Nvidias vd kommenterar stämningen mot Intel

Permalänk
Melding Plague

Nvidias vd kommenterar stämningen mot Intel

Nvidia är missnöjda med Intels ovilja att ge ut rättigheterna för databussen QPI. Detta har resulterat i en stämning som Nvidias vd Jen-Hsun Huang nu kommenterar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Säger bara en sak, "nVida the way it´s meant to FAIL"

Permalänk
Medlem

Det kan anses vara lite barnsligt, men när man inser hur mycket pengar det handlar om förstår man Nvidia. Inte för att intel har problem med att hosta upp med pengarna direkt...

Permalänk
Medlem

Två skurkar som stämmer varandra. Intressant...
Hoppas det blir live stream från domstolen.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Att förhindra konkurrens inom marknader så som denna ger inte bara vissa företag monopol utan skadar konsumenterna med sämre teknologi för högre prislappar, ner med intel i denna fråga.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk

jag vet att jag har tryckt in en kommentera i i det här ärendet innan på swec...
omöjligt att säga om intel har rätt och nv bara är snåla och vägra betala licens...eller om intel kör en fulling...dom är ju ganska duktiga på att göra fulingar....
*ingen privat person vet vad som står i nv licens på intel chips

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Så löjligt.
Störtlöjligt av Intel, och ännu löjligare av Nvidia. Intel har full rätt att göra vad de vill med saker de själva gjort. Intel å andra sidan är ju lite väl småsinta när de stänger ute Nvidia. Så länge intel gör bättre styrkretsar så har de ju inget att frukta. Enda anledningen blir alltså att hindra konkurrens för att slippa ta fram bättre prylar, vilket är dåligt för oss konsumenter. Med andra ord, hoppas nvidia får tillgång till licenserna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Två skurkar som stämmer varandra. Intressant...
Hoppas det blir live stream från domstolen.

- Den är min! Jag såg den först!
- Nehe, Jag såg den först!
- Du hade sönder min barbie-docka!
- Och du krashade mitt legoslott!
- Min!
- Nej min!
- Du är elak!
- Du är dum!

And so the show goes on... Tam-ta-da-dum-di-dum.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte inte nvidias produkter och skulle aldrig köpa vare sig deras grafikkort eller deras chipset men i det här fallet håller jag på dem 100%. Intel använder mycket ojusta metoder och utnyttjar sin monopol liknande ställning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSweede
Att förhindra konkurrens inom marknader så som denna ger inte bara vissa företag monopol utan skadar konsumenterna med sämre teknologi för högre prislappar, ner med intel i denna fråga.

+1

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSweede
Att förhindra konkurrens inom marknader så som denna ger inte bara vissa företag monopol utan skadar konsumenterna med sämre teknologi för högre prislappar, ner med intel i denna fråga.

Har du sett nVidias prislappar!??? där snackar vi om höga prislappar...

Permalänk
Medlem

"we build the world's best chipsets, we build the world's best gpus"

Självförtroende haha. Gillar att se han prata själv, istället för att sitta och läsa om situationen och knappt få någon insyn.

Permalänk
Medlem

Det som Nvidia oroar sig för är nog inte så mycket att inte kunna tillverka chipset utan att inte kunna erbjuda grafikkort eller olika GPGPU-lösningar när Intel bygger in allt mer och det dessutom inte finns någon möjlighet med busskommunikation...

Permalänk
Medlem

Jag har full förståelse för både Intel och Nvidia, det rör sig om affärer i miljardklassen och då är det juristernas jobb att rida ut varenda paragraf i avtalen för att gynna sitt företag.

Intels anti-trust betéende är beklagligt däremot, här har vi något som är direkt olagligt och något Intel straffas för.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Har du sett nVidias prislappar!??? där snackar vi om höga prislappar...

Du har aldrig tänkt på att konkurrens är ett av skälen till att AMD's kort är lite billigare?

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite varför inte Intel använder sig utav HyperTransport? Så som jag har förstått det så är det samma hastighet och funktionalitet som QPI.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypertransport

Permalänk
Medlem

Det här betyder väll inte att nforce kan komma tillbacka?

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Säger bara en sak, "nVida the way it´s meant to FAIL"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Har du sett nVidias prislappar!??? där snackar vi om höga prislappar...

Man brukar få vad man betalar för.

Sen är det ju så att alla ser inte bara är pris/prestanda som räknas. Alla har olika behov och man köper det som passar sig bäst själv. Faktorer som ljudnivåer och huruvida kortet passar för just de applikationer som man tänkt använda det till.

Sen vill jag bara säga att dina inlägg är mycket givande...

Hoppas förövrigt att nvidia vinner då de bör gynna oss konsumenter.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Det här betyder väll inte att nforce kan komma tillbacka?

Jag TROR det betyder att det kan göra det. Jag tror en del av konflikten handlar om ett avtal de har om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lille7
Jag undrar lite varför inte Intel använder sig utav HyperTransport? Så som jag har förstått det så är det samma hastighet och funktionalitet som QPI.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypertransport

Kanske är detta just anledningen till det? Om de hade använt HyperTransport så skulle de inte kunnat hindra Nvidia från att tillverka chipset. Nu har de något att slå tillbaks med när Nvidia kommer och kräver betalt för att Intel ska få använda SLI.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lille7
Jag undrar lite varför inte Intel använder sig utav HyperTransport? Så som jag har förstått det så är det samma hastighet och funktionalitet som QPI.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypertransport

För att dom inte har kontroll över Hypertransport men dom har full kontroll över QPI.
Hade dom använt sig av Hypertransport hade Nvidia kunnat tillverka chipset, vilket dom ju uppenbarligen inte vill.

EDIT: 15 sekunder för långsam!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Två skurkar som stämmer varandra. Intressant...
Hoppas det blir live stream från domstolen.

Hahaha!

Btw ofta denna stämningen kan gå igenom? Intel väljer väl själva vad de vill göra med sina produkter och vilka som ska få göra styrkretsar till moderkorten osv?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Hmm, Nvidia stänger ju ute AMD/Ati från PhysX

Permalänk

Hade de inte varit utelåsta kanske vi hade haft lite mer intressanta moderkort fullsmäckade med SATA 600 och annat. Nu får vi ju vänta ett tag om man vill ha fler än två portar med SATA 600, USB3 och en Intel-processor.

Permalänk
Medlem

Man tycker ju att det borde vara upp till intel om nvidia ska få köpa licensen eller inte.

Hoppas nvidia inte får rättigheter till licensen.

Permalänk
Medlem

Just det här är ju samma princip som om jag skulle dela min glass med någon annan, så fan heller jag betalade för glassen jag arbetade för den då ska inte någon annan klaga... Ursäkta språket men Nvidia av alla företag ska inte säga något så som dom håller undan och mutar speltillverkare, groteskt sätt att göra affärer, hoppas detta leder till ett bättre för amd/ati

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapparn25
Hmm, Nvidia stänger ju ute AMD/Ati från PhysX

Tyvärr inte samma sak. Det bästa vore ju om ATI kunde få köpa in sig på physx eller om de kommer upp med en gemensam teknik.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Tja det handlar som jag förstår det delvis om att tolka ett avtal de har med varandra vilket med andra ord gör "får göra som de vill" till en ickefråga i det fallet.

Sen kan jag personligen tycka patentsystemen förmodligen inte gagnar mänskilghetet ibland, är trist att vem som helst, tex nvidia inte får göra moderkort som fungerar med vissa processorer.

Permalänk
Medlem

Ju större företag desto barnsligare beteende verkar det som.
Gäller både nVida och Intel (och en drös andra så klart).

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

De hade dock en överenskommelse som många missar här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Säger bara en sak, "nVida the way it´s meant to FAIL"

+1

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s