Unlimited Detail lovar oändlig detaljrikedom i spel

Permalänk
Melding Plague

Unlimited Detail lovar oändlig detaljrikedom i spel

Verklighetstrogen 3D-grafik är en avlägsen dröm i datorvärlden. Det lilla företaget Unlimited Details påstår sig ha tagit fram en teknik som gör det hela möjligt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Tänker lite på "Voxlar" fanns ju spel som såg väldigt fina ut för sin tid, med det systemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tycker inte dom verkar vara så seriösa, om deras teknik verkligen fungerade så skulle dom redan blivit upp köpta av ett störe företag, dom nämde i videon på hemsidan att dom hade pratat med ett företag "dom uppgav inte vilket" men dom nekade dom. Vilket verkar väldigt dumt om dom kunde visa att tekniken verkligen fungerar.

Tror själv att dom försöker scamma till sig pengar och sedan säga att dom inte kunde komma nån vart med projektet.

Det är någonting som inte stämmer med det hela :S

Permalänk
Hjälpsam

Tekniken befinner sig, om jag förstår saken rätt, fortfarande under utveckling, företaget söker tydligen en sponsor för att ha råd att gå vidare.
Nu är det nog inte lätt att kasta mer än 10 års triangelritande på sophögen, men jag undrar ofta om det inte finns bättre sätt att rita 3D-grafik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kul när det kommer nya tekniker. Om det nu är så bra som dom säger så är det ju hejdå för Nvidia, Ati och i framtiden kommer alla köra på Intels GMA950 hehe, man köper en dator som räcker hela livet?

Damn så tråkigt detta låter när jag tänker på det. haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Tänker lite på "Voxlar" fanns ju spel som såg väldigt fina ut för sin tid, med det systemet.

Mmm, det här är typ steget efter voxels såvitt jag förstår...

Tror även John Carmack (killen bakom 3dmotorerna i Doom och Quake för den som inte vet det) just håller på att forskar i point cloud och liknande lösningar... Vet att jag läst det nånstans!
Tror nog mer på hans implementation om han får genom den

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

haha,, såg denna på gametrailers.com för några dagar sedan,, trode de var bullshit, men jatg har större förtoende för swec:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Det känns mycket treksamt eftersom han verkar mest snacka förbi den "revolutionerande" biten om hur det är tänkt att processorns enbart ska behöva jobba med pixlarna som visas på skärmen. Plus det känns som datamängderna skulle bli totalt gigantiska med denna teknik.

Sen pågår ju otroligt mycket mer i en spelmotor än det videon handlar om men det vore ju trevligt om det verkligen finns potential i det han pratar om.

Permalänk
Inaktiv

Detta är absolut ett voxelliknande system, och dess akilleshäl är den enorma mängd minne som krävs för att beskriva detaljerade objekt. Dessutom kommer 3D-motorn att bli extremt långsam om den ska köras i mjukvara på huvudprocessorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Tänker lite på "Voxlar" fanns ju spel som såg väldigt fina ut för sin tid, med det systemet.

Outcast

Men han säger det inte är Voxlar eftersom Voxlar "is limited" men jag tycker det inte ser så speciellt snyggt ut iaf, tom Outcast var snyggare...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Om jag förstår saken rätt så ska denna metoden bara visa dom punkter som finns i den upplösning man nu använder och grafik motorn ska ha en sök funktion som läser av vad som ska visas på skärmen istället för som nu att grafik kortet ska läsa av alla bilder även dom som inte visas för ögonblicket.

Är väl lättare att sätta in mer minne i datorn för att kunna hantera mjukvaran till grafiken än att behöva köpa extra kort till crossfire/sli eller enormt dyra kort som iallafall jag inte har råd med.

Visa signatur

Fractal design Define R3, CPU AMD Phenom 4x II 965 3.4 GHz, GPU XFX Radeon hd 6950 2 GB, Mobo GA-7490XTA-UD4. RAM 4 GB DDR 3. OS win 7 Professional 64 bit. PSU OZR modxstream-pro 700 W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kompasen112
Om jag förstår saken rätt så ska denna metoden bara visa dom punkter som finns i den upplösning man nu använder och grafik motorn ska ha en sök funktion som läser av vad som ska visas på skärmen istället för som nu att grafik kortet ska läsa av alla bilder även dom som inte visas för ögonblicket.

Är väl lättare att sätta in mer minne i datorn för att kunna hantera mjukvaran till grafiken än att behöva köpa extra kort till crossfire/sli eller enormt dyra kort som iallafall jag inte har råd med.

Tur jag beställde 8 GB RAM
Inte för att jag tyckte detta var så snyggt, DirectX 12 med raytracing i spel kommer bli nästa "break through" IMO.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag är inte ett dugg imponerad. Men så förstår jag inte ens artikeln. Inte för att den är dåligt skriven eller något, utan för att det känns som detta lilla företaget lovar något som inte kan levas upp till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W

Tror även John Carmack (killen bakom 3dmotorerna i Doom och Quake för den som inte vet det) just håller på att forskar i point cloud och liknande lösningar... Vet att jag läst det nånstans!
Tror nog mer på hans implementation om han får genom den

Måste varit det här jag tänkte på:
http://www.pcper.com/article.php?aid=532&type=expert&pid=1

... voxelbaserat tydligen? Hmm..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

JA! äntligen! Detär påtiden att dessa spelförstörande polygoner får en teknisk utmanare!

Om de kan implementera bra ljussättning i detta system så har vi en ny holy grail för spel

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så vore det otroligt. Men om det stämde så borde de ju också fått tag på cashen som krävdes. Något riskkapitalbolag hade helt enkelt köpt upp dem. Kanske är det förresten ljus- och skuggsättning som gör att set ser värdelöst ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Tur jag beställde 8 GB RAM
Inte för att jag tyckte detta var så snyggt, DirectX 12 med raytracing i spel kommer bli nästa "break through" IMO.

Visst, men raytracing finns ju redan och om inget revolutionerande händer med raytracingtekniken i sig lär det nog ta många år innan hårdvaran blir tillräckligt snabb vare sig det är dx10 eller 30.

Permalänk
Medlem

Deras algoritmer/renderingssystem verkar inte klara ljussättning och skuggor vilket gör att allt ser skit ut, oändlig detalj till trots. Nu ser det ut som en gammal Quake-level i fullbright fast gjord av en komplett amatör.

Löser de detta problem, vilket jag förmodar inte är gjort i en handvändning direkt, återstår det enorma steget för all 3D-mjukvara att gå från polygoner (eller ytor i allmänhet) till pointclouds och sedan kunna animera dessa på ett smidigt sätt.

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk
Medlem

Fräckt, men det skulle inte ta bort behovet av grafikkort det skulle förmodligen bara ändra definitionen av ordet grafikkort. Man kan ju inte köra ljud fysik och grafik på processorn. därför skulle man förmodligen söka sig till ett dedikerat kort för pointcloud beräkningarna. eller?

Dessutom, det är nog fan så mycke svårare att göra en fysikmotor med pointcloud. om man inte gör om hela banorna som en collisison model?

Hur skapas dessa världar / modeller? låter riktigt jobbigt att utveckla :S

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Inaktiv

Sorry men det här verkar vara BS att dömma från exempelfilmen, går att göra liknande med OpenGL iaf så vitt jag vet (instancing).http://www.youtube.com/watch?v=mCUKpLJuH0o

Skulle vara mer givande om de hade trehundra tusen OLIKA modeller i exempelfilmen i samma scen.

Permalänk
Medlem

nog hade de ju mer modeller framme och mer detaljerade än ditt exempel?

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofman
Hur skapas dessa världar / modeller? låter riktigt jobbigt att utveckla :S

Behöver nog inte bli svårare än med polygoner, kanske till och med kan bli mycket enklare. Men då måste det ju som sagt fungera först plus de måste lösa de andra sakerna du nämner, och andra.

Permalänk
Medlem

det är väll inte så otroligt att detta kan bli verklighet.

minns själv att man trodde det va bullshit när det började ryktas om att man skulle ha grafikkort med en processor, och att den eventuellt skulle heta GeForce

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

ljus borde väl inte vara jättesvårt egentligen? Sök pointens avstånd till en ljuskälla och modifiera resulterande pixeln?

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande!

Från nyheten:
"Som om inte det vore nog påstår UD att systemet fungerar i mjukvara och att någon hårdvaruacceleration i exempelvis grafikkortet inte är nödvändig"

Ehh... hört talas om OpenCL? Naturligtvis är det ju smartare att låta GPU:ns shaderprocessorer beräkna detta istället för CPU:n. Allting går ju förresten att köras på CPU:n. Anledningen till att man använder grafikkort är ju för att de är så mycket snabbare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofman
nog hade de ju mer modeller framme och mer detaljerade än ditt exempel?

Spelar ingen större roll om modellen har detalj eller inte. Grejen med instancing är att har du renderat den en gång kan du sätta ut tusentals utan att behöva rendera själva modellen igen från början.

Dålig kvalitet pga att det just är så mycket rörelse men iaf ett bättre exempel: http://www.youtube.com/watch?v=JB2kkWkfJtw&fmt=18

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Mycket imponerande!

Från nyheten:
"Som om inte det vore nog påstår UD att systemet fungerar i mjukvara och att någon hårdvaruacceleration i exempelvis grafikkortet inte är nödvändig"

Ehh... hört talas om OpenCL? Naturligtvis är det ju smartare att låta GPU:ns shaderprocessorer beräkna detta istället för CPU:n.

Det jag menar... korkat påstående...

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

I believe it when I see it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockerdrickan
Spelar ingen större roll om modellen har detalj eller inte. Grejen med instancing är att har du renderat den en gång kan du sätta ut tusentals utan att behöva rendera själva modellen igen från början.

Dålig kvalitet pga att det just är så mycket rörelse men iaf ett bättre exempel: http://www.youtube.com/watch?v=JB2kkWkfJtw&fmt=18

ok men jämför med "staden" då

Måste väl finnas en minimi nivå på punkterna? om man går tillräckligt nära får man inte läckage då?

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofman
Det jag menar... korkat påstående...

Såg nu att du skrivit i princip samma sak lite längre upp. Ibland sitter jag och klagar att folk inte läser tråden ordentligt innan de svarar och så gör jag likadant själv...

Lite likt voxlar var det iaf, men tydligen en helt annan teknik om jag förstått rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W