Geforce GTX 590 lanseras den 22 mars

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 590 lanseras den 22 mars

Om cirka två veckor introduceras Nvidias motdrag till Radeon HD 6990. Geforce GTX 590 ståtar med 1 024 CUDA-kärnor, 3 GB GDDR5-minne och skyhöga 375 W TDP.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar som om Antilles är strået vassare.
Särkillt om man tänker att Crossfire skalar bättre än SLI

Permalänk
Medlem

segt med nerklockningarna!

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem

Ser fran emot clash of the titans här kommer bli riktigt intressant att se hur 590 och 6990 står sig mot varandra.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Inaktiv

Dessa två kort är bara till om man vill skaffa sig en lång e-penis.

Permalänk
Medlem

Längtar tills vi får se hur de presterar jämfört med 6990 Blir riktigt intressant

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Dessa två kort är bara till om man vill skaffa sig en lång e-penis.

Ånej, inte bara. Man måste även skaffa sig ett långt chassi!

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

skulle va kul o se hur mycket 590 skulle dra om det inte var nerklockat..
Tror inget at korten 6990/590 blir aktuellt om priserna blir höga. 6990 ligger ju ute för hela 6600. INTE OK

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem

Undra vad kortet drar när man släpper lös de på samma klocks som GTX 580? borde snabbt klättra över 400Watt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Läste nån artikel där dem påstod att 590 endast skulle innehålla handplockade GF110 kretsar.. Lär ju dra upp priset en del isf !

Permalänk
Discokungen

Jag är lite nyfiken på om det kan klockas upp i hastigheten av 2st GTX580. Antar att det är två kärnor på ett PCB?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

går väll å klocka upp till 580 klocks, med bättre kylare kanske. Skulle inte 6990 dra ~450 W?

Permalänk
Medlem

Innan hoppades jag på att lanseringen av dessa grafikkort skulle sänka priset på GTX580 något..... ser ju dock inte ut så *sadface*

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

går väll å klocka upp till 580 klocks, med bättre kylare kanske. Skulle inte 6990 dra ~450 W?

Det är den överklockade 6990 som drar 450.

Riktigt kul att se vilken som blir bäst!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rullstols Roger:

Det är den överklockade 6990 som drar 450.

Riktigt kul att se vilken som blir bäst!

6990 lär bli snabbare med oc, fast då kan man väll alltid överklocka 590 osv...sen är det inte alltid prestandan som gäller, utan prestandan per pris.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja köpa detta istället för 2 stycken 580s?

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

6990 lär bli snabbare med oc, fast då kan man väll alltid överklocka 590 osv...sen är det inte alltid prestandan som gäller, utan prestandan per pris.

Jag syftar då på ej överklockad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Varför skulle man vilja köpa detta istället för 2 stycken 580s?

För att få så mycket prestanda som möjligt på sina fåtal fria PCI-e-platser, samt något mindre el-förbrukning.

Jag förstår dock att du jämförde specifikationerna rakt av.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Varför skulle man vilja köpa detta istället för 2 stycken 580s?

Finns många fördelar. Kan dra mindre, producera mindre värme, smidigare, fungerar för de som endast har en plats för grafikkort och så kan man få upp prestandan otroligt mycket med ett grafikkort, eller två :). Kanske blir billigare med - antagligen inte. Men ett pris på över 8k låter inte humant :/

Permalänk
Avstängd

Kan man tex ange det ena gpu för dedicated physix eller är det låst.Inte vet jag varför man skulle göra det men vart lite nyfiken om det skulle gå.Tänker mest på spel som inte gillar SLi om man då kan slå av ena gpu till enbart physix ^^

Aldrig ägt en dubbelmacka men helt klart intresserad av att byta ut mina element till ett 590 i vår

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Känns fel att säga skyhöga 375Watt när 6990 drar lika mycket.

Synd att frekvenserna är så låga =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Kan man tex ange det ena gpu för dedicated physix eller är det låst.Inte vet jag varför man skulle göra det men vart lite nyfiken om det skulle gå.Tänker mest på spel som inte gillar SLi om man då kan slå av ena gpu till enbart physix ^^

Aldrig ägt en dubbelmacka men helt klart intresserad av att byta ut mina element till ett 590 i vår

Kunde man på 295 i varje fall.

Permalänk
Medlem

bara att vänt nu då!

Permalänk
Medlem

Kylare

Kommer det vara samma mått som på GTX 295? Tänkte om man kunde sätta på en eftermarknads kylare som passar på 590 , på ett 295? )

Visa signatur

Evga GTX 580 SSC FTW, Evga Z68 Micro SLI, i5 2500k, 16 Gb Vengance, Corsair AX850, Corsair f60.

Permalänk
Medlem

Om kortet drar 375W orginal, borde inte det betyda att man inte kan överklocka nånting alls eftersom 8+8pin ger ju 150+150+75 från moderkortet= 375. Rätta mig gärna om jag har fel vilket jag antagligen har.

Permalänk
Medlem

Undrar om nvidia likt sina tidigare kort kräver 2 st av dessa nvidia 590 för att du skall kunna köra 3 skärmar..
Det är en riktigt ordentlig nedskruvning av kortens hastigheter på cpu och minnen, vi får väll se hur det påverkar prestandan.
Jag vill se detta kort i sli dvs 2 st gtx 590 för att se hur det presterar. För de flesta är det inte intressant direkt men om du köper ett nu och om ett år vill ha mer prestanda och det skalar bra så kan ett till lika dant vara intressant.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Tycker det verkar som om Antilles är strået vassare.
Särkillt om man tänker att Crossfire skalar bättre än SLI

Inte sen AMD:s 6xxx generation där det fixat till CF riktigt bra, CF skar ofta skalar något bättre än SLI med de nyaste AMD korten.

Skrivet av Ixos:

Varför skulle man vilja köpa detta istället för 2 stycken 580s?

Är oftast billigare med en dubbel macka än två motsvarande singel kort, alternativt om man saknar SLI stöd på sitt moderkort.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Fattar fortfarande inte varför folk klagar på strömförbrukningen. Sitter man på en monsterdator och sen gnäller på att grafikkortet drar "mkt" ström kanske det är dags att skaffa en laptop?

Ska bli intressant iaf och se hur den presterar!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Undrar om nvidia likt sina tidigare kort kräver 2 st av dessa nvidia 590 för att du skall kunna köra 3 skärmar..
Det är en riktigt ordentlig nedskruvning av kortens hastigheter på cpu och minnen, vi får väll se hur det påverkar prestandan.
Jag vill se detta kort i sli dvs 2 st gtx 590 för att se hur det presterar. För de flesta är det inte intressant direkt men om du köper ett nu och om ett år vill ha mer prestanda och det skalar bra så kan ett till lika dant vara intressant.

Och samtidigt njuta av extrem micro stuttering

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sugg:

Kommer det vara samma mått som på GTX 295? Tänkte om man kunde sätta på en eftermarknads kylare som passar på 590 , på ett 295? )

Med största sannolikhet inte. Dessutom hade jag för mig att 590 skulle bli en singel-PCB och inte en dubbelmacka? Eller har jag blandat ihop det?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI