Beställ inte från Multimediashopen, lösa oklarheter

Permalänk
Medlem

Beställ inte från Multimediashopen, lösa oklarheter

Hejsan

För några veckor sen nu, beställde jag och 2 kompisar vars en spelkonsoll (Microsoft x-box), och 2 laserpistoler till dessa, över Internet.
Affärens beställningsformulär fungerar inte som det ska så vi får beställa via deras telefonsupport.

Överenskommelsen lyder att:
De ska skicka 3x microsoft x-boxs till ett styckespris av 2000 kr
och 2 st laserpistoler med 335kr i styckespris.
De säger att frakten ska vara 200 kr för hela paketet.

Det går en vecka, och vi hör inget av affären vi ringer upp. De säger att de skickat grejerna.

Det går en vecka till, vi ringer upp de säger att det skickat grejerna och att vi ska få dem snart, men att det blivit lite försenat i början för det var något problem hos dem.

En halv vecka senare ringer vi igen, och kräver kolli id osv till vårt paket, och frågar så att allt verkligen ska vara med och att det är 6800 vi ska betala. De svarar att allt är som det ska vara och paketet är skickat.

Någon dag senare så ringer vi upp posten och kollar, de har fått in vårat paket. En av oss sticker ner till utlämningsstället för att hämta ut grejerna, priset för paketet låg bara på 6500 kr och eftersom affären verkat ganska skumt öppnar han paketet på posten inför vittnen så de kan se vad som verkligen är i paketet.
De har skickat de 3 x-boxarna men inte laserpistolerna och tagit ut en fraktkostnad på 500 kr i stället för 200 kr.

De hade skickat paketet som en ”vanlig” privatperson gör, men en sån adresslapp som man får posten till att sätta dit när man är där och lämnar saker, inte så som företag brukar skicka.

Dagen efter ringer jag till affären, och vill veta vad det egentligen är som hänt. De säger att paketet varit för stort för att skickas som ett (detta är inte nämnt tidigare) och att det skulle vara 1 litet löst paket också. När jag frågar om fraktkostnaden snäser tjejen i telefonen till mig ”att de faktiskt inte tar ut mer fraktkostnad än vad de måste”, men i vårat avtal var det ju sagt 200 kr frakt. Hon påstår sig ha informerat min kompis om att det skulle vara 500 kr och inte 200 kr men det har de alltså INTE gjort.

Nu är det en vecka efter det och vi har fortfarande inte sett något spår av de 2 ljuspistolerna, och har affären rätt att ändra så att vi ska betala mer än vad överenskommelsen säger? Det blir ju dyrare för oss nu om vi ska lösa ut pistolerna också.

Vad har vi för rätt egentligen och vad ska vi göra? Affären heter för övrigt ”Multimediashopen” och deras hemsida är www.multimediashopen.com

Ser fram emot ert svar

Min uppfattning + citat

Jag tror att företaget brutit mot följande lagar på ett eller annat sätt

Prisinformationslagen, avtalsvillkorslagen

Ett citat ur min rättskunskapsbok: "Vid dröjsmål har köparen rätt till skadestånd så väl om han vill fullgröra köpet som om han vill häva köpet"

Mvh/ Johan

edit: Glömde säga att alla varor "fanns i lager" vid beställningstillfället

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Edit pga hjärnsläpp:

det är distansavtalslagen som gäller i ditt fall och vad det innebär finns bl.a på Konsumentverkets sida att läsa om här http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...

Permalänk
Medlem

Så du tycker som jag att jag bör kunna kräva att få ut grejerna till motsvarande kostnad av vad det skulle vara från böjran. För det är ju inte så att jag vill skicka iväg min x-box igen när jag väntat så länge.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Japp det är vad du kan göra eller att skicka tillbaks grejerna mot att du hålls helt skadeslös dvs får tillbaks alla pengarna och då tror jag nog att Multimediashoppen levererar dom grejer som fattas istället till en kostnad som inte överstiger det ni har överenskommit tidigare.

Permalänk
Medlem

Mmm men som sagt jag är inte så sugen på att skicka tillbaka, och jag är nästan 100 % säker på att de andra INTE är det.

De lagarna jag nämde gäller inte dem alls lr?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Nja jag är ingen jurist men distansavtalslagen är såfvitt jag vet den som kommer in vid köp på distans som privatkonsument.

Men prisinformationslagen så vitt jag förstår reglerar väl först och främs att det skall anges tydligt i bl.a skyltfönster vad en vara eller tjänst kostar?

Hittade detta på http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Om prisinformationslagen
Prisinformationslagen finns till för att du som konsument ska få tydlig och korrekt prisinformation när du handlar varor och tjänster.
På en vara som du ser i en butik eller i ett skyltfönster ska priset anges antingen på förpackningen, på en hyllkantsetikett eller i en prislista. Om priset inte finns på varan ska det finnas en prisfrågeterminal som gör det möjligt för dig att på ett enkelt sätt beräkna den sammanlagda kostnaden för varorna före betalningen och kontrollera att priset som tas ut stämmer med prisangivelsen vid varan.

Priset anges skriftligen

Huvudregeln är att priset ska anges skriftligen och att mervärdesskatt och andra skatter ska vara inräknade. Det ska tydligt framgå vilken vara eller tjänst priset avser. Om avgifter eller andra kostnader tillkommer ska detta anges särskilt.

Jämförpris är viktigt

Priset för en vara ska anges dels per förpackning dels per kilo, liter, meter eller det mått som används för varan. För varor som säljs i lös vikt räcker det med jämförpris.

Prisinformation för tjänster

Om du inte kan få ett slutligt pris för en tjänst ska den som utför tjänsten, exempelvis en hantverkare, kunna förklara hur prissättningen går till. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där hantverkaren bedriver sin rörelse eller marknadsför sina tjänster.

Avtalsvillkorslagen skall skydda dig mot oskäliga villkor i avtal som du ingår och hittade detta på http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Om avtalsvillkorslagen
Avtalsvillkorslagen skyddar dig mot avtalsvillkor som gynnar säljaren på din bekostnad. Det kan till exempel gälla oskäliga villkor i köpeavtal, uthyrningskontrakt eller garantier.
Lagen gäller standardavtalsvillkor som en säljare använder när han erbjuder dig som konsument varor, tjänster eller andra nyttigheter, som till exempel elektrisk kraft.

Om du och en säljare har olika uppfattningar om hur ett avtalsvillkor ska tolkas ska villkoret vid en tvist tolkas till din fördel.

Om ett avtalsvillkor är oskäligt, till exempel om en varas pris är alldeles för högt, får Marknadsdomstolen förbjuda säljaren att i framtiden använda liknande villkor. Förbudet kan även gälla en sammanslutning av näringsidkare, till exempel en branschförening. Förbudet kan förenas med vite, vilket betyder att säljaren får betala ett penningbelopp till staten om han bryter mot förbudet.

Ett avtalsvillkor är oskäligt om

* det ger dig sämre rättigheter än de du har genom till exempel konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen.

* det leder till en så stor nackdel för dig att det inte blir en rimlig balans mellan säljarens och dina rättigheter, till exempel att endast säljaren kan säga upp avtalet.

* det är vilseledande eller oklart formulerat så du blir missledd om dina rättigheter.

Edit: prisinformationslagen gäller nog i ditt fall men tala med en konsumentvägledare i din hemkommun innan du går vidare med din sak så du till 100% vet vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Distansavtalslagen ja.
Gå in på
http://www.konsumentverket.se/
Leta rätt på "din" KO, skicka samma sak som du skrev här i ett mail - vänta på svar (de gånger jag varit i kontakt med dem har det tagit max 1 dag). Be KO ta kontakt med företaget och förklara vad dina krav är.

Funkar varje gång.

För övrigt är det bra att läsa igenom villkoren innan man beställer nåt från nån skum webshop. De kan ha gjort förbehåll för prisändringar angående frakt tex.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

Det dära är faktiskt mailet som jag använde när jag skrev till KO så jag är steget före dig där macrint =D, men jag antog att det skulle ta lång tid att få svar.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Det gick snabbt för mig... har haft strul i 8mån med philips... jag ska posta hela grejjen här när det löst sig...

philips tog i snitt 2v på sig att svara... ko tog i snitt 6h på sig. Men det blev liv i luckan när ARN drogs in i kalaset

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

Hehe.

Men vadå kan arn hjälpa mig att göra så att avtalet blir som det var sagt från början?

Edit: Jag ringde precis multimediashopen angående delarna av mitt paket som inte kommit fram. Hon skyller ALLT på posten, och påstod sig ha rätt att ändra i vårat avtal utan att informera och lite andra smått o gott. Men jag fick henne till att skicka 2 nya laserpistoler(sa hon).

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb