skrevs när musen inte fanns på Prisjakt. "Högt pris" är nu inlagt som en nackdel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

bra recension men G9 får duga ett tag till även om suget är stort för en ny mus

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Xai skönt scrollhjul? Skojar ni? Är sämre än min 3.0 och knapparna är på tok för hårda. Fick lämna tillbaka min Xai och sitter med min 3.0 i väntar på något som kan slå den

Permalänk
Medlem

Mes.

Haha. Tycker dom är perfekta. Hårdare än DA, men slipper missklicka.

Permalänk
Medlem

Tycker Roccat Kova var ful xD
dom andra verkar rätt okej.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Mionix' mus var ju inte bara förvånansvärt, utan också misstänkt lik Qpad 5k, vilken jag nyligen införskaffat. Specsen är också lika (möjligt att det diffar på ngt). Lite fult kan man tycka, men det är ju så det fungerar.

Permalänk
Medlem

Mionix-musen verkar vara riktigt bra, snygg är den också! men personligen tycker jag att det är dyrt.

Permalänk
Medlem

Xai = 20 sekunder längte boottid av Windows + 5 sekunder längre tid för BIOS boot... Den igenkänns alltså som "masslagringsenhet" vid boot för mig.

Permalänk
Medlem

Önskar recensioner på billigare möss, typ a4tech och liknande. Finns ju mycket prisvärt i de prisklasserna

Annars, fin recension, dock så kunde ni ju skrivit lite om hårdvaran i mössen och hur mycket programvarorna upptar i prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
Jag stödjer alltid närproducerat bra för miljön och den svenska välfärden
GO Mionix!

Tyvärr så produceras den inte i Sverige. "Designed in Sweden Made in China" står det på undersidam av min mus. Men jag rekomenderar verkligen Mionix Naos 5000, grymt skön och grymt bra på alla vis.

Men borde inte "God precision" läggas till som en fördel även hos Naos 5000?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
Mionix' mus var ju inte bara förvånansvärt, utan också misstänkt lik Qpad 5k, vilken jag nyligen införskaffat. Specsen är också lika (möjligt att det diffar på ngt). Lite fult kan man tycka, men det är ju så det fungerar.

Ja, alla nya dyrare lasermöss har samma sensor. Inte så fult.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
Mionix' mus var ju inte bara förvånansvärt, utan också misstänkt lik Qpad 5k, vilken jag nyligen införskaffat. Specsen är också lika (möjligt att det diffar på ngt). Lite fult kan man tycka, men det är ju så det fungerar.

Det är väl inte speciellt många märken som faktiskt utvecklar de möss de säljer. Det är väl mer eller mindre bara Logitech, MS och Razer som gör det (inte säker på att ens alla av dem gör det längre?) För resten gäller oftast att köpa någon grej från Kina, byt färg på en knapp, på med en klisterlapp med din logga and you're good to go.

Nu orkar jag inte kolla upp om så är fallet (samma tillverkare) när det gäller Qpad och Mionix' möss men det är inte osannolikt.

Permalänk
Medlem

Mionix Naos är alltså så bra som jag misstänkte.
Nu blir jag ännu mer sugen på en.
Dock är 900 spänn för mycket för att jag ska kunna köpa den för skojs skull..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Nån som ser likheterna mellan QPad 5k och Mionix Naos?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kul med recensioner på kringutrustning! Men jag tror detta är tredje gången i rad nu som ni testar möss med sladd. Vilket iofs är förståeligt då "gamers" inte accepterar annat än sladd även om det i ett blindtest är omöjligt att märka skillnaden idag.

Min poäng är i allafall att det för ovanlighetens skull skulle vara högst önskvärt med recension på trådlösa möss. Har ju ändå kommit en del modeller sedan MX Revolution som jag drar mig till minnes är den senaste trådlösa musen ni testade.

Permalänk

Nä det blir en Ikari istället. Billig och bäst:)

Permalänk
Avstängd

Dom har ju sämst placering av tumknapparna.
Kolla på microsofts Sidewinder, se och lär.

Permalänk
Medlem

Fan vad mössen var skitiga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Nä det blir en Ikari istället. Billig och bäst:)

Ett utmärkt val

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Det finns olika sätt att greppa möss på. Själv sitter jag inte och trycker in ringfingret och lillfingret mot musen när jag spelar, och då är det absolut inget fel på Xais komfort. Jag gillar däremot inte Ikaris form alls, då jag alltid har spelat med och föredragit möss med Intellimouse-form.

Lite dåligt av recensenten att endast ta med komforten för det sättet han håller musen på, men annars bra recensioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aejt
Det finns olika sätt att greppa möss på. Själv sitter jag inte och trycker in ringfingret och lillfingret mot musen när jag spelar, och då är det absolut inget fel på Xais komfort. Jag gillar däremot inte Ikaris form alls, då jag alltid har spelat med och föredragit möss med Intellimouse-form.

Lite dåligt av recensenten att endast ta med komforten för det sättet han håller musen på, men annars bra recensioner.

Svår fråga det här med komfort. Rent objektivt så passar möss med Ikari-liknande form bättre för en mänsklig hand, eftersom de är gjorde med specifika fåror för fingrarna. Dock så har många vant sig vid andra former sen tiden då inget annat fanns att tillgå och spelat i åratal med sådana möss. Då har vanan gjort att man vill fortsätta med dessa, eftersom man lärt sig hålla dem och vill behålla känslan.
Dock är det svårt att ta hänsyn till sånt i test eftersom man kan bli van vid i princip vadsomhelst efter några års spelande. Tom en mus formad som en tegelstensformad kloss med knappar skulle nog fördras av många om de vant sig vid den.
Med tanke på det skulle det aldrig gå att säga om en mus är ergonomisk eller inte. Det enda man egentligen kan utgå ifrån som är någorlunda konkret är formen på en mänsklig hand och hur den passar in på muen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.