Permalänk
Medlem

FAQ: Nätaggregat

UPDATE: Ej uppdaterad sedan 9/2004, fortfarande värdefull info men lite outdated. Jag ska ta hand om det under november-december

Eftersom många undrar över vilken effekt man behöver på nätaggregatet, vilka nätaggregat som är bra, BTX och ATX osv så verkade det lämpligt med en FAQ.

Nätaggregat?

Nätaggregat (till datorer) finns i flera sorter, men till persondatorer är det idag formfaktorn ATX som dominerar. ATX-standarden innefattar bland annat formen och storleken på moderkort, Chassin's utformning samt storleken, kontakterna och de olika spänningarna på nätaggregatet.

Med andra ord passar alla ATX-chassin med alla ATX-nätaggregat.

Vad gör nätaggregatet?

Nätaggregatets uppgift är att Omvandla 230V(i sverige) Växelström(AC) till 12V, 5V och 3,3V Likström(DC) och distribuera detta till alla komponenter i datorn.

BTX?

Under 2004-2005 kommer Intel att ersätta användandet av ATX med den av Intel utvecklade BTX-formfaktorn till sina processorer.
Den officiella anledningen är att ATX-formfaktorn är föråldrad och egentligen inte byggd för de otroligt effekthungriga komponenter vi använder i dagens och morgondagens datorer.

Den inofficiella förklaringen är att Intel utvecklat BTX pga att deras processorer går för varmt med ATX-standarden.
Faktum är att BTX till ca 90% är ett upp-och-nedvänt spegelvänt ATX-moderkort.

AMD har sagt att dom inte kommer gå över till BTX på ett bra tag om ens alls.

Nätaggregaten till BTX kommer vara sig lika, med skillnaden att 20-pinskontakten till moderkortet (betecknas ATXPWR1) kommer att ersättas med en 24-pinskontakt[EPS12V] som är identisk med den sort som de flesta XEON- och Dualmoderkort använder.
Det går att köpa en 20 till 24 pins-adapter till de gamla nätaggregaten.

Mer om olika formfactors.

AT: Den gamla standarden, t.ex en gammal 486'a.
ATX: Det 95% av alla som läser detta just nu har detta. Mer om ATX
mATX: Små moderkort, oftast med inbyggt ljud, grafik, lan-port och annat.Mer om mATX
flexATX:Ungefär som mATX, blev aldrig någon hit. Mer om flexATX
BTX: Den kommande formfaktorn från Intel. Mer om BTX här och här
ITX: Formfaktor för väldigt små inbyggen och dylikt. Mer om ITX
WTX: I första hand till serverlösningar. Mer info om WTX
Mer om alla formfaktorer här.

Är det svårt att installera ett nytt nätaggregat?

Nej. Det är inte svårt, kontakterna kan inte sättas fel, med undantag för floppyströmmen som kan vara lite lurig. Precis som med allt gäller dock reglerna:

Dra alltid ur strömsladden ur väggen innan du börjar fixa i datorn.

Var försiktig med Statisk Elektricitet

Ha inte nätaggregatet kopplat till elnätet när du installerar det, detta gäller förövrigt alltid när du byter komponenter/fifflar inne i datorn. Tänk på att ett nätaggregat är live, dvs det är "igång" även när inte datorn är det, ungefär som när tv'n är avstängd med fjärrkontrollen.

Pilla aldrig i nätaggregatet om det är kopplat till elnätet. Även ett urkopplat nätaggregat kan ha ström kvar i sig. Om du ska kika in och peta i nätaggregatet, dra ur sladden till väggen och "starta" datorn med power-knappen ett par gånger. Detta bör ladda ur det.

Jag har nätaggregat XXX som är på XXX Watt(W) räcker det?

Watt-ratingen i sig säger inte särskilt mycket om ett nätaggregat. Detta beror på att olika tillverkare mäter på olika sätt, vissa mäter hur mycket nätaggregatet klarar att pressa ut under en kort period idle medans andra mäter under fulload i flera dygn.

Olika nätaggregat har också olika hög effektförlust procentuellt.

Det som mer exakt säger hur ett nätaggregat presterar är hur mycket ström(Ampere som förkortas A) nätaggregatet kan ge på de olika spänningarna, dvs 12V, 5V och 3,3V.

Hur mycket ditt nätaggregat kan leverera står på en klisterlapp på ena sidan av nätaggregatet.

Hur mycket behöver jag då?

Rekommenderat för ett normalt till high-end system med mycket komponenter i är
20-30A på 5VDC, 12-30A på 12VDC samt 25-30A på 3.3VDC.

Ett 300W kvalitetsnätaggregat borde räcka till i princip alla normalanvändare. Detta är också vad AMD rekommenderar.
Ett dåligt 550W nätaggregat kan prestera mycket sämre än ett 250W högkvalitetsaggregat.

Det är aldrig dåligt att ligga lite i överkant.

Som de flesta hört så rekommenderar Nvidia och ATI 550w resp. 480w nätaggregat om man använder deras high-end kort. Detta behövs inte om du har ett kvalitetsaggregat. Anledningen till deras rekommendationer är att även de med 550w skitkvalitetsaggregat ska kunna klara sig.

Länk: AMD's rekommendationer

Vad rekommenderar du för nätaggregat?

Jag rekommenderar I första hand Tagan 480W.
Du får ca tolv års beräknad drifttid 24/7, 3 års garanti samt det tystaste nätaggregatet du kan hitta idag, med mycket genomtänkt design och väldigt stabila spänningar.

Att det är svart är ju heller ingen nackdel

Men mitt system funkar ju, ska jag byta?

Det är ju upp till dig, men tänk på att ett ostabilt nätaggregat som levererar ojämn/för hög/låg spänning eller som är överbelastat ofta gör hela systemet ostabilt. Börjar datorn starta om sig, överklockningen inte funkar bra eller nivåerna på spänningen ser väldigt felaktiga ut är det dags att börja se sig om efter ett nytt.

Räkna ut effekten på sina egna komponenter:

En sida som räknar ut effekten av ditt system OBS! Den här sidan lägger på en hel del extra. Antagligen för att dom inte vill bli ansvariga om någon använder dåligt nätaggregat och det inte räcker till. Se det som en riktlinje, men tänk på att effekten den räknar ut är överdriven.

Här kan du se lite mer realistiska siffror, dock får du räkna själv.

Räkna själv:

Det står hur mycket ström(A) en cd-rom drar på de olika spänningarna(V) på tex din CD/DVD-rom.

Effekten(W) räknas ut genom att multiplicera Spänningen(V) med Strömmen(A).
Självklart räknas då strömmen(A) ut genom Att ta Effekten dividerat med Spänningen och vice versa.

Exempel:En typisk 80mm fläkt har en spänning på 12V och vill ha ström på ca 0.07-0.2A och har alltså en effekt på ca 0,84-2,4W.

Moderkort: 25-40W,
Grafikkort: 20-90W.
Processorer:50-110W.
Ljudkort: 5-20 W
Nätverkskort: 4W
DDR-minne: 10W
USB-saker: Max 5W
CD/DVD: 20-30W
Floppy: 5W
T-bord+Mus: 3-5W

Lista från Firingsquad, dock ganska gamla siffror:

Current Consumption (Estimates) +3.3V +5V +12V Device 3 2 0.3 Motherboard w/ onboard devices 0 0 0.25 High Performance fans (including power supply fans) 0 2 0 Memory (128MB DDR) 3 0 0 VGA 0.5 0.5 0 PCI Sound 0.4 0.4 0 PCI Network Card 0 0.8 2 High performance hard drive 0 1.2 0.8 CD-RW 0 1.2 1.1 DVD 0 0.8 0 Floppy 0 0.5 0 USB devices 0 0.25 0 Keyboard 0 0.25 0 Mouse 0 0.5 0 PCI Modem 0 1.6 0 FireWire

Koppla ihop två nätaggregat:

Använd med fördel två likadana nätaggregat.
Komplicerad lösning
Lite lättare + inget fifflande inuti nätaggregatet:
Köpa en splitter
Bygga en säker krets för delning av loaden på två nätaggregat

Specifikationer på ATX-nätaggregat:

Spänningarna skall enligt ATX-specifikationen vara följande:

OUTPUT | RANGE | MIN | NORM | MAX | UNIT
12 VDC | +-5% | 11.40 | 12.00 | 12.60 | Volts
5.0 VDC | +-5% | 4,76 | 5.00 | 5.25 | Volts
3.3 VDC | +-5% | 3.14 | 3.30 | 3.47 | Volts

Moderkortet mäter ofta ganska fel, men det duger som riktlinje. Vill man ha ett exakt värde blir det till att plocka fram multimetern.

Olika kontakter från ATX-nätaggregatet:

ATX12V = 4-pins fyrkantig processorströmkontakt.
ATX12PWR1 = 20-pins Rektangulär moderkortskontakt.
12VDC och 5VDC = 4 pins molexkontakt till det mesta, tex hdd,cd/dvd-enheter och nyare grafikkort.
3,3V = 3,3V finns oftast bara i ATX12PWR-kontakten och eventuellt i en extra kontakt (med 5v + 3,3v x2 samt tre jordsladdar) som kallas AUX-power.

Sida som förklarar skillnaden mellan EPS12V(/BTX) och den allt mer sällsynta WTX-kontakten

Olika komponenter använder sig av olika spänning:

12V = Bland annat Fläktar, Hårddiskar(12V och 5V), Pumpar(Vattenkylning), nyare Processorer, Firewire, Seriellportar, Grafikkort .

5V = Minnen,Hårddiskar(12V och 5V), Cd/dvd/ floppy enheter, Gamla processorer, Gamla minnen, gamla ISA-standarden, USB-, PS/2- och Parallellporten PCI-kort, Grafikkort.

3.3V = Minnen, PCI-kort, AGP-porten, nord- och sydbrygga, det mesta på moderkortet i övrigt.

Bra nätaggregat:

Tyngsta nätagg du kan få tag på

Fortron Source: Är tysta och stabila(Tillverkar OEM åt bland annat Zalman)

Levicom: Stabila, tysta och utmärkta för plexichassin pga utseendet(plexi).

Tagan: Min personliga favorit, tyst som tystnaden, kvalitet och stabilitet.

Zalman: Tysta och allmänt populära.

Antec: Bra nätaggregat. Se till att hitta ett bra pris.

Enermax: Erkänt bra märke

Seasonic:Relativt nytt och okänt märke som presterar bra/tyst.

Q-technology(Inte Q-Tec)

DÅLIGA nätaggregat:

Codegen: Varning!

Chieftec: Väldigt blandad kvalitet, speciellt på 360w modellen.

Q-tec(inte Q-Technology): Överspecifierade och allmänt kass kvalitet.

De flesta noname aggregat som följer med billiga chassin brukar inte hålla någon vidare hög kvalitet. Du har tur om du får ett bra. Dessa låter dessutom ofta vidrigt mycket.

Reviews:

SilentPC Review
Sweclockers recensioner
Nordic hardware
FastlaneHW

Allmänt:

Mer information om ATX, BTX och andra standarder.
Allmänt om elektronik och sådant, Bla ohm's lag.
Sweclockers forum.

Modifikationslänkar:

Guide hur du sleevar ditt nätagg (kabelstrumpa) av Claw.
Fläktlösa nätagg.(hemmabygge)
Byta fläkt i nätaggregatet

Glöm inte att så fort du öppnar eller modifierar nätaggregatet förbrukar du garantin.

Mer?

Ni får gärna komma med frågor om ni har några.
Posta om ni har något att tillägga.

Tack för hjälpen, framför allt OSkar000,Ogun, Pelle76, Fook, Curly, Ödsmål, RollE2k, Saint25, xphaze och RiJo.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Tack för den ! Bra info!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Saknar du något?

Tack för berömmet

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Njae inget som jag kan se så här på rak arm. Tror det mesta finns med

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Fint med FAQ, då slapp jag posta min FAQ som jag skrev för nån vecka sen

Tummen upp!

Permalänk
Medlem

Denil, du kanske har något att komplettera med?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Re: Faq/Guide/Information om nätaggregat. Håll till godo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilfirin
...
Q-tec: Överspecifierade och allmänt kass kvalitet....

Men så kan du ju inte säga när jag nu har setat i någon vecka och kopplat ihop mina två Q-tec 300W som jag ska ha till mitt Dual Fulltower-projekt...
(följde med lådorna)...
:'(

Men det var bra det där, hoppas bara det hamnar i FAQen...

Visa signatur

Watt is power.

Permalänk
Medlem

Mycket bra FAQ!
Men inte använder sig väl floppyn av 3.3V, den använder väl 5/12V precis som cd/dvd/hdd?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkevin
Mycket bra FAQ!
Men inte använder sig väl floppyn av 3.3V, den använder väl 5/12V precis som cd/dvd/hdd?

Det stämmer, var lite trött när jag skrev igår. Ändrat.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Äntligen! Tror många har längtat efter detta så man slipper förklara allt sånt ute i forumet:
"Klarar jag mig med 450w?"
"För litet nätagg?" o.s.v.

Tack Ilfirin!
Hoppas du får den klistrad som FAQ!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digital Driver
Äntligen! Tror många har längtat efter detta så man slipper förklara allt sånt ute i forumet:
"Klarar jag mig med 450w?"
"För litet nätagg?" o.s.v.

Tack Ilfirin!
Hoppas du får den klistrad som FAQ!

Tack

Jo det skulle väl inte vara helt fel att få den klistrad, annars försvinner den ju bara bort i alla fall. Men det är ju upp till Admin att avgöra.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

klister nån?

Permalänk
Medlem

Bra FAQ!
Du kanske kan lägga in den i Wikin om den inte klistras här?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Kan man inte skaffa en ett speciellt ställe för alla FAQ tycker det är så irriterande när en bra FAQ bara försvinner som man vet att man kommer ha nytta av i framtiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frke
Kan man inte skaffa en ett speciellt ställe för alla FAQ tycker det är så irriterande när en bra FAQ bara försvinner som man vet att man kommer ha nytta av i framtiden

dom brukar bli klistrade så att dom aldrig ramlar ner..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
dom brukar bli klistrade så att dom aldrig ramlar ner..

Många "avklistras ju" eller får aldrig klister. Då försvinner de i cyberrymdens avgrund.

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

ATX12V = 4-pins fyrkantig processorströmkontakt. <- har man någon egentlig nytta av en sådan egentligen? För mitt nätaggregat saknar nämligen den kontakten, fast det fungerar ju bra ändå.

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk

skulle vara bra om du nämne ngt om skillnaden mellan Q-tec och Q-tech (technology)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ismannen
ATX12V = 4-pins fyrkantig processorströmkontakt. <- har man någon egentlig nytta av en sådan egentligen? För mitt nätaggregat saknar nämligen den kontakten, fast det fungerar ju bra ändå.

Funkar det så är det väl inget problem, min dator bootar inte utan att ATX12V är ikopplad.

Citat:

LsdBoy
skulle vara bra om du nämne ngt om skillnaden mellan Q-tec och Q-tech (technology)

Done.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ismannen
ATX12V = 4-pins fyrkantig processorströmkontakt. <- har man någon egentlig nytta av en sådan egentligen? För mitt nätaggregat saknar nämligen den kontakten, fast det fungerar ju bra ändå.

Endel moderkort kräver att man har en sån, men den behövs inte till alla.

Permalänk
Avstängd

Äntligen tar någon tag i detta! Bravo!

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kanske den blir klistrad också så vi kan samla alla nätaggsfrågor på ett ställe.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

är det inte bara att pm:a en moderator och be att få den klistrad?
Perfekt Faq för övrigt.
Man börjar bli lite less alla som frågar om nätagg hela tiden

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk

Varför har du en länk till SweClockers forum i en tråd i SweClockers forum
Bra FAQ annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbe
är det inte bara att pm:a en moderator och be att få den klistrad?
Perfekt Faq för övrigt.
Man börjar bli lite less alla som frågar om nätagg hela tiden

Jag har rapporterat tråden och bett o få den klistrad. Får se om man får respons

Permalänk
Medlem

Ett Radeon 9800 Pro, belastar det 5 V kanalen mest?

Och kan man få lägre fps pga lite klent nätaggregat utan att datorn bootar om?

Permalänk

HEL**E har ett codegen 350w agg i min burk inte bra! Måste bytas innan man får en kyss el två

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har ett codegen 300w... Har fungerat skitbra... Fast datorn bootar om ibland..

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
Jag har rapporterat tråden och bett o få den klistrad. Får se om man får respons

Bra, då får vi se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAnOs
Ett Radeon 9800 Pro, belastar det 5 V kanalen mest?

Och kan man få lägre fps pga lite klent nätaggregat utan att datorn bootar om?

1. Angående grafikkortet, strömkontakten är där för att grafikkortet ska få stabilare spänning och inte belasta moderkortet lika mycket. Vilken spänning det använder kan jag tyvärr inte svara på.

2.Man kan få lite lägre fps och instabil dator om komponenterna inte får tillräckligt med spänning även om inte datorn rebootar. Men så länge det funkar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nalle6killer
HEL**E har ett codegen 350w agg i min burk inte bra! Måste bytas innan man får en kyss el två

Varningen gäller främst 300w modellen. Men jag skulle nog byta i alla fall.
Folk lägger ner mängder med pengar på alla komponenter utom nätaggregatet, men vill man ha en stabil och säker dator kan det vara värt ett par hundralappar extra.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Ok, tack.

Ska bli kul att se om det blir skillnad i mitt problem imorgon då, när jag hämtat ut och pluggat in mitt nya aggregat.

Mitt system blev lite slöare sedan jag installerade mitt nya Radeon 9800 Pro kort.

Har ett Codegen 300 W nu (!)